عدم تحقق طرح تفصیلی یک دروغ بزرگ است!

عدم تحقق طرح تفصیلی یک دروغ بزرگ است!

در روزهای گذشته گزارش ها و اخبار متفاوتی در خصوص عدم تحقق طرح های تفصیلی کشور منتشر شد و بسیاری از کارشناسان اعلام می کنندکه این طرح اجرایی نشده است.

اما حالا یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشکده تهران چنین ادعایی رادروغ خواند و تاکید کرد که این طرح تفصیلی تا حد زیادی محقق شده است.

به گزارش پرشین سازه ، مرتضی هادی جابرمقدم، اعلام کرد که در دهه ۹۰، نقشه ی کاربری زمین های کشور نشان می داد که بیش از ۷۰ درصد سطح زمین های شهری مربوط به کاربری های معابر، مسکونی و تجاری بوده است. الباقی کاربری ها، سهم ۲۵ درصدی داشتند.

وی تاکید کرد که در این ۷۵ درصد که بخش زیادی از اراضی کشور را در بر گرفته است، طرح تفصیلی بیش از حد مجاز محقق شده است.

این استاد دانشگاه در نشستی که به منظور آسیب شناسی طرح تفصیلی برگزار شده بود، اعلام کرد که این طرح بیش از آن چیزی که برنامه ریزی شده بود، محقق شده است.

جابرمقدم خاطرنشان ساخت که بیش از ۷۰ درصد بودجه شهرداری باید از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تامین شود. وی سپس به انتقاداتی که علیه طرح تفصیلی وجود دارد، حمله کرد و چنین گفت:

آدرسی که داریم می دهیم، غلط است. ما یک موجود بی زبان به نام طرح تفصیلی را گرفته ایم و هر روز به یک جای آن ایراد می گیریم و اولین راهکار ما هم برگزاری نشست هایی برای آسیب شناسی این طرح هاست. اما اصلا چه کسی می گوید که این طرح ها اجرا نشده اند؟ این یک دروغ بزرگ است که مدام در حال تکرارش هستند.

این عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران به جزئیات طرح های جامع تفصیلی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که خروجی این طرح ها، فقط یک نقشه کاربری زمین و یک دفترچه ضوابط و مقررات است.

وی اشاره کرد که هیچ یک از متخصصین شهرسازی و معماری در تهران حاضر نیستند که معاونت شهرسازی مناطق شهرداری را بر عهده بگیرند. چرا که ناچار هستند به محض قبول پست، مثلا برای منطقه ی ۲۱، ۱۰ میلیارد تومان بودجه تامین کنند. به همین دلیل است که بیشتر متخصصان ترجیح می دهند که چنین پستی را به عهده نگیرند.

جابری مقدم در بخش دیگری از صحبت های خود به اقتصاد کلان کشور نیز اشاره کرد و تاکید نمود که وضعیت اقتصادی، مشکل اصلی کشور است. اصلی ترین طرح مسئولین برای رهایی از این مشکلات این است که می گویند بروید خودکفا شوید. شهر باید خودکفا شود اما هیچ نسخه ی جایگزینی در حوزه ی اقتصادی کشور رو نمی شود.

وی تاکید کرد که در حال حاضر بیشتر درآمد کشور را بر عهده ی زمین و مسکن گذاشته اند. طرح تفصیلی هم در این میان، موجود بی گناهی است که تمام تقصیرات را به گردن او می اندازند.

این در حالیست که اقتصاد کشور دچار بیماری است و نمی توان انتظار خاصی از حوزه ی مسکن آن داشت. گذاشتن بار اقتصاد روی دوش مسکن باعث شده که این بازار دچار اختلال شود و مردم را به دردسر بندازد.

مرتضی هادی جابر مقدم، استاد دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران و یکی از اعضای هیئت علمی این دانشکده تاکید کرد که تحقق این طرح های تفصیلی کاملا محرز است و هرکسی غیر از این بگوید، دروغ آشکاری گفته است.

در ۷۵ درصد از زمین های کشور که کاربری مسکونی، معابر و تجاری دارند، طرح تفصیلی بیش از حد مجاز صورت گرفته است. بنابراین اتهام عدم تحقق طرح های تفصیلی، دروغی بیش نیست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که گرچه طرح مزبور محقق شده اما هنوز وضعیت خدمات مشخص نیست. وی تصریح کرد که مقصر اصلی این وضعیت در حوزه ی خدمات، عدم دسترسی مشاوران به صورت وضعیت اراضی دولت و شهرداری است. در واقع به هنگام تهیه طرح تفصیلی، مشاوران نمی توانستند به این صورت وضعیت اراضی دسترسی داشته باشند و حالا تمام اختلالاتی که مشاهده می کنیم، ناشی از همین موضوع است.

طرح تفصیلی، منتقدان و موافقان زیادی دارد و هر یک از آن ها دلایل خود را می آورند. این طرح در جهت بهبود وضعیت شهرها در یک دوره ی زمانی خاص تدوین شد. اما به نظر می آید که تناقضات موجود در طرح مزبور، باعث شده که خیلی از کارشناسان و فعالان به طرفداری یا مخالفت با آن بلند شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است