آغاز طرح کلید به کلید در قزوین با ساخت ۳۳۰ واحد مسکونی

آغاز طرح کلید به کلید در قزوین با ساخت 330 واحد مسکونی

در روزهای گذشته، وزیر راه و شهرسازی به همراه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و معاون خود به استان قزوین سفر کردند و کلنگ اولین پروژه های کلید به کلید استان قزوین را به زمین زدند.

به گزارش پرشین سازه ، طرح کلید به کلید که به جهت نوسازی بافت فرسوده اجرایی شده، حالا در استان قزوین نیز آغاز شده است و قرار است پروژه ۳۳۰ واحدی به زودی آغاز شود.

محمد آئینی که به همراه وزیر راه و شهرسازی به استان قزوین سفر کرده بود، جزئیاتی در خصوص طرح ۳۳۰ واحدی ارائه و اعلام کرد که طرح مزبور با همکاری بنیاد مسکن استان قزوین و شهرداری این استان تکمیل می شود. در این میان شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز از طرح مزبور حمایت خواهد کرد.

قرار است این ۳۳۰ واحد در محله هادی آباد قزوین تکمیل شوند. محمد آئینی می گوید که پروژه ی مزبور شامل ۲۶۵ واحد مسکونی ریزدانه بود که بعد از حمایت ها و همکاری های شهرداری، کار تملک این واحدها انجام شده است.
این مقام مسئول تاکید کرد که واحدهای مزبور بعد از تکمیل به دست مالکان و ساکنان بافت فرسوده داده می شود. بر اساس طرح کلید به کلید، مالکان بافت فرسوده می توانند ملک قدیمی و فرسوده ی خود را تحویل داده و یک واحد نوساز تحویل بگیرند.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اعلام کرد که پروژه ی مزبور در یکی از زمین های محله هادی آباد ساخته می شود. زمین ۴ هکتار دارد و در شمال غرب این محله واقع شده است. شیوه ی ساخت آن نیز مشارکتی خواهد بود.

دولت سیزدهم طرح کلید به کلید را برای حمایت از نوسازی بافت فرسوده آغاز کرد. در کنار این طرح، مشوق های دیگری مثل بسته ۱۹ بندی حمایت از نوسازی بافت فرسوده را نیز تدوین کرد تا سازندگان را به حضور در این بافت ترغیب کند.
محمد آئینی در مراسمی که به مناسبت افتتاح پروژه ۳۳۰ واحدی برگزار شده بود، چنین گفت:

بر اساس بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال جاری، شهروندان تشویق می شوند که در راستای طرح کلید به کلید، واحد فرسوده خود را با واحدهای نوساز یا قطعات زمین با ۴۰ درصد تخفیف عوض کنند.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد که پروژه مزبور نیز مشابه طرح کلید به کلید است که با همکاری شهرداری و بنیاد مسکن تکمیل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که یکی از اولویت های دولت در محله سازی، تاکید بر مضامین شهرسازی ایرانی و اسلامی می باشد. به همین دلیل اقدامات مختلفی در محله هادی آباد قزوین در دست انجام است. برخی از این اقدامات شامل تعریض معابر، ایجاد مرکز محله توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران و مشارکت شهرداری و خیرین برای احداث خانه سلامت اجتماعی، پارک محله و مسجد است.

آئینی تاکید کرد که بعد از تکمیل این ساخت و سازها، چهره ی محله تغییر خواهد کرد و کیفیت زندگی شهروندان نیز بیشتر خواهد شد. خوشبختانه ساکنان این محله نیز از اقدامات انجام شده رضایت دارند و گزارش های موجود نشان می دهد که کیفیت زندگی در این محله بیشتر شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که هدف از تاسیس شرکت بازآفرینی شهری ایران، نوسازی بافت فرسوده بوده است. از زمانی که این شرکت راه اندازی شد، بیش از ۱ میلیون واحد مسکونی نوسازی شده است.

هدف این است که تا پایان امسال، تعداد این واحدهای نوسازی شده به ۱ میلیون و ۵۰ هزار واحد برسد. همچنین تلاش بر این است که در سال آتی، تعداد این واحدهای نوسازی شده بیشتر شود.
محمد آئینی اعلام کرد که امیدواری بر این است که روند نوسازی به جایی برسد که در سال، ۳۰۰ هزار واحد نوسازی شوند.

بافت فرسوده ظرفیت خوبی برای ساخت مسکن دارد. به همین دلیل در سال های اخیر، توجه ویژه ای از سوی دولت به نوسازی آن شده است. گفته می شود که در بافت های فرسوده کشور، ظرفیت ساخت ۳ میلیون مسکن دیگر نیز وجود دارد که بخش بزرگی از مشکل کمبود مسکن را حل خواهد کرد.

در طی مراسمی که به مناسبت کلنگ زنی ساخت ۳۳۰ واحد مسکونی در قزوین برگزار شده بود، علاوه بر مقامات دولتی، شهردار قزوین، اعضای شورای شهر، مدیرکل بنیاد مسکن و مدیر بازآفرینی استان قزوین نیز حضور داشتند.
در صورتی که طرح هایی مثل کلید به کلید افزایش پیدا کنند، می توان امیدوار بود که بعد از مدتی بخش بزرگی از مشکلات مسکن در استان ها حل و فصل شود.

دیدگاه ها غیرفعال است