بازار مسکن: رکود و تغییر رفتار بازیگران

بازار مسکن: رکود و تغییر رفتار بازیگران

گشت و گذاری در بازار مسکن نشان می دهد که بازیگران این بازار، تغییر رفتار مشخصی نسبت به ماه قبل داشته اند و بر اساس گفته های مشاوران املاک، اصلی ترین دلیل این تغییر رفتار، قیمت ارز است.

به گزارش پرشین سازه ، در پاییز امسال شاهد بودیم که تعداد عرضه کنندگان از متقاضیان مسکن بیشتر بود و همین مسئله، تغییرات عمده ای در بازار ایجاد کرد.

این در حالیست که تابستان امسال، وضعیت کاملا متفاوت بود. به نحوی که وزن غالب بازار مربوط به متقاضیان مسکن بود. اما پاییز از راه رسید و همه چیز را تغییر داد. به تدریج فایل های فروش بیشتر از تقاضای خرید شد و همین موضوع، می تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند.
بررسی ها نشان می دهد که حجم عرضه نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است. از سوی دیگر، تعداد متقاضیان خرید مسکن به طرز محسوسی کمتر شده!

نکته ی جالب توجه دیگری که در تحقیقات میدانی به دست آمده، این است که جنس تقاضای مسکن نیز تغییر کرده است.
پیش از آغاز پاییز امسال، بیشترین میزان تقاضا برای کسانی بود که به قصد سرمایه گذاری و سوداگری به بازار مسکن می آمدند. اما به نظر می آید که با ثبات نسبی بازار، از میزان علاقه ی دلالان و سرمایه گذاران به این بازار، کاسته شد.

بررسی ها نشان می دهد که میزان عرضه ی مسکن در برخی از محله های تهران، نسبت به سال گذشته با رشد ۵۰ درصدی رو به رو است. به این معنی که مالکان مسکن تلاش دارند که هرچه سریع تر، ملک خود را به فروش برسانند.

علاوه بر این، خریدهای کوتاه مدت که بیشتر توسط سرمایه گذاران و دلالان صورت می گرفت نیز بسیار کمتر شده است. پیش از این، سوداگران می دانستند با خرید ملک و فروش زودهنگام آن نیز به سود کلانی دست پیدا می کنند. اما در حال حاضر، بازار راکد مسکن باعث شده که کمتر دلالی، ریسک خرید را به جان بخرد.

در حال حاضر، بیشترین گروهی که در بازار مسکن حضور دارند، کسانی هستند که به دنبال تبدیل به احسن می باشند. دومین گروه حاضر در بازار، کسانی اند که به دنبال واحدهای قیمت مناسب می گردند و بیشترشان، متقاضی مصرف کننده هستند.

البته در این میان برخی از متقاضیان سرمایه گذاری نیز به دنبال واحدهای خوش قیمت می گردند اما واقعیت اینجاست که حتی این سرمایه گذاران نیز به دنبال سرمایه گذاری بلندمدت هستند. بنابراین مدل تقاضا فرق کرده و همین مسئله، بر بازار نیز موثر بوده است. چرا که خریدهای هیجانی را متوقف ساخته و فروشندگان و سازندگان را تحریک کرده تا هرچه سریع تر، واحدهای خود را عرضه کنند.

از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که اساسا قدرت خرید مردم با قیمت های پیشنهادی مسکن، فاصله ی زیادی دارد. گرچه بیش از ۵ ماه است که بازار مسکن دچار رکود شده اما هنوز هم اختلاف موجود خیلی بالاست و اجازه نمی دهد که متقاضیان مسکن، پایشان به بازار باز شود.
بر اساس آمارهای موجود، اختلاف قیمت پیشنهادی با بودجه ی متقاضیان مسکن، حدوداً ۲۰ درصد است اما به دلیل انتظارات کاهشی، بخش تقاضا امیدوار است که این اختلاف کمتر شود و در نهایت بتواند خانه ی مناسبی برای خود بخرد.

بازار واحدهای نوساز، راکد است!

مدت هاست که قدرت خرید مردم به خرید واحدهای مسکونی نوساز نمی رسد. به همین دلیل، بازار این واحدها در رکودی سنگین قرار گرفته است.

رکود بالای بازار این واحدها باعث شده که خیلی از سازندگان و فروشندگانی که ترجیح می دادند واحد خود را به بازار عرضه نکنند، حالا با اشتیاق بیشتری واحد نوساز خود را به بازار ارائه کنند. اما با این وجود، بازار سرد زمستانی باعث شده که نتوانند واحد خود را بفروشند.

با توجه به شرایط کنونی واحدهای نوساز، این سیگنال به سازندگان می رسد که به دنبال ساخت و ساز واحدهای جدید نباشند. چرا که خریداری برایشان وجود ندارد. این مسئله در درازمدت می تواند منجر به افزایش گرانی ها در بازار مسکن شود.
در شرایط فعلی بازار، کلا سه نوع فروشنده در بازار وجود دارد. اولین فروشندگان، مالکان و سازندگان واحدهای نوساز و کلیدنخورده هستند که به دنبال فروش واحدهای خود می باشند.

برخی از این فروشندگان واحدهای نوساز، ناچار شده اند به مدل های جدید فروش فکر کنند و پیشنهاد خرید چند مرحله ای را به متقاضیان ارائه کنند. بر اساس این مدل از فروش، متقاضیان می توانند مبلغ ملک را در پنج مرحله پرداخت کنند.
البته معاوضه آپارتمان نوساز با کلنگی نیز بیشتر شده است. کافیست سری به وبسایت های آگهی ملک بزنید تا متوجه شوید بیشتر این پیشنهادات مربوط به بافت فرسوده است.

سومین دسته از فروشندگان ملکی، کسانی هستند که حاضر به کاهش قیمت نیستند و عجله ای هم برای فروش ندارند و صرفاً فایل ملکی خود را عرضه کرده اند.
به نظر نمی رسد که بازار مسکن به زودی از رکود خارج شود. حالا باید منتظر ماند و دید که بازیگران این بازار، چه رفتار دیگری در پیش خواهند گرفت.

دیدگاه ها غیرفعال است