ساختمان های در حال گچ و خاک تهران

گچ و خاک | ساختمانهای در حال گچ و خاک تهران | نحوی انجام گچ و خاک

یکی از مهم ترین مراحل ساخت یک سازه، مرحله ی مربوط به گچ کاری است! بدون یک گچ کاری درست، نمی توان انتظار داشت که سازه ای کامل و استاندارد ساخت. به همین دلیل است که باید تمرکز و دقت ویژه ای روی انجام این مرحله داشت.

برای این که مرحله گچ و خاک به درستی پیش برود باید تمام افرادی که در پروژه حضور دارند، شناخت کافی از گچ و خاک داشته باشند و بدانند که باید چگونه مراحل مختلف آن را انجام داد.اما پیش از این که به سراغ معرفی انواع گچ، روش های گچ بُری و …برویم، می خواهیم اندکی راجع به ساختمان های در حال گچ و خاک تهران صحبت کنیم.

اگر حرفه ی شما مربوط به ساختمان سازی است، حتما می دانید که هر سازه ای، برای تکمیل شدن مراحل مختلفی را از سر می گذراند. این روند از مرحله ی فونداسیون و خاکبرداری آغاز می شود و تا مرحله ی اجرای نما و نازک کاری ادامه پیدا می کند.حالا نکته اینجاست که مشاغل مختلف ساختمانی در مراحل مختلف ساختمان سازی دخالت دارند. کسانی که کارشان اجرای فونداسیون است، در همان مراحل ابتدایی به کار می آیند، کسانی که کاشی کار یا سرامیک فروش و ..هستند نیز در مراحل نهایی ساخت سازه، وارد عمل می شوند.

اما به هرحال فرقی نمی کند که کارتان به کدام قسمت از ساختمان سازی مربوط می شود، چرا که به هرحال نیازمند یک بانک اطلاعات ساختمانی هستید. اما این که می گوییم، به چه معناست و اساسا یک بانک اطلاعات ساختمانی به چه کاری می آید؟

 

سفت کاری

بانک اطلاعات ساختمانی

یک بانک اطلاعات ساختمانی، مجموعه ای از داده های مختلف در مورد ساختمان و پروژه های ساختمانی است. اگر کارتان به یکی از مشاغل ساختمانی مربوط است، حتما نیازمند یک بانک اطلاعات ساختمانی هستید. در این بانک اطلاعاتی می توانید داده ها و اطلاعات زیر را دریافت کنید:

  • شماره تماس سازندگان و پیمانکاران پروژه های ساختمانی مختلف تهران و کرج
  • مرحله ی ساخت پروژه های مختلف
  • آدرس دقیق پروژه های ساختمانی
  • متراژ دقیق و تعداد طبقات پروژه های مختلف

امکانات و تجهیزات پروژه

اما این اطلاعات به چه کارتان می آید؟! تصور کنید که شما فروشنده ی گچ و خاک هستید و لازم است ساختمان های در حال گچ و خاک تهران را بشناسید و بدانید که کدام پروژه های ساختمانی در این مرحله هستند. به این ترتیب می توانید بازاریابی درستی برای محصولات خود داشته باشید.بدون داشتن این اطلاعات نمی توانید مشتریان بالقوه ی خود را پیدا کنید و به این صورت ممکن است برخی از بهترین مشتریان خود را از دست دهید.

این دیتابیس های اطلاعاتی می توانند بهترین ابزار هر کسی باشند تا کسب و کار خود را رونق ببخشد. تصور کنید که شما شماره تماس سازندگان پروژه های ساختمانی تهران را داشته باشید و بتوانید با یک پیامک تبلیغاتی، به طور مستقیم اجناس و کالاهای خود را به پیمانکاران معرفی کنید.پس به نظر می آید که شاید مهم ترین ابزار دست شما برای فروش بیشتر مصالح ساختمانی یا خدمات مربوط به آن، همین بانک های اطلاعات ساختمانی باشد.

با این مقدمه به سراغ مقوله ی گچ کاری در ساخت و ساز می رویم.

انواع گچ

همان طور که گفتیم بدون گچ کاری نمیتوان مراحل نازک کاری و دیگر مراحل ساخت و ساز را تکمیل کرد. اما گچ ها انواع و اقسام زیادی دارند و هر کدام از آن کاربرد خاصی دارند. در ادامه به برخی از مهم ترین گچ های ساختمانی که در ساختمان های در حال گچ و خاک کاربرد دارند، اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید.

گچ سفیدکاری

یکی از رایج ترین و بهترین گچ های ساختمانی، گچ سفیدکاری است. نام دیگر این نوع گچ، گچ روکار ساختمانی است. اما کارکرد اصلی این گچ سفیدکاری این است که برای اندود نهایی دیوارهای داخلی ساختمان به کار می رود. در حقیقت قبل از این که مرحله ی رنگ زدن دیوار یا چسباندن کاغذ دیواری شروع شود، این لایه ی نهایی گچ کاری صورت می گیرد. رنگ این نوع گچ، همان طور که از نامش نیز پیداست سفید و براق است!

برخی مواقع از این نوع گچ در تزئینات دیوار و سقف نیز استفاده می شود. یکی از اصلی ترین نکاتی که به هنگام استفاده از گچ سفیدکاری باید به آن دقت شود این است که به هیچ وجه نباید اجازه دهید که گرد و غبار یا آلودگی های مختلف وارد ملات گچ یا سطح زیرین گچ کاری شود. می توان این نوع گچ را بدون زیرکاری هم استفاده کرد اما به هر حال باید ضخامت آن را افزایش داد که به این صورت مصرف گچ را بالاتر می برد. این گچ سفید را می توان در مخلوط گچ خاک نیز به کار برد.

به طور کلی این نوع گچ را در کیسه های ۴۰ کیلویی عرضه می کنند. قیمت به صرفه و مناسبی نیز دارند.

 

سفت کاری و انواع آن

گچ خاک

یکی از مهم ترین گچ هایی که در ساختمان سازی به کار می رود، گچ خاک است. این گچ که کیفیت پایین تری نسبت به گچ سفیدکاری دارد، حاصل ترکیب گچ با خاک رس است. بیشتر مواقع نیز از این نوع گچ برای زیر کار گچ کاری استفاده می گردد. اصلی ترین کاربرد آن نیز جهت پوشش سقف های ضربی، اندود دیوارهای اتاق و…است.

قیمت این گچ به خاطر کیفیت پایین تر، ارزان تر از گچ سفید است. به همین خاطر به آن گچ معمولی نیز می گویند. باید بدانید که این نوع گچ را می توان به صورت آماده و در کیسه های ۴۰ کیلویی تهیه کرد. به همین خاطر لازم نیست که حتما خودتان در پروژه، گچ و خاک را با هم مخلوط کنید. هم چنین باید بدانید که گچ خاک در قیاس با گچ سفید دیرگیرتر است. چرا که خاک رس به طور کلی، ملات را دیرگیرتر می کند.

گچ میکرونیزه یا همان گچ عاج

میکرو به معنای بسیار ریز است. به همین خاطر است که مشخصا گچ میکرونیزه، دانه های خیلی ریزی دارد. به همین دلیل است که این نوع گچ خیلی نرم است و در کارهایی استفاده می شود که ظرافت و دقت خیلی بالایی نیاز دارد. برخی از کاربردهای این نوع گچ در مجسمه سازی، ساخت رنگ لعابی، گچ بری های زیبا و ظریف، قطعات پیش ساخته، کشته کشی و …است.

اما برای این که گچی به چنین نرمی به دست آورند، باید گچ معمولی را دوباره آسیاب کنند تا دانه بندی آن تغییر کند. باید بدانید که گچ عاج علاوه بر ساختمان سازی در صنایعی مثل پزشکی نیز به کار می رود. نکته ی دیگری که باید در مورد گچ میکرونیزه باید بدانید این است که این گچ بسیار دیرگیر است.
علاوه بر گچ هایی که تا به حال نام بردن، گچ های ترکیبی نیز وجود دارند که جهت رفع عیب های گچ ساختمانی معمولی تولید می شوند. معمولا برای به دست آوردن این گچ های ترکیبی، پودر گچ معمولی را با انواع مواد طبیعی و صنعتی ترکیب می کنند. این ترکیبات برای این به کار می روند تا مثلا چسبندگی گچ را بیشتر کنند یا این که آب بند بشود.

در ادامه به برخی از مهم ترین گچ های ترکیبی ساختمانی اشاره کرده ایم:

گچ مرمر

معمولا برای این که گچ مرمر به دست بیاید، پودر گچ را با زاج سفید مخلوط می کنند و سپس در کوره ها، با دمای خیلی زیادی می پزند. یکی از اصلی ترین ویژگی های گچ مرمر این است که خیلی دیر می گیرد و بعد از این که بگیرد، بسیار سخت خواهد بود. مقاومتش در برابر رطوبت و نم نیز بسیار بالاست و معمولا در مکان هایی استفاده می شود که رطوبت دارند. البته از این نوع گچ در نمای ساختمان نیز استفاده می کنند.

گچ گیپتون | گچ بتوگیپس

یکی از عیب های اصلی گچ معمولی این است که اگر بخواهید آن را روی سطوح بتنی، سیمانی یا فومی بچسبانید، چسبندگی خوبی نخواهد داشت و بعد از مدتی ترک می خورد و از روی سطح بلند می شود. یکی از راهکارهای مقابله با چنین مشکلی، استفاده از گچ گیپتون است. این گچ، از ترکیب پودر گچ عادی با موادی است که چسبندگی آن را بیشتر می کنند. بعد از این که این سطوح را با گچ گیپتون پوشاندند، می توان از گچ سفید یا مصالح دیگر بپوشانید! یا این که مثلا آن را رنگ کرد یا این که کاغذ دیواری روی آن چسباند.

حداقل ضخامت این نوع گچ باید ۱ سانتی متر باشد و حدودا هم یک ساعت طول می کشد تا به گیرش نهایی خود برسد. نام دیگر این نوع گچ، ملات روکش فوم است.یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از گچ بتوگیپس این است که در زمان، صرفه جویی می کند و هزینه ی اجرا را هم خیلی کمتر می کند.

هم چنین نیازی به زیرکاری نیست و می توان پوشش های مختلفی را روی آن اجرا نمود. هم چنین باید بگوییم که سفیدی خیلی خوبی هم دارد و برق می زند. یکی از نکات مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که اصلا نباید از پودر گچ گیپتون با پودرهای دیگر استفاده کنید.

گچ سبک دستی یا گچ سیوا

یکی از ویژگی های اصلی این نوع گچ، این است که چگالی کمتری از گچ معمولی دارد. هم چنین از ترکیب پودر گچ میکرونیزه با پرلیت به دست می آید. می توان در کارهای مختلف از گچ سبک دستی استفاده کرد و هم به شکل زیر کار استفاده شود و هم تک لایه! می توان به سادگی رنگ آمیزی را روی انجام داد.

یکی از مزیت های بزرگ گچ سیوا این است که گیرش بالایی دارد و می تواند به عنوان زیرکار استفاده دارد. هم چنین باید بدانید این نوع گچ به خاطر ساختار خود، مقاومت بیشتری در برابر سایش دارند. هم چنین عایق صوت و حرارت خیلی بهتری به حساب می آید. هیچ بعید نیست که در سال های آتی، میزان استفاده از گچ سیوا بسیار بیشتر از گچ معمولی شود چرا که جزو مصالح ساختمانی پیشرو و جدید محسوب می شود. می توان هر چیزی را روی گچ سیوا اجرا کرد. از رنگ هیا روغنی گرفته تا بلکا و …اگر دیوار خود را با گچ سیوا بپوشانید، خاصیت آکوستیکی آن بالا می رود. هم چنین، همان طور که اشاره کردیم، ضریب انتقال حرارتی آن نیز کمتر می شود. مقاومت این نوع گچ در برابر رطوبت هم بسیار خوب و قابل قبول است.

 

گچ کاری

گچ ساتن

همان طور که می دانید یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که گچ دارد این است که مقاومت خوبی در برابر رطوبت ندارد و نمی شود آن را شست( حتما شما هم تا به حال دیده اید که بعد از رطوبت دیدن گچ، چه بلایی سر آن می آید) . اما اگر از گچ ساتن استفاده کنید لازم نیست با چنین مشکلاتی دست به گریبان شوید چرا که مقاومت گچ ساتن در برابر رطوبت بسیار خوب است و می توان آن را شست. علاوه بر این مقاومت خوبی در برابر سایش هم دارد. زمانی که گچ اصلی را کار کردند، یک لایه ی نازک از گچ ساتن روی آن می کشند. کار کردن با این نوع گچ خیلی ساده است و در آخر نیز، سطحی صاف و یکدست به وجود می آورند.

خواص آکوستیکی آن قوی تر است، چگالی پایین تری دارد و به سادگی هم دچار خط و خراش نمی شود.

گچ سبک ماشینی ( گچ پاششی یا جت گیپس)

همان طور که از نامش نیز پیداست این نوع گچ را با دستگاه گچ پاش، اجرا می کنند. به این نوع گچ خاص، مواد پلیمری اضافه می کنند تا به این ترتیب وزن مخصوص گچ کاهش پیدا کند. سرعت اجرای کار با این نوع گچ خیلی بالاست و به این ترتیب هزینه اجرای گچ پایین تر می آید. به طور کلی با استفاده از این دستگاه، می توان روزانه حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ متر مربع را گچ کاری کرد. همچنین این نوع گچ، زمان گیرش بیشتری هم دارد. به این ترتیب گچکار، وقت بیشتری برای پرداخت دارد و می تواند کار تمیزتری تحویل دهد. همچنین از نظر مقاومت هم نسبت به دیگر انواع گچ بسیار بهتر عمل می کند و به سادگی دچار سایش یا حریف نمی شود. همچنین در برابر رطوبت نیز مقاوم است. برای استفاده از گچ پاششی نیازی به زیرکار گچ خاک نیست.

در نهایت این که پرتی مصالح ساختمانی(گچ) نسبت به گچ کاری سنتی خیلی کمتر است و به این ترتیب در هزینه ها، صرفه جویی خواهد شد. گرچه دیرگیر است اما خیلی زود خشک می شود و ترک هم نمی خورد. بنابراین از هر لحاظ که فکرش را بکنید به صرفه و مناسب است.

می تواند با شرایط آب و هوایی مختلف، سازگار شود. گچ ماشینی می توان به تمام سوراخ و خلل های سطوح برود و به این ترتیب سطح صاف و مقاوم تری به وجود آورد. هم چنین همان طور که اشاره کردیم نیازی به زیرکاری برای آن نیست.

گچ استریپس یا گچ کفسازی

زمانی که دمای کوره خیلی باشد و گچ مربوطه به شدت آب خود را از دست داده باشد، گچ استریپس یا همان گچ کف سازی به دست می آید. آبی که در این نوع گچ وجود دارد نباید به هیچ وجه از ۲ درصد بیشتر باشد. یکی از معایب بزرگ این نوع گچ این است که در برابر رطوبت مقاومتی ندارد و فورا دچار ترک و شکستگی می شود. اما می توان از گچ استریپس در کف سازی ساختمان استفاده کرد.

اگر بخواهیم سایز این نوع گچ را دقیقا ذکر کنیم باید بگوییم که این نوع گچ باید به طور کامل از الک شماره ۱۴ عبور کند. بیش از ۹۸ درصد آن باید از الک شماره ۴۰ نیز عبور کند.

گچ کاردک یا گچ درزگیری

یکی دیگر از انواع گچ هایی که در ساختمان سازی به کار میروند، گچ کاردک یا همان درزگیر است. بعد از این که گچ کاری اصلی انجام شد، از این نوع گچ برای درزگیری صفحات و قطعات گچی و بند کاری استفاده می شود. زمان گیرش این نوع گچ حدود ۱ ساعت است. گچ کاردک را برای یک دست کردن و صاف نمودن سطح گچی مورد نظر استفاده می کنند.

گچ رنگی

اگر به گچ معمولی، رنگ دانه های طبیعی یا شیمیایی اضافه کنند، گچ رنگی به دست می آید. اگر از این نوع گچ استفاده کنید دیگر نیازی به رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری نخواهید داشت. به این ترتیب هزینه های شما پایین تر می آید و به صرفه تر است. می توان این نوع گچ را با دستگاه گچ پاش نیز اجرا کرد. بنابراین از هر لحاظ می تواند به صرفه باشد و منجر به کاهش هزینه ها شود.

انواع گچ هایی که نام بردیم، هر کدام در بخش های مختلفی از ساختمان سازی به کار می روند. گرچه هنوز هم انواع دیگری از گچ وجود دارند که در این مقاله مجال پرداختن به آن ها نبود.با این توضیحات، به سراغ مرحله ی گچکاری ساختمان می رویم که بسیار حائز اهمیت است و نمی توان به سادگی از آن عبور کرد. گچ ساختمان اولین نمایی است که سازه خواهد داشت.

گچ کاری ساختمان

اگر بخواهیم تقسیم بندی های مختلفی برای ساختمان سازی در نظر بگیریم، نازک کاری یکی از مراحل نهایی ساختمان سازی است که گچ کاری هم بخشی از آن به حساب می آید. بعد از این که عملیات ساخت فرم سازه صورت گرفت، گچ کار وارد عمل می شود و ساختمان گچ کاری می شود.دقت داشته باشید که گچکاری، مهارتی تخصصی است که باید حتما توسط گچ کار صورت بگیرد. حتی اگر از دستگاه گچ پاش استفاده می کنید.

گچ کاری ساختمان صرفا به این محدود نمی شود که گچ کار با یک ماله، در و دیوار را سفید کند. برخی از مراحل گچ کاری مثل اجرای گچ سقف، رابیتس کاری سقف پذیرایی یا راویز کاری، بسیار تخصصی هستند و لازم است که تجهیزات خاصی در محل پروژه باشند.اصلی ترین هدفی که با گچ کاری دنبال می کنیم این است که سطوح مختلف را برای رنگ آمیزی آماده سازیم.

برخی از مهم ترین خدماتی که یک گچ کار ارائه می کند، شامل موارد زیر است:

  • سفید کاری
  • گچ بری دستی
  • گچ کاری برای اجرای نور مخفی
  • گچ بری سقف و دیوار
  • استفاده از گچ بری برای قوس آشپزخانه
  • گچ بری هایی که معمولا در اطراف لوستر و لامپ به کار می برند.
  • راویز کاری یا رابیتس

انواع ملات های گچی مورد استفاده در ساختمان سازی

یکی از مواردی که باید در گچ کاری سازه به آن توجه داشته باشید این است که ملات های مختلفی به کار می روند. در ادامه می خواهیم به برخی از مهم ترین ملات های گچی مورد استفاده در ساختمان سازی اشاره کنیم. با ما همراه باشید:

ملات گچ و خاک

همان گونه که در ابتدای این متن اشاره کردیم، یکی از معروف ترین و بهترین ترکیب های گچی مورد استفاده در ساختمان سازی، ملات گچ و خاک است که خیلی از آن استفاده می شود. خاک رسی که در این ملات به کار رفته، نقش پرکننده دارد. همچنین برای این که گچ مورد نظر بهتر و زودتر بگیرد و چسبندگی اش بالاتر برود از خاک رس استفاده می کنند. البته باید بگوییم که خواص ملات گچ و خاک صرفا به این موارد محدود نمی شود، بلکه می تواند حالت کشسانی ملات را نیز افزایش دهد. باید بدانید که گچ خالص خیلی زود می گیرد و کار کردن را سخت می کند.

به همین دلیل است که معمولا از ملات هایی مثل گچ و خاک استفاده می شود تا زمان گیرش گچ را افزایش دهند. به این ترتیب کارگران و گچ کاران وقت بیشتری دارند تا پرداخت بیشتری روی گچ کاری داشته باشند. البته باید بدانید که قیمت خاک رس کمتر از گچ است و طبیعتا استفاده از این ملات، هزینه ها را کاهش می دهد.

موارد استفاده از ملات گچ و خاک: بیشتر مواقع از این ملات در تیغه سازی، اندود کاری داخلی ساختمان استفاده می شود. برای اجرای آن نیز باید فاصله های میان شمشه گیری دیوار را با این ملات پر کنند.

ملات گچ

یکی از اصلی ترین کاربردهای این نوع ملات، این است که در نازک کاری ساختمان به کار می رود. به همین دلیل بسیار رایج و معروف است. این ملات بسیار زودگیر است و چسبندگی خوبی دارد. هم چنین از آب آن برای روان کردن ملات بهره می برند تا روند گچ کاری راحت تر شود.

ملات گچ، هوازی است. به این معنی که در معرض اکسیژن زودتر می گیرد. به همین خاطر باید از آب و رطوبت آن را دور نگه داشت. یکی از خصوصیات ملات گچ این است که به هنگام واکنش با آب و هوا، مقداری گرما تولید می کند. به همین دلیل اگر در هوای سرد مشغول گچ کاری هستید، این خصوصیت بسیار به کارتان می آید. به طور کلی این نوع ملات در دو نوع گچ شکفته و گچ کشته به کار می رود.

کاربرد ملات گچ

بیشتر مواقع از این ملات در سفید کاری، تمیز کاری، گچ بری و ساخت نما به کار می رود. البته گاهی مواقع برای اندود کردن دیوار و سقف سازه نیز به کار می رود.  برای اجرای این نوع ملات نیز در ابتدا باید، گچ و خاک اصلی روی دیوار اجرا شود و پس از این زیرکاری، لایه ای نازک از ملات گچ را روی دیوار و سقف می کشند. این نوع ملات سرعت گیرش پایینی دارد و به اصطلاح دیر می گیرد.

ملات گچ و آهک

همانطور که میدانید، گچ به طور کلی، مصالحی است که در برابر آب و رطوبت مقاومتی ندارد و به سرعت واکنش نشان می دهد. به همین خاطر استفاده از آن در مناطق مرطوب ممکن است کاری چالش برانگیز باشد. به همین دلیل عموما از ملات هایی مثل گچ و آهک استفاده می کنند. اگر در گچ خود، آهک استفاده کنید، مقاومت آن را در برابر رطوبت افزایش داده اید. چرا که آهک بعد از این که دی اکسید کربن را جذب کرد تبدیل به سنگ آهک می شود. این ماده بسیار سخت است و در برابر آب مقاومت از خود نشان می دهد.در ضمن، آهک موجود در این ملات باعث می شود که گچ دیر گیرتر شود و به این ترتیب کل روند را ساده تر می کند. به عنوان پر کننده نیز از ماسه ی بادی بان دانه بندی ریز استفاده می شود.

موارد استفاده از ملات گچ و آهک

بیشتر مواقع از این ملات برای محیط های بیرونی مثل نماسازی و سطوح خارجی سازه استفاده می کنند. برای اجرای آن نیز باید در ابتدا داخل استانبولی، آهک و گچ را مخلوط کرد و بعد به ترتیب آب و سپس ماسه بادی را اضافه کرد.سپس نوعی خمیر به دست می آید که می توان آن را روی سطوح مختلف کار کرد.

 

گچ و آهک

حالا چند نکته ی مهم در مورد گچ کاری

اگر گچ کاری را به شکل درستی انجام بدهید، می توانید اطمینان داشته باشید که عایق خوبی در برابر سرما و گرما ساخته اید. هم چنین با گچ کاری می توانید سازه ی خود را ضد حریق نیز بسازید.بعد از این که مرحله ی سفت کاری ساختمان تمام شد، مرحله ی نازک کاری و گچ کاری شروع می شود. البته ممکن است گاهی مواقع پیش بیاید که از گچ کاری برای بازسازی ساختمان نیز استفاده شود. اساسا برای این که درز دیوارها بگیرند از گچ استفاده می کنند.

شاید شما هم دیده باشید که گاهی مواقع گچ ها دچار ترک خوردگی می شوند. اگر آب کافی در ملات گچ به کار نبرید یا این که میزان ضخامت گچ روی دیوار نامناسب باشد، دچار این مشکل می شویم. البته باید دقت داشته باشید که هیچ وقت در دمای زیر صفر نیز عملیات گچ کاری را انجام دهید. چرا که منجر به شکاف خوردن و ترک برداشتن آن می شود.

وسایل گچ کاری

ک گچ کاری برای انجام گچ کاری نیازمند وسایل و ابزارهای زیادی است که برخی از مهم ترین آن ها شامل موارد زیر است:

استانبولی – ماله – دمبر – بومخور – وردنگی ۰ قلم بوم گیر – ابزارهای مدرن( ابزار پلی استایرن برای زمانی که گچ کاری مدرن قرار است به کار رود) – ابزار نفتالی

گچ بری ساختمان

باید بدانید که فرق زیادی میان گچ بری و گچ کاری وجود دارد( در انتهای مقاله راجع به آن توضیح داده ایم) . معمولا از گچبری برای سقف استفاده می شود. حتما شما هم تا به حال سالن های پذیرایی، تالارها و یا سالن های به خصوصی را دیده اید که سقفشان پر از گچبری است. هر چقدر که گچ بری سقف این سالن ها زیباتر و ظریف تر باشد، طبیعتا جلوه ی خیلی بیشتری به ساختمان می دهند و آن را زیباتر می سازند.

باید بدانید که کار گچ بری بیشتر از این که نوع خدمات ساده باشد، نوعی هنر است! دقت و ظرافت زیادی در آن به کار می رود. مثلا باید دقت داشته باشید که برش های گچ دقیق و ظریف باشد. هر چقدر که ابزار مورد استفاده ی گچبر، ظریف تر و پیشرفته تر باشد، نتیجه ی کار نیز بهتر و زیباتر خواهد شد.

گاهی می توان از لیزر نیز برای برش گچ استفاده کرد.

باید بدانید که گچ بری انواع زیادی دارد و در جاهای مختلفی از آن استفاده می شود. مثلا:

  • گچ بری ای که اغلب مواقع اطراف لوستر و لامپ انجام می شود.
  • گچ بری هایی که در سقف اتاق پذیرایی کار می شود.
  • گچ بری برای نورپردازی ساختمان
  • گچ بری هایی که نقش برجسته هستند.
  • گچ بری هایی که برای کار کردن نور مخفی به کار می روند.
  • گچ بری های مربوط به نما( نمای رومی)
  • گچ بری های روی ستون و گلویی
  • گچ بری هایی که روی قوس این آشپزخانه صورت می گیرد.

 

ملات گچ و آهک

انواع گچ بری های پیش ساخته

باید بدانید که بیشتر گچ بری ها به صورت آماده و پیش ساخته تولید و عرضه می شوند. به طور کلی تمامی گچ بری های پیش ساخته برای این به کار میروند تا نمای زیباتر و شکیل تری برای ساختمان و دکوراسیون داخلی بسازند. در ادامه می خواهیم به سه تا از رایج ترین گچ بری های پیش ساخته اشاره کنیم:

گچ بری پیش ساخته یونولیتی

این نوع گچ بری بسیار رواج دارد. برخی از مزایای این نوع گچ بری این است که قیمت مناسبی نسبت به دیگر انواع گچ بری های پیش ساخته دارد. هم چنین می توان از آن در جاهای مختلف استفاده کرد. بسیار انعطاف پذیر است و می توان در زوایای مختلفی از آن استفاده نمود.

هم چنین باید اشاره کنیم که سرعت نصب آن بالاست و می توان خیلی سریع آن را اجرا کرد.

البته باید اشاره کنیم که این نوع گچ بری آماده، معایبی هم دارد که یکی از اصلی ترین مشکلات آن، عدم مقاومت در برابر رطوبت و آب است. به همین دلیل توصیه می شود که از این نوع گچ در جاهایی استفاده شود که از نفوذ آب و رطوبت در امان باشد.

گچ بری آماده پلی یورتان

یکی دیگر از انواع گچ بری های پیش ساخته و آماده، گچبری پلی یورتان است که بیشتر مواقع برای طراحی داخلی ساختمان و نماکاری به کار می رود. می توان این نوع گچ بری را روی سطح های مختلفی مثل سطح چوبی، فلزی و سقف کاذب اجرا کرد. هم چنین باید بگوییم که گچ بری آماده پلی یورتان بسیار سبک و انعطاف پذیر است که می توان در جاهای مختلف از آن استفاده کرد.

سرعت اجرای آن نیز بسیار بالاست و صرفه جویی در هزینه ها خواهد بود.اما مثل هر محصول دیگری معایب مخصوص به خود را هم دارد. اول از همه این که تنوع آن کم است. هم چنین مقاومت کمی در برابر آتش دارد و قیمتش نیز بالاتر است. به همین خاطر همه نمی توانند از آن استفاده کنند.

گچ بری پیش ساخته پلی استایرن

اما سومین نوع از گچ بری های ساختمانی، گچبری پیش ساخته ی پلی استایرن است که می توان تاسیسات و تجهیزات مختلف ساختمان را از آن عبور داد. مثلا خیلی راحت می توان سیم تلفن، کابل های مختلف و …را از آن عبور داد.

قیمت خیلی مناسب تری نسبت به دیگر گچ بری های پیش ساخته مثل پلی یورتان دارد.

می توان خیلی راحت آن را با رنگ های متنوع( پلاستیکی، اکریلیک و …) رنگ کرد.

سبک است و مقاومت خوبی در برابر آب و رطوبت دارد. پس برای شست و شوی آن نیز مشکلی به وجود نخواهد آمد.

اما از معایب آن نیز نمی توان به سادگی عبور کرد. مثلا باید بگوییم که پلی استایرن در برابر آتش و حرارت مقاومتی ندارد. البته اگر نکات ایمنی را به هنگام اجرای آن رعایت کرد، می توان این مشکل را برطرف کرد.

فرق میان گچ بری و گچ کاری چیست؟

شاید فکر کنید که این دو عملیات یکی هستند اما فرق زیادی میان آن ها وجود دارد. البته تنها شباهتی که میان این دو عملیات وجود دارد این است که هر دو از گچ استفاده می کنند. همان طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، منظور از گچ کاری این است که در و دیوار را سفید می کنند. به این ترتیب به فرایندی که دیوار را سفید میکنند، گچ کاری می گویند.

به این ترتیب بعد از سفید کردن در و دیوار روند گچ کاری به اتمام می رسد. اما به مرحله ای که این گچ را زیباتر می کنند، گچبری گفته می شود. به طور کلی گچبری بخشی از روند نماسازی ساختمان می باشد.

در گچ بری پیش ساخته، همان طور که گفته شد، از تکه های آماده ی گچ برای زیباتر کردن در و دیوار و سقف سازه استفاده می شود. این فرآیند نیازمند مهارت و ظرافت بیشتری نسبت به گچ کاری دارد. هم چنین زمانی که برای آن صرف می شود نیز بیشتر است.

بانک اطلاعات ساختمان های در حال گچ و خاک تهران

حالا که با روند گچ بری و گچ کاری ساختمان آشنا شدید، شاید نیازمند یک بانک اطلاعات ساختمانی باشید که پروژه های مختلف در حال گچ و خاک تهران را به شما معرفی کنید.یکی از بهترین بانک های اطلاعات ساختمانی موجود، بانک اطلاعاتی پرشین سازه است که به روزترین اطلاعات موجود در مورد این ساختمان ها را در اختیار شما قرار می دهد.

این بانک اطلاعاتی شامل شماره تماس پیمانکاران، مرحله ی ساخت پروژه های مختلف و ده ها اطلاعات مفید و کاربردی دیگر است که می تواند منجر به رونق کسب و کار ساختمانی شما شود. این بانک اطلاعاتی به طور مداوم آپدیت می شود و درصد خطای بسیار پایینی دارد. شما عزیزان می توانید با خرید این بانک اطلاعات ساختمانی، به اطلاعات تمام ساختمان های در حال گچ و خاک تهران دسترسی داشته باشید و به این ترتیب مشتریان بالقوه ی خود را پیدا کنید.

در نهایت امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است