رادیاتورهای قرنیزی

رادیاتورهای قرنیزی و انواع آن

همان طور که میدانید امروزه اهمیت طراحی داخلی و در کنار آن بحث های مربوط به استفاده بهینه از فضا بسیار داغ می باشد؛ بنابراین در کنار استفاده از محصولات و آرایه هایی متناسب با چنین فضاهایی در بحث سیستم های گرمایشی و سرمایشی نیز نیاز به محصولات خاص با طراحی جدید می باشد. دراین بین رادیاتورهای قرنیزی به عنوان یک سیستم گرمایشی مدرن در دسترس می باشند. بنابراین در این بخش از وبلاگ پرشین سازه از شما تقاضا داریم تا با ما همراه شده تا اطلاعات جامعی در خصوص این نوع از رادیاتورها به دست آورید.

رادیاتور قرنیزی چیست؟

رادیاتور قرنیزی همان طور که از نام آن پیداست، یک سیستم گرمایشی است که داخل پنل های قرنیزی از جنس آلومینیوم و در سرتاسر خانه جای می گیرد. درواقع رادیاتور قرنیزی به طورمعمول به عنوان یک رادیاتور مستقل در نظر گرفته شده می شود که با تمام مزایای رادیاتورهای قدیمی آهنی و چدنی همراه است اما با طراحی خاص خود مدرن شده است. بسیاری از رادیاتورهای قرنیزی با استفاده از تکنولوژی های رادیاتور مدرن ساخته شده اند که آن ها را کارآمدتر، مقرون به صرفه تر و سازگار با محیط زیست می سازد. رادیاتورهای قرنیزی به دو نوع برقی (الکترونیک) و هیدرونیک تقسیم می شوند.

سیستم کار رادیاتور قرنیزی

به طورکلی رادیاتور قرنیزی دورتادور ساختمان نصب می شوند. درواقع کارایی این سیستم ها به این شکل است که آب گرم از موتورخانه و یا پکیج وارد لوله های رادیاتور قرنیز می شود و گرما از سطح رادیاتور قرنیزی به محیط منتقل شده و باعث گرم شدن محیط و فضای موردنظر می گردد. این مدل رادیاتور مزایا ای مانند سادگی رادیاتور و گرمادهی یکنواخت از کف و چندین مزیت دیگر را به صورت یک جا دارد که برای بسیاری از افراد جذاب است.

رادیاتور قرنیزی برقی

جالب است بدانید که این نوع رادیاتورهای برقی سریع گرم می شوند و بدون دیگ یا انواع دیگر سیستم های مکانیکیِ مرکزی کار می کنند. این رادیاتورها می توانند درون پنل الکتریکی اصلی خانه نصب شوند، همچنین مدل هایی برای نصب آسان تر وجود دارند که می توانند با دوشاخه به پریز وصل شوند. زمانی که ترموستات رادیاتور قرنیزی برقی روشن می شود، رادیاتور هوای خنک را از نزدیک زمین به داخل کشیده و از کنار پره های فلزی که داخلشان یک کابل مخصوص رد شده، می گذراند. این کابل هوا را گرم می کند و سپس یک فن کوچک، هوای گرم را به داخل اتاق برمی گرداند. برخی رادیاتورهای برقی ترموستات های جداگانه ای دارند که دقیقاً جلوی پنل نصب شده است. لازم به ذکر است که این نوع از رادیاتورها هزینه ی بالایی نیز در مصرف انرژی دارند.

رادیاتور قرنیزی هیدرونیک

به طورکلی نحوه کار رادیاتور قرنیزی هیدرونیک به این صورت است که ابتدا آب داغ توسط شبکه ای از لوله های مسی جابه جا می شود. این شبکه طوری طراحی شده است که جریان آب گرم را به گونه ای طولانی کند که فضای اتاق به تدریج گرم شود. سپس پره های متصل به شبکه مسی، انتقال حرارت را تسهیل می کنند. هم زمان با جریان آب گرم در لوله های مسی، پره ها هم گرم شده و سپس هوای اطرافشان را هم گرم می کنند. علاوه بر این فرایند، هوای سرد اتاق نیز از پایین رادیاتور کشیده شده و توسط پره ها گرم می شود، این جریان تا زمانی ادامه پیدا می کند که دمای هوای اتاق به حد موردنظر برسد.

رادیاتور قرنیزی

مزایای رادیاتور قرنیزی

به طورکلی رادیاتورهای قرنیزی از سری محصولات نوین و لوکس در عرصه تأسیسات ساختمان به شمار می آیند. این مدل رادیاتور به شیوه ای مدرن طراحی شده که تمامی ویژگی ها و مزایای سایر رادیاتورهای گرمایشی را دارد و به عنوان جدیدترین شوفاژهای گرمایشی شناخته شده و در حال حاضر به یکی از پرکاربردترین تجهیزات گرمایشی در ساختمان ها تبدیل شده است؛ بنابراین در ادامه به مزایای رادیاتور قرنیزی اشاره خواهیم داشت.

۱. توزیع متناسب گرما در کل فضا

رادیاتورهای قرنیزی به عنوان سیستم های گرمایشی باقابلیت پخش گرما به طور همگن و متناسب معروف می باشند. این موضوع به خاطر این است که رادیاتور قرنیزی کل محیط را احاطه کرده اند، بنابراین به راحتی قابلیت انتقال گرما به سرتاسر خانه را دارند، چراکه اهمیت اینکه گرما از یک سمت اتاق پخش شود و یا از تمام جهت ها بر کسی پوشیده نیست. همچنین با نصب رادیاتور قرنیزی، تمامی فضاهای خانه شما، مثل اتاق ها، سرویس های بهداشتی، آشپزخانه و … به یک اندازه گرم خواهند بود.

۲. صرفه جویی در مصرف انرژی

از دیگر مزایای رادیاتور قرنیزی می توان به صرفه جویی انرژی و کاهش مصرف سوخت اشاره داشت. جنس رادیاتورها از آلیاژ اکسترود آلومینیوم و مس تهیه شده که این آلیاژها ۵ برابر بیشتر از فولاد قابیلت انتقال گرما را دارد بنابراین طبیعتاً نیازی به افزایش دما مداوم در روزهای سرد سال ندارند. همچنین جالب است بدانید که به دلیل قابلیت اتصال به آبگرمکن های خورشیدی می توان در مصرف انرژی صرفه جویی نمود. نصب و راه اندازی رادیاتور قرنیزی به آسانی امکان پذیر است و نیازی به سیستم لوله کشی نیست، همچنین قابلیت توزیع یکنواخت گرمایش را در محیط دارد و به این ترتیب در مصرف انرژی و هزینه های مصرفی صرفه جویی می گردد.

۳. رادیاتوری با طراحی مدرن

رادیاتور قرنیزی تلفیقی از هنر و صنعت به شیوه ای مدرن و نوین طراحی شده که می تواند جایگزین قرنیز دیوار و سایر سیستم های گرمایشی باشد. به طورمعمول این سری از رادیاتورها به شکل نواری و به صورت کم حجم طراحی و ساخته می شوند؛ که همین امر موجب شده در زوایا و کناره های دیوار نیز قابل نصب و اجرا باشند. همچنین در ساختمان هایی که با کمبود جا مواجه هستند و امکان نصب سایر تجهیزات گرمازا مشابه وجود ندارد، با نصب رادیاتور قرنیزی می توان گرمایش محیط را تأمین نمود. همچنین رنگ و طرح پوشش رادیاتور به دلخواه بوده و متناسب به سلیقه و نوع دکوراسیون می توان انتخاب و اجرا نمایید.

۴. نصب آسان

جالب است بدانید که نصب رادیاتور قرنیزی هم در خانه های قدیمی و هم در ساختمان های جدید آسان بوده و هزینه بالایی نیز ندارد. البته به یاد داشته باشید که برای جریان یافتنِ آزادِ گرما داخل اتاق، حداقل سالی یک بار باید پنل های رادیاتور را در بیاورید و گردوخاک جمع شده در پره های آلومینیومی را کاملاً تمیز نمایید.

مشاهده کنید: قیمت لحظه ای نبشی

همچنین به طور خلاصه تمام مزایا رادیاتورهای قرنیزی زا خدمت شما عزیزان معرفی می کنیم که شامل:

  • قابلیت نصب آسان
  • مقاوم در برابر پوسیدگی
  • سرویس آسان و ارزان
  • کاهش لوله کشی داخلی
  • قابلیت نصب هم به صورت انشعابی و هم به صورت کلکتوری
  • قابلیت راه اندازی با موتورخانه مرکزی، هم با پکیج
  • قابلیت انتخاب رنگ های جذاب
  • استفاده بهینه از فضا بعد از حذف رادیاتور
  • توزیع یکنواخت دما در تمام محیط
  • تولید حرارت از ارتفاع پایین
  • حذف هزینه خرید قرنیزی های سنگی یا چوبی
  • زیباسازی محیط بر اساس طراحی و یا سلیقه ی شخص
  • کاهش هزینه های لوله کشی برای تأسیسات ساختمانی
  • کاهش فضای اشغال شده توسط سیستم های گرمایشی قدمی مثل رادیاتورهای پره ای
  • امکـان عبور کابل های صوتـی و تـصویـری از زیـر آن
  • زیبایی منحصربه فرد
  • قـابلیـت نـصب در داخـل سرویس های بهـداشتـی

 

رادیاتور قرنیزی

معایب رادیاتورهای قرنیزی

همان طور که میدانید هر محصولی در کنار مزایا خود هرچند بیشمار دارای معایبی نیز می باشد که باید با توجه به شرایط خود دست به انتخاب یک نوع محصول با آگاهی از تمام مزایا و معایب آن بزنید. به طورکلی معایب رادیاتورهای قرنیزی شامل:

۱. عدم تمرکز گرما روی دیوارهای پنجره دار

به طورکلی ازآنجاکه گرما از طریق فرایند همرفت در خانه پخش می شود، همان طور که هوای سرد از پنجره به داخل می تواند نفوذ کند، از طریق دریچه نیز به رادیاتور قرنیزی وارد می شود. درواقع در داخل رادیاتور قرنیزی هوا با مجموعه ای از باله های فلزی رادیاتور گرم شده و سپس هوای گرم از رادیاتور بالا می رود و الگوی خود را تکرار می کند. در چنین شرایطی جریانی مدور به عنوان جریان همرفتی به وجود می آورد و باعث می شود که گرما بر روی دیوارهای اصلی متمرکز بماند که همین مسئله عاملی برای سرد ماندن دیواره های خارجی پنجره دار می باشد.

۲. هزینه بالا در رادیاتورهای برقی

همان طور که میدانید برق در همه سیستم های گرمایشی نقش بسیار مهمی ایفا می کند، اما برخی از آن ها صرفاً با استفاده از برق کار می کنند، شما اگر بخواهید می توانید رادیاتور قرنیزی را در هر اتاقی در خانه قرار دهید؛ اما رادیاتورهایی که صرفاً الکتریکی هستند بسیار گران تمام می شوند چراکه جهت تأمین گرما مصرف برق زیادی دارند.
یکی از کاربردهای رایج این است که یک رادیاتور در یک اتاق خواب گرمای لازم را فراهم کند، درحالی که سیستم گرمایش کلی خانه در محیط اصلی نیز قرار دارد، همان طور که اشاره شد لازم به تأکید است که برخی از رادیاتورهای قرنیزی از انرژی الکتریکی برای گرمایش فضا استفاده می کنند که مانند دیگر رادیاتورهای الکتریکی هزینه ی بالایی نیز در مصرف انرژی دارند.

۳. محدود کردن وسایل خانه

رادیاتورهای قرنیزی با طراحی خانه ترکیب می شوند و بیشتر اوقات قابل مشاهده نیستند اما گرمایی که از ناحیه رادیاتورهای قرنیزی تولید می شود باعث می شود که شما وسایلی مانند تلویزیون و یا یخچال که در برابر گرما بسیار آسیب پذیر هستند را در قسمت اصلی خروجی گرمای رادیاتور قرنیزی قرار ندهید. در چنین شرایطی عملاً آزادی شما جهت چینش وسایل خانه کمتر می شود.

۴. نداشتن حس گر قطع گرمایش

یکی از معایب رادیاتور قرنیزی که می تواند امری ناخوشایند باشد این است که با گرم شدن هوای اتاق و رسیدن به دمای مطلوب همچنان دستگاه به کار خود ادامه داده و هوای گرم ایجاد می کند و به دلیل نداشتن حس گرهای قطع گرمایش دمای اتاق همچنان بالا می رود، بنابراین در استفاده از این نوع رادیاتورها باید نهایت دقت را به خرج داد.

۵. امکان فرسایش پوشش قرنیز

محل نصب و اجرای رادیاتور قرنیزی روی دیوارها و نزدیک به کف ساختمان است و به دلیل اتصال به دیوار امکان دسترسی و بررسی مدام وجود ندارد، همچنین به دلیل اینکه پوشش قرنیز به طور مستقیم روی لوله های فلزی قرارگرفته و با آن در تماس است ممکن است طی مدت زمان طولانی دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شود و فرم ابتدایی خود را از دست دهد.

۶. رسوب گرفتن لوله های رادیاتور قرنیزی

سیستم های گرمایشی نظیر رادیاتورهای معمولی و رادیاتور قرنیزی چنان چه هرساله خالی و پر نگردند معمولاً رسوب زیادی ندارند. این سیستم ها با توجه به کمترین نیاز به تعمیرات و عدم پرشدن و خالی شدن آب در سالیان طولانی رسوبی نخواهند داشت ولی درهرصورت توصیه می شود که در زمان راه اندازی سیستم از آب سختی گیری شده استفاده شود و چنان چه سیستم در اثر تعمیرات نیاز به شارژ مجدد آب داشته باشد نیز همواره از آب سختی گیری شده شارژ گردد.

بیشتر بخوانید: سیستم های گرمایش خانگی

تفاوت رادیاتورهای قرنیزی با سایر سیستم های گرمایشی

به طورکلی مزیت اصلی این قرنیزها دور از چشم بودن آن هاست. آن ها در پایین دیوار قرار می گیرند و برخلاف سایر سیستم های گرمایشی که فضای زیادی از خانه را به خود اختصاص می دهند جای بسیار کمی اشغال می کنند و درواقع دور از چشم هستند. این قرنیزها طراحی دکوراسیون داخلی را با مشکل روبه رو نمی کنند و چیدمان منزل را می توان به هر نحوی انجام داد. قرنیزهای حرارتی مانند شومینه و بخاری هیچ نوع دوده ای ایجاد نمی کنند و باعث تیره شدن دیوار نمی شوند. دیوارهایی که در پایین آن ها قرنیز حرارتی نصب شده باگذشت زمان نیاز به مرمت ندارند. در کل این سیستم حرارتی هیچ نوع آلودگی ایجاد نمی کند و مناسب ترین سیستم گرمایشی در ساختمان های امروزی محسوب می شوند.

رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی چگونه تولید می شود؟

رادیاتورهای قرنیزی به وسیله پرس های اکستروژن به صورت یکپارچه (لوله و رادیاتورهای قرنیزی با استفاده از بیلت آلومینیومی آلیاژ رویه) تولید می گردند پس از گذراندن مراحل کوره سختی، چربی گیری شده و به یکی از روش های پادرکو تینگ یا آنادایز به صورت رنگی عرضه می گردد. جالب است بدانید که امکان عرضه این نوع از رادیاتورها به صورت طرح های دکوراتیو چوبی و یا هر طرح دیگری میسر می باشد. همچنین قرنیزها را می توان به صورت متری برش داده و به محل نصب حمل کرد.

رادیاتورهای قرنیزی مناسب برای مکان های کوچک

همان طور که میدانید شهرسازی در شهرهای بزرگ روزبه روز به سمت آپارتمان سازی و فضاهای کوچک پیش می رود. درواقع بسیاری از آپارتمان ها و خانه ها در متراژهای کوچک ساخته و یا بازسازی می شوند، ازاین رو افراد نهایت صرفه جویی را در وسایل اضافی و یا جاگیر خانه دارند. با توجه به همین مسئله اگر قصد دارید فضای خانه کوچک خود را گرم کنید، مصرف انرژی خود را نیز تا حد زیادی پایین بیاورید و نهایت استفاده را از فضای داخلی خانه خود داشته باشید، رادیاتور قرنیزی یکی از بهترین گزینه های گرمایشی برای شما خواهد بود.

کلام آخر

همان طور که در طول این مقاله مطالعه کردید هدف ما از این نوشتار آماده سازی مقاله ای جامع و هدفمند درباره ی رادیاتورهای قرنیزی بود. همان طور که میدانید سیستم های گرمایشی ازجمله ملزومات هر ساختمان محسوب می شوند و در حال حاضر با توجه به کمبود منابع انرژی و بالا بودن هزینه های مصرفی آن اکثر سازندگان سعی می کنند از سیستم های گرمایشی با مصرف انرژی پایین و راندمان بالا در ساختمان های خود استفاده کنند که رادیاتور قرنیزی نیز ازجمله این موارد می باشد.

درواقع ما پس از معرفی کامل این محصول تمام نقاط ضعف و قوت آن را بیان کردیم که امیدواریم آگاهی بخشی ما مفید واقع گشته و به شما در یک انتخاب مطمئن کمک کرده باشد. در پایان نیز از همراهی شما با وبلاگ پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت سپاس گزاریم.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است