۸ نکته ای که باید هنگام بتن ریزی در فصول بارانی به خاطر بسپارید

8 نکته هنگام بتن ریزی در فصول بارانی | نکات مهم برای کاهش صدمات بتن ریزی در اثر بارندگی

بتن ریزی در فصل های بارانی برای سازندگان یکی از این موانع است که باکمی هوشمندی برطرف می شود. زمانی که بتن هنوز به گیرش اولیه ی خود نرسیده است (۳۰ دقیقه ی اول)، بارش باران به شدت روی آن تأثیر خواهد گذاشت. هنگامی که بتن در حالتی بین گیرش اولیه و گیرش نهایی خود قرار دارد، بارش باران فقط بر روی ظاهر آن تأثیر خواهد داشت و باعث ایجاد لکه و علامت روی سطح آن خواهد شد. بااین حال، اگر شدت بارش باران زیاد است، ترکیب لایه ی بالایی بتن ممکن است دچار مشکل شود. بعدازاینکه بتن به گیرش نهایی خود رسید (۱۰ ساعت)، آب باران تبدیل به منبعی برای عمل آوری بتن می شود.

در ادامه به برخی نکات قابل توجه برای بتن ریزی در فصول بارانی اشاره می شود:

۱. محتوای آب در بتن

با افزایش رطوبت در محیط و در صورت خیس بودن مواد خام تشکیل دهنده بتن (سنگ دانه و ماسه)، باید به میزان آبی که به مخلوط بتن اضافه می شود دقت بیش تری کرد. آب اضافی باید به نحوی جبران شود تا نهایتاً به میزان در نظر گرفته شده و طراحی شده ی آب در مخلوط بتن برسیم. علاوه بر این، با اجازه ی مشتری می توان نسبت آب و سیمان را با اضافه کردن افزودنی های بتن نیز تنظیم کرد.

۲. افزودنی های ضد آب

استفاده از کریستال های افزودنی آب دوست باعث می شود که بتن در شرایط فشار هیدرواستاتیک، در برابر آب نفوذناپذیر گردد. این افزودنی با آب و دانه های سیمان واکنش نشان می دهد و کریستا ل های کلسیم سیلیکات را تولید می کند که با بستن سوراخ ها و ترک های ریز بتن، مانع ایجاد مسیر برای عبور جریان آب می شود. این واکنش در تمام طول عمر بتن ادامه دارد و جلوی ترک های انقباضی اولیه بتن و هم چنین ترک هایی که در طول زمان ممکن است ایجاد شوند را می گیرد.

بیشتر بخوانید: بتن چیست؟

۳. زمان بندی

هنگامی که در حال آماده شدن برای بتن ریزی هستید، مطمئن شوید شرایط آب وهوا بیش ازحد بارانی نباشد. پیشنهاد می شود زمانی اقدام به بتن ریزی کنید که مطمئن باشید بیش از ۱۲ ساعت آب وهوای خشک و بدون بارندگی در پیش است.

۴. مقابله با وزش باد شدید

پیش از شروع بتن ریزی، از محافظی محکم و مقاوم در برابر باد استفاده کنید. بادهای شدید ممکن است باعث ایجاد ترک های انقباضی شوند.

 

بتن ریزی در باران

۵. حمل و انتقال بتن

برای جلوگیری از اتلاف وقت در ترافیک و ازدحام، باید بهترین مسیر ممکن برای عبور کامیون حمل بتن آماده از قبل انتخاب شود. ازآنجایی که بیش تر کامیون های حمل بتن آماده، پوششی برای سقف ندارند، هرگونه تأخیر در زمان تحویل بتن ممکن است باعث ریختن آب و یا باران، داخل محفظه شود و نهایتاً موجب خرابی بتن گردد.

۶. کاور و پوشش کمک کننده

قبل از زمان بتن ریزی باید برزنت های پلاستیکی و ضدآب به محل آورده شوند. هنگام پوشش دادن محل بتن ریزی باید دقت کرد که فضای کافی برای تراکم و پرداخت سطح بتن در نظر گرفته شود. در صورت امکان، روی توده ی سنگ دانه ها نیز پوشانده شود. چراکه در صورت مرطوب شدن، نسبت آب به سیمان افزایش می یابد.

۷. بررسی ظاهری

بعدازاینکه طوفان و باران فروکش کرد، آسیب های احتمالی وارده را به صورت بصری بررسی کنید. می-توان یک تست ساده ی ترک برای مقایسه سختی نسبی سطوح انجام داد و کیفیت آن را با مقاطع بتنی باکیفیت مقایسه نمود.

۸. مرمت های فوری

اگر پس از بارندگی متوجه شدید کیفیت سطح بتن دچار آسیب شده است، باید فوراً مرمت های جزئی روی آن اجرا شود. درصورتی که تعداد نقاط آسیب دیده محدود باشد، می توان با استفاده از همان جنس بتن و یا اسپری دوغاب سیمانی روی سطح آسیب دیده، آن را تعمیر کرد.

 

بتن ریزی درهوای بارانی

اگر بخش های زیادی از قطعه ی بتنی به طور مجزا آسیب دیده باشند، ازلحاظ اقتصادی بهتر است آن قطعه را جدا کرده و مجدداً کل آن را اجرا کرد. درصورتی که یک بخش بزرگ به صورت کلی آسیب دیده باشد، پس از جدا کردن بخش آسیب دیده، استفاده از یک لایه پوشش دوغاب سیمانی می تواند راه حل مناسبی باشد.

همچنین مشاهده کنید: معرفی ساختمان های در حال ساخت

نتیجه گیری

کلید اصلی برای کاهش صدمات به سطوح بتن در اثر بارندگی، آماده سازی مناسب، پیش بینی های دقیق و زمان بندی درست است. قبل از شروع بارندگی، می توان یک محافظ مناسب از جنس برزنت اطراف محل بتن ریزی اجرا کرد. اگر پس از شروع بتن ریزی بارندگی اتفاق افتاد، بهتر است صبر کنید تا بارش متوقف شود و سپس قبل از گیرش نهایی بتن، آب سطحی روی آن را کنار بزنید و پاک کنید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است