بازار اجاره دیگر به بنگاه داران نیازی ندارد

چندین سال است که فضای آنلاین بازار مسکن، توجهات زیادی را به خود جلب کرده و آخرین بررسی ها نشان می دهد که اصلی ترین بازیگران این بازار، یعنی موجران و مستاجران، کمتر به بنگاه های املاک مراجعه می کنند.

به گزارش پرشین سازه ، بازار سنتی معاملات املاک، یعنی همان دفاتر مشاوره املاک از گود خارج شده اند و دیگر کمتر کسی به آن ها مراجعه می کند. بیشتر مستاجران و موجران، فایل های مورد نظر خود را از پلتفرم های آنلاین پیدا می کنند.

در واقع، بیشتر کسانی که امروزه به بازار سنتی می روند، کسانی هستند که از بازار آنلاین نا امید شده اند و فایل مورد نظر خود را نیافته اند.

بازار اجاره، ضلع سوم خود یعنی مشاوران ملکی را کنار گذاشته

بیش از ۱۰ سال است که پلتفرم های آنلاین، نقش مشاوران املاک را بازی می کنند و موجر و مستاجر را بدون واسطه به هم می رسانند. اما به نظر می آید که در سال جاری شاهد گسترش این موضوع باشیم.

بخش زیادی از قراردادهای اجاره در سال جاری به شکل آنلاین منعقد شده اند و به نظر می رسد که واسطه های ملکی حذف شده اند. حالا زمین بازی عوض شده است و بخش زیادی از بازیگران این بازار، پلتفرم های آنلاین را ترجیح می دهند.

حتی خود واسطه های ملکی متوجه پتانسیل های این زمین شده اند و آگهی های خود را در این بسترهای مجازی درج می کنند.

بیشتر مشاوران املاک اعلام می کنند که امسال، فایل اجاره ی خیلی کمی دریافت کرده اند. این در حالیست که تعداد فایل های اجاره در استارتاپ های ملکی بیشتر شده است.

این موضوع، به شهرهای بزرگ محدود نمی شود. بلکه در شهرهای کوچک هم شاهد چنین موضوعاتی هستیم.

به طور کلی، در حال حاضر بیشتر معاملات مسکن یا کاملا به صورت آنلاین انجام می شوند، یا از شیوه ی آنلاین-سنتی استفاده می کنند. سومین نوع از معاملات مسکن نیز به روال گذشته و کاملا سنتی عمل می کند.

رفتار موجران در بازار آنلاین

بررسی ها نشان می دهد که رفتار موجران در پلتفرم های درج آگهی مسکن کاملا تغییر پیدا کرده است. به نظر می آید که موجرانی که واحد خود را در بستر مجازی عرضه می کنند، ناچارند که با قیمت های عرف بازار کنار بیایند.

در واقع کسانی موفق می شوند که از این بستر برای اجاره ی واحد خود استفاده کنند، که قیمت مناسبی پیشنهاد کنند.

تحقیقات نشان می دهد که بازار آنلاین، پذیرای قیمت های نامتعارف و بالا نیست و به همین دلیل، موجر نیز ناچار است که برای اجاره ی واحد خود صبر کند. یا این که دوباره به بازار سنتی برگردد.

مزایا و معایب بازار آنلاین ملک

گرچه مدت هاست که این زمین بازی برای مستاجران و موجران جا افتاده است اما به هرحال نباید از معایب و مزیت های آن به سادگی عبور کرد.

اولین عیب بازار آنلاین این است که تمام آگهی های درج شده در آن، به عقد قرارداد اجاره منتهی نمی شوند.

البته لازم به ذکر است که برخلاف تصور بعضی افراد که فکر می کنند فعالیت های آنلاین ملکی منجر به افزایش قیمت اجاره می شود، باید بگوییم که ارائه ی مستقیم فایل توسط موجر، باعث می شود که قیمت ها تعدیل شود.

بیشتر کسانی که قیمت های نامتعارف در بستر مجازی پیشنهاد می کنند، در واقع مشاوران املاک یا دلالان ملکی هستند.

زمانی که موجر، قیمت غیرمتعارفی برای ملک خود پیشنهاد دهد، طبیعتا ناچار است که مدت زمان زیادی منتظر بماند و همین موضوع به تعدیل قیمت منجر می شود. موجر متوجه می شود که بازار، کشش قیمت پیشنهادی وی را ندارد.

اما عیب دیگر ماجرا این است که ضلع سوم معاملات مسکن حذف خواهد شد. به این معنی که دیگر نیازی به مشاوران املاک نیست. از آن جایی که بخش زیادی از جامعه به این کار، اشتغال دارند، نمی توان به سادگی از این عیب گذر کرد.

لازم به ذکر است که بخش زیادی از مشاوران املاک هم فایل های اجاره با قیمت های نامتعارف را پذیرش نمی کنند چرا که نیازمند صرف وقت زیاد و انرژی فراوان برای اجاره دادن این فایل ها هستند. در نتیجه صرفه ی اقتصادی برایشان نخواهند داشت.

بیشتر مشاوران ترجیح می دهند که تعداد معاملاتشان بیشتر شود و تمایل چندانی به افزایش نرخ اجاره ندارند. بنابراین حذف آن ها از بازار، می تواند در نهایت منجر به افزایش اجاره بها شود. چرا که تا پیش از این، بنگاه داران تلاش می کردند که قیمت را تعدیل کرده و سریع تر، معامله را جوش بدهند.

اما در صورت عدم وجود آن ها، چه کسی می خواهد کنترلی روی نرخ های اجاره داشته باشد؟!

دیدگاه ها غیرفعال است