انواع جک و کرکره برقی

انواع جک و کرکره برقی

جک و کرکره های برقی در مکان هایی مانند فروشگاه های بزرگ و کوچک مورداستفاده قرار می گیرند؛ بنابراین ما در این مقاله از پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان کشور تلاش می کنیم شما را با برخی از سازه های پرکاربردِ امروزی مانند کرکره برقی و انواع جک بیشتر آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

کرکره برقی چیست؟

به طورکلی کرکره برقی نوعی درب می باشد که با روشی مدرن و به صرفه برای محل کار و منزل شما مورداستفاده قرار می گیرد. درواقع این نوع از محصولات به شدت موردتوجه و محبوب بوده و در محیط های مختلفی قابلیت استفاده دارند که ازجمله آن می توان به درب پارکینگ، درب انبار، پنجره و بسیاری از مکان های مناسب دیگر اشاره کرد. کرکره برقی که همان کرکره برقی اتوماتیک می باشد امروزه نقش سهولت بخشی را باوجود ساختاری ساده ایفا کرده است.

اجزای مختلف کرکره برقی

به طورکلی اجزای تشکیل دهنده کرکره برقی از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که در ادامه مقاله به معرفی این اجزا می پردازیم که شامل:

موتور کرکره برقی

به طورکلی موتورهای کرکره برقی خود به سه دسته موتور توبلار، موتور ساید و موتور سنترال تقسیم می شوند که هر یک از این موتورها را به تفضیل بررسی خواهیم کرد.

  • موتور توبلار

این نوع از موتورها برای کرکره هایی که نسبتاً کوچک مورداستفاده قرارگرفته و معمولاً دارای وزن کمی می باشند. لازم به ذکر است که موتورهای توبلار برای مکان های کم تردد مورداستفاده بوده و جز پرکاربردترین موتورها به حساب می آیند.

  • موتور ساید

این نوع از موتور برای کرکره های بزرگ تر مورداستفاده بوده و از طرفی بسیار قوی می باشند. همچنین برخلاف نوع توبلار موتورهای ساید قابل تعمیر هستند.

  • موتور سنترال

جالب است بدانید که از این موتورها برای کرکره هایی استفاده می شود که وزن متوسطی دارند و همچنین نصب راحت و آسانی هم به نسبت سایر موتورها دارا می باشند.

تیغه کرکره برقی

تیغه های کرکره برقی ازلحاظ جنس در تقسیم بندی های مختلفی قرار می گیرند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

  • تیغه های آلومینیومی

این تیغه اگرچه کاربرد زیادی در بازار دارد ولی خودش دارای درجه های کیفی مختلف بوده و معمولاً یا از آلومینیوم درجه ۲ و یا آلومینیوم درجه ۳ در ساختار آن استفاده می شود؛ بنابراین بسته به میزان بودجه و هدف از نصب کرکره برقی می توان از بین انواع مختلف، مناسب ترین نوع را انتخاب کرد.

  • تیغه های گالوانیزه

به طورکلی این نوع از تیغه ها نیز از جنس فلزات گالوانیزه بوده و نسبت به سایر تیغه ها قیمت پایین تری دارند. درواقع این نوع از تیغه ها برای کسانی که به دنبال تیغه ای ارزان باشند مناسب می باشد.

  • تیغه های پلی کربنات

جالب است بدانید که این نوع از تیغه ها شفاف بوده و زمانی که آن ها را نصب کنیم به آسانی پشت تیغه قابل رؤیت خواهد بود.

 

جک و کرکره برقی

ریل کرکره برقی

ریل کرکره برقی شامل قسمتی از کرکره است که تیغه ها از آن عبور می کنند و معمولاً برای جلوگیری از سایش بین ریل و تیغه های کرکره برقی از لاستیک داخل ریل استفاده می شود. به طورکلی ریل های کرکره های برقی را معمولاً از آلیاژ آهن و آلومینیوم ساخته و برای تیغه هایی که دارای جنس گالوانیزه باشند، ریل های آهنی مورداستفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که برای تیغه هایی که از جنس آلومینیوم و یا پلی کربنات باشند استفاده از ریل های آلومینیوم مناسب است.

قوطی کرکره اتوماتیک

برای این که بتوان ریل کرکره را در دو طرف چهارچوب نصب کرد به وسیله ای به نام قوطی احتیاج است که این اجزا دارای اندازه مختلف بر اساس ابعاد کرکره برقی می باشند.

لوله وسطی کرکره برقی

جالب است بدانید که تیغه های کرکره برقی به دور شفت رول یا پیچیده می شوند که معمولاً از جنس فولاد می باشد. به یاد داشته باشید که اگر موتور کرکره توبلار باشد سایز شفت را ۸ در نظر می گیرند، اما برای موتورهای ساید معمولاً سایز ۱۱ مناسب خواهد بود.

صفحه پلیت کرکره اتوماتیک

صفحه پلیت را روی قوطی نصب می کنند تا موتور روی آن نصب شود.

جا قفلی کرکره برقی

اگر بخواهیم امنیت کرکره برقی را بیشتر از حالت معمول کنیم می توان قفل هایی را در قسمت انتهایی تیغه نصب کرد.

مرکز کنترل کرکره برقی

همان طور که از نام این بخش پیدا است وظیفه کنترل فرمان های ارسال شده به موتور بر عهده ی مرکز کنترل کرکره برقی است.

برق اضطراری کرکره برقی

به طورکلی اساس کار این دستگاه این است که برق را در باتری مخصوص ذخیره کند تا در زمان نبودن و قطعی برق کرکره از کار نیفتد.

مزایای کرکره ی برقی

  • فضای کمتری را اشغال می کند.
  • قابل استفاده در هر آب و هوایی می باشد
  • دارای طول عمر مناسب در کنار یک سیستم مکانیزه است
  • به راحتی می توان روی آن را رنگ آمیزی کرد.
  • امنیت بیشتری را برای محیط بخصوص فروشگاه ها برقرار می کند.
  • به منظور تبلیغات می توان از آن استفاده کرد و بر روی درب آن برند خود را معرفی کرد.
  • دارای خواص ضدزنگ

 

جک و کرکره برقی

معایب کرکره ی برقی

در کنار مزایای بی شمار این نوع از کرکره ها این ابزارآلات مدرن معایبی نیز دارند که شامل:

نوع موتور

در هنگام خرید درب کرکره ای باید به نوع موتور آن توجه کنید چراکه معمولاً موتوری که در درب های کرکره ای نصب می شود از نوع توبولار بوده و از این نوع از موتورها بر روی درب هایی که در واحدهای تجاری و فروشگاه به کار می روند، استفاده می شود.

اما باید بدانید که موتورهای توبولار قابلیت تعمیر نداشته و اگر دچار خرابی شوند باید آن را تعویض کرد و قطعاً هزینه تعویض آن نیز بالا می باشد؛ بنابراین بهتر است در هنگام خرید توجه کنید که موتور درب کرکره برقی به جای توبولار، از نوع ساید باشد.

باز و بسته شدن به تعداد محدود

به یاد داشته باشید که نسل جدید درب های کرکره ای طوری طراحی شده اند که در طول روز نباید بیشتر از ۳ تا ۴ بار باز و بسته شوند. چراکه موتور این نوع از درب ها به گونه ای ساخته شده است که اگر بیشتر از این تعداد در روز باز و بسته شوند باعث داغ شدن موتور و کاسته شدن عمر آن ها خواهد شد. به همین دلیل از این درب ها بیشتر برای مغازه و فروشگاه ها استفاده می کنند.

سروصدای زیاد

به طورکلی به دلیل کاربرد فلز آلومینیوم در طراحی این نوع از پوشش ها درب کرکره ای در حین باز و بسته شدن صدای زیادی تولید می کند. به خصوص اگر این نوع از کرکره ها برای آپارتمان ها و مجتمع ها نصب شود می تواند باعث سلب آسایش ساکنین و همسایه ها شود؛ بنابراین اگر قصد دارید که از درب کرکره ای برای مجتمع و یا محیط زندگی خود استفاده کنید باید به جای آلومینیوم از فوم استفاده کنید چراکه بتوان تا حد امکان صدای تولیدشده را به حداقل رساند.

بیشتر بخوانید: مبلمان کلاسیک و مدرن

برقی بودن

به یاد داشته باشید که اگر اختلالی در کارکرد درب به وجود آمد و درب توانایی باز و بسته شدن نداشت باشد، در این صورت رفت وآمد عملاً مختل خواهد شد و ممکن است تا ساعت های طولانی و بعد از انجام تعمیرات، شما نتوانید از محل خارج و یا به محل وارد شوید. همچنین مصرف برق نیز از دیگر معایب این نوع از کرکره ها می باشد.

پرهزینه بودن

پرهزینه بودن خرید و نصب کرکره برقی نیز جزو آن دسته از ویژگی ها است که می توان جزو مزایا و معایب درب کرکره ای باشد؛ اما به یاد داشته باشید که این پرهزینه بودن در درازمدت می تواند مقرون به صرفه باشد، به خصوص اگر نصب کرکره برقی توسط یک متخصص انجام شود.

 

جک و کرکره برقی

جک های بازویی و موارد استفاده از آن

به طورکلی جک بازویی که به جک پارکینگ نیز معروف است معمولاً بر روی درب های برقی لولایی نصب می شود. درواقع این محصول که بیشتر برای پارکینگ مراکز اداری و تجاری و همین طور درب ویلاها مورداستفاده قرار می گیرد، نیاز انسان به استفاده از قدرت فیزیکی برای باز و بسته شدن درب را کاملاً مرتفع می کند.

چراکه شما می توانید با استفاده از این بازوها و فشار دادن دکمه ریموت، درب برقی را به راحتی باز و بسته نمایید. یک از ویژگی های مهم جک بازویی، امکان نصب آن بر روی درب های قدیمی پارکینگ است. در صورت تمایل شما می توانید به راحتی درب منزل یا پارکینگ خود را برقی کنید که همین مسئله از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. همچنین لازم به ذکر است که جک های پارکینگ خود ازلحاظ کارکرد به سه دسته تقسیم می شوند که این سه نوع جک شامل: جک های پارکینگ پنوماتیک، جک های پارکینگ هیدرولیک، جک های بازویی الکترومکانیکی است.

جک های پارکینگ پنوماتیک

درواقع جک های پنوماتیکی مثل یک بازو عمل کرده و با تحریک فشار هوا به حرکت درآمده و در اندازه های متفاوت و رنج های فشار متفاوت در بازار موجود می باشند.

جک های پارکینگ هیدرولیک

جک هیدرولیک وسیله ای است که در آن نیرویی بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد می شود. این نیرو سبب می شود که روغن غیرقابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به پیستون استوانه بزرگ فشار می آورد و باعث بلند شدن بار روی استوانه می شود. لازم به ذکر است که جک های هیدرولیکی عموماً به منظور استفاده در مجتمع های مسکونی و اداری پرتردد استفاده می شوند.

جک های بازویی الکترومکانیکی

اجزای جک های الکترومکانیکی به این صورت می باشد که از پوسته و آرمیچر ساخته شده است و زمانی که به استاتور ولتاژ اعمال می شود روتور شروع به حرکت می کند. در طی این فرایند روی محور روتور یک چرخ دنده مارپیچ وجود دارد که با حرکت آن، چرخ دنده دیگری را به حرکت وا می دارد که این چرخ دنده به یک میله مارپیچ نصب است که میله مارپیچ با حرکت خود مهره ای که بر روی خود دارد را به عقب یا جلو حرکت می دهد. حال این مهره می تواند به یک استوانه متصل باشد و استوانه به قسمت متحرک درب وصل باشد و باعث ایجاد حرکت درب پارکینگی بشود.

سخن پایانی

همان طور که تا بدین جای مقاله همراه پرشین سازه بودید، در این مقاله ما به معرفی اجزای مختلف درب کرکره ای همراه با بررسی کامل مزایا و معایب آن پرداختیم، همچنین در باب اهمیت جک های بازویی نیز در این مقاله بحث کردیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است