رکوردشکنی قیمت مسکن در تهران؛ هر متر مربع ۸۷.۴ میلیون تومان

رکوردشکنی قیمت مسکن در تهران؛ هر متر مربع 87.4 میلیون تومان

گزارش جدید بانک مرکزی از بازار مسکن؛ افزایش 1.8 درصدی قیمت در تیرماه


گرچه حدس و گمان های مختلفی در خصوص قیمت جدید مسکن در تهران وجود داشت اما در غیاب آمارهای رسمی، خیلی از فعالان بازار امیدوار بودند که قیمت ها روند کاهشی داشته باشد اما حالا که بانک مرکزی بعد از سه ماه، بلاخره آمارهای مربوط به بازار مسکن را منتشر کرده، مشخص شد که قیمت مسکن در تیر ماه به میانگین ۸۷.۴ میلیون تومان به ازای هر متر مربع رسیده است.

به گزارش پرشین سازه ، چند ماهی از آخرین آمار رسمی منتشر شده بازار توسط بانک مرکزی می گذرد و حالا که بلاخره بعد از مدت ها انتظار، این آمار منتشر شده، معلوم است که چرا در این مدت حبس شده بودند.

در تیرماه امسال، تعداد معاملات مسکن تهران ۲۷.۱ درصد بیشتر شده بود اما میانگین قیمت رشد داشته و به ۸۷.۴ میلیون به ازای هر متر مربع رسیده است. واقعیت اینجاست که با توجه به وضعیت کنونی بازار، انتظار می رفت که قیمت ها کاهشی باشند، چرا که اساساً هیچ خریداری در بازار پیدا نمی شود اما به نظر می رسد که بازار مسکن بی توجه به رکود و رونق، مسیر خود را می رود و این مسیر همواره افزایشی است.

بر اساس گزارش های بانک مرکزی، تعداد خانه های معامله شده پایتخت در تیرماه سال ۱۴۰۳ به ۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی رسیده است که در قیاس با ماه قبل و ماه مشابه در سال گذشته، به ترتیب ۸.۱ درصد کاهش و ۲۷.۱ درصد افزایش داشته است.

در سال ۱۴۰۳، رکود بازار مسکن تدوام یافته اما به نظر می آید که در قیاس با سال گذشته، وضعیت اندکی بهتر است و می توان به رونق بازار امیدوار بود اما به هرحال، همچنان قیمت ها افزایشی است و خریداری هم در بازار دیده نمی شود.

در قیاس با خردادماه، متوسط قیمت مسکن تهران نیز با رشد مواجه بوده و ۱.۸ درصد نسبت به ماه قبلی، افزایش قیمت داشته است. حالا متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در پایتخت، ۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می باشد. این در حالیست که در ماه پیشین، متوسط قیمت ۸۵ میلیون تومان بود.

بر اساس بخش دیگری از گزارش منتشر شده بانک مرکزی در خصوص بازار مسکن، از ۳ هزار و ۵۵۹ واحد مسکونی معامله شده در تیر ماه سال جاری، بیشترین سهم معاملات مربوط به خانه هایی با طول عمر پنج ساخت به پایین بوده که سهم ۲۶.۶ درصدی را به خود اختصاص داده اند. به نظر می آید که خانه های نوساز توانسته اند در این مدت، رونق تازه ای به بازار معاملات خود بدهند، البته این شائبه ایجاد می شود که احتمالاً خانه های نوساز توسط سرمایه گذاران و دلالان خریداری شده اند و دست متقاضیان واقعی مسکن، همچنان از این واحدهای مسکونی کوتاه است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، بیشترین سهم معاملات مسکن از میان مناطق ۲۲ گانه تهران، متعلق به منطقه ۵ است که بیش از ۱۳.۱ درصد خرید و فروش های مسکن را به خود اختصاص داده است. با توجه به عدم رشد چندان زیادی قیمت ها در این منطقه، چنین موردی عجیب به نظر می رسد.

منطقه ۵ تهران همواره در میان فهرست پررونق ترین مناطق معاملات مسکن حضور داشته و در طی ماه های گذشته با وجود رکود عمیقی که در بازار وجود دارد، باز هم توانسته سهم خوبی از معاملات ماهیانه مسکن تهران ببرد.

بعد از منطقه پنج تهران، بیشترین رونق معاملات در منطقه ۱۰ تهران رقم خورده که در جنوب غرب پایتخت واقع شده و سهم ۹.۵ درصدی از کل معاملات مسکن داشته است. مناطقی مانند منطقه ۲ و ۴ نیز پررونق بوده اند و به ترتیب ۸.۸ و ۸.۲ درصد از کل معامله های مسکن در این مناطق انجام گرفته است.

البته درصد رشد قیمت و معاملات در برخی مناطق بالا بوده است. مثلا منطقه ۱۹ تهران توانسته در مدت یک سال، رشد عجیبی را به نام خود بزند و بیشترین بازدهی سالانه را در میان مناطق ۲۲ گانه تهران داشته باشد.

در بازار اجاره مسکن نیز تغییرات جهشی دیده نمی شود. شاخص کرایه مسکن در تیرماه سال ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل تفاوت خاصی نداشته و این شاخص در مناطق شهری و پایتخت، ۵.۲ درصد بوده است. البته نمی توان این موضوع را در خصوص تغییرات سالانه نیز عنوان کرد، چرا که رشد نقطه به نقطه شاخص کرایه در تهران و کل مناطق شهری به ترتیب ۴۵.۹ و ۵۰.۴ درصد بوده که نشان می دهد در همین مدت یک ساله، چه اتفاقاتی برای بازار مسکن رخ داده و قطعاً چه فشارهایی به مستاجران وارد شده است. این قیمت ها در حالی عنوان می شوند که قرار بود اجرای قوانین تنظیم گر، به بهبود وضعیت بازار مسکن کمک کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است