ساختمان های در حال دیوارچینی تهران

دیوارچینی ساختمان و انواع آن | ساختمان های در حال ساخت دیوارچینی

اگر به یک سازه نگاه کنید، اولین و مهم ترین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که آجرچینی و دیوارچینی آن به چه صورت است؟ آیا استحکام و قدرت کافی را دارد؟ امروزه بیش از هر چیزی به این مرحله از ساخت و ساز اهمیت می دهند. تجربه ی ده ها زلزله ی سخت در سرتاسر جهان و زیر آوار ماندن مردم، به تمام سازندگان اثبات کرده است که دیوارچینی و جنس آجرها بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد.

به همین دلیل است که این مرحله را به بسیار جدی می گیرند و باید به بهترین نحو صورت بگیرد.

اما در این مقاله می خواهیم راجع به ساختمان های در حال دیوارچینی تهران صحبت کنیم؛ اما این مطلب به چه کار می آید؟ طبیعتاً اگر در کار ساخت و ساز هستید یا این که مصالح ساختمانی می فروشید، لازم است بدانید که کدام یک از ساختمان های تهران، در مرحله ی دیوار چینی هستند. به این ترتیب می توانید مشتریان بالقوه ای داشته باشید که با اندکی تلاش به مشتریان بالفعل تبدیل می شوند.

در انتهای این مطلب به شما خواهیم گفت که ساختمان های در حال دیوارچینی تهران را از کجا پیدا کنید؛ اما اجازه بدهید قبل از هر چیزی به سراغ خود دیوارچینی برویم و بگوییم که چگونه انجام می شود.

برای این که بتوانید بهترین تیم سازنده ی دیوار چینی یا بهترین مصالح ساختمانی مربوط به دیوار چینی را تشخیص بدهید، قبل از هر چیزی باید بدانید که خود دیوارچینی چیست و چگونه انجام می شود. پس با ما همراه باشید.

دیوارچینی چیست؟

خب همان طور که از نامش نیز پیداست در پروسه ی دیوار چینی، دیوارها ساخته می شوند. حال ممکن است که جنس این دیوار از آجر، سفال یا بتن باشد. برای چسباندن این مصالح به یکدیگر و ساخت دیوار نیز از چسب یا ملات های به خصوص استفاده می شود.

اگر مرحله ی دیوارچینی را به درستی انجام دهید، می توان گفت که خطر فرو ریختن آوار به هنگام زلزله را کاهش داده اید؛ بنابراین ساخت دیوارها اهمیت به سزایی دارد.

چرا دیوارچینی انجام می گیرد؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است. چرا که لازم است با استفاده از دیوار، بخش های مختلف سازه را از هم جدا کرد و فضاهایی ساخت که کاربری های متفاوتی داشته باشند. اما از کجا بدانیم که دیوارچینی را به درستی انجام داده ایم؟ خب در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دیوارچینی به سیستم خود سازه بستگی دارد. هم چنین جنس مصالح و نحوه ی انجام کار نیز بسیار حائز اهمیت است

اگر بتوانید که دیوارچینی را به درستی انجام دهید، می توان امیدوار بود که عمر سازه بیشتر شود و هزینه ای هم برای تعمیر و بازسازی آن پرداخت نکنید. اما اگر نتوان دیوارچینی را به درستی و با دقت کافی انجام داد، آن وقت است که مشکلات زیادی بر سر راه خواهند بود. اولین و مهم ترین مشکل این جا خواهد بود که در صورت وقوع زلزله، آوار درست می شود و جان ساکنین به خطر می افتد.

هم چنین ممکن است که صداها به راحتی از میان دیوارها عبور کنند و آسایش را از ساکنین بگیرند. هم چنین نباید فراموش کرد که دیوارچینی نادرست، می تواند منجر به بروز مشکلاتی در نازک کاری سازه شود.

یکی از مهم ترین مسائلی که به هنگام دیوار چینی باید به آن دقت داشت این است که دیوارها را قرار است چگونه به سازه وصل کرد. یادتان نرود که این اتصال باید به گونه ای باشد که در برگیرنده ی شرایط زیر باشد:

اول از همه باید خیز تیر بالا و پایینی دیوار اثری روی کارکرد دیوار نداشته باشد.

دوم این که نیروهای جانبی مثل باد و زلزله، نباید اختلالی در عملکرد دیوار ایجاد کنند یا این که ترکی در دیوار به وجود بیاورند.

اگر طبقات به صورت نسبی جا به جا شد، اثری روی دیوار نداشته باشد.

بهترین مصالح برای دیوارچینی

خب ممکن است هر دیواری نیازمند نوع خاصی از مصالح باشد اما به طور کلی، معمولاً از چند مصالح بیشتر برای ساخت دیوار استفاده نمی شود. البته باز هم می گوییم که این مسئله بستگی به نظر مهندس سازه و البته شرایط خود ساختمان بستگی دارد.

در ادامه به برخی از مهم ترین مصالحی که در ساخت دیوارچینی به کار می آیند اشاره کرده ایم، با ما همراه باشید:

ملات

اساساً دیوار چینی بدون در اختیار داشتن ملات مناسب بی معنی و بیهوده است. ملات معمولاً ترکیب از ماسه با سیمان یا آهک است. البته آب نیز به این ترکیب اضافه می شود تا خاصیت چسبندگی پیدا کند؛ اما ملات علاوه بر این که اجزای مختلف دیوار را به هم متصل می کند، وظیفه ی توزیع نیروی وزن مصالح و نیروهای خارجی به کل سطح را نیز در اختیار دارد.

اما در واقع مهم ترین وظیفه ای که یک ملات خوب بر عهده دارد این است که بتواند آجرها و اجزای تشکیل دهنده ی دیوار را به خوبی به هم بچسباند و در کنار یکدیگر نگه دارد.

یکی از نکات مهمی که باید بدانید این است که زمانیکه آب و سیمان را با هم مخلوط می کنید، عمل هیدراتاسیون شکل می گیرند که در نتیجه ی آن ماده ای ژله ای به دست می آید. اگر بخواهید به تنهایی از این ماده استفاده کنید باید بگوییم که مقاومت فشاری کافی نخواهد داشت. به همین دلیل است که معمولاً به این دوغاب سیمان، ماسه اضافه می کنند تا صرف نظر از این که اجزای دیوار را به خوبی به هم بپوشاند، ماسه هم به ژل سیمان و بخش های دیگر بچسبد و به این ترتیب از هر نظر ملات مناسبی به وجود بیاید.

آجر

یکی از رایج ترین مصالحی که به هنگام دیوار چینی به کار می رود، آجر است. آجر را از خاک رس، چسب، شن و البته آهک و سیمان به دست می آورند. برای ساخت آجر، باید آن را در قالب های به خصوصی ریخته و بعد از این که در کوره های آجر پزی حرارت دیدند؛ بیرون بیاورند و در نهایت هم خشک کنند.

البته باید بگوییم که بسته به شرایط پخت آجر، ممکن است آجرهای متفاوتی به دست آورید. مثل آجر آهکی، سفالی یا متخلخل و …

آجرها هستند که ضخامت دیوار را مشخص می کنند. می توان یک ردیف آجر چید و به این ترتیب دیواری نازک به دست آورد. یا این که می تواند چند ردیف آجر چید و دیوار ضخیم و مستحکم ساخت. به طور کلی، ابعاد استاندارد یک آجر ۵ در ۱۰ در ۲۰ سانتی متر است.

مثلاً اگر بخواهید که یک دیوار ۲۰ سانتی متری بسازید، باید از یک ردیف آجر و اگر می خواهید دیوار ۴۰ سانتی متری بسازید، باید از دو ردیف آجر استفاده کنید.

البته این تنها ضخامتی نیست که می توانید داشته باشید. گاهی مواقع دیوارهایی با ضخامت ۳۰ یا بیشتر از ۵۰ سانتی متر نیز می سازند.

یکی از مهم ترین نکات دیوارچینی با آجر این است که حتماً قبل از این که از اجرها برای اجرای دیوار استفاده شود باید آن ها را زنجاب کنید. به این معنی که پیش از چیدن آجرهای دیوار روی هم باید آن ها را چند دقیقه داخل سطلی پر از آب نگه دارید؛ اما چرا این کار را انجام می دهند؟

دیوارچینی

مهم ترین دلیل این اقدام این است که آجر، آب را به خود بکشد و به هنگام دیوار چینی، آب ملات را به خود جذب نکند.

اما اگر این کار را انجام ندهیم چه اتفاقی رخ می دهد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر زنجاب نکنیم، آجر، آب داخل ملات را به خود جذب می کند. به این ترتیب عمل هیدراتاسیون سیمان یا کند و یا متوقف می شود و چنین می گویند که ملات خشک شده است. ملات خشک هم قابلیت چسبندگی ندارند و به این ترتیب کل پروسه ی دیوار چینی با مشکل بزرگی رو به رو خواهد شد.

گاهی مواقع هم لازم است که دیوار را در برابر خوردگی و گرد و غبار محافظت کرد. به این ترتیب باید روی آجرها از مواد محافظت کننده استفاده کرد تا دچار آسیب نشوند.

سنگ

سومین مصالح پراستفاده در دیوارچینی، سنگ است. بیشتر مواقع از سنگ در ساختمان هایی استفاده می شود که دیوارچینی آن ها از بتن یا فلز است. بیشتر مواقع از سنگ برای ساخت دیوارهای حائل استفاده می شود. اجازه بدهید اندکی بیشتر راجع به این موضوع توضیح بدهیم.

خب قبل از هر چیزی باید بدانید که سنگ مصالح سنگینی است. به این ترتیب منطقی نخواهد بود که از آن برای ساخت دیوارهای داخلی استفاده کرد؛ اما استفاده از سنگ برای دیوارهای محیطی یا دیوارهایی که وظیفه ی باربری را بر عهده دارند، کاملاً امکان پذیر است.

اگر بخواهیم شکل این سنگ ها را توصیف کنیم باید بگوییم که شکل خاصی ندارند و معمولاً آن ها را به نام های مالون و بادبر می شناسند.

بلوک

این بلوک ها ممکن است جنس های متفاوتی داشته باشند. مثلاً رایج ترین بلوک های استفاده شونده در دیوارچینی، بلوک های سفالی، سیمانی، گچی و …است. به خاطر این که بلوک ها وزن پایینی دارند، اخیراً از آن ها در ساخت دیوار استفاده می شود و کاربردهای فراوانی پیدا کرده اند. بلوک ها را می توان در دیوارچینی های اسکلت فلزی یا بتنی به کار برد.

بلوک سفالی یکی از بهترین و سبک ترین مصالحی است که امروزه به کار می رود و به همین خاطر است که امروزه اغلب ساختمان های در حال دیوارچینی تهران از این نوع مصالح استفاده می کنند. هم چنین به خاطر این که داخل ساختار خود سوراخ دارند، باعث چسبندگی بهتر ملات می شوند.

لوازم مورد نیاز برای دیوارچینی

خب دیوارچینی صرف نظر از مصالح به تعدادی وسایل ریز و درشت نیز احتیاج دارد تا کار دیوارچینی به بهترین شکل ممکن پیش برود. در ادامه به برخی از مهم ترین لوازم مورد نیاز برای دیوارچینی اشاره کرده ایم.

شمشه

حتماً شما هم تا به حال نام شمشه را شنیده اید. این وسیله به عنوان تراز به کار می رود تا به این ترتیب اطمینان حاصل شود که دیوارها از نظر عمودی و افقی تراز هستند یا خیر! بیشتر این شمشه ها از دو جنس چوبی و فلزی هستند. البته باید بگوییم رایج ترین نوع شمشه، شمشه آلومینیومی است که کاربردهای خیلی زیادی دارد.

اگر یک بنا یا استادکار ساختمان در اطرافتان بوده باشد احتمالاً نام شمشه ملات را شنیده باشید. شمشه ملات نوعی دستگاه است که شکلی زاویه دار دارد و زبانه کوچکی نیز روی آن است. ارتفاع این زبانه به اندازه ی ضخامت ملات دیوارچینی است و طولش نیز به اندازه ی عمق تورفتگی می باشد.

بعد از این که هر رج از دیوار چیده شد؛ بنا باید این شمشه ملات را روی آن قرار دهد تا ضخامت ملاتی که بین رج ها وجود دارد و عمق تورفتگی هر رج با هم مساوی باشد. به این ترتیب دیواری که در نهایت ساخته می شود نمای قشنگ تر و بهتری به خود می گیرد.

طبیعتاً بیشتر مواقع از شمشه ملات برای ساخت دیوارهای نما استفاده می شود و دیوارهایی که در نما نیستند، نیازی به شمشه ملات ندارند و تنها استفاده از ریسمان کار کافی است. هم چنین روی آن ها را نیز با خاک و گچ می پوشانند.

اگر دیوار مورد نظر در نمای سازه نباشد، به هنگامی که خاک و گچ روی آن کار می کنند، از شمشه های معمولی برای یکدست کردن ضخامت دیوار استفاده می شود.

شاقول

یکی از وسایلی که برای تراز کردن عمودی دیوار به کار می رود، شاقول است. در واقع زاویه ی دیوار نباید بیشتر یا کمتر از ۹۰ درجه باشد تا به این ترتیب دیواری صاف و تمیز به دست آید.

کمچه

یکی از وسایلی که کاربردهای زیادی در دیوارچینی دارد، کمچه است که برای پخش یکنواخت ملات به کار می رود. هم چنین در عملیات بند کشی و ماهیچه کشی نیز از این وسیله استفاده می شود.

کمچه دیوارچینی

تخته ماله

همان طور که احتمالاً می دانید یکی از آخرین مراحل به هنگام دیوارچینی، مرحله ی ماله کشی است. از ماله برای ایجاد پوشش مناسب روی دیوار و هم چنین پخش یکنواخت ملات استفاده می کنند.

در نهایت این که کار دیوارچینی، حساس و ظریف است و نیازمند دقت و ظرافت بالایی می باشد. یک استاد بنا که کار خود را به درستی بلد نیست، ممکن است در نهایت دیوار کج و معوج بسازد که با کوچک ترین فشار یا ضربه ای دچار آسیب شود.

به هر صورت باید عملیات دیوارچینی را کاملاً جدی بگیرید.

بانک اطلاعات ساختمان های در حال دیوارچینی تهران

همان طور که در ابتدای این متن هم اشاره کردیم، اطلاعات مربوط به ساختمان های در حال دیوارچینی تهران به درد تمام کسانی می خورد که به نوعی با ساختمان سازی در ارتباط هستند.

اگر فروشنده آجر، سیمان، گچ یا…هستید، حتماً لازم است بدانید که کدام یک از پروژه های در حال ساخت تهران، در مرحله ی دیوارچینی هستند. به این ترتیب می توانید به سادگی بازار هدف خود را شناسایی کرده و بهترین تبلیغات را داشته باشید.

اما همان طور که می دانید جستجوی پروژه به پروژه، اصلاً کاری منطقی نیست. شما نمی توانید به تنهایی تمامی پروژه های در حال دیوارچینی تهران را پیدا کنید. به همین دلیل است که نیازمند یک بانک اطلاعات ساختمان هستید تا به شما در این راستا کمک کند.

یک بانک اطلاعات ساختمانی شامل اطلاعات و دیتاهای زیر است:

  • شماره تماس پیمانکاران ساختمان های در حال دیوارچینی تهران
  • مرحله ی ساخت پروژه های مختلف تهران
  • متراژ و مساحت پروژه های مختلف ساختمانی در تهران
  • تصاویر پروژه و تابلو
  • دسته بندی پروژه های مختلف بر اساس منطقه و آدرس
  • و…

تمام این اطلاعات به شما کمک می کند تا شناخت بهتری نسبت به مشتری های بالقوه ی خود و نیازهایشان داشته باشید و به این ترتیب استراتژی درستی برای تبلیغات محصول خود داشته باشید.

در نهایت این که بانک اطلاعات ساختمانی پرشین سازه، می تواند بهترین مرجع شما برای یافتن ساختمان های در حال دیوارچینی تهران باشد. روزانه ۵۰ پروژه ی ساختمانی جدید نیز به این دیتابیس بزرگ افزوده می شود. هم چنین باید اشاره کنیم که درصد خطای اطلاعات موجود در این دیتابیس بسیار کم و ناچیز است و به همین دلیل می توانید به اطلاعات موجود در آن، اطمینان صد در صد داشته باشید.

دیدگاه ها غیرفعال است