آشنایی با آسانسور و انواع آن

آسانسور | خرید انواع آسانسور

امروزه همه ما با دیدن پله های زیاد یک ساختمان در اولین اقدام به سراغ پیدا کردن آسانسور آن مکان می رویم. در همین راستا مسلماً عدم وجود یک آسانسور برای آن فضا نقطه ضعف سازه در نظر گرفته شده و احتمالاً خاطره ای بد از آن از مکان را برای شما رقم خواهد زد؛ بنابراین کاملاً طبیعی است که وجود این سیستم ساده و درعین حال کاربردی را از الزامات هر ساختمانی به خصوص انواع مرتفع دانست. حال با توجه به همین ضرورت در اجرا این مقاله از پرشین سازه را به ارائه اطلاعاتی مهم در باب انواع آسانسور و نکات مهم در استفاده از آن اختصاص داده ایم که امیدواریم کارگشا باشد. پس مثل همیشه با پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت کشور همراه شوید.

آسانسور یا بالابر چیست؟

آسانسور یا بالابر، اتاقک متحرکی است که به وسیله آن می توان از طبقه ای به طبقات بالاتر رفت یا به پایین فرود آمد. درواقع می توان آسانسور را ازجمله تجهیزات حمل ونقل عمودی دانست که حرکت مردم و یا تجهیزات رابین طبقات تسهیل می بخشد. آسانسور معمولاً به کمک موتور الکتریکی باعث حرکت عمودی کابین می شود. به طورکلی در ساختمان سازی فعلی که بیشتر به سمت چندطبقه سازی و مجتمع های بزرگ مسکونی تمایل پیداکرده است کاربرد آسانسورها بسیار گسترده و بعضاً ضروری هست به حدی که آپارتمان های فاقد آسانسور از اقبال کمتری برای جذب مشتری برخوردارند. امروزه حتی برای ساختمان های دوطبقه نیز به جهت لوکس سازی و افزایش امکانات آسانسور تعبیه می شود. در همین راستا لازم به ذکر است که واژه بالابر بیشتر برای اطلاق به دسته ماشین هایی که به عنوان مثال در ساختمان سازی به منظور حمل بار و نفر به ارتفاع و یا در خطوط تولید جهت انتقال بار و هم سطح سازی به کار می روند، گفته شده و آنچه امروزه در فضای یک ساختمان به کار می رود آسانسور نامیده می شود.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان

تاریخچه مختصر آسانسورها

قبل از اینکه به بررسی انواع آسانسور بپردازیم، لازم است تاکمی درباره تاریخچه این وسیله کاربردی مطالعه نمایید. آسانسور در ابتدا وسیله ای متشکل از یک کابین بود که به وسیله طناب توسط انسان و یا حیوان کشیده می شد. این ابزار که حدود ۲۳۶ سال پیش از میلاد مسیح توسط ارشمیدس ساخته شد کاربری ابتدایی داشت، ولی بعدها و با توجه به کاربردی بودن آن از این نوع سیستم ها در کاخ ها نیز استفاده شد. پس ازاین دوره می توان اذعان نمود که اولین آسانسور مخصوص مسافر در سال ۱۷۴۳ به دستور لویی شانزدهم ساخته شد و بعدها در انقلاب صنعتی شکل آن نیز پیشرفته تر و درعین حال کاربردی تر گشت. در راستای کنجکاوی بیشتر نیز می توان مطرح کرد که این وسیله اولین بار توسط ناصرالدین شاه در سفر به فرنگ دیده و سپس پسندیده شد و پس از بازگشت به ایران، این پادشاه دستور به ساخت اولین آسانسور در کاخ گلستان داد و این گونه بود که اولین آسانسور در ایران متولد شد.

 

آسانسور

آشنایی کلی با مراحل نصب و راه اندازی آسانسور

تهیه نقشه

به طورکلی درصورتی که ساختمان در حال احداث باشد و دسترسی دقیق به ابعاد موردنیاز چاهک امکان پذیر نباشد، نقشه های تیپ طبقات شامل پارکینگ، زیرزمین و همکف می تواند در تخمین مقطع چاهک آسانسور با ذکر اندازه های کامل از کف چاله آسانسور تا زیر سقف موتورخانه به کار آید؛ بنابراین ارائه نقشه اولیه از مکان و اندازه های چاهک آسانسور در اولین اقدام باید به بهترین نحو اجرا شود.

آماده سازی کف چاله آسانسور

جهت نصب آسانسور، ارتفاع موردنیاز از کف چاله تا سطح اولین توقف آسانسور، قبل از بتن ریزی کف چاله حداقل باید ۱۹۰ سانتی متر باشد. این حداقل ارتفاع به منظور اجرای سکوهای ضربه گیر و محل جان پناه است.

آب بندی و بتن ریزی کف چاهک

معمولاً در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالاهست، یکی از مشکلات عدیده سازندگان، آب بندی چاله آسانسور ساختمان هست. بهترین روش جهت آب بندی چاله آسانسور استفاده از افزودنی های آب بند کننده مناسب در هنگام اجرای بتن فونداسیون در راستای تولید یک بتن آب بند هست. همچنین لازم به ذکر است که در این مرحله، بتن مگر ۱۰ سانتی متری و بتن آرمه کف و آرماتوربندی ۳۰ سانتی متری در کف چاهک اجرا خواهد شد.

آهن کشی چاهک آسانسور

در یک نگاه کلی می توان مطرح کرد که مراحل آهن کشی عبارت است از تهیه نقشه های اجرایی از آهن کشی چاه آسانسور، تهیه چک لیست آهن آلات و ابزار موردنیاز، نصب داربست مناسب جهت اجرای آهن کشی، انجام آهن کشی با نظارت نماینده فنی شرکت فروشنده یا دستگاه نظارت ساختمان و ضدزنگ کردن آهن آلات بعد از صدور گواهی انجام کار آهن کشی هست.

دیوارکشی اطراف چاهک

در این مرحله ابتدا سه طرف چاه آسانسور باید توسط دیوارهای جداکننده از محیط اطراف جدا شود. سپس سطح داخلی این جداکننده ها نیز باید به طور مناسب اندودکاری و صاف شود. لازم به ذکر است که دیوارهای جداکننده توسط یکی از روش های ورق کشی، رابیس بندی و یا انجام اندود دیوار از طرف داخل چاهک به وسیله سیمان، یا گچ خاک انجام پذیرد.

نصب درب و ریل آسانسور

ازآنجایی که ریل ها به دلیل اینکه کابین و وزنه ی تعادل را هدایت می کنند، باید در شرایط حرفه ای و ایمن نصب شوند، استفاده از متخصصین حرفه ای در این امر بسیار بااهمیت هست. چراکه ریل ها هنگام نصب باید کاملاً موازی و عمودی باشند تا از لرزش کابین جلوگیری و محیطی امن برای کاربران فراهم شود.

ایجاد موتورخانه

اتاق موتورخانه آسانسور برحسب ابعاد و نقشه اجرایی انجام می شود و رعایت ابعاد و اندازه هایی مانند حداقل فضای باز در جلوی تابلوهای کنترل آسانسور، حداقل معبر برای عبور از کنار تجهیزات ثابت، حداقل معبر برای عبور از کنار تجهیزات در حال چرخش و حداقل ارتفاع موتورخانه در نواحی تردد باید در نظر گرفته شود.

دورچینی درب طبقات

پس از انجام مراحل فوق، دیوارچینی دور درب ها به وسیله آجر یا بلوک یا پوشش های فلزی اجرا می شود. همچنین پوشش به هر صورتی که اجرا می شود نباید از لبه داخلی درب ها در سمت چاهک بیرون بزند و حداقل باید با لبه چهارچوب درب ها هم سطح باشد.

اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز

در این مرحله، کابل برق سه فاز (از محل نصب کنتور تا موتورخانه آسانسور) و سیم اتصال به زمین نصب می شوند؛ همچنین چنانچه فاصله کنتور تا محل نصب تابلو برق سه فاز بیش از اندازه های استاندارد باشد، این اندازه ها باید محاسبه شده و در سایز کابل تغییرات لحاظ گردد.

بتن ریزی سقف چاهک

به طورکلی و همان طور که قبلاً نیز مطرح شد برای ساخت و بتن ریزی سقف آسانسور باید مراحلی ازجمله تهیه کلاف اصلی سقف چاه آسانسور، تعیین کردن محل عبور سیم بکسل های اصلی بین موتور و کابین و قاب وزنه، تعیین محل عبور سیم بکسل مربوط به گاورنر آسانسور، تعیین کردن محل عبور کابل ها و سیم های مربوط به سیستم الکتریکی آسانسور، تهیه کردن قالب مناسب، آرماتوربندی دقیق و طبق استاندارد در داخل کلاف سقف چاه آسانسور و کفراژ بندی دقیق سقف چاه آسانسور را انجام داد.

آشنایی با انواع آسانسور و مکانیسم اجرایی آن ها

همان طور که میدانید اغلب آسانسورها در داشتن خصوصیاتی مانند تجهیز به کابین، حرکت عمودی و توقف در سطوح مختلف با یکدیگر مشابه می باشند؛ اما در این میان آسانسورها ازلحاظ نحوه اعمال نیروی محرکه به چهار دسته آسانسورهای کششی، هیدرولیک، وینچی و مغناطیسی تقسیم می شوند که در ادامه این راهنمای جامع به معرفی و بررسی هر یک می پردازیم:

 

آشنایی با انواع آسانسور و مکانیسم اجرایی آن ها

آسانسورهای کششی

معروف ترین نوع آسانسور مورداستفاده در ساختمان ها معمولاً نوع کششی هست. درواقع به طورکلی می توان مطرح کرد که نیروی محرکه در این نوع از آسانسورها از یک موتور الکتریکی که معمولاً در بالای چاه آسانسور و در محلی به نام موتورخانه نصب گردیده، تأمین می شود. بر روی فلکه این موتور تعدادی کابل فولادی یا سیم بکسل وجود دارد که از یک سمت به کابین آسانسور و از سمت دیگر به وزنه های آسانسور که درون قابی فلزی به نام قاب وزنه قرار دارند، متصل است.

جالب است بدانید که جنس این وزنه ها معمولاً از چدن یا بتن است و وزن این وزنه ها به اندازه وزن کابین به علاوه نصف ظرفیت کابین است. درواقع وزن هر نفر در محاسبات مربوط به آسانسور در اکثر مواقع ۷۵ کیلوگرم است؛ بنابراین دلیل قرار دادن وزنه در سیستم آسانسور کمک به بالا بردن آسانسور است در غیر این صورت برای این کار باید موتورهای بسیار قوی با کیلووات بالا استفاده کرد. لازم به ذکر است که اساس کار این نوع آسانسورها بر اساس نیروی اصطکاک بین سیم بکسل ها و فلکه موتور هست.

آسانسورهای هیدرولیک

جالب است بدانید که اخیراً آسانسورهای هیدرولیکی بسیار محبوب شده و نیز جای خود را در بین کاربران خانگی بازکرده اند. درواقع در اروپا بیش از ۷۰ درصد از آسانسورهای زیر ۵ طبقه هیدرولیک استفاده می شوند که از مزایای این نوع آسانسورها می توان به نرمی حرکت در استارت اولیه؛ خرابی و استهلاک بسیار کم؛ سهولت در عیب یابی و تعمیر؛ ایجاد آسانسورهای زیبا و شیشه ای به دلیل حذف کادر وزنه و سیم بکسل؛ احتیاج به سازه سبک؛ عدم نیاز به موتورخانه در پشت بام؛ ایجاد آسانسورهای باربر و سنگین با تناژ بالا و زیبایی بام خانه و همچنین تراز شدن دقیق آن در طبقات اشاره نمود؛ اما درعین حال این نوع از سیستم های حمل ونقل از معایبی نیز برخوردار می باشند که شامل محدودیت در ارتفاع و کندی نسبی سرعت آن ها هست.

به طورکلی آسانسورهای هیدرولیک با موتور الکتریکی و پمپ فشار روغن و جک هیدرولیک کار می کنند. درواقع در آسانسورهای هیدرولیک به خاطر اینکه کادر وزنه وجود ندارد و سیستم جک هیدرولیکی باید تمامی کابین و مسافران را جابه جا کند؛ بنابراین نیاز به موتورهای قوی تری در شکل گیری سیستم آن ها هست. جالب است بدانید که در این آسانسورها یک موتور سه فاز غوطه ور در روغن به همراه یک شیر الکتریکی مخصوص که اصطلاحاً پاور یونیت نامیده می شوند وظیفه تأمین فشار روغن برای جک هیدرولیک را داراست. برای راه اندازی موتور به خاطر وجود موتورهای قوی تر در صورت استفاده از درایو یا سافت استارتر نیاز به هزینه بسیار بالاتری است پس لذا معمولاً برای شروع به کار موتورپمپ هیدرولیک از سیستم رایج ستاره – مثلث استفاده می شود؛ اما این موتور و فشار تنها درحرکت به سمت بالا موردنیاز است و برای حرکت کابین به سمت پایین نیازی به روشن کردن موتور و مصرف توان نیست و تنها با باز کردن یک شیر و خالی کردن روغن جک کابین به آرامی به سمت پایین حرکت می کند؛ به عبارت دیگر یک سیستم هیدرولیک تنها در نیمی از مسافت حرکتی خود (تنها به سمت بالا) خود توان قابل ملاحظه ای مصرف می کند و در نیمه دیگر (تنها به سمت پایین) از نیروی گرانش استفاده می کند.

آسانسورهای وینچی

آسانسورهای وینچی ازجمله سیستم هایی می باشند که با زنجیر یا طناب فولادی آویزان شده و نیروی رانش به طریقی به غیراز اصطکاک به آن وارد می شود. لازم به ذکر است که در این نوع آسانسورها قاب وزنه وجود ندارد.

آسانسورهای مغناطیسی

در این آسانسورها ریل ها و تجهیزات متصل شده روی دیوار چاه آسانسور با مغناطیس دائم نقش استاتور موتور و کابین آسانسور نقش روتور را ایفا می کنند. به طورکلی این نوع از سیستم ها بدین صورت هست که بااتصال جریان برق به استاتور، میدان مغناطیسی ایجاد و به روتور القا می گردد. میدان مغناطیسی ایجادشده در نقاطی قطع و با القای جریان برق به وسیله سیم پیچ های استاتور، سیم پیچ های تعبیه شده روی روتور باردار شده و کابین به حرکت درمی آید؛ بنابراین در این آسانسورها اجزایی نظیر وزنه تعادل، کابل فولادی، موتورخانه و. وجود نخواهد داشت. لازم به ذکر است که آسانسورهای مغناطیسی بسیار ایمن تر از آسانسورهای معمولی بوده اما ازلحاظ قیمتی بسیار گران تر می باشند.

آسانسورهای کارگاهی

آسانسورهای کارگاهی مکمل و تسریع کننده برج سازی و سازه های بلندمرتبه هستند. چراکه این نوع از آسانسورها قادرند از شروع کار توسط خودشان مونتاژ و با سازه ساختمان ارتفاع بگیرند. این آسانسورها قابلیت کار تا ارتفاع ۵۰۰ متر و بالاتر را داشته و در ظرفیت های ۱ و ۱٫۵ و ۲ تن تولید می شوند. در ساختمان های بلندمرتبه جهت انتقال نفرات و مصالح بعد از اتمام سازه ساختمان و از ابتدای شروع کار در ساختمان از آسانسورهای ویژه بار و نفر استفاده می گردد. همچنین لازم به ذکر است که این آسانسورها در انتقال پرسنل کارگاه و لوازم و مصالح به طبقات بسیار مؤثر بوده و موجب تسریع عملیات ساختمانی می گردند.

آشنایی با آسانسورهای شیشه ای و کاربردهای آن ها

آسانسورها فقط برای جابجایی افراد و وسیله طراحی نشده اند؛ زیرا می توان از آن ها به عنوان یک عامل زیباسازی و مدرن سازی ساختمان یادکرد. ازاین رو متخصصین این وسیله به طراحی آسانسورهای شیشه ای پرداختند و فضای تاریک و بسته ی آن را با به کارگیری شیشه زیباتر کردند. امروزه برای مدل سازی و طراحی های زیبا، آسانسور شیشه ای (پانوراما) موردتوجه زیادی قرارگرفته است. همچنین لازم به ذکر است که درزمینه ی طراحی آن تنوع زیادی وجود دارد و طراحان می توانند از ایده های جذابی برای این کار استفاده کنند.

چراکه در ساخت آسانسور شیشه ای علاوه بر مسائل فنی زیبایی آسانسور نیز موردتوجه خواهد بود. درزمینه ی مدل سازی و طراحی آسانسور ایده های جذاب و متفاوتی وجود دارد که مانع از وجود محدودیت در طراحی می شود. طراحی آسانسور پانوراما به گونه ای است که با به کارگیری شیشه نمای چشم نواز و خیره کننده ای ایجاد می کند. به طورکلی جالب است بدانید که این نوع از آسانسور ازنظر فنی مانند سایر انواع آسانسورها در دو مدل هیدرولیکی و سیستم کششی طراحی و تولید می شوند که با توجه به مکان و شرایط آن، نوع آسانسور تعیین می شود.

 

آشنایی با آسانسورهای شیشه ای و کاربردهای آن ها

بررسی نوع شیشه ی بکار رفته در آسانسور شیشه ای

به طورکلی جنس شیشه بکار رفته در این نمونه آسانسورها از نوع لمینت بوده که به عنوان نوعی شیشه نشکن با مقاومت زیاد در بازار ساخت وساز شناخته شده است. از طرفی این نوع شیشه با توجه به بالا بودن خاصیت انعطاف پذیری آن به طراحان اجازه می دهد که ایده های خود را به اجرا بگذارند. به طورکلی شیشه ی لمینت را می توان در نمای ساختمان ها و شیشه ی جلوی خودروها نیز مشاهده کرد چراکه در برابر ضربه و فشار و حرارت از مقاومت بالایی برخوردار است. درواقع همان طور که اشاره شد کارایی این نوع شیشه به گونه ای است که در اثر ضربه ی شدید نیز فقط خط های ترک خوردگی بر روی آن مشاهده می شود ولی فرونمی ریزد به همین سبب استفاده از این نوع شیشه برای کابین آسانسور ازنظر ایمنی مناسب ترین انتخاب است. جالب است بدانید که گذر زمان در شکل ظاهری شیشه های لمینت تغییری ایجاد نمی کند همچنین این نوع شیشه قابل شست وشو و ضد خش هست.

نکات مهم قبل از نصب آسانسور

قبل از نصب و پیاده سازی هر نوع آسانسوری در ابتدا باید به یکسری از نکات قبل از اجرای آن توجه نمود که در این بخش به ارائه تک تک این نکات ضمن نصب این نوع از سیستم ها می پردازیم:
  • توجه به ظرفیت آسانسور

ظرفیت آسانسور ازجمله مواردی هستند که قبل از انتخاب آسانسور و برنامه ریزی برای نصب آن باید موردتوجه قرار گیرند. در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند کاربری ساختمان، تعداد ساکنین و توزیع آن ها در ساختمان ازجمله مهم ترین فاکتورهایی هستند که بر تعداد آسانسور اثرگذار خواهند بود. به طورکلی به یاد داشته باشید که اگر سرویس دهی پرسرعت نیاز باشد، یک آسانسور با ظرفیت حمل ۱۵۰ الی ۲۰۰ فرد در روز گزینه ای مناسب است؛ اما در غیر این صورت می توان تنها یک آسانسور با ظرفیت حمل ۲۵۰ الی ۳۰۰ مسافر نصب نمود. ارتفاع ساختمان نیز از دیگر عواملی است که بر نحوه نصب آسانسور تأثیرگذار خواهد بود. آپارتمان های ۳۰ طبقه یا بیشتر به تعدادی آسانسور با شفت های چندگانه در سطوح مختلف نیاز دارند تا مسافران را به بالاترین نقطه ساختمان منتقل کنند.

  • امنیت و ایمنی افراد در آسانسور

بیشترین دغدغه ای که هنگام نصب آسانسور بدان توجه می شود امنیت و ایمنی این سیستم است. به طورکلی در آزمایش ها مربوطه آسانسور باید با بالاترین ظرفیت جابه جایی آزمایش شود تا پس از نصب حادثه ای رخ ندهد و امنیت جانی مسافران به خطر نیفتد. همچنین آسانسورها باید مجهز به سیستم هشدار عملکرد باشند تا در مواقع خطر با اعلام هشدار از ایجاد خطر جلوگیری کنند.

مکانی که آسانسور در آن نصب می شود قبل از شروع به کار آسانسور باید ازنظر ایمنی بررسی گردد، خصوصاً در ساختمان های قدیمی که مقاومت آن ها نسبت به ساختمان های نوساز کمتر است. ازاین رو به منظور پیشگیری از هرگونه خطر احتمالی حتماً مقاومت مکان نصب آسانسور باید توسط افراد متخصص چک شود. حتماً به این نکته دقت کنید که تعمیر، نگهداری و سرویس کردن تمام آسانسورها و سیستم های بالابر باید توسط افراد حرفه ای و آشنا به تأسیسات ساختمان صورت گیر

  • توجه به اوج ترافیک آسانسور

در ساختمان های بسیار بلند و آسمان خراش ها، مدیریت اوج ترافیک آسانسور بسیار حائز اهمیت هست. چراکه در چنین شرایطی کارایی آسانسور بالا رفته و آسایش ساکنین تضمین می شود.

  • توجه به طراحی داخلی و خارجی آسانسور

با توجه به اینکه کاربران آسانسور ساکنین اصلی ساختمان هستند، طراحی آسانسور، مکان نصب، ابعاد و سرعت آن متفاوت هست. کاربرد و زیبایی آسانسور در کنار ایمنی آن معنا پیدا می کنند، ازاین رو آسانسوری را برای ساختمان خود طراحی و اجرا کنید که علاوه بر اینکه ساختمان را زیبا جلوه می دهد، افراد هنگام استفاده از آن اطمینان خاطر داشته باشند. لازم به ذکر است که به طورکلی به منظور اینکه بدانید چه آسانسوری با ساختمان شما همخوانی دارد و آن را زیباتر می کند می توانید از معماران و طراحان داخلی کمک بگیرید.

این افراد با تخصص خود، با طراحان آسانسور ارتباط برقرار کرده و ایده های خود را به اشتراک می گذارند، درنتیجه بهترین طرح را به شما معرفی خواهند نمود. در کنار این موارد لازم به اذعان است که در حال حاضر آسانسورهای شیشه ای در آسمان خراش های بلند بسیار محبوب هستند، زیرا هنگامی که در آن ها ایستاده اید می توانید چشم انداز زیبایی را مشاهده نمایید.

بیشتر بخوانید : انواع پنجره و مزایای آن

دلیل وجود آینه در آسانسورها

جالب است بدانید که نصب آینه در آسانسور به دلایل روانی هست چراکه افراد در آغاز دوران استفاده از آسانسور برای جابجایی بین طبقات، همواره از کندی حرکت آن شکایت داشتند. در همین راستا متخصصان امر دریافتند که این مشکل از نگاه کردن آن ها به دیوارهای آسانسور ناشی می شود که کاری بسیار خسته کننده و ملال آور است، بنابراین کاملاً طبیعی است که گذر زمان را بسیار کند جلوه دهد. با توجه به همین دلیل دو راه حل برای حل این مشکل وجود داشت که یکی از آن ها نوسازی مرتب آسانسور و افزایش سرعت آن بود و دیگر منحرف کردن توجه مردم به چیز دیگری که حرکت آسانسور را در نظرشان سریع تر کند؛ بنابراین کاملاً طبیعی است که با توجه به هزینه های سنگین نوسازی آسانسور متخصصین به نصب آینه روی دیواره آسانسور روی آوردند؛ بنابراین امروزه در اغلب آسانسورها شما می توانید با نگاه کردن به آینه سرگرم شوید و از فضای ملال آور درون آن دوری نمایید.

آشنایی با نکات مهم در استفاده از آسانسور

مسلماً استفاده از آسانسور نیز مانند هر وسیله دیگری نیاز به رعایت یکسری نکات ایمنی و درعین حال اجرای فرهنگ درست استفاده از آن هست بنابراین در این بخش از این مقاله در پرشین سازه به ارائه اطلاعاتی مفید در این باب می پردازیم:

  • دکمه فراخوان آسانسور مربوط به جهتی که می خواهید بروید (بالا یا پایین) را یک بار فشار دهید و بدانید که با مکرر زدن دکمه های یک آسانسور کابین زودتر فراخوانی نمی شود.
  • به طورکلی به علائم آسانسور که رسیدن به طبقه موردنظر شمارا اعلام می کند توجه داشته باشید.
  • بافاصله از درهای آسانسور بایستید و برای خروج مسافران آسانسور کنار بایستید و راه بازکنید.
  • اگر کابین آسانسور که در حال رسیدن است پر است، سوار نشوید و منتظر دفعه بعد بمانید چراکه ظرفیت وزنی هر آسانسور مشخص هست.
  • به یاد داشته باشید که در حوادث آتش سوزی یا مسائل دیگری که ممکن است منجر به اختلال در سیستم برقی ساختمان شود از پله ها استفاده کنید.
  • حواستان به جلوی پایتان باشد. ممکن است کابین آسانسور کاملاً هم سطح طبقه قرار نگرفته باشد حتی ممکن است خیلی پایین تر یا بالاتر از طبقه باشد.
  • هرگز سعی نکنید جلوی بسته شدن در را بگیرید، منتظر دفعه بعد بمانید.
  • اگر درها هنگام توقف آسانسور باز نمی شوند، دکمه باز کردن در را فشار دهید. هنگام خروج از آسانسور فوراً در طبقه موردنظر پیاده شوید.
  • اگر کابین بین طبقات توقف کرد، وحشت نکنید، چراکه هوای زیادی در آسانسور وجود دارد و امکان خفگی در آن بالا نیست.
  • در هنگام وقوع حادثه از دکمه کمک یا زنگ (آلارم)، تلفن یا ارتباط داخلی برای کمک گرفتن استفاده نمایید. لازم به ذکر است که هرگز سعی نکنید آسانسوری که به صورت غیرمعمول توقف کرده را ترک کنید.

سخن پایانی

همان طور که تا بدین جای این مقاله جامع در باب آشنایی با انواع آسانسورها با ما همراه بودید، هد فاز این نوشتار افزایش سطح اطلاعات شما و در کنار آن کمک به نصب و راه اندازی بهینه تر یک سیستم کاربردی مانند آسانسور هست که امیدواریم مفید واقع شده باشد. در پایان نیز از اینکه همراه وبلاگ پرشین سازه هستید بی اندازه قدردان شما عزیزان هستیم.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است