اصول کارگزاری میلگرد در میخکوبی خاک

اصول کارگزاری میلگرد در میخکوبی خاک | معرفی مرحله های میخکوبی میلگرد

بر همین اساس مسائل حوزه میلگرد اعم از استفاده های اصولی آن در انواع قسمت های ساختمان بسیار حائز اهمیت است چرا که در صورت استفاده نادرست از آن ممکن است مصرف کننده را متحمل هزینه های چند باره و گزاف نماید. از دیگر مسائل بسیار مهم خرید میلگرد از فروشندگان معتبر می باشد. چرا که اهمیت دارد از مقاطعی سالم، بدون زنگ زدگی و یا خمیدگی، استفاده کنید. در این راستا بازرگانی مرکز آهن با بیش از ۳۰ سال سابقه مفتخر به ارائه قیمت میلگرد و فروش آن با شرایط عالی به مشتریان عزیز می باشد. در ادامه به بررسی تخصصی نحوه میخ کوبی زمین که به نوعی، روش های پایدارسازی گودبرداری می باشد، خواهیم پرداخت.

نکات طلایی در میخکوبی خاک که باید بدانید!

به طور کلی از جایگذاری میلگرد در خاک برای تقویت، مسلح کردن و پایداری بیشتر خاک استفاده می شود، یعنی همان نقشی که میلگرد در مسلح سازی بتن ایفا می کند. میخکوبی خاک در اصل گودبرداری خاک و تسلیح با استفاده از جایگذاری میلگرد درون قسمت گودبرداری شده می باشد. به این منظور میلگرد را در فواصل مشخص از سازه های ثقلی به درون خاک تزریق می کنند که لازم است بدانید شیوه جایگذاری آن به شیوه آرماتوربندی در سازه های بتنی می باشد.

دقت کنید که برای مقاوم سازی خاک در برابر گسستگی و یا اصطلاحا دوختن توده خاک می بایست از مهارهای کششی فولادی بهره ببرید. این مهارها معمولا از آرماتورهایی با قطری بین ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر تشکیل شده که با قرار گیری در فواصل ۱ تا ۲ متری از یکدیگر و با شیب ۱۵ درجه ای از افق در درون خاک داخل گود، به خاک مقاومت کششی می بخشد. لازم به ذکر است که این گود قطری برابر با ۷۶ تا ۱۵۰ میلیمتر داشته که مهاربندی به میزان ۷۰ تا ۱۰۰ درصد از ارتفاع چاله را پر خواهد کرد. بنابراین اولین اصلی که در مخکوبی میلگرد در خاک باید به آن توجه کنید فاصله میان سازه های ثقلی و دومین اصل مهار های کششی فولادی می باشد.

کاربردهای کلیدی میخکوبی خاک

  • پایدار کردن زمین لغزه ها
  • پایدار کردن برش ها در راه آهن و یا بزرگراه ها
  • درگاهی تونل در شیب های تند و لایه های ناپایدار
  • گودبرداری ساختمان های نگهبان و همچنین برای ساختمان های بلند و تاسیسات زیرزمینی

مراحل میخکوبی میلگرد

نکته: مراحل ذکر شده در پایین را می بایستی از مرحله اول تا هشتم به ترتیب تا رسیدن به تراز کف گود تکرار کنید.

  • در اولین و ابتدایی ترین مرحله از کار باید نوع خاک توسط شخص متخصص تعیین گردد.
  • سپس متناسب با نوع خاک تا عمق ۱ تا ۲.۵ متر از سطح زمین باید گودبرداری شود.
  • در مرحله سوم دستگاه حفار با زاویه ای ۱۵ درجه از افق گودبرداری را انجام می دهد.
  • اکنون با توجه به آنچه در قسمت بالا گفته شد میلگرد درون خاک کارگزاری شده
  • دوغاب تزریق می شود.
  • این مرحله نوبت به نصب نوارهای زهکشی رسیده است
  • در نهایت بتن پاشی صورت می گیرد.
  • اکنون صفحات فولادی بر روی سطح بتن قرار گرفته و به انتهای آرماتور پیچ می شود.

سپرزنی در میخکوبی میلگرد چیست؟

یک معمار در ساختمان سازی گزینه هایی از قبیل الوار، فولاد و بتن پیش ساخته را به عنوان سپر دارد اما باید بدانید که سپری فولادی از همه بهتر است. این نوع سپر معمولا از انعطاف پذیری خوبی برخوردار بوده و برای مهاربندی ها و پر کردن موقت گود کاربردی تر است  و از منطقه مجاور گود به خوبی در برابر تحلیل رفتن محافظت می کند. فقط این نکته را مدنظر داشته باشید که این سیستم مهاربندی در خاک های رسی و ماسه ای بسیار آسان تر از بسترها خاک قلوه سنگی می باشد. در واقع سپر براساس لرزش های حاصل از قطعات از پیش ساخته در داخل زمین قرار می گیرد.

اجرای سازه نگهبان به روش شمع و تخته گذاری

سیستم شمع نگهبان و تخته گذاری به هدف ساخت سازه های موقت یا دائمی و همچنین برای جلوگیری از برخورد با تاسیسات زیرزمینی در حین میخکوبی میلگرد در خاک مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا استفاده از این سیستم در مکان هایی که سطح آب پایین تر از محل گودبرداری باشد رایج تر است. به این صورت که تخت ها را میان تیرهای نگهبان کار می گذارند سپس با استفاده از مقاطع فولادی تکیه گاه تهیه می کنند. اصولا در حفاری های عمیق از سیستم دیوار شمعی حفر شده با استفاده از شمع های بتنی استفاده می کنند، ضمن آنکه از سیستم دیوار شمعی حفر شده، در مواردی که کاربرد مهاربندی در سطح خاک ممکن نباشد و یا بکارگیری تیرهای نگهبان و یا سپرهای مخصوص در خاک کاری سخت باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین بخوانید: بانک اطلاعات ساختمان

روش مهار متقابل در سازه نگهبان

پایدار سازی گود به روش مهار متقابل شیوه ای است که در عین راحتی مقاومت بالایی به خاک می دهد. جهت اجرای مهار متقابل ابتدا می بایست در دو طرف حفره گودبرداری شده و در فواصل معین چاهک هایی حفر نمایید. در طراحی مهار متقابل این نکات را در نظر بگیرید که این چاهک ها باید طولی اندکی بیشتر از عمق گود داشته باشد. اکنون داخل این چاهک ها نیم رخ فولادی یا بتنی را دقیقا مطابق با آنچه در نقشه و متناسب با طراحی مهندس سازه بوده اجرا کنید. مجدد تنها این نکته را مد نظر قرار دهید که طول نیم رخ ها باید به گونه ای باشد که انتهای فوقانی آن تا میزانی بالاتر از تراز بالایی گود قرار بگیرد. در این صورت بخش فوقانی هر دو نیم رخ قائم متقابل مزبور را با استفاده از تیر یا خرپا به یکدیگر متصل می نماید. با این حرکت هر دو نیم رخ قائم متقابل به ایستایی یکدیگر کمک شایانی خواهند کرد. در صورتی که نوع خاک ریزشی و سست باشد بهتر است در بین اعضای قائم از الوارهای چوبی یا اعضای مناسب دیگر استفاده شود.

امیدواریم این مطلب نظر شما را جلب کرده باشد. تنها نکته و توصیه پایانی ما به شما استفاده از مقاطع و آهن آلات مرغوب و بدون ایراد می باشد. چرا که اهمیت دارد در کنار رعایت اصول اجرایی از محصولات خوبی هم استفاده کرده باشید. برای دریافت قیمت آهن می توانید با مراجعه به این لینک ضمن دریافت قیمت، انواع مقاطع فولادی را از میان انبوهی از این محصولات متناسب با نیاز خود انتخاب نمائید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است