شورای عالی مسکن: بستر تصمیم‌گیری برای حل معضلات مسکن

یکی از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم و در زمان حیات ابراهیم رئیسی، تشکیل شورای عالی مسکن بود که بر اساس گفته های مشاور وزیر راه و شهرسازی، یکی از بزرگ ترین ماحصل جلسات این شورا، انجام ۱۰۰ هزار بازرسی بخش مسکن بود.

به گزارش پرشین سازه ، جلسات این شورا با حضور ۲۰۰ مدیر تراز اول کشور برگزار می شد و تصمیمات اتخاذ شده در این جلسات، نتیجه و جمع بندی نظرات این کارشناسان خبره و ماهر است.

ابراهیم رئیسی در دوران ریاست جمهوری خود، هر هفته در جلسه شورای عالی مسکن شرکت می کرد. در طی این جلسات، تلاش بر این بود که بتوان اقداماتی در راستای حل معضلات مسکن سازی انجام داد. شورای عالی مسکن توانست طرح های مختلفی از جمله مالیات بر خانه های خالی، تعیین سقف اجاره بها، قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره و…را به سرانجام برساند.
مسکن سازی به عنوان یکی از اصلی ترین وعده های دولت سیزدهم، همواره موردتوجه رئیس جمهور شهید بود و به همین دلیل، تلاش هیئت دولت بر این است که در روزهای باقی مانده از دولت سیزدهم، این هدف را به سرانجام خوبی برسانند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی، آقای جواد سادات فریزنی اعلام کرد که در مدت زمانی که جلسات شورای عالی مسکن برگزار می شد، رئیس جمهور فقید در ۱۶ جلسه شرکت کرد و یک جلسه نیز بدون حضور ایشان برگزار شد. تلاش دولت بر این است که بذر طیبه ای که ابراهیم رئیسی گذاشته بود، ادامه پیدا کند و جلسات شورای عالی مسکن تداوم یابد.
این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان ساخت که جلسات شورای عالی مسکن بعد از اتمام جلسات استانی برگزار می شد و بیش از ۲۰۰ مدیر تراز اول کشور در آن حضور به هم می رسانند. بنابراین هر تصمیمی که در این جلسات گرفته می شد، عصاره هم اندیشی و همفکری این مدیران برتر کشوری بود.

فریزنی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که رئیس جمهور همواره بر برگزاری این جلسات تاکید داشته و در طی آن ها به موضوعات مختلفی از جمله مسکن محرومان، اعضای کمیته امداد و بهزیستی، مسکن فرهنگیان و دیگر اقشار کم درآمد و نیازمند جامعه پرداخته می شد.
حالا که رئیس جمهور به شهادت رسیده و دولت سیزدهم در روزهای پایانی خود به سر می برد، باید تلاش شود که این اقدام مثبت تداوم یافته و همچنان جلسات شورای عالی مسکن برگزار گردد و به حل و فصل مسائل و مشکلات مسکن در کشور بپردازد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه به پیچیدگی ها و مشکلاتی که بر سر راه ساخت و ساز مسکن وجود دارد، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:

در جلسات شورای عالی مسکن به جنبه های مختلف مسکن از جمله تامین زمین، اخذ پروانه ها و مجوزهای ساختمانی، عملیات اجرایی و دیگر مسائل پرداخته می شد.

وی تاکید کرد که رئیس جمهور در طی سفرهای استانی خود، ضمن افتتاح واحدهای جدید و تحویل آن ها به مردم، خدمات زیربنایی را نیز مورد توجه خویش قرار می داد و در تلاش برای افزایش خدمات روبنایی و زیربنایی واحدهای مسکونی بود.

فریزنی در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که نزدیک به ۲۰۰ الی ۳۰۰ مدیر ارشد استانی، ماموریت اجرای مصوبات شورای عالی مسکن را به عهده داشتند.
یکی از موضوعاتی که همیشه در جلسات این شورا مطرح می شد، بحث ساماندهی بازار زمین و مسکن بود. بر اساس گفته های جواد سادات فریزنی، ماحصل صحبت هایی که در جلسات شورا صورت می گرفت، نزدیک به ۱۰۰ هزار بازرسی در سطح کشور انجام شد و از جنبه های مختلف بخش مسکن، بررسی به عمل آمد.
وی در انتهای سخنان خود به اهمیت این شورا بر تصمیم های کلان مسکن تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که شورای عالی مسکن، عملاً به قرارگاه نهضت ملی تبدیل شده بود و در آن به تمام جنبه های این پروژه ی عظیم کشوری پرداخته می شد.
این مقام مسئول به مسائلی که در شورای مزبور بررسی می شد، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که از خانه های خالی گرفته تا پرداخت مالیات بانک های متخلف در طرح نهضت ملی مسکن، همه و همه در جلسات این شورا مورد بررسی قرار می گرفت و تلاش می شد که با همفکری، راهکاری برای معضلات کنونی بازار مسکن اندیشیده شود.

News summary in English

Decision-making platform for solving housing problems

One of the major achievements of the thirteenth government, during the presidency of Ebrahim Raisi, was the establishment of the Supreme Housing Council, which, according to the advisor to the Minister of Roads and Urban Development, conducted 100,000 inspections of the housing sector. The council meetings, attended by 200 top-level managers of the country, aimed to address housing issues and formulate solutions. President Raisi actively participated in these meetings, focusing on various initiatives such as taxing vacant houses, setting rent ceilings, and regulating the land and housing market. The continuation of these efforts is emphasized by the government to achieve the housing goals.

دیدگاه ها غیرفعال است