اجرای اصولی قالب بندی سد برای بتن ریزی

قالب بندی سد بتنی

با نگاه کردن به سد‌های عظیم‌الجثه که بدنه بتنی دارند، احتمالا از خود می‌پرسید که بتن‌ریزی چنین بنایی چطور انجام شده است؟ فرایند بتن‌ریزی در سد‌ها به دلایل متعددی، بسیار حساس است و استاندارد‌ها و حتی مقررات زیادی برای این کار وجود دارد.

سد‌ها، سازه‌هایی هستند که در معرض فشار زیاد، رطوبت و بسیاری عوامل مخرب دیگر قرار دارند و بدیهی است که هرگونه آسیب به بدنه این سازه‌ها نیز می‌تواند فاجعه به بار بیاورد.
اگر مشتاق هستید بدانید که چطور با بتن‌ریزی خاص جلوی این اتفاق را می‌گیرند، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید تا قالب بندی سد برای بتن‌ریزی را به شکل کامل بررسی کنیم.

روش اجرای قالب بندی سد بتنی

مهم‌ترین مرحله در فرایند بتن‌ریزی و ساخت یک سد، قالب بندی برای بتن‌ریزی است که در صورت استاندارد نبودن، کل این فرایند مختل خواهد شد. سد‌ها به واسطه ابعاد بزرگی که دارند، معمولا به صورت لارج پانل قالب بندی می‌شوند که این فرایند را می‌توان تحت روش‌های رایج مختلف بتن‌ریزی انجام داد. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

روش بالا رونده

روش بالا رونده، یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای قالب بندی سد است. این روش خود به دو صورت انجام می‌شود که عبارتند از مدولار و دوکا که مدل دوکا رواج بیشتری دارد. قالب بندی بالا رونده به صورت کلی برای سازه‌های عمودی استفاده می‌شود و همانطور که از نام آن پیدا است، هم‌زمان با سپری شدن فرایند ساخت، این قالب هم به سمت بالا حرکت می‌کند.

این روش، نه‌تنها بهترین روش برای قالب بندی سد است، بلکه برای ساخت تمام سازه‌های بزرگ نیز روشی بسیار مناسب و استاندارد به شمار می‌رود؛ دلیل این موضوع هم سرعت اجرای بالا، مناسب بودن هزینه و از همه مهم‌تر، کیفیت و کارایی بسیار عالی حتی در سخت‌ترین شرایط ساخت و ساز است.

روش سنتی

روش سنتی بتن‌ریزی سد، قدیمی‌ترین روش برای این کار است که امروزه رواج کم‌تری نسبت به نوع قبلی دارد. البته که این روش بسیار کارآمد است و بتن‌ریزی از طریق آن هیچ مشکلی ندارد و تنها نقطه ضعف این روش، اجرای سخت و هزینه‎‌بر آن است.

در این روش ابتدا انواع مختلف قالب را به یکدیگر متصل کرده و بعد به محل پروژه منتقل می‌کنند. بعد از بتن‌ریزی در یک لایه، قالب‌ها باز شده و با استفاده از سکو‌های مخصوص به قسمت‌های بالاتر سازه منتقل شده و سپس محکم می‌شود و این فرایند تا اتمام ساخت سد ادامه دارد.

علاوه‌بر وقت و انرژی زیادی که برای قالب بندی بتن با این روش نیاز است، باید بدانید که ریسک این کار با روش سنتی بالاتر از روش مدرن بالا رونده بوده و احتمال اشتباه در فرایند بتن‌ریزی زیاد می‌شود.

اگر قیمت میلگرد آنلاین را در سایت‌هایی همچون آیرومارت (به نشانی iromart.com) چک کنید و همچنین با در نظر گرفتن شرایط سخت بتن‌ریزی و حساس بودن پروژه، معمولا سازندگان ریسک این روش را نمی‌پذیرند.

روش اجرای قالب بندی سد بتنی

انواع قالب مورد استفاده در قالب بندی سد

انواع قالب‌های مختلف، با جنس‌ها و ساختارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند در ساخت انواع سازه‌ها به کار گرفته شوند. انتخاب قالب باید براساس یک‌سری فاکتور‌ها مانند فشار و ارتفاع بتن‌ریزی صورت بگیرد اما به صورت کلی، این وظیفه به عهده مهندس ناظر پروژه است. در ادامه برخی از رایج‌ترین انواع قالب مورد استفاده در سد‌سازی بررسی شده‌اند.

قالب چوبی

قالب چوبی از قدیمی‌ترین انواع قالب برای هر نوع بتن‌ریزی است که امروزه در اغلب صنایع استفاده می‌شود. مونتاژ و تغییر سایز این قالب‌ها باید در کارگاه انجام شود و همین موضوع باعث اتلاف وقت زیادی می‌شود. جدا از این، قالب‌های چوبی به رطوبت حساس بوده و بعد گذشت مدتی دچار اعوجاج می‌شوند.

قالب آجری

قالب‌های آجری قالب‌هایی هستند که بعد از اجرا، در سازه باقی مانده و معمولا باز نمی‌شوند. این قالب‌ها بیشتر برای قالب بندی فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولا برای بتن‌ریزی سد مناسب نیستند چرا که بعد از اجرا نیاز به نگهداری دارند.

قالب فلزی

قالب‌های فلزی رایج‌ترین قالب‌ها برای قالب بندی سد هستند. این قالب‌ها به سرعت اجرا می‌شوند، مقاومت بالایی دارند، نیاز به نگهداری خاصی ندارند و از همه مهم‌تر، بتن خشک شده در آنها به شدت صاف و صیقلی خواهد بود.

نکات مهم در قالب بندی سد

بدون شک قالب بندی سازه‌ای به این عظمت و حساسیت که کوچک‌ترین مشکل در آن می‌تواند فجایع زیادی به بار بیاورد، نیازمند رعایت نکات و استاندارد‌های زیادی است. بررسی همه این استاندارد‌ها و مقررات در این نوشته امکان‌پذیر نیست اما در این بین یک‌سری نکات فنی وجود دارند که باید حتما در نظر گرفته شوند.

اولین و مهم‌ترین موضوع، اجرای درست قالب بندی در کنار استفاده از مصالح و آهن‌آلات با کیفیت است. از این رو باید پیش از هر کاری، ابتدا با بررسی قیمت انواع بتن، بررسی قیمت میلگرد سیرجان یا هر نوع دیگری از میلگرد و همچنین بررسی بهترین نوع قالب و قالب بندی برای سد، بهترین مصالح و راهکار‌ها انتخاب شوند.

مورد دیگری که باید رعایت شود، استفاده از قالب‌هایی است که به سادگی باز و بسته می‌شوند. این کار علاوه بر اینکه می‌تواند سرعت قالب بندی سد را بالاتر ببرد، از آسیب رسیدن به بتن نیز جلوگیری می‌کند. همچنین توجه به کیفیت قالب‌ها نیز بسیار مهم است به صورتی که قالب‌ها نباید دارای هیچ‌گونه آسیب فیزیکی، انحراف یا هر مشکل دیگری باشند؛ چرا که این امر بتن‌ریزی را مختل می‌کند.

 

قالب بندی سد

کلام آخر

سد‌ها یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین سازه‌های مهندسی حال حاضر دنیا هستند. این سازه‌های عظیم تحت فشار بالایی قرار دارند و از بتن ساخته می‌شوند و هر سازه بتنی، بدون شک نیاز به قالب بندی مناسب دارد.

در بین مراحل بتن‌ریزی و ساخت سد، یکی از مهم‌ترین مراحل، قالب بندی سد است که تحت روش‌های مختلفی نظیر روش سنتی و بالا رونده، با استفاده از قالب‌های چوبی، فلزی و آجری ساخته می‌شود.

اگر برای اجرای این فرایند یا هر فرد دیگری نیاز به تهیه مقاطع فولادی با کیفیت دارید، می‌توانید از طریق مجموعه بازرگانی آیرومارت برای خرید اقدام کنید. با کیفیت‌ترین میلگردها و دیر مقاطع فولادی را می‌توانید به سادگی از بازرگانی آیرومارت تهیه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید و بررسی قیمت میلگرد ۱۶ نیشابور یا هر نوع دیگری از مقاطع فولادی می‌توانید به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

دیدگاه ها غیرفعال است