پاراوان و انواع آن

پاراوان و انواع آن در دکوراسیون داخلی

پاراوان ها به عنوان المان هایی که علاوه بر کاربردی بودن نقش خاصی نیز در زیبایی و دکوراسیون منزل و یا فضای اداری بازی می کنند، همواره موردتوجه خریداران بوده و هستند؛ اما پاراوان دقیقاً به چه نوع وسایلی گفته می شود و فرق آن ها با پارتیشن ها چیست؟ برای پاسخ به این سؤالات، بار دیگر با پرشین سازه بزرگ ترین و جامع ترین بانک اطلاعات کشور همراه باشید تا اطلاعات کافی در این حوزه به دست آورید. پیشاپیش از همیاری شما سپاسگزاریم.

آشنایی با پاراوان

پاراوان کلمه ای از ریشه زبان فرانسوی و به معنی پرده است. درواقع پاراوان ترکیبی از قاب چوبی، پارچه و یا حصیر می باشد که معمولاً دارای لولاهایی با ۴ لنگه بوده و به عنوان پوشش هایی حائل در مکان های مختلف ازجمله خانه ها و ادارات مورداستفاده قرار می گیرد. علاوه بر اینکه پاراوان ها به عنوان عناصری کاربردی در خانه و یا ادارات محسوب می شوند، این نوع از حائل ها ازنظر زیبایی و طراحی دکوراسیون نیز به عنوان المانی مؤثر شناخته شده که می تواند نقش و اهمیت مهمی در طراحی منازل شما داشته باشند.

تاریخچه استفاده از پاراوان

جالب است بدانید که تاریخچه پارتیشن ها و پاراوان ها از چین نشات می گیرد. مردم این کشور معمولاً این وسیله را برای درب های ورودی منازل خود در نظر می گرفتند و روی پاراوان ها را با نقش های زیبا و سنتی طراحی می کردند. درواقع پاراوان ها به منظور حائلی جهت عدم رؤیت اطراف خانه در هنگام باز شدن درب اصلی بوده است. خیلی زود کشورهای دیگری نیز به جمع علاقه مندان به این نوع از پارتیشن ها پیوسته که ازجمله آن ها کشورهایی مانند ژاپن و کره می باشد؛ بنابراین پاراوان امروزه در بسیاری از مکان ها به عنوان یک عنصر دکوراتیو و کاربردی مورداستفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که این وسیله از گذشته نیز در معماری سنتی ایران در بدو ورود خانه ها بوده است. وسیله ای که به هشتی معروف می باشد. درواقع پاراوان برای حفظ حریم خصوصی محیط داخل طراحی شده بود. به همین دلیل این محصول یکی از پرطرفدارترین محصولات برای تقسیم بندی محیط و حفظ حریم خصوصی از گذشته تا به امروز است.

نکاتی در باب اهمیت استفاده از پاراوان در دکوراسیون منزل

همان طور که قبلاً نیز مطرح کردیم پاراوان ها گزینه بسیار مناسبی برای جداسازی بخش های مختلف خانه های کوچک با تعداد اتاق های کم به شمار می رود که البته در کنار آن در زیباسازی دکوراسیون داخلی خانه ها نیز تأثیر بسزایی دارد. درواقع بسیاری از افراد از پارتیشن های جداکننده به عنوان یک المان تزیینی استفاده می کنند چراکه وجود یک پاراوان خاص با طراحی متفاوت می تواند همچون یک تابلو نقاشی به فضا روح تازه ای ببخشد. از طرف دیگر در یک خانه که به سبک کلاسیک چیده شده است استفاده از پاراوان های چوبیِ مشبک و یا انواعی از آن ها با طرح های سنتی می تواند فضا را با چارچوب کلاسیک خانه بیشتر هماهنگ نماید. همچنین این المان های زیبا در دکوراسیون های مدرن نیز قابلیت استفاده دارند چراکه انواع طرح های ساده، سفید و یا پاراوان هایی با طرح های مینیمال می توانند هماهنگی موردنظر با یک دکوراسیون مدرن را ایجاد نماید.

مشاهده کنید: قیمت روز قیر

بنابراین برای انتخاب پاراوان ها باید با توجه به سلیقه و نوع دکور و مبلمان اعم از مدرن و یا سنتی و به خصوص کف پوش، دیوار پوش و مدل پرده اقدام کرد چراکه این دیوارهای متحرک به ما فرصت بیشتری برای اعمال تغییر در دکوراسیون را می دهند و با توجه به طرح و جنس آن ها می توانیم محیطی زیباتر را به وجود بیاوریم.

لازم به ذکر است که پاراوان ها نیازی به شستشو ندارند بنابراین برای تمیز کردن آن ها تنها استفاده از یک دستمال مرطوب کافی است همچنین به لحاظ کارکرد نه تنها جنبه دکوراتیو دارند بلکه کاربردی هم هستند و به همین جهت هم بهترین گزینه هم برای تزئین فضا و هم تقسیم بندی آن هستند.

پاراوان

آشنایی با انواع پاراوان

پاراوان ها با توجه به کاربری و محیطی که مورداستفاده قرار می گیرند و همچنین جنس مواد سازنده آن ها در انواع مختلفی در بازار موجود می باشند که در این بخش از پرشین سازه به بررسی تک تک این موارد می پردازیم.

۱. پاراون ساده

به طورکلی این نوع از پاراوان ها ساده ترین نوع این محصول می باشند که می توان آن را رنگ های یکدست سفید، نقره ای و بسیاری از طیف های رنگی مختلف سفارش داده و نمای موردنظر را به وسیله ی آن پوشاند و از این لحاظ مانند دیوار عمل می کند. لازم به ذکر است که این نوع از پاراوان ها ارزان ترین نوع این محصول بوده که عمدتاً در مکان هایی که معمولاً در دید افراد نیستند استفاده می شود و البته از سایزهای گوناگونی نیز برخوردار می باشند. کاربرد این نوع از پارتیشن بندی عمدتاً در تالارها، رستوران ها، منزل و نمایشگاه و آشپزخانه و بسیاری از مکان هایی که نیاز به سیستم جداسازی بخش های مختلف دارند مورداستفاده است.

۲. پاراوان چوبی

پاراوان های چوبی همان طور که از نامشان مشخص است از جنس چوب ساخته می شوند و به خاطر جنسی که دارند به طورکلی برای استفاده در محل های بدون رطوبت یا با رطوبت کم، طراحی شده اند، چراکه تماس آن ها با آب سبب خراب شدن یا پوسیدگی این نوع پارتیشن ها می شود. لازم به ذکر است که معمولاً طرفدارهای این نوع پاراوان ها بیشتر از سایر انواع دیگر هستند چراکه چوب به راحتی با دکوراسیون داخلی خانه ست می شود و به تنهایی هم زیبایی چشمگیری دارد. همچنین گاهی پاراوان ها ترکیبی از چوب با پارچه هستند که همین تنوع و گوناگونی سبب می شود به راحتی بتوان مدل هایی که با مبلمان، پرده ها و سبک خانه همخوانی داشته باشد را در بازار این محصولات پیدا کرد. کاربردهای پاراوان های چوبی عمدتاً در فضاهای نشیمن، اتاق خواب و غذاخوری ها است.

۲. پاراوان حکاکی شده

پاراوان حکاکی یا لیزری معمولاً در تنوع رنگ و طرح بسیار زیاد در بازار موجود است و یکی از پرطرفدارترین انواع پارتیشن متحرک است چراکه مانند پاراوان ساده نمای پشت را کاملاً می پوشاند و برای اماکنی مناسب است که در معرض دید هستند و به دلیل تنوع انتخاب با انواع دکوراسیون هم هماهنگ می باشند. ازاین رو به این نوع از پاراوان ها لیزری میگویند که در این نوع از پارتیشن متحرک با استفاده از دستگاه لیزر طرح دلخواه شما بر روی ورق ام دی اف برش داده شده و حکاکی می شود. این نوع از محصولات نیز مانند نوع چوبی قابل استفاده در مکان های مختلفی مانند آشپزخانه، منازل، رستوران ها و بسیاری از فضاهای دیگر می باشد.

۳. پاراوان چاپی

پاراوان چاپی به آن دسته از انواع پارتیشن متحرک اطلاق می شود که چاپ طرح های مختلف بر روی صفحه ام دی اف صورت می گیرد. به طورکلی خرید پاراوان چاپی همانند پاراوان ساده ارزان می باشد و تنها هزینه مختصری بابت چاپ طرح موردنظر از مشتری گرفته می شود.

۴. پاراوان مشبک

پاراوان های ازجمله زیباترین نوع این محصولات می باشد و زمانی زیبایی آن ها دوچندان می شود که عبور نور اهمیت دارد و معمولاً زمانی مورداستفاده قرار می گیرند که نیاز باشد نور از پاراوان بگذرد. درواقع قرار دادن پاراوان مشبک در بخشی از خانه باعث تاریک شدن فضای پشت آن می شود؛ بنابراین اگر نور قسمت پشتی در خانه حائز اهمیت است باید انواع مشبک این محصول را انتخاب کنیم. جالب است بدانید که در بعضی از پاراوان ها مشبک، دارای شیشه های معمولی یا رنگی هستند که عبور نور از این نوع شیشه ها می تواند فضای دل انگیزی را ایجاد نماید. این شیشه های رنگی یا ساده کارشده برای خانه هایی که سبک سنتی دارند بسیار مناسب است و باعث ایجاد فضایی هماهنگ در خانه خواهد شد.

پاراوان

۵. پاراوان حصیری

در پاراوان حصیری همان طور که از نام آن پیدا است برای پارتیشن بندی فضا از حصیر استفاده می شود. درواقع پاراوان های حصیری یکی از پاراوان هایی است که وزن سبکی داشته و به همین جهت نیز با انواع دیگر پاراوان متحرک و به خصوص پاراوان شیشه ای بسیار متفاوت است و همین موضوع نیز جابجایی این نوع محصول را راحت تر کرده است. همچنین لازم به ذکر است که در اطراف چارچوب پاراوان های حصیری به منظور دوام بیشتر کار از قاب ام دی اف استفاده می شود. البته به یاد داشته باشید که مانند دیگر پاراوان ها، این محصول حصیری نباید کامل باز شود بلکه زاویه ای میان قسمت های آن باید همیشه وجود داشته باشد.

۶. پاراوان تصویری

در این نوع از پاراوان ها تصاویری از طبیعت و آسمان و یا تصاویر دلخواه شما بر روی آن ترسیم می شود که در بین انواع مختلفی از تصاویر نوع آسمان مجازی یکی از طرح های پرکاربرد پاروان ها است و عمدتاً برای فضاسازی و ایجاد دکورهای جذاب کاربرد دارد. پاراوان تصویری در کنار تفکیک فضا نمای زیبایی را به فضای شما می دهد و شما هر زمان که بخواهید می توانید به راحتی دکور خود را با جابجایی آن تغییر دهید. همچنین برخی از انواع پاراوان های تصویری قابلیت شستشو را دارند و به راحتی می توان جرم های روی آن را شست.

۷. پاراوان شیشه ای

پاراوان شیشه ای درواقع همان دیوار شیشه ای است که کمی با ویژگی های پارتیشن متحرک متفاوت است و ظاهری زیبا و تأثیری فوق العاده بر روی دکوراسیون داخلی دارد. پارتیشن شیشه توسط فریم های آلومینیومی، استیل و یا سایر سخت افزارهای نگه دارنده شیشه، ایجادشده و شیشه های آن عموماً شیشه سکوریت است.

بیشتر بخوانید: رادیاتورهای قرنیزی

لازم به ذکر است که پاراوان شیشه ای به منظور پارتیشن بندی فضا یک عنصر منحصربه فرد است که به علت استفاده از شیشه سکوریت عایق صوتی بوده و از ورود عوامل خارجی همچون گردوغبار و ورود حشرات نیز جلوگیری می کند. پاراوان شیشه ای دارای ویژگی ها و رویکردی مینیمال است که می تواند بهترین انتخاب مدرن برای دفاتر اداری محسوب می شود. ازآنجایی که جنس این نوع پاراوان را شیشه تشکیل می دهد، هدایت نور به بهترین حالت اتفاق می افتد و درون محیط های اداری را کاملاً روشن نگه می دارد.

۸. پاراوان پزشکی

پاراوان های پزشکی نیز ازجمله پاراوان های پرکاربرد در کلینیک ها و بیمارستان ها بوده و متحرک می باشند. معمولاً پاراوان پزشکی به دلیل حساسیت محیط مورداستفاده قابل شست وشو بوده و از طرفی پاک کنندگی آن نیز سریع و راحت می باشد. به طورکلی از این پاراوان ها به منظور پوشاندن بخش ویزیت و یا تزریقات بیماران استفاده می شود.

۹. پاراوان سربی

یکی از پاراوان هایی که معمولاً در بخش رادیولوژی استفاده می شود و کاربرد پزشکی دارد پاراوان سربی است. این محصول که به دیوارک سربی نیز معروف است در صنایع پزشکی بسیار پرکاربرد بوده و معمولاً برای محافظت در برابر پرتوهای ایجادشده از دستگاه های مختلف در طب پزشکی که تنها با استفاده از عنصر سرب قابل تشعشع گیری می باشند، طراحی شده است.

استانداردهای معمول در پاراوان ها

این محصولات دکوراتیو و کاربردی به صورت گوناگونی طراحی می شوند که در مدل های مختلف و جنس های متفاوت موجود است. به طور مثال در چین و ژاپن از نوع کاغذی این محصول بیشتر استفاده می شود. همچنین به طورکلی استاندارد این محصول در عرض ۴۰ سانتی متر تا ۶۰ سانتی متر و در ارتفاع ۱۸۰ سانتی متر تا ۱۸۵ سانتی متر با جنس پاراوان ام دی اف و یا پی وی سی در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است که درصورتی که اندازه عرض لته های آن کوچک تر و یا بزرگ تر باشد مقاومت ایستایی آن کم می شود؛ بنابراین توجه به عرض لت ها با توجه به مقیاس های مطرح شده بااهمیت می باشد.

پاراوان

تفاوت پاراوان با پارتیشن در چیست؟

به طورکلی یکی از اصلی ترین تفاوت پاراوان و پارتیشن در متحرک بودن با قابلیت حرکت آن ها است. درواقع به پارتیشن متحرک پاراوان نیز می گویند و اگر این قابلیت در پارتیشن شما موجود نیست پس دیگر یک پاراوان نخواهد بود. معمولاً کاربرد پاراوان ها بسیار بیشتر بوده و محبوب تر نیز می باشند چراکه به دلیل متحرک بودن آن می توانید در فضاهای مختلف و در هر قسمتی که علاقه مند باشید، از آن ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مبلمان کلاسیک و مدرن

کاربردهای عمده ی پاراوان

معمولاً کاربرد پاراوان ها به محدودسازی و حائل سازی فضا ختم نمی شود بلکه این نوع از محصولات قابلیت های دیگری مانند تفکیک فضای نشیمن و پذیرایی، پوشش بخش های آسیب دیده دیوار و یا منزل، ایجاد حریم شخصی برای ادارات و یا فضاهای کوچک باز را دارند هم چنین پاروان ها قابلیت استفاده در اتاق فروشگاه ها یا آرایشگاه و مزون ها به عنوان مکانی برای تعویض و پرو لباس را دارند. به طور خلاصه کاربردهای متنوع پاراوان ها را می توان شامل موارد زیر دانست:

  • محدود کردن و یا حائل کردن فضای ورودی
  • جداسازی پذیرایی از غذاخوری
  • پوشاندن قسمت های آسیب دیده خانه و یا دیواره ها
  • تقسیم بندی فضای هال و پذیرایی از یکدیگر
  • فضاسازی اتاق کار یا فضای پرو لباس در اتاق خواب های بزرگ

نکاتی در باب انتخاب و خرید انواع پاراوان

به طورکلی در انتخاب و خرید دیوارهای جداکننده یا پاراوان ها عوامل مختلفی می تواند دخیل باشد که به طور خلاصه در این بخش از این مقاله در باب آشنایی با پاراوان ها آن ها را جهت یک خرید رضایت بخش ذکر می کنیم که این موارد شامل:

  • نوع جابه جایی، کاربرد استفاده، سایز و مواد تشکیل دهنده ازجمله نکات مورد اهمیت در تصمیم گیری برای انتخاب پاراوان است.
  • به یاد داشته باشید که کیفیت، جنس و ویژگی ها اساسی یک پاراوان نباید فدای قیمت ارزان شود.
  • یک پاراوان مناسب بهتر است ۳ تا ۴ لته داشته باشد تا به پایداری مناسب رسیده و تعادل داشته باشد. چراکه چنانچه ابعاد پایه ها استانداردها نباشد نمی توانند وزن آن را تحمل کنند و ایستایی ندارند.
  • توجه داشته باشید که اگر فضای شما مربع، مستطیل یا دایره باشد، نوع پاراوان موردنیاز متفاوت خواهد بود، بنابراین بهتر است قبل از خرید با افراد متخصص مشورت نمایید.

جمع بندی

همان طور که تا به این جای مقاله همراه ما بودید در این بخش از وبلاگ پرشین سازه شما را با انواع پاراوان آشنا کردیم و متوجه شدیم که پاراوان یک نوع پارتیشن متحرک است که برای پارتیشن بندی و تفکیک فضا از آن استفاده می شود. همچنین در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعاتی کاربردی در راستای یک خرید موفق به شما ارائه کنیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است