تکلیف طرح نهضت ملی مسکن بعد از استعفاء وزیر راه

با استعفای وزیر راه و شهرسازی، نگرانی ها در مورد ساخت پروژه نهضت ملی مسکن بیشتر از گذشته شد. در این میان، رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران اعلام کرده است که بیش از یک سال از آغاز طرح نهضت ملی مسکن می گذرد و موانع اصلی این طرح، خودشان را به وضوح نشان داده اند.

به گزارش پرشین سازه ، همزمان با استعفای آقای رستم قاسمی، رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: اصلی ترین معضل طرح نهضت ملی مسکن کمبود منابع مالی است. از ابتدای این طرح نیز اعلام کردیم که نمی توان روی آورده ی متقاضیان حسابی باز کرد. از سوی دیگر، سیستم بانکی نیز بودجه ی خوبی به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص نداد.

ایرج رهبر، در ادامه افزود: بارها از طرف کانون انبوه سازان پیشنهاد کردیم که توانایی فنی و سرمایه ی این انجمن به طرح وارد شود اما از سوی مسئولین وقت، توجهی به آن نشد. اینکه دلیل اصلی این بی توجهی، مشاوره ی اشتباه از سوی مسئولین به وزارتخانه بوده است یا چیز دیگر، ما اطلاعی نداریم.

وی در ادامه به موضوع رشد قیمت نهاده های ساختمانی نیز اشاره کرد و گفت: از دو سال پیش که طرح مسکن ملی آغاز و بعد از آن با نهضت ملی مسکن ادغام شد، بارها شاهد افزایش قیمت نهاده های ساختمانی بودیم. به خصوص با توجه به اینکه تعلل در ساخت و اجرای این طرح ها باعث شد که قیمت تمام شده ی مسکن افزایش پیدا کند. میلگرد از کیلویی چهار هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده است. سیمان را که دو سال پیش با قیمت ۱۷ هزار تومان خریداری می کردیم، حالا پاکتی ۵۰ هزار تومان قیمت دارد و اخیراً هم که قیمتش به ۷۰ هزار تومان رسیده است.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در ادامه گفت: قرار بر این بود که تعاملاتی با وزارت صمت صورت بگیرد تا قیمت مصالح ساختمانی را به یک ثبات نسبی معقول برسانند. همچنین در این میان موضوع کارت مصالح ساختمانی نیز مطرح شد که قرار بود در اختیار سازندگان باشد تا بتوانند به طور مستقیم از کارخانه ها خرید کنند. اما هیچ یک از این اقدامات، شکل اجرایی به خود نگرفت. در عوض، مصالح ساختمانی وارد بورس شد. به طور کلی ماهیت بورس کاملا سودآور محور است. در نتیجه، مصالح ساختمانی با افزایش قیمت مواجه شدند.

ایرج رهبر در ادامه اشاره کرد که بسیاری از کارخانه های تولید کننده ی مصالح ساختمانی، انرژی را با قیمت خیلی ارزانی دریافت می کنند و به همین دلیل است که مصالح تولیدی خود را باید با قیمت مناسب و معقولی به بخش ساخت و ساز مسکن بدهند. انرژی استفاده شده توسط این کارخانه های تولیدی در اصل برای همه ی مردم است و باید به تامین مسکن اقشار نیازمند کمک کند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که وزیر بعدی راه و شهرسازی بتواند به رفع موانع و مشکلاتی که بر سر راه تولید مسکن وجود دارد، کمک کند. رهبر تاکید کرد: ما نتوانستیم با مسئولین مربوطه دور یک میز بنشینیم و مشکلات را مطرح کنیم. بیش از یک سال را از دست دادیم و حالا امیدواریم که با آمدن وزیر جدید این مشکل نیز حل شده و کارها روی غلطک بیفتد.

ایرج رهبر، رئیس کانون انبوه سازان تهران در ادامه گفت: طبیعتاً هر وزیری که سر کار می آید باید از همان ابتدای ورود خود، برنامه ی اجرایی خود که طبق قوانین مصوب است و تکلیفی که از سوی دولت بر عهده اش قرار گرفته را اعلام کند. همچنین انتظار می رود که وزیر جدید از نظر کارشناسان نیز بهره ببرد. اما متاسفانه در طول یک سال و سه ماه گذشته، برنامه ی دقیقی برای اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن در وزارتخانه ی راه و شهرسازی وجود نداشت و نه حتی از نظرات کارشناسان استفاده شد.

رئیس کانون انبوه سازان تهران گفت: مدت ها طول کشید تا بلاخره وزارت راه و شهرسازی برنامه ی خودش را ارائه کند. بعد از تصویب قانون جهش تولید مسکن در سال ۱۴۰۰، خیلی طول کشید تا وزارت راه و شهرسازی تیم مدیریت خود را بشناسد. بعد از مدتی اعلام کردند که در طول یک سال، قادر به ساخت یک میلیون خانه نیستند و در پایان چهار سال، ۴ میلیون خانه می سازند. مجدداً گفتند که زمین به مردم می دهیم تا خودشان خانه های یک طبقه بسازند. این در حالی بود که زمین کافی برای چنین ایده ای وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: وزیر راه و شهرسازی اعتقاد داشت که باید از نیروهای خارجی در بخش مسکن استفاده شود و میگفت باید از فعالین مسکن در ترکیه و چین کمک بگیریم. در حالیکه همین توان در داخل کشور نیز وجود دارد و فقط باید از آن ها حمایت شود و شرایط را برایشان تسهیل کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است