سهم صنعت فولاد از مصرف آب کشور

سهم صنعت فولاد از مصرف آب کشور

صنعت فولاد و بحران آب: واقعیت‌ها و سهم واقعی مصرف آب


صنعت فولاد همواره با این اتهام رو به رو بوده که به بحران بی آبی دامن زده است اما رئیس انجمن فولاد ایران می گوید که سهم صنعت فولاد از مصرف آب در کشور فقط ۰.۲ درصد است. نزدیک به ۹۲ درصد در بخش کشاورزی و ۵ درصد در بخش مسکونی مصرف می شود. سهم کلی صنعت کشور از مصرف آب فقط سه الی چهار درصد است.

به گزارش پرشین سازه ، نشست خبری همایش تخصصی توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران در اتاق بازرگانی اصفهان، در حالی برگزار شد که بحران کم آبی بیش از هر زمان دیگری فشار آورده و دردسرهای زیادی درست کرده است.

بهرام سبحانی می گوید که بزرگترین تولیدکننده فولاد خاورمیانه، ایران است که سالانه ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می کند. از این میان، نزدیک به ۴۰ درصد فولاد کشور در اصفهان تولید می گردد. وجود کارخانه هایی مثل ذوب آهن و فولاد مبارکه، اصفهان را به قطب صنعت فولاد کشور تبدیل کرده است. برگزاری چنین نشست ها و همایش هایی در اصفهان، نشان از پتانسیل بالای آن دارد و ثابت می کند که این شهر، قابلیت برگزاری نشست های تخصصی در سطح کشور و بین المللی را دارد.

وی در ادامه به دیگر کشورهای تولیدکننده فولاد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که کشور امارات، سالانه به اندازه یک دهم تولید ایران، فولاد می سازد. با این حال، هر ساله نزدیک به ۸ همایش بین المللی در حوزه فولاد برگزار می کند.

سبحانی در ادامه دوباره به ظرفیت های اصفهان برای برگزاری بهترین همایش ها و نمایشگاه ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در راستای همین موضوع، شورای راهبردی همایش توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد در این حوزه صنعتی شکل گرفت.

دبیرخانه این شورا، کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان و اعضای آن نیز، مدیرعاملان شرکت های فولادی اصفهان هستند. اولین دوره از این همایش در روزهای آتی برگزار خواهد شد و شامل چهار پنل تخصصی سیاستگذاری و حکمرانی، نقش تامین پایدار مواد اولیه، تولید و تجارت و چالش های زیرساخت و انرژی و در نهایت نقش تکنولوژی در ارتقاء صنایع می باشد.

صنعت فولاد در بحران بی آبی

رئیس انجمن فولاد ایران در بخش دیگری از صحبت های خود به بحران بی آبی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که برخلاف آدرس های غلطی که در این حوزه داده می شود، سهم صنعت فولاد از مصرف آب کشور فقط ۰.۲ درصد است. بنابراین باید به سراغ حوزه های دیگری مثل کشاورزی رفت که نزدیک به ۹۲ درصد آب مصرف می کند.

بهرام سبحانی در ادامه خاطرنشان ساخت که در سال ۶۸، قراردادی منعقد شد که بر اساس آن، به اندازه ۴۰ میلیون متر مکعب آب برای تولید ۲.۵ میلیون تن فولاد به صنعت فولاد اختصاص یابد. حالا که تولید فولاد بیشتر شده، نه تنها مصرف آب افزایش نداشته بلکه بر اساس گزارش های موجود، مصرف آب در این صنعت به ۰.۱ دهم رسیده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

در حال حاضر برای تولید هر کیلو فولاد، کمتر از ۲ لیتر آب مصرف می شود. این در حالیست که تولید هر کیلوگرم هندوانه، نزدیک به ۱۲۰ لیتر آب نیاز دارد. بیشتر آبی که برای صنایع فولاد کشور استفاده می شود از محل تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شهرهای اطراف واحدهای فولادسازی تامین می گردد.

وی تاکید کرد که برخلاف نظر بسیاری از افراد، تولید فولاد به زاینده رود وابسته نیست و تولید فولاد بی وقفه ادامه خواهد داشت. در طی سال های گذشته، سرمایه گذاری های متعددی از سوی صنعت فولاد روی بازچرخانی آب صورت گرفته و به این ترتیب موفق شده که کمترین برداشت آب از منابع غیرپساب را داشته باشد.

در حال حاضر، صنعت فولاد به ۱۴ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که برای تامین آن فقط از پساب آب شهرهای پیرامون استفاده کرده است. از سوی دیگر، فولاد مبارکه، بودجه لازم برای انتقال ۷۰ میلیون مترمکعب آب دریا به اصفهان تامین کرده است.

در صورتی که فاز دوم انتقال آب دریای عمان به اصفهان اجرایی شود، این مقدار به ۲۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید. در سال های گذشته، صنعت فولاد هزینه های سد تونل کوهرنگ سه را نیز تقبل کرده است.

یکی دیگر از خرده هایی که به صنعت فولاد گرفته می شود، حجم آلاینده هاییست که برای محیط زیست تولید می کنند. رئیس انجمن فولاد ایران اعلام کرد که در خصوص این موضوع اغراق می شود. مثلاً در کشور ژاپن به اندازه ۱۰۰ میلیون تن فولاد تولید می شود، یعنی سه و نیم برابر تولید فولاد ایران! اما به هرحال، هنوز هم یک کشور سبز و پاک محسوب می شود.

برای کاهش آلاینده های صنایعی مثل فولاد باید مدیریت محیط زیست داشته باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است