سمنت پلاست چیست؟

سمنت پلاست | انواع سمنت پلاست

همه ی ما دلمان می خواهد که خانه ای شیک و دلپذیر داشته باشیم. دلمان می خواهد که خانه مان را به نحوی بچینیم که چشم هر مهمانی را خیره کند و سلیقه مان را به رخ بکشیم. دقیقا همین مسئله است که باعث شده، موضوعی به نام دکوراسیون داخلی تا به این حد، محبوبیت داشته باشد؛ اما شخصی که در فیلد دکوراسیون داخلی فعالیت می کند، از ابزارها و ادوات مختلفی برای چیدمان و دکور منزل استفاده می کند.

احتمالاً تابه حال نام سمنت پلاست را نشنیده باشید اما به محض این که بیشتر در این مورد توضیح بدهیم، به خاطر می آورید که در مورد چه صحبت می کنیم.

حتماً می دانید که استفاده از سنگ های مختلف در دکوراسیون داخلی امروزه تا چه حد محبوبیت دارد اما واقعیت اینجاست که استفاده از سنگ واقعی علاوه بر هزینه های زیادی که بر فرد متحمل می کند، مصالح کمیاب و پردردسری است؛ اما باوجود سمنت پلاست، این معضل به خوبی حل شده است.

سمنت پلاست در حقیقت نوعی سنگ مصنوعی است. با استفاده از علوم شیمی نوین و به خصوص شیمی پلیمری می توان به این تکنولوژی فوق العاده دست پیدا کرد و با تغییر فعل و انفعالات شیمیایی سیمان به دست می آید. برای این که بتوان سنگ مصنوعی سمنت پلاست را تولید کرد، بافت مولکولی سیمان را به شکل شیمیایی تغییر می دهند و به اصطلاح پلیمرازیسیون می کنند.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان

اولین کارخانه ای که چنین سنگی را تولید کرد، نام سمنت پلاست را برای آن برگزید و از آن زمان تابه حال، این نام برای تمام سنگ های مصنوعی استفاده می شود.

ترکیبات سمنت پلاست

همان طور که گفتیم اصلی ترین ماده ی تشکین دهنده سمنت پلاست، همان سیمان (سفید) است؛ اما علاوه بر این باید به مواد دیگری مانند پلی استر، ماسه، پودر سنگ، هاردنر و پیگمنت نیز اشاره کنیم که در ترکیب این محصول به کار می رود. نسبت هر یک از این مواد برای ساخت سمنت پلاست مشخص است و بعدازاین که آن ها را مخلوط کردند، مرحله ی قالب گیری آغاز می شود.

قبل از هر چیزی، کف قالب موردنظر سمنت پلاست را با هاردنر و پلی استر می پوشانند و بعدازآن، باقی مواد را داخل آن می ریزند. جهت فرم دهی سنگ مصنوعی، از ویبره استفاده می شود.

برای این که اطمینان حاصل شود پلی استر و ماسه، به قدر کافی چسبندگی پیداکرده اند، سمنت پلاست را از داخل قالب خارج می کنند. این پروسه عموماً دو الی سه روزبه طول خواهد انجامید.

سمنت پلاست

خصوصیات سمنت پلاست

یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت این محصول این است که طرح ها و رنگ های مختلف و بسیار جالبی دارد. به این ترتیب با هر سلیقه ای می توانید محصول موردنظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

از دیگر مزایای خوب سمنت پلاست این است که نسبت به سنگ واقعی، وزن بسیار کمتری دارند. به همین خاطر است که حمل ونقل و نصب آن ها بسیار ساده تر و راحت تر خواهد بود.

باید بدانید که سنگ های مصنوعی سمنت پلاست در سایزها و اندازه های مختلفی تولید می شوند و دقیقه به همین خاطر است که نیاز چندانی به برش آن ها نخواهید داشت. برعکس سنگ های واقعی که ممکن است نیاز به تراشکاری و برش زیادی داشته باشند تا قابل استفاده شوند.

در برابر فشارهای کششی مقاومت خیلی بیشتری نسبت به سنگ های واقعی از خود نشان می دهند. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل نمایید که با فشار یا ضربه، کمتر دچار آسیب خواهند شد.

از دیگر ویژگی های بی نظیر سمنت پلاست این است که خاصیت چسبندگی خیلی خوبی با مصالح ساختمانی دارند. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل نمایید که تا سال ها، سر جای خود باقی می مانند و دچار مشکل نخواهند شد.

حتماً شما همسنگ هایی را دیده اید که با قرارگیری طولانی مدت در معرض اشعه ی مضر خورشید یا باد و باران، دچار تغییر رنگ و شکل می شوند؛ اما سنگ های مصنوعی سمنت پلاست، مقاومت خوبی در برابر این گونه موارد دارند.

هم چنین بیشتر مواقع از سمنت پلاست در نواحی سردسیری استفاده می شود چراکه دوام خوبی در برابر سرمای زیاد دارند. گل ها دیده شده است که سمنت پلاست در دمای زیر ۵۰ درجه هم بدون مشکل و شکستگی بوده است.

البته لازم به ذکر است که سمنت پلاست نه فقط در محیط های سرد، به خوبی عمل می کند، بلکه در محیط هایی که شرایط جوی پر نوسانی دارند (مانند کویرها که روز گرم و شب سرد می شوند) نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و دچار ترک خوردگی یا شکستگی نمی شود.
نصب آن ساده و راحت است و کثیف کاری زیادی به همراه نخواهد داشت.

دوام رنگ سمنت پلاست بسیار خوب است و به آسانی رنگ نمی بازد. در حقیقت می توان با اطمینان گفت که جلای رنگی آن ها بیش از ۱۵ سال خواهد بود.

درنهایت نیز باید ذکر کنیم که در برابر آب نفوذپذیری خیلی کمی دارند؛ بنابراین احتمال خرابی آن ها وجود نخواهد داشت.

سنگ های مصنوعی نانو سمنت پلاست

نوع دیگری از سنگ های مصنوعی سمنت پلاست وجود دارند که در ترکیبات آن ها از نانو استفاده شده است که همین مسئله ویژگی های مثبت آن را تا چندین درجه ارتقاء داده است. در حقیقت بیشتر مواقع از این نوع سنگ مصنوعی در کف پوش ها و سنگ های نما استفاده می شود.
در ادامه می خواهیم به برخی از بهترین ویژگی های نانو سمنت پلاست بپردازیم. با ما همراه باشید:

همان طور که در بالا نیز به این نکته اشاره کردیم یکی از اصلی ترین ویژگی های سمنت پلاست این است که در ساخت آن از مواد اولیه بسیار سبک استفاده شده است. هم چنین محصولات سنگ مصنوعی ضخامت خیلی زیادی ندارند و به این ترتیب حمل ونقل آن ها نیز به نسبت سنگ های واقعی خیلی راحت تر است.

سمنت پلاست

تصور کنید که یک سنگ طبیعی جرم حجمی برابر با ۲۵۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب داشته باشد. اگر بخواهیم یک سنگ مصنوعی با همان اندازه را در نظر بگیریم، وزن آن حدود ۸۹۹ کیلوگرم بر مترمکعب خواهد بود.

این مسئله گرچه در ابتدا ممکن است ناچیز و کوچک جلوه می کند، اما زمانی که بحث ایمنی ساختمان و وزن آن مطرح باشد، اهمیت خیلی زیادی پیدا می کند. مصالح سبک تر به این معنی خواهد بود که وزن کمتری به فونداسیون ساختمان وارد می آید. هم چنین به هنگام زلزله نیز مقاومت بیشتری در برابر ریزش خواهد داشت.

شاید برایتان عجیب باشد اما باید بدانید که خیلی از اشخاصی که کار مربوط به استودیوی صدا هستند، برای عایق کردن استودیوی خود از سنگ های مصنوعی سمنت پلاست استفاده می کنند. این محصول می تواند تا پنجاه درصد به عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل کند که این رقم بسیار چشمگیر است (البته لازم به ذکر است که میزان این عایق بودن، به فرمول ساخت آن ها نیز بستگی دارد)

نکته ی بسیار جالب و قابل توجهی که در مورد سنگ های مصنوعی سمنت پلاست وجود دارد این است که در ترکیب آن ها گاهی مواقع از پیگمنت های معدنی استفاده می شود که همین مسئله آن ها را در برابر اسیدها مقاوم می کند. به این ترتیب اگر باران اسیدی ببارد، رنگ آن ها نخواهد رفت.
جذب آب خیلی کمی هم دارند درصورتی که آجرهای مختلف (مانند تراورتن) به سادگی آب را جذب می کنند و بعد از مدتی دچار آسیب می شوند.

بیشتربخوانید: سنگ کوارتز در ساختمان

همان طور که می دانید بافت خیلی از مصالح ساختمانی مخلخل است. به این معنی که سوراخ های خیلی ریزی در آن ها وجود دارد. ممکن است آب و خیلی مواد دیگر به داخل مصالح نفوذ کرده و آن ها را دچار مشکل سازد. به عنوان مثال آجرهای نسور، نماهای سفالی و …این مشکل رادارند؛ اما شاید بدترین مورد این گونه مصالح این باشد که خاک و قارچ های مختلف به داخل بافت مصالح نفوذ می کنند و به این ترتیب رنگ اصلی آن ها را تغییر داده و تیره می کنند و درنهایت نیز آسیب زیادی به زیبایی مصالح وارد می کنند.

اما این مشکل در سمنت پلاست تا حد خیلی زیادی رفع شده است چراکه تراکم سطحی آن ها بسیار بالاست و سوراخ های موجود در آن نیز بسیار ریز و میکروسکوپی هستند. درنتیجه عملاً در برابر نفوذ مواد اضافه مقاومت زیادی دارند و رنگشان نیز تغییر نخواهد کرد.

این ویژگی برای کسانی که اهمیت زیادی به زیبایی و جلای مصالح ساختمانی خود می دهند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

به عنوان مثال، کف پوش های سنگی و آجری بعد از مدتی دچار تغییر رنگ می شوند اما سنگ های مصنوعی سمنت پلاست تا مدت ها به حالت اولیه ی خود باقی می مانند.

همچنین این محصولات به دلیل استفاده از مواد خاص، از خاصیت خود تمیز شوندگی برخوردارند.

نصب سیمنت پلاست

یکی از اصلی ترین مزیت های سیمنت پلاست این است که سادگی قابل نصب هستند. بیشتر مواقع برای اجرای این نماها، از دوغاب سیمان یا چسب های مختلف استفاده می شود. به همین دلیل ازلحاظ قیمت فرق چندانی با دیگر مصالح ندارند و باید برایشان سیمان تهیه کنید.

اما نکته اینجاست که سنگ های طبیعی به خاطر این که پایه ای رسوبی و آهکی دارند، به سختی می چسبند و حسابی دردسر درست می کنند. هم چنین باید بدانید که ضریب انبساط سنگ با مصالحی که آن ها را چسبانده است متفاوت هست. به همین دلیل ممکن است برخی مواقع سنگ ها از بدنه جداشده و دچار خرابی شوند. به همین خاطر برای نصب آن ها از فرآیند استوپ کردن استفاده می شود.

اما در مورد سنگ های پلاست چنین معضلی وجود نخواهد داشت. در حقیقت برای نصب سنگ های مصنوعی سیمنت پلاست نیازی به اسکوپ نیست.

سمنت پلاست

درنهایت باید بگوییم که سنگ های مصنوعی سمنت پلاست به قدری زیبا و متنوع هستند که دل هر بیننده ای را خواهند برد. کافی است به برخی از این محصولات نگاهی بی اندازید تا ببینید که چرا به سادگی توانسته اند سنگ های مرمر و گرانیت را کنار بزنند و به انتخاب اول خیلی از طراحان داخلی تبدیل شوند.
تنوع ابعاد آن ها نیز موجب شده است که بتوان به سادگی در هر محلی از خانه، از آن ها استفاده کرد. طول عمر خوبی دارند و به سادگی دچار آسیب و خرابی نمی شوند.
با تمام این مزایا، چرا این سنگ های مصنوعی را انتخاب نکنیم؟!

کف پوش سمنت پلاست

راه رفتن روی کف پوش هایی از جنس سنگ مصنوعی می تواند بسیار جذاب و زیبا باشد. با نگاهی به طرح ها و رنگ های متنوع این محصول متوجه خواهید شد که از چه چیزی صحبت می کنیم.

اما چرا کف پوش های سمنت پلاست؟ واقعیت اینجاست که این کف پوش ها تمام مزیت هایی که محصولات پلیمری دارند را به همراه خواهد داشت. این کف پوش ها به سادگی و سهولت نصب می شوند و کمترین میزان از کثیف کاری را به همراه خواهند داشت. هم چنین حسی از لوکس بودن را به خانه می دهند که با پارکت و … به دست نمی آید. به همین خاطر است که تا به این حد محبوبیت دارند.

برای خرید محصولات کف پوش سمنت پلاست، می توانید جستجوی کوتاهی در اینترنت داشته باشید تا با دنیایی از طرح ها و رنگ های متنوع مواجه شوید.

قیمت سمنت پلاست

اول از هر چیزی باید بدانید که برای خرید سمنت پلاست به سراغ بازارهای سنگ بروید. البته خوشبختانه در حال حاضر باوجود فروشگاه های آنلاین این معضل را نخواهید داشت که به صورت حضوری این کار را انجام دهید.
اما قیمت سمنت پلاست به چه صورت خواهد بود؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که همه چیز به متر یال مورداستفاده در سنگ مصنوعی بستگی دارد؛ بنابراین هرچه کیفیت مواد موجود در آن (مانند سیمان و.) بالاتر باشد، طبیعتاً بر قیمت خود سنگ مصنوعی نیز اثرگذار خواهد بود. هم چنین باید بدانید که طرح ها و نوع های مختلف آن ممکن است قیمت های متفاوتی داشته باشند.

درنهایت امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد. وب سایت پرشین سازه آماده پاسخ گویی به تمام سؤالات شما عزیزان در این مورد خواهد بود.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است