صفر تا صد قطعات بتنی پیش ساخته

صفر تا صد قطعات بتنی پیش ساخته

قطعات بتنی پیش ساخته دارای گستره ی زیادی بوده که هر شرکتی با توجه به ظرفیت و توان اقتصادی خود اقدام به تولید آن می نماید. قطعات پیش ساخته بتنی شامل موارد زیادی می باشد از جمله دیوار پیش ساخته بتنی ، ستون پیش ساخته ، تیر و شاهتیرهای پیش ساخته ، نیوجرسی بتنی ، شالوده پیش ساخته ، فیسینگ بتنی پیش ساخته ، قرنیز بتنی ، دال های بتنی ، وزنه تعادل تاور کرین ها و موارد بسیار دیگر.

مزایای این قطعات شامل مواردی همچون زمان تولید پایین ، مقاومت بالا ، زیبایی ظاهری ، نصب سریع و غیره می باشد.

تولید قطعات بتنی پیش ساخته

جهت شروع تولید قطعات ، ابتدا محوطه یا سوله بایستی به مواردی نظیر بچینگ یا بتونیر ، جرثقیل (سقفی ، تاور کرین و غیره) ، سیلو سیمان ، دستگاه بخار ، آب ، برق ، گاز و غیره مجهز شود. پس از تجهیز کارگاه ، قالب قطعات مورد نظر ساخته می شوند. این قالب ها یا به صورت آماده خریداری شده یا توسط نیروی متخصص در محل کارگاه ساخته می شوند. نمای مورد نظر در قالب ها توسط ابزار مختلفی ساخته می شود ؛ به عنوان مثال در تولید دیوار بتنی طرح شادولاین ، از ورق برای طراحی نمای آن استفاده می شود در حالی که برای تولید بتن با نمای دیگری امکان دارد از سیلیکون یا مواد دیگری در قالب ها استفاده گردد.

پس از قالب سازی ، آرماتوربندی قطعات توسط آرماتوربند انجام شده و درون قالب ها قرار می گیرند. در این مرحله ، اتصالات انجام گرفته ، جهت ایجاد فاصله آرماتورها از اسپیسر استفاده شده و قلاب ها نیز به آرماتورها جوش داده می شود.

تولید قطعات بتنی پیش ساخته

مرحله ی بعدی ، بتن ریزی می باشد. با توجه به شرایط موجود ، در بتن افزودنی نیز اضافه می گردد و بتن توسط پاکت یا پمپ به داخل قالب ها ریخته می شود. پس از بتن ریزی ، مرحله ی عمل آوری توسط دستگاه بخار شروع می شود. قطعات در جایی نزدیک به دستگاه اتوکلاو چیده شده و با چادر ، روی آنها پوشانده می شود ؛ سپس دستگاه بخار (اتوکلاو) ، بخار را با فشار زیاد پخش کرده و این بخار باعث افزایش سرعت هیدراسیون گشته و بتن زودتر به مقاومت مورد نظر می رسد.

پس از بخار دهی ، قطعات را با جرثقیل از داخل قالب ها خارج کرده و در مکانی مناسب دپو می کنند. پس از دپو نمودن ، بتن ها باید آب داده شوند تا عملیات هیدراسیون متوقف نگشته و مقاومت بتن به حد بالایی برسد.

حمل قطعات پیش ساخته بتنی

جهت حمل قطعات پیش ساخته بتنی ، با توجه به حجم و تعداد قطعات اقدام به انتخاب نوع وسیله حمل می گردد. قطعات توسط جرثقیل سقفی یا تاور کرین یا جرثقیل های معمولی بر روی تریلی یا سایر ماشین ها بارگیری شده و آماه ی انتقال به محل نصب می باشند. به عنوان مثال برای بارگیری دیوار بتنی پیش ساخته از خرک در پشت ماشین استفاده می گردد تا هم تخلیه ی آنها راحت بوده و هم از فضا استفاده ی بهینه گردد. همچنین برای جلوگیری از وارد شدن ضربه و خرد شدگی بتن ها معمولا از چوب مابین قطعات استفاده می شود.

حمل قطعات پیش ساخته بتنی

نصب قطعات بتنی

پس از حمل و تخلیه قطعات تا پای کار ، عملیات نصب شروع می شود. قبل از شروع نصب ، زیرسازی آن باید انجام گیرد. بسته به نوع قطعات ، زیرسازی ها نیز متفاوت می باشد به عنوان مثال زیرسازی نصب دیوار بتنی شامل کنده زمین و ریختن بتن مگر می باشد در حالیکه زیرسازی نصب قرنیز بتنی پیش ساخته شامل آهن کشی و آماده سازی جهت جوشکاری پشت قطعات می باشد. پس از اجرای زیرسازی ها ، نصب قطعات انجام می گیرد. نوع جرثقیل با توجه به وزن قطعات و نیز ارتفاع نصب ، انتخاب می شود.

نکته ای که در نصب قطعات پیش ساخته بایستی به آن توجه نمود اینست که نیروی انسانی مورد استفاده در این عملیات حتما نیروهای متخصص باشند زیرا نصب این قطعات مستلزم تجربه و تخصص بوده و نیروهایی که تاکنون تجربه ای در نصب قطعات پیش ساخته نداشته باشند گزینه های مناسبی برای اجرای آن نیستند.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است