سه معافیت مالیاتی برای چند خانه ای ها!

سه معافیت مالیاتی برای چند خانه ای ها!

مالیات بر عایدی سرمایه، به نفع چند خانه ای ها!


طبق معمول، قوانین مالیاتی اصلاح شدند و حالا گفته می شود که مالیات بر عایدی سرمایه به نحوی اصلاح شده که سه نوع معافیت فوق العاده مالیاتی برای چند خانه ای در نظر گرفته که اساساً با هدف اصلی آن در تقابل است.

به گزارش پرشین سازه ، قانون مالیات بر عایدی سرمایه با هدف مقابله با سوداگری و دلالی تدوین شد. حالا بعد از رفت و برگشت های مکرر میان مجلس و شورای نگهبان، این طرح نیز تصویب شد اما واقعیت اینجاست که تغییراتی که نمایندگان مجلس بر این طرح اعمال کردند، کاملا به ضرر خانه اولی ها خواهد بود و در عوض، حسابی به نفع چند خانه ای ها می شود.

اولین معافیتی که نمایندگان مجلس برای چند خانه ای ها در نظر گرفته اند این است که اگر یکی از اعضای بالای ۱۸ سال خانواده، دارای یک ملک باشد و ۲ سال بعد از خرید آن را به فروش برساند، مشمول مالیات نخواهد شد. به این ترتیب خانوار می تواند بیش از ۱ خانه داشته باشد. علاوه بر این، سرپرست خانوار می تواند دارای ۲ واحد مسکونی باشد و از پرداخت مالیات معاف گردد. در صورتی که بخواهد ملک دوم خود را ۲ سال بعد از خرید بفروشد نیز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شود.
معافیت سومی که نمایندگان مجلس در نظر گرفته اند، این است که اگر تمام اعضای خانواده، ملکی را در کوتاه مدت (زیر ۲ سال) بفروشند و دوباره یک خانه بخرند نیز، از پرداخت مالیات معاف می گردند.

سه معافیت طلایی یاد شده، همچنان مسیر سوداگران را باز می گیرد تا به سفته بازی خود در بازار ملک و مسکن ادامه دهند. بنابراین اصلاً مشخص نیست که هدف سیاستگذاران و نمایندگان مجلس از چنین اصلاحاتی چیست. قرار بود طرح مزبور به کاهش تقاضای غیرمصرفی در بازار مسکن منجر شود اما عملاً این هدف محقق نخواهد شد.
به این ترتیب، طرح مزبور همچنان به نفع کسانی خواهد بود که در وهله ی اول منجر به ایجاد تورم در بازار مسکن شده اند.

بازندگان قانون مالیات بر عایدی سرمایه!

به طور کلی، قانونی که اخیراً توسط شورای نگهبان تایید شده و در نهایت قرار است به زودی اجرا شود، به ضرر دو گروه از جامعه خواهد بود. خانه اولی ها و سازندگان ساختمانی، اصلی ترین بازندگان طرح مزبور هستند.
تقریبا از زمانی که جهش قیمت مسکن در سال ۹۷ آغاز شد، این دو گروه، رنگ آسایش و آرامش را به خود ندیدند و به اشکال مختلف، دچار ضرر و زیان شدند. مدت هاست که متقاضیان خانه اولی، قدرت خرید خود را از دست داده اند و از بازار خرید و فروش مسکن کنار گذاشته شده اند. وضعیت سازندگان نیز چندان جالب نیست و از آن جایی که معاملات مسکن دچار افت تاریخی شده، امکان سرمایه گذاری مجدد در بازار تولید مسکن را از دست داده اند.

سازندگان ساختمانی برای شروع پروژه های جدید خود لازم است که ملک های قدیمی تر خود را بفروشند اما در شرایطی که بازار با رکود مواجه شده، طبیعتاً تولید مسکن جدید امکان پذیر نیست.
زمانی که طرح مالیات بر عایدی سرمایه آغاز به کار کند، امکان خرید سرمایه ای مسکن از یک سری کانال های خاص به وجود می آید. علاوه بر این، از آن جایی که در صورت عدم فروش ملک تا ۲ سال، مالکان مشمول معافیت های مالیاتی می شوند، عرضه مسکن به بازار کم خواهد شد و به این ترتیب، نه تنها تورم قیمت ها کاهش پیدا نمی کند، بلکه به دلیل کاهش عرضه، قیمت ها بیشتر هم می شود. اتفاقی که طبیعتاً به ضرر خانه اولی ها خواهد بود و یک قدم دیگر، آن ها را از بازار خرید مسکن دورتر می کند.
از سوی دیگر، مالک که متوجه می شود نگه داشتن واحد خود در بلندمدت، هزینه ای برایش در بر نخواهد داشت، حتی برای عرضه ملک خود به بازار اجاره نیز ترغیب نمی شود. به این ترتیب حتی بازار اجاره نیز از این وضعیت در امان نخواهد بود.
مالیاتی که برای عایدی سرمایه تعریف شده، به شکل نرخ های پلکانی خواهد بود. به این معنی که مالک به ترتیب باید ۵، ۱۰ و ۲۵ درصد بر عایدی سرمایه خود، مالیات پرداخت کند. این مبالغ بر عایدی سرمایه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان اعمال می شود. در صورتی که مالک زیر ۱ سال ملک خود را بفروشد، ۱۰ درصد نرخ اضافه نیز اعمال خواهد شد.
با توجه به قوانین جدید مالیات بر عایدی سرمایه، باید منتظر کشف راه های جدید دور زدن مالیات توسط مالکان باشیم که متاسفانه با اصلاحاتی که نمایندگان بر قانون مزبور اعمال کرده اند، به نظر نمی آید که کار چندان سختی پیش روی آن ها باشد.

نکات قابل توجه
  • سه معافیت جدید برای مالکان چند خانه ای در نظر گرفته شده است.
  • هدف از قانون مالیات بر عایدی سرمایه، مقابله با سوداگری و دلالی در بازار مسکن بود.
  • این قانون به ضرر خانه اولی ها و سازندگان ساختمانی خواهد بود.
  • خانه اولی ها از بازار خرید مسکن کنار گذاشته شده اند.
  • سازندگان به دلیل رکود بازار، امکان سرمایه گذاری مجدد در تولید مسکن را ندارند.
  • با اجرای این قانون، عرضه مسکن به بازار کم خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است