رکورد ۵ ساله نااطمینانی در صنعت ساختمان

رکورد 5 ساله نااطمینانی در صنعت ساختمان

این روزها هیچکس به آینده بازار مسکن و صنعت ساختمان اطمینان چندانی ندارد و بررسی ۵۴ ماه از فعالیت های قبلی شرکت های ساختمانی نشان می دهد که فاز نااطمینانی از وضعیت بازار در سازندگان ساختمانی بیشتر از همه است.

به گزارش پرشین سازه ، وضعیت راکد بازار معاملات مسکن و ساختمان، خیلی از سازندگان را دچار نگرانی کرده و در نتیجه، کمترین میزان ساخت و ساز را از آن ها شاهد هستیم. این معضل از مهرماه سال ۹۸ شروع شده و تا اسفند ۱۴۰۲ ادامه یافته است. گرچه هنوز مدت زمان زیادی از شروع سال جدید نمی گذرد اما به نظر نمی رسد که تغییری در این وضعیت رخ دهد.

اتاق تعاون ایران گزارشی از وضعیت فعالیت های شرکت های ساختمانی ارائه کرده و در طی آن به وضعیت نابه‌سامان این سازندگان اشاره کرده است. سازنده ها، اطمینان چندانی از شرایط آتی ندارند و ترجیح می دهند که فعلا، اقدامی در راستای تولید نداشته باشند.
عدد مربوط به شاخص انتظارات سازنده ها از فعالیت های ساختمانی نزدیک به ۲۱.۱۱ درصد عنوان شده که از مهر ماه سال ۹۸ تا به امروز، کمترین عددی است که ثبت شده!
این شاخص، انتظارات سازندگان از وضعیت بازار مسکن در کوتاه مدت را نشان می دهد. بنابراین کاهش عدد این شاخص نشانگر عدم اطمینان سازندگان به این صنعت است.

نظر سازندگان در مورد بازار مسکن چیست؟!

گزارشی که اتاق تعاون ایران از وضعیت ساخت و ساز و معاملات مسکن در اسفند ماه منتشر ساخته، نشانگر اوج نااُمیدی سازندگان از بهبود وضعیت است. بررسی ۵۴ ماه گذشته نیز همین موضوع را تایید می کند. اتاق تعاون از مهرماه سال ۹۸ تصمیم گرفت که با نظرسنجی از فعالان بازار مسکن و ساختمان در خصوص وضعیت کوتاه مدت این صنعت، ارزیابی دقیقی نسبت به اوضاع داشته باشد و ماهانه در قالب یک گزارش به چاپ برساند. در طی این گزارش، فعالان ساختمانی باید به ۱۰ سوال مطرح شده توسط اتاق تعاون پاسخ بدهند. این سوالات در خصوص شرایط کاری آنهاست و در نهایت، نتیجه به دست آمده تحت عنوان شامخ کل ساختمان منتشر می شود.

در صورتی که عدد به دست آمده بالاتر از ۵۰ باشد، نشان می دهد که وضعیت نسبت به ماه های گذشته رو به بهبود است. اگر عدد ۵۰ به دست آید نشان از ثبات وضعیت است و چنانچه این شاخص عددی کمتر از ۵۰ به دست آورد، نشانگر شرایط بد سازندگان و فعالان بازار ساختمانی است.
از همان زمان که به دست آوردن این شاخص در اتاق تعاون ایران مطرح شد، همواره این عدد زیر ۵۰ بوده و میانگین آن معمولاً ۴۹.۲ درصد بوده است. در نتیجه می توان اعلام کرد که بیش از ۵۴ ماه است که وضعیت ساختمانی ها چنین بوده و چشم انداز روشنی هم به بهبود شرایط ندارند. بنابراین نمی توان اعلام کرد که این موضوع تازه ای است.

رکورد پنج ساله ای که به جان صنعت ساختمان افتاده، هر سال بیشتر از گذشته عواقب خود را نشان می دهد. عملاً هیچ امیدی هم به بهبود وضعیت وجود ندارد و در سال ۱۴۰۲، رکورد بی اندازه ای که بر این بازار حاکم شد، مهر تاییدی بر شرایط وخیم کنونی این صنعت بود. از مهر ماه سال ۹۸، بارها و بارها شاهد جهش قیمت مسکن بوده ایم و شاهد هستیم که قدرت خرید متقاضیان واقعی مسکن هر لحظه در حال کاهش است و عملاً از بازار مصرف کنار گذاشته اند.
زمانی که سازندگان از وجود متقاضیان موثر در بازار ساختمان مطمئن نباشند، طبیعتاً تمایلی هم به ساخت و ساز ندارند. این موضوع، خیلی زود روی متغیرهای بازار ساخت مسکن اثر می گذارد و در نهایت منجر به افزایش قیمت ها خواهد شد. نگاهی به میانگین شامخ کل ساختمان و تورم مسکن نشان می دهد که نزدیکی معناداری میان آن ها وجود دارد. به عبارت دیگر، هرچقدر عدد این شامخ بیشتر باشد، قیمت ها نیز بالاتر خواهد بود.
با توجه به شرایط کنونی، به نظر می آید که پیش بینی سازندگان از آینده بازار و صنعت ساختمان، کاملاً درست بوده و بعید است که به زودی، بهبودی در این زمینه حاصل شود. البته در این میان، ساخت و ساز طرح نهضت ملی مسکن می تواند شرایط بازی را تغییر دهد اما با توجه به آمارهایی که از این طرح به گوش می رسد و تکاپوی دولت برای تسریع بخشی به آن، بعید است که این طرح نیز بتواند به طور کلی، معضلات این بخش را حل و فصل کند.

نکات قابل توجه
  • بازار مسکن و صنعت ساختمان در ایران در رکود به سر می‌برد.
  • سازندگان از آینده این بازار و صنعت چندان مطمئن نیستند.
  • رکود در این صنعت، عواقب زیادی برای اقتصاد کشور داشته است.

دیدگاه ها غیرفعال است