مبلغ وام ودیعه مسکن شهریور ۱۴۰۲

مبلغ وام ودیعه مسکن شهریور 1402

وام ودیعه مسکن یکی از طرح های دولت برای کمک به مستاجران بود. اما داده ها نشان می دهد که مبلغ این وام در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن، هنوز آپدیت نشده و اطلاعات مربوط به سال گذشته را نشان می دهد.

به گزارش پرشین سازه ، وام ودیعه مسکن اخیراً ۲۰۰ میلیون تومان شده است اما حالا که به انتهای تابستان نزدیک شده ایم، هنوز هم خبری از وام ۲۰۰ میلیون تومانی نیست.

حتی سامانه نیز به روز رسانی نشده است. هنوز هم شهروندان تهرانی همان مبلغ ۱۰۰ میلیون ودیعه را دریافت می کنند که برای دریافت همین مبلغ هم باید هفت خوان رستم را پشت سر بگذارند.

افزایش تسهیلات ودیعه مسکن

زمانی که خبر از افزایش وام ودیعه مسکن به گوش رسید، بسیاری از مستاجران امیدواری بیشتری پیدا کردند اما واقعیت این جاست که عدم پرداخت وام از سوی بانک ها، هنوز هم معضل بزرگی است.

با این وجود، دولت تمهیدات دیگری هم برای دریافت تسهیلات اندیشیده است. مثلا کد رهگیری را رایگان ساخته تا همه ی مستاجران بتوانند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند و هزینه ای هم از بابت کد رهگیری به بنگاه داران پرداخت ننمایند.

دومین ایده ای که دولت برای تسهیل شرایط دریافت وام در نظر گرفته، سهمیه بندی پرداخت تسهیلات توسط بانک هاست. به این ترتیب نظم بیشتری بر فرآیند پرداخت وام حاکم خواهد شد.

البته این وام شرایط ایده آلی ندارد و نرخ سود آن ۲۳ درصد است. به این معنی که اگر وام مزبور ۲۰۰ میلیون تومان شود، مستاجران باید تا ۵ سال، ماهی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قسط پرداخت کنند.

وضعیت برای شهرستان های دیگر نیز به همین منوال است. شهرهایی که وام ۱۵۰ میلیونی می گیرند نیز باید ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، قسط بدهند.

مسئله اینجاست که بسیاری از مستاجران توان پرداخت چنین اقساطی را ندارند. به خصوص با توجه به این نکته که علاوه بر مبلغ قسط، باید اجاره نیز پرداخت کنند.

اما با تمام این شرایط و مسائل، باز هم با توجه به میزان مراجعه ی مستاجران به سامانه ثبت نام ودیعه مسکن، به نظر می آید که استقبال از این وام زیاد بوده است. البته قطعا بسیاری از مستاجران چاره ای جز این نداشته اند.

بعد از اتمام ثبت نام، متقاضیان باید به شعبه ای که برایشان تعیین شده مراجعه کنند و پرونده تشکیل بدهند. لازم به ذکر است که حتما باید اجاره نامه رسمی و کد رهگیری داشته باشند.

تمام کسانی که پیش از این وام ودیعه مسکن گرفته اند و آن را تسویه کرده اند نیز می توانند مجدداً اقدام به دریافت وام نمایند.

از زمانی که پیامک به متقاضیان ارسال می شود تا زمان تشکیل پرونده، تنها ۱۵ روز مهلت وجود دارد.

این وام توسط بانک هایی مثل سپه، اقتصاد نوین، کارآفرین، سامان، ملت، رفاه، ملی، مسکن، صادرات، پست بانک و …پرداخت می شود.

وام ودیعه مسکن

با وجود اینکه سه سال از تخصیص اعتبار برای وام ودیعه مسکن می گذرد، اما تعداد اندکی از مستاجران موفق به دریافت آن شده اند.

به طور کلی، فصل تابستان که موعد جا به جایی است، متقاضیان بیشتری برای دریافت این وام وجود دارد. اما امسال، خبری از وام مزبور نیست. بنابراین به نظر می آید که تسهیلات ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی به تابستان امسال نخواهد رسید.

تمام کسانی که به سامانه ی ثبت نام وام ودیعه مسکن مراجعه کرده اند، گزارش می دهند که مبلغ این وام هنوز هم همان مبلغی است که در سال ۱۴۰۰ تصویب شده است. بنابراین بانک ها نیز معیار و ملاک خود را همان مبلغ قرار می دهند.

تهرانی ها ۱۰۰ میلیون وام دریافت می کنند. کلان شهرها، مبلغ ۷۰ میلیون می توانند وام بگیرند و در دیگر شهرها نیز مبلغ وام ودیعه مسکن، همان ۴۰ میلیون تومان است. زمان بازپرداخت این تسهیلات نیز ۵ ساله است.

شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید به عنوان نهادهای بالادستی دست به کار شده و با صدور ابلاغیه، بانک ها را وادار به اجرای تکلیف خود کنند. آخرین صحبتی که از سوی مقامات رسمی در خصوص وام ودیعه مسکن صورت گرفت، مربوط به یکی از نمایندگان مجلس است که ابراز امیدواری کرده بود که زودتر روند قانونی این افزایش مبلغ وام طی شود.

بسیاری از مستاجران نیز امیدوار هستند که این روند زودتر طی شود و بتوانند مبالغ ۲۰۰، ۱۵۰ و ۱۰۰ میلیونی وام ودیعه مسکن را دریافت کنند. به خصوص حالا که به اواخر فصل تابستان نزدیک می شویم.

دیدگاه ها غیرفعال است