ابزارهای بازار بورس برای رونق تولید مسکن

ابزارهای بازار بورس برای رونق تولید مسکن

بورس می تواند یکی از اصلی ترین منابع تامین مالی مسکن باشد. به همین دلیل، برخی از کارشناسان فعال در حوزه های مسکن و سرمایه به بررسی روش ها و ابزارهایی که برای این موضوع وجود دارد، پرداختند.

به گزارش پرشین سازه ، نشستی تخصصی برای بررسی این موضوع صورت گرفت. اصلی ترین هدف این نشست، آشنا ساختن فعالان بازار مسکن با ابزارهایی بود که در بازار سرمایه وجود دارد و می تواند در جهت تامین مالی بخش مسکن مورد استفاده قرار بگیرد. به خصوص با توجه به این موضوع که برنامه ی ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی وجود دارد و باید هر چه سریع تر، پیگیری شود.

نشست روز گذشته به موضوعات مختلفی پرداخت اما یکی از اصلی ترین نکاتی که به آن اشاره شد، میزان بازدهی بازار مسکن بود. در طی ۵ سال گذشته، تورم مسکن از تورم عمومی نیز بیشتر بوده و به همین دلیل در قیاس با دیگر بازارهای موازی، بازدهی بیشتری داشته است.

بنابراین لازم است که سرمایه های خرد از طریق بازار سرمایه به بخش مولد بازار مسکن جذب شوند. به عبارت دیگر، باید سرمایه های خردی که می خواهند در مسکن به کار گرفته شوند، از طریق بازار بورس و سرمایه وارد شوند.

در طی این جلسه اعلام شد که برای تامین مالی ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در سال، باید از ابزارهای تامین مالی نوین استفاده شود. بازار سرمایه، فرصت های مختلفی در این حوزه فراهم می کند که باید برای رفع محدودیت منابع خانوار، دولت و بانک ها از این ابزارها استفاده کرد.

همچنین از آن جایی که بازار مسکن، یک بازار پر بازده است و بارها ثابت کرده که می تواند در طی مدتی کوتاه، سودآوری خیلی زیادی داشته باشد، می توان ورود سرمایه های خرد را به این بازار، از طریق بازار سرمایه تسهیل کرد.

به این معنی که برخی از افراد که سرمایه های خردی دارند و می خواهند در بازار مسکن سرمایه گذاری کنند، می توانند از طریق بورس اقدام کرده و خود را به یک سرمایه گذار مسکن تبدیل نمایند.

در طی نشست مزبور، اعلام شد که بررسی بازدهی بازار مسکن در طی سال های گذشته نشان می دهد که به طور متوسط، بازار مسکن سالانه حدود ۴۷ درصد بازدهی دارد. به این معنی که سرمایه گذاران مسکن سالانه، ۴۷ درصد سود می کنند که رقم قابل توجهی است.

به خصوص وقتی که مثلا با سودهای بانکی سالیانه مقایسه می شود که نهایتا ۲۳ درصد هستند. اما از آن جایی که همه توان خرید مسکن ندارند، بورس می تواند جای مناسبی برای جذب سرمایه های خرد باشد و در نهایت آن ها را به بازار مسکن متصل کند.

بررسی دیگر بازارهای مالی نشان می دهد که اصلا به اندازه ی مسکن بازدهی نداشته اند. بازدهی طلا به شکل سالیانه ۴۳ درصد، بازدهی بورس ۵۸ درصد، بازدهی بازار سود بانکی، ۲۱ درصد بوده است.

این در حالیست که تورم عمومی که توسط نهادهای رسمی اعلام شده، سالانه ۳۰ درصد به شکل متوسط بوده است. بنابراین با توجه به تمام این اعداد و ارقام، می بینیم که بازدهی بازار مسکن نسبت به تمام بازارهای مالی بیشتر بوده است.

اما اصلی ترین ابزارهای بورسی اشاره شده در نشست مزبور چه بود؟

کارشناسان این بازار، چهار ابزار بورسی را معرفی کردند که می توانست به تامین منابع مالی مسکن سازی کمک کند. این ابزارها شامل اوراق مشارکت، اوراق استصناع، اوراق مرابحه و اوراق قرض الحسنه می شد.

به ترتیب از این اوراق ها در راستای مشارکت در ساخت، مشارکت برای سفارش ساخت مسکن، تامین مالی خرید مواد اولیه مسکن سازی و در نهایت، تامین مالی ساخت مسکن برای طبقات محروم و کم درآمد جامعه به گرفته می شود.

در کنار این اوراق، می توان از صندوق املاک و مستغلات نیز استفاده کرد تا افراد بتوانند با هر مقدار سرمایه ای که دارند، برای خرید ملک آماده یا توکن سازی دارایی ملکی اقدام کنند. توکن سازی به معنای این است که قابلیت خرید درصدی از املاک با توجه به میزان سرمایه ی افراد فراهم شود.

در ادامه ی نشست مزبور، به موضوعات دیگری همچون جذب سرمایه ی جمعی برای حمایت از ساخت مسکن اشاره شد. منظور این است که سرمایه های خرد جمع شده و در حوزه ی مسکن سرمایه گذاری شود تا در کوتاه مدت، سود خوبی را به مشارکت کنندگان برسانند.

چنین اقداماتی دو مزیت اصلی دارد: هم سرمایه گذار در مدت زمان کوتاهی به سود می رسد، هم امکان ساخت مسکن فراهم می شود. به این ترتیب همه می توانند با سرمایه های ریز و درشت خود، در بازار مولد مسکن سرمایه گذاری کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است