آشنایی با چسب بتن و مشخصه های آن

چسب بتن | انواع چست بتن | خرید چسب بتن

آشنایی با چسب بتن و مشخصه های آن

احتمالاً شما نیز هنگام مواجه با ترک و شکستگی بتن حاضر در ساختمان خود به فکر جلوگیری از آسیب بیشتر و امکان اصلاح آن افتادید. در همین راستا خرید و استفاده از چسب های بتن می تواند همان راه حلی باشد که به دنبال آن هستید. به طور کلی چسب بتن یا چسب سیمان یک ماده افزودنی بسیار مهم در صنعت ساختمان سازی است. چراکه می تواند مقاومت آهک، گچ و بتن را تا حد قابل توجهی افزایش دهد؛ اما بیشترین مورد استفاده آن برای افزایش خاصیت چسبندگی در بتن است. به علاوه این چسب برای تعمیرات سازه های قدیمی و نیز پر کردن ترک های ایجاد شده بر روی سیمان یا بتن بسیار کاربردی است. با توجه به همین مقدمه این بار با مقاله ای در باب آشنایی با چسب بتن و مشخصه های آن در خدمت شما عزیزان هستیم که امیدواریم مفید واقع شود. پس با پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان های کشور همراه شوید.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان

چسب بتن چیست؟

یکی از افزودنی های پراهمیت صنعت بتن، چسب بتن است چسب بتن ازجمله پلیمرهای امولسیونی به حساب می آید که عاملی برای افزایش مقاومت کششی، خمشی و دوام بتن است. اما مهم ترین خاصیت چسب بتن افزایش چسبندگی بتن است. درواقع در یک حالت کلی می توان اذعان نمود که چسب بتن از افزودنی هایی به حساب می آید که امروزه در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی یافته است. از چسب بتن برای آب بند کردن منابع، استخرهای بتنی، ترمیم آسیب دیدگی کانال های آب، کف سالن های صنعتی، باند فرودگاه ها، سدها، پایه پل ها و ستون ها استفاده می شود. همچنین می توان اذعان نمود که از خصوصیات دیگر چسب بتن جلوگیری از ایجاد ترک در بتن و تبله کردن و افزایش عمر سازه های بتنی است.

 

چسب بتن

آشنایی با ویژگی و خصوصیات چسب بتن

به لحاظ فیزیکی می توان اذعان نمود که چسب بتن ماده ای سفیدرنگ و به حالت مایع بوده که قابلیت انحلال پذیری بالایی را در آب دارد. درواقع شکل خامه ای این ماده ناشی از جنس کوپلیمر آن بوده و در کنار آن عاملی برای کارکرد راحت تر با آن در کنار افزایش بهتر عملکرد هست. جالب است بدانید که چسب بتن سمی نبوده و خاصیت اشتعال پذیری نیز ندارد و همین مسئله عاملی برای افزایش ایمنی محیط در مقابل حریق هست. لازم به ذکر است که این چسب کاربردی معمولاً در ظرف های پلاستیکى ۴ و ۲۰ لیترى به بازار عرضه می شود.

آشنایی با انواع چسب بتن

در یک نگاه کلی می توان مطرح کرد که چسب های بتن دارای انواع متفاوتی می باشند و معمولاً به دودسته ی چسب های اپوکسی و لاتکس (پلیمری) قابل تقسیم هستند. جالب است بدانید که البته همه ی چسب ها یا شامل پلیمر هستند و یا هنگام واکنش شیمیایی حاصل می شوند و همین مسئله عوامل ذکرشده موجب چسبندگی چسب ها می شوند.

چسب بتن اپوکسی

این چسب مایع غلیظ امولسیونی بر پایه پلیمرهای اصلاح شده است که جهت تهیه ملات آب بند و ساخت ملات های چسبنده بر روی بتن و ملات های قدیمی، جهت ترمیم سطوح بتنی و سیمانی کاربرد دارد. جالب است بدانید که در مکان هایی که نیاز به مقاومت در برابر آب ، مواد شیمیایی و سایش است این نوع از چسب ها به کار می رود و معمولاً به عنوان یک افزودنی به همراه چسب های پودری باعث ایجاد انعطاف لازم در قسمت موردنظر می شود .

چسب بتن لاتکس یا پلیمری

چسب بتن پلیمری یا لاتکس یکی از مواد افزودنی بتن است که امروزه در صنعت ساختمان برای آب بند نمودن بتن و افزایش چسبندگی بتن مورداستفاده قرار می گیرد. از طرفی همان طور که در بخش قبلی از این مقاله در پرشین سازه اشاره شد، از چسب بتن برای ترمیم و تعمیر آسیب دیدگی های سطحی و عمقی نیز استفاده می شود. به طورکلی ترکیبات چسب بتن لاتکس، یک نوع لاستیک محلول در آب به همراه افزودنی های آب گریز، ضد قارچ و ضد کف هست. چسب بتن لاتکس به عنوان یک افزودنی بر پایه لاتکس طراحی شده است که همراه سیمان پرتلند و ماسه تشکیل ملات پر مقاومتی را برای نصب سرامیک روی دیوار و کف، سنگ مرمر، موزاییک، کاشی معدنی، آجر لعاب دار و سنگ های طبیعی مهیا می سازند. چسب بتن لاتکس همچنین به عنوان لایه پیوند زا درترمیم سازه ها نیز به کار می رود.

نکاتی در باب استفاده از چسب بتن

یکی از تذکرات بسیار مهم در رابطه با این فراورده روش درست و بهینه استفاده از آن هست. چراکه درصورتی که نیروی انسانی ناآگاه از این فراورده استفاده نماید بدون شک چندان نتیجه ی بهینه و باکیفیتی حاصل نخواهد شد؛ بنابراین افزایش دانش و اطلاعات و به دست آوردن نکات لازم در استفاده از چسب بتن می تواند در راستای یک اجرای صحیح مورد تائید واقع شود. با توجه به همین مسئله در این بخش به ارائه نکاتی در باب استفاده از چسب بتن می پردازیم که شامل:

  • مکانی که قصد استفاده از این فراورده را در آن راداریم باید کاملاً تمیز و دور از هرگونه گردوخاک و چربی باشد.
  • همان طور که احتمالاً آشنایی دارید، طرز تهیه چسب بتن به این صورت است که ابتدا این فراورده را با استفاده از آب رقیق می کنیم. سپس با اضافه نمودن مقادیری مشخص شده از سیمان و ماسه یا شن ملاتی شبیه به خمیر تولید نموده و از آن استفاده می کنیم. در همین راستا اما نکته بسیار مهم اینکه قبل از استعمال ملات خمیر مانند بر روی سطوح بتنی، سطح موردنظر را با یک لایه چسب بتن پوشش داده و سپس از ملات استفاده کنیم.
  • به یاد داشته باشید که چنانچه از پوشش چسب بتن بر روی سطوح قبل از استعمال ملات بهره گرفته شود، ملات بسیار کمتری در ادامه پروسه نیاز خواهد بود که با در نظر گرفتن هزینه های بالای بتن این چسب ها سبب کاهش هزینه ها خواهند شد.
  • لازم به ذکر است که طرز تهیه چسب بتن را باید به دقت انجام داد، چراکه هراندازه مقدار بتن استفاده شده در ملات بیشتر باشد و یا اینکه لایه های ضخیم و قطور باشند به چسب بیشتری جهت چسباندن نیاز است؛ بنابراین باید برای حصول یک نتیجه بهتر از این چسب به صورت لایه لایه استعمال گردد.

آشنایی با مزایای چشمگیر بتن

انواع چسب بتن با توجه به کاربردهای متنوعی که دارد از مزایای بی شماری نیز بهره می برد که در این بخش از مقاله به تک تک این موارد اشاره می کنیم.

چسب تن همان طور که از نام آن مشخص است، چسبندگی بسیار بالایی رابین بتن جدید و قدیمی ایجاد می کند.

  • این چسب عاملی برای افزایش مقاومت فشاری، خمشی و سایشی بتن است.
  • کاهش نفوذ مواد مضر و محلول های شیمیایی در بتن و افزایش چسبندگی بین ذرات بتن و میلگرد از دیگر ویژگی های آن هست.
  • این چسب قابلیت جلوگیری از نفوذ آب به بتن و ضد آب کردن آن را دارد.
  • استفاده از این نوع چسب عاملی برای بهبود مقاومت شیمیایی مواد است.
  • چسب بتن قابلیت جلوگیری از ترک خوردن و تبله شدن مصالح را دارد.
  • چسب بتن عاملی برای افزایش نفوذناپذیری بتن در برابر عوامل محیطی هست.
  • چسب بتن جهت افزایش خاصیت الاستیسیته مؤثر هست و در کنار آن دوام مواد را در مقابل عوامل گوناگون فیزیکی و شیمیایی بالا می برد.
  • منتقل کننده ارتعاش و ضربه در کنار بالا بودن استحکام نسبت به وزن
  • چسب بتن نسبت به کارایی آن مقرون به صرفه بوده و قابلیت اجرای آسان به بتن را دارد.
  • سازگار با انواع سیمان
  • عدم برخورد از هیچ گونه اثر سوء شیمیایی بر روی بتن اتصال میلگرد به بتن

 

چسب بتن

آشنایی با کاربردهای متنوع انواع چسب بتن

همان طور که میدانید این ماده صنعتی از مزایای زیادی برخوردار هست و همین مسئله نیز می تواند عاملی برای کاربردهای وسیع و متنوع آن در صنایع مختلف باشد؛ بنابراین در این بخش از این نوشتار به بررسی تک تک این کاربردها می پردازیم.

ممانعت از ترک و شکاف در بتن

در صورت استفاده از چسب بتن در ملات های سیمانی از ایجاد درز و ترک باگذشت زمان می توان ممانعت خوبی به عمل آورد. در حقیقت بعد از گذشت زمان معمولاً به دلیل تأثیر عوامل متفاوت جوی در بتن درز و ترک های دردسرآفرینی ایجاد می گردد که در صورت به کارگیری بهینه و درست طرز تهیه چسب بتن می توان از ایجاد این دست مشکلات ممانعت نمود. درواقع در زمان اولین ملات ریزی درصورتی که مقدار مناسب و کارشناسی شده از این فراورده را به بتن اضافه کنیم از ایجاد درز و شکاف در زمان گیرش اولیه و سخت شدن بتن ممانعت به عمل خواهد آمد و آن را به تعویق خواهد انداخت. پیمانکاران حرفه ای و دیگر مسئولان اجرایی صنعت ساخت وساز به اهمیت چسب بتن و اندازه های مناسب آن برای بتن ریزی واقف هستند و درنتیجه این آگاهی است که امروزه شاهد استفاده بسیار زیاد از این فراورده در ساخت وسازها هستیم. به طورکلی زمانی که درباره طرز تهیه چسب بتن صحبت می کنیم درواقع به دنبال افزایش بهره وری و کارایی آن هستیم. این فراورده سبب می گردد قابلیت های شیمیایی و فیزیکی بتن به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یابد. توان مقاومتی بتنی که در تولید آن از مقادیر بهینه و مناسب چسب بتن استفاده شده است در مواجهه با تغییرات دمایی و محیطی و عوامل شیمیایی بسیار افزایش یافته است.

ترمیم و بازسازی ساختارهای قدیمی

همواره هدف از استفاده از چسب بتن به جهت چسبندگی نبوده و گاهی هدف ترمیم و بازسازی سطوح تخریب شده و آسیب دیده بتن هست. به طورکلی درزها و ترک هایی که در سطوح سیمانی پدید می آیند همواره دردسرساز بوده و به این وسیله می توان این نوع از مشکلات را پوشش داد. استفاده از چسب بتن در راستای ترمیم و بازسازی ساختارهای قدیمی یک راهکار مقرون به صرفه ازلحاظ اقتصادی برای ترمیم پروژه ها هست که در مقایسه بازمانی که بخواهید به وسیله لایه های جدید بتن سطوح را ترمیم نمایید بسیار باصرفه تر است. چنانچه بخواهید فقط از بتن برای پوشش دادن ترک ها و درزها استفاده نمایید، بتن نمی تواند به صورت بهینه و مناسب در ترک ها و درزها محکم شود و دولایه بافاصله از هم محکم می شوند. چسب بتن راهکاری بسیار عالی در چنین شرایطی هست تا ملات تازه در درزها و ترک های قدیمی رخنه کند و یک اتصال قدرتمند را ایجاد نماید.

اتصال دادن سرامیک، کاشی و انواع سنگ ها

جالب است بدانید که در راستای چسباندن و اتصال سنگ ها و کاشی ها به زیر سازهای مختلف چسب بتن گزینه ای بسیار مناسب و کارآمد هست. این محصولات بدون شک در امر چسبندگی و اتصال بسیار قدرتمند ظاهر می شوند و می توانند اتصالات مستحکم و پایدار ایجاد نمایند. البته به کارگیری این فراورده محدود به شرایطی که سطح زیر کار بتن است نمی شود بلکه در موارد زیادی قابل استفاده است. همچنین در زمان اتصال و ساخت نمابر روی سطوح بتنی قدیمی و خشک شده این چسب ها گزینه هایی بسیار ایدئال برای ایجاد یک اتصال قدرتمند بین نما و سنگ نما هستند. در همین راستا لازم به ذکر است که علاوه بر قدرت چسبندگی این محصول استفاده از چسب بتن سبب آب گریز شدن نما شده و از ورود رطوبت تا حد قابل توجهی ممانعت می نماید. در کنار این موارد استفاده از این نوع چسب از جدایی و گسستگی بین ذرات ریزودرشت جلوگیری کرده که خود مسئله بااهمیتی به حساب می آید.

چسباندن ملات جدید بر روی بتن خشک شده با استفاده از چسب بتن

همان طور که تابه حال احتمالاً شاهد بودید، اختلاط سیمان با بتن نمی تواند هیچ گونه ماده چسبناکی را ایجاد کند. با توجه به همین مسئله نیز زمانی که بخواهیم ملات تازه را بر روی سطوح بتنی خشک شده ریخته و بین آن ها اتصال چسبناک و درعین حال کاملاً قوی ایجاد نماییم، نیاز به حضور یک عامل چسبنده احساس می شود و مسلماً بسیار به کار می آید. به یاد داشته باشید که چنانچه غیرازاین رفتار شود و از این نوع چسب ها بهره ای برده نشود، پوشش های قدیمی و تازه در هم ادغام شده و پیوندی بسیار سست، بی کیفیت و شکننده حاصل می شود. همچنین درصورتی که بدون به کارگیری این فراورده اقدام به ملات ریزی بر روی سیمان های قدیمی نمایید سطح جدید به صورت پوششی کاملاً جدا و ناپیوسته حاصل می گردد. در چنین شرایطی سطحی مقاوم و پایدار نخواهیم داشت. طرز تهیه چسب بتن مسئله ای بسیار مهم در ایجاد محصولی مقاوم هست.

آب گریز نمودن بتن در مخازن و استخرهای بتنی

ازجمله کاربردهای مهم چسب بتن استفاده از این چسب صنعتی در مخازن و استخرهای سیمانی هست. برای ممانعت از نشت آب باید این مکان ها به خوبی آب بندی شود. یکی از توانایی های چسب بتن توان مقاومتی بالا و قابلیت های فیزیکی و شیمیایی آن در برابر رطوبت و آب هست. همچنین در راستای بازسازی و تعمیر و آب بندی کانال های فاضلابی، لوله های آب سیمانی، بتن های استفاده شده در ساخت سدها و پل های سیمانی، قسمت های متفاوت فرودگاهی و همچنین سالن های تعبیه شده صنعتی از انواع گوناگون چسب های بتن استفاده می شود. با توجه به ارائه این کاربردها کاملاً مشخص است که طرز تهیه چسب بتن به گونه ای است که پاسخ گوی تمامی نیازهایی باشد که از این فراورده انتظار می رود.

به طور خلاصه کاربردهای انواع چسب بتن را می توان به شرح زیر گزارش داد:

چسب بتن

  • ترمیم و تعمیر آسیب دیدگی های سطحی و عمقی سازه های بتنی که در خشکی و یا در معرض رطوبت قرار داشته اند.
  • آب بندی نمودن بتن
  • افزایش چسبندگی بتن
  • نماسازی بر روی بتن های قدیمی
  • ساخت ملات های ترمیمی جهت کف سازی و پر کردن درزهای اجرائی
  • ترمیم آسیب دیدگی اغلب سازه های بتنی مانند کانال های آب، کف سالن های صنعتی، باند فرودگاه ها، سدها، پایه پل ها و ستون ها
  • نماسازی و اجرای سطوح اکسپوز

آشنایی با چسب کاشت میلگرد

احتمالاً، در حین ساخت وساز یک پروژه برای شما نیز پیش آمده است که به قرار دادن میلگرد یا آرماتور در یک منطقه خاص نیاز داشته باشید و تغییراتی در سازه خود ایجاد کنید. در همین راستا بتن معمولی برای این مورد به هیچ وجه مناسب نیست و کیفیت مناسبی ندارد؛ بنابراین مهندسین سازه و متخصصین امر در این مورداستفاده از چسب کاشت میلگرد را پیشنهاد می کنند که استحکام بتن را به طور چشمگیری افزایش می دهند. این نوع چسب از دو قسمت بر پایه اپوکسی آکریلات و یک بخش سخت کننده بر پایه پلی آمین ساخته شده است که یک اتصال بسیار مستحکم بین میلگرد و سازه بتنی ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید : بلوک بتنی نیوجرسی

کلام پایانی

همان طور که در این نوشتار از پرشین سازه متوجه شدید هدف ما از این مقاله جامع در باب انواع چسب بتن آشنایی کامل شما با این ماده کاربردی و مزایا و مشخصه های مهم آن بود که امیدواریم مفید واقع شده باشد. همچنین در پایان این مقاله باید ذکر کنیم که در صورت نگهداری چسب بتن در سایه و دمای بین ۵ الی ۳۵ درجه سانتی گراد در ظروف بسته بندی شده محفوظ از هوا، یخ زدگی و تابش مستقیم نور خورشید این ماده به مدت یک سال قابل نگهداری هست.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است