مدت زمان انتظار برای صدور پروانه ساخت به ۵ الی ۶ ماه تقلیل یافت

مدت زمان انتظار برای صدور پروانه ساخت به 5 الی 6 ماه تقلیل یافت

یکی از مشکلات اصلی ساختمان سازان که خودشان به عنوان دلیل اصلی کاهش تولید مسکن عنوان می کنند، طولانی بودن زمان اخذ پروانه ساخت است. روند صدور پروانه ساخت باعث شده بود که خیلی از ساختمان سازان، عطای ساخت و ساز را به لقایش ببخشند و به دنبال پروژه های دیگری بروند.

در همین راستا، سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران در طول جلسه ای که با مدیران دفاتر توسعه محله داشت به ضرورت همراهی این دفاتر با سازمان نوسازی به جهت تحقق رویکرد و ماموریت های جدید این سازمان در قالب موضوع قرارگاه جهادی مسکن تاکید کرد.

به گزارش پرشین سازه ، سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران در طول این جلسه از زحمات فراوان دفاتر محله تشکر و تقدیر نمود. سپس برای تسریع نوسازی بافت و محلات فرسوده و شرح خدمات جدید دفاتر توسعه محله، نکاتی را متذکر شد.

مهدی هدایت در طول این جلسه به بند ۱۵ طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: در سال جاری، فرصت های خیلی خوبی برای نوسازی بافت های فرسوده ایجاد شده که یکی از آن ها، اعطای طبقه تراکم تشویقی است که در سال های پیشین امکان پذیر نبود. امیدواریم که با اجرایی شدن این بند از طرح تفصیلی، نوسازی بافت های فرسوده با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

وی در مورد اولویت های شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری نیز صحبت کرد و چنین عنوان نمود که در کنار نوسازی بافت های فرسوده، موضوعات رفع آلودگی هوا و ترافیک نیز از اولویت های اصلی است. هدایتی در ادامه به دشواری هایی که در طول آواربرداری حادثه تلخ متروپل وجود داشت، اشاره کرد و در نهایت نیز به موضوع زلزله و خطری که برای بافت های فرسوده دارد، اشاره کرد.

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، اشاره کرد که وقوع زلزله برای بافت فرسوده، صدمات و آسیب های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : مراحل اخذ جواز در تهران

وی در ادامه به تعهدات دولت جهت ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه امسال همراهی زیادی میان دولت با مدیریت شهری جهت ساخت مسکن در بافت های فرسوده وجود دارد و هماهنگی خوبی بین مجموعه های مختلف و ارگان هایی که در بحث نوسازی بافت های فرسوده موثر هستند، برقرار است. مثلا مجلس و شورای اسلامی همکاری خوبی با مدیریت شهری دارند و به ما کمک می کنند که در تحقق اهداف و ماموریت های سازمان با قدرت بیشتری عمل کنیم.

مهدی هدایت به موضوع زمان صدور پروانه ساخت نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر زمان صدور پروانه ساخت از ۳۶ ماه به ۵ الی ۶ ماه رسیده است. با پیگیری هایی که از سوی شهردار تهران صورت گرفت، روند صدور پروانه ساخت تسریع پیدا کرده و در مدت زمان کوتاه تری صادر می شود. امیدوار هستیم که این مدت زمان برای نوسازی بافت فرسوده کوتاه تر هم بشود و به ۲ ماه برسد تا به این ترتیب روند نوسازی بافت فرسوده با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

هدایت به موضوع قرارگاه جهادی مسکن که یکی از برنامه ها و ماموریت های جدی سازمان نوسازی شهر تهران در این دوره است نیز اشاره کرد و گفت: تعهد شهرداری به نوسازی ۱۸۰ هزار واحد مسکونی است که متولی پیگیری این امر نیز سازمان نوسازی می باشد. در حال حاضر، مکان یابی پروژه های مذکور در بافت فرسوده و دیگر نقاط شهر نیز انجام شده است.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه ی سخنان خود، مدیران دفاتر توسعه محله را خطاب قرار داد: اصلی ترین ماموریت و خدمات دفاتر توسعه محله در این دوره از مباحث اجتماعی و تئوری به سوی بحث اجرا می رود. لازم است که تمامی دفاتر از سرعت و چابکی لازم جهت همراهی سازمان نوسازی در راستای تحقق ماموریت های قرارگاه جهادی مسکن، برخوردار باشند.

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه ی سخنان خود به موضوعات دیگری از جمله جریان سازی رسانه ای، به کار گیری سیاست های تبلیغی و فرهنگی، تقویت اعتمادسازی، استقرار دفاتر در مناطق، سیاست های مرتبط با بافت های تاریخی، رفع موانع ثبتی و حقوقی در بافت فرسوده و…نیز اشاره کرد.

مهدی هدایت در پایان جلسه نیز ابراز امیدواری کرد که با تلاش و همت دفاتر توسعه محله و بهره گیری از ظرفیت هایی که در سال جاری پیرامون حوزه ی مسکن ایجاد شده است، بتوان شاهد اتفاقات خوبی در روند نوسازی بافت فرسوده، اجرای پروژه های مشارکتی و خدمات پشتیبان سکونت، بهبود زیرساخت ها و افزایش کیفیت زندگی شهروندان در مناطق و محله های فرسوده بود.

در ابتدای جلسه نیز، مدیران دفاتر توسعه محله نیز ضمن ارائه ی شرحی کوتاه از وضعیت نوسازی در محلات مربوط به خود، به مشکلات و چالش هایی که بر سر نوسازی محلات هست نیز اشاره کردند. در این میان، مهدیت هدایت، سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران نیز چنین عنوان کرد: این جلسات باید به صورت مستمر و هفتگی برگزار شود. در کنار آن، بازدید از محلات، حضور میدانی در دفاتر و برگزاری جلسات ستادهای بازآفرینی در مقیاس منطقه ای نیز با همراهی دستگاه های خدماتی و حاکمیتی برگزار خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است