آشنایی با بلوک شیشه‌ای و کاربردهای متنوع آن در ساختمان

بلوک شیشه‌ای | کاربردهای بلوک شیشه ای | انواع بلوک شیشه ای

آشنایی با بلوک شیشه ای و کاربردهای متنوع آن در ساختمان

احتمالاً شما نیز محو تماشای بلوک های شیشه ای جذابی در بعضی از ساختمان ها شده باشید، بلوک هایی که وجود آن ها زیبایی خاصی را به فضای هر ساختمانی می بخشد. با توجه به همین موضوع نیز در این بخش از سری مقالات پرشین سازه جامع ترین بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت به سراغ آشنایی با بلوک شیشه ای و کاربردهای متنوع آن در ساختمان می پردازیم. پس همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : قیمت تیرآهن

بلوک شیشه ای چیست؟

بلوک شیشه ای که به آجر شیشه ای نیز معروف می باشد، یک عنصر معماری شکل یافته از شیشه است که در رنگ، ابعاد، بافت و فرم شیشه ازجمله متریال متنوع به حساب می آید. این بلوک های شیشه ای در برابر عبور مستقیم نور ممانعت ایجاد می کند و با عبور تلطیف شده نور به فضا علاوه بر روشنایی تعدیل شده زیبایی خاصی بخشیده و نقشی تزیینی در ساختار معماری خانه ها بازی می کنند. به طورکلی این بلوک ها توخالی بوده و به صورت غیر باربر به کاربرده می شوند که در ادامه این مقاله از سری نوشتارهای پرشین سازه به ارائه اطلاعات بیشتری در باب آن خواهیم پرداخت.

 

آشنایی با بلوک شیشه ای و کاربردهای متنوع آن در ساختمان

مروری بر تاریخچه استفاده از بلوک های شیشه ای

بلوک های شیشه ای مدرن در اوایل دهه ۱۹۰۰ به منظور ایجاد نور طبیعی و با بهره گیری از اصول نور منشور از پیش موجود در کارخانه های تولیدی ایجاد شد. امروزه این بلوک های شیشه ای در دیوارها، پنجره های سقفی و نورپردازی بغل پیاده روها استفاده می شود. به طورکلی بافت و رنگ بلوک های شیشه ای می تواند به منظور ارائه طیف وسیعی از شفافیت متفاوت باشد. الگوهای موجود بر روی سطح شیشه می توانند به سمت سطح داخلی یا خارجی در هنگام خنک سازی شیشه هنگام ساخت به منظور ایجاد حالت های مختلف، ایجاد شوند. به منظور ایجاد یک فضای خصوصی مطلوب از این بلوک شیشه ای می توان برای شیشه ها از لعاب استفاده نمود.

بیشتر بخوانید : قیمت میلگرد

در باب ساختار انواع بلوک های شیشه ای

همان طور که در ادامه این مقاله نیز اشاره خواهیم کرد، بلوک های شیشه ای توخالی که برای دیوارها تولید می شوند، از ترکیب چهار ماده، شیشه بازیافتی، شن، خاکستر سودا و سنگ آهک تولید می شود. این مواد حرارت دیده باهم ترکیب می شوند و سپس درون قالب هایی با الگوی متفاوت ریخته می شوند و هر قالب یک نیمه بلوک را شکل می دهد. دونیمه جداگانه تولیدشده پس ازاینکه بلوک ها سرد شدند مجدداً حرارت دیده و دو قطعه به یکدیگر فشرده می شوند. به این ترتیب در فضای درون این محصول تا حدی خلأ ایجاد می شود. با توجه به اینکه این بلوک ها توخالی هستند قدرت باربری آجر را نداشته و در کرتین وال کاربری دارند. دیوارهای ساخته شده از این محصول به علت قاب بندی ای که دارد در ساخت محدودیت ایجاد می کند. بلوک های شیشه ای مورداستفاده در کف به طورمعمول به عنوان یک قطعه توپر یا به عنوان یک بلوک شیشه ای توخالی با وجه های ضخیم تر از بلوک های مخصوص دیوار ساخته می شود. این بلوک ها به طورمعمول یا درون شبکه بتن مسلح قاب می شوند یا درون قاب فلزی قرار می گیرند. بلوک های ساخته شده برای دیوار به هیچ عنوان نبایستی در کف به کاربرده شوند چراکه میزان باربری آن ها برای کاربرد در کف مناسب نیست.

 

آشنایی با بلوک شیشه ای و کاربردهای متنوع آن در ساختمان

بلوک های شیشه ای و خصوصیات فنی آن

جالب است بدانید که بلوک های شیشه ای موجود در بازار به این شکل می باشند که درون بلوک با گاز آرگون پرشده است و یک لایه شیشه با میزان قابلیت انتشار حرارت کم در میانه بلوک قرار می گیرد که خاصیت عایق بودن بلوک را ایجاد می نماید. از طرفی بلوک های تولیدشده استاندارد که برای دیوار طراحی شده اند مقاومت کمی در برابر آتش دارد و در همین راستا نیز می توان با ساخت نوع خاصی از بلوک با دیواره های ضخیم تر مقاومت این بلوک را در برابر آتش افزایش داد. روش دیگر ساخت بلوک های شیشه ای ایجاد لایه ای خاص و مقاوم در برابر حریق در بین دونیمه بلوک در هنگام ساخت می باشد. همچنین ازجمله دیگر رویه ها در راستای ساخت بلوک های شیشه ای که برخی از سازندگان در پیش گرفته اند استفاده از نوعی چسب در هنگام چسباندن دونیمه بلوک است که بلوکی باضخامت ۱۹۰ میلی متر تولید می کند و میزان مقاومت در برابر حرارت را افزایش می دهد؛ اما به طورکلی باید اذعان نمود که روشی که اخیراً به کاربرده می شود تزریق گاز آرگون در درون بلوک شیشه ای است که میزان مقاومت محصول را در برابر آتش به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. بلوک شیشه ای درعین حال که نور را منتقل می کند، بسیاری از خصوصیات یک دیوار آجری محکم را دارا می باشد که استفاده از آن را برای این گونه موارد توجیه می کند.

بیشتر بخوانید : قیمت سیمان

آشنایی با انواع بلوک های شیشه ای

بلوک ها یا اجرهای شیشه ای با توجه به کاربردها و موارد استفاده از آن ها دارای انواع مختلفی می باشند که در این بخش از این نوشتار به بررسی و معرفی تک تک این متریال می پردازیم:

بلوک شیشه ای مات

بلوک شیشه ای یا گلاس بلاک مات ازجمله متریالی می باشد که پشت آن دیده نخواهد شد. مات بودن این نوع از بلوک های شیشه ای این امکان را ایجاد می کند که نور کمتری را از خود عبور دهند و معمولاً در رنگ سفید یا شیری تولید می شود. به طورکلی باید بدانید که کاربرد بلوک شیشه ای مات جدای از جنبه های تزئینی، کاربردهای بسیاری به عنوان دیوار جداکننده در اتاق، حمام و یا سرویس بهداشتی دارد.

بلوک شیشه ای طرح دار

بلوک شیشه ای طرح دار در مدل های مختلف تولید می شود. در این نوع از اجرهای شیشه ای میزان عبور نور از آن ها خوب است اما دید کمتری نسبت به بلوک شیشه ای ساده دارد. از طرفی شما می تواند این نوع از بلوک ها را با تکیه بر طرح های متنوع موجود در بازار به منظور تزیین بخش های مختلف خانه خود نیز به کار ببرید.

بیشتر بخوانید : شیشه سکوریت

بلوک شیشه ای شفاف

طبیعتاً ویژگی و مشخصه شفاف بودن به این نوع از بلوک ها کمک می کند تا عبور نور در آن ها بسیار بهتر از سایر بلوک ها به خصوص انواع مات باشد. لازم به ذکر است که این بلوک ها به صورت ساده تولید می شود، استفاده از بلوک شیشه ای شفاف در مکان هایی رواج دارد که لازم است دید بیشتری داشته باشد.

بلوک شیشه ای رنگی

بلوک شیشه ای رنگی به قطعاتی گفته می شود که از جنس شیشه ساخته می شوند. این قطعات جدای از جنبه های تزئینی، کاربردهای بسیاری دارند. برای اتصال آن ها معمولاً از ملات یا چسب به همراه اسپیسر یا جداکننده استفاده می شود. بلوک های شیشه ای رنگی از دهه ۱۹۰۰ ساخته شدند و بیشتر برای تأمین نور طبیعی ساختمان توسط دیوارها کاربرد دارند. امروزه در معماری روز جهان، بلوک های شیشه ای نقش ویژه ای را ایفا می کنند و مهندسان و طراحان و آرشیتکت های معتبر بین المللی از این محصول به دلیل زیبایی و تنوع رنگ آن ها در راستای ایجاد فضاهای دکوراتیو استفاده می کنند.

بلوک شیشه ای توپر

بلوک شیشه ای توپر به دلیل ساختار توپری که با استفاده از متریال به خصوصی دارد دارای استحکام و مقاومت بالا می باشد؛ بنابراین طبیعی است که با توجه به زیبایی و از طرفی استحکام بالای این نوع از بلوک ها در کف ساختمان ها بسیار از آن بهره می گیرند.

 

آشنایی با بلوک شیشه ای و کاربردهای متنوع آن در ساختمان

بلوک شیشه ای فالکونیر

در اواخر قرن نوزدهم بلوک های شیشه ای مدرن به نام بلوک های شیشه ای توخالی فالکونیر ساخته شدند. این محصول در چندین رنگ تولید شدند و درحالی که مذاب بودند درون قالب هایی شکل گرفتند. این محصول در سقف و دیوار قابل استفاده است و توسط سیم و سیمان به یکدیگر قابل اتصال هستند. کاربرد این محصول در گلخانه ها است. علت این کاربری عدم رسانایی شیشه، کنترل دما و تخلخل نداشتن شیشه و نتیجتاً کنترل رطوبت آن است. بلوک های فاکونیر به جهت عدم جذب گردوغبار، رطوبت و نتیجتاً لکه دار نشدن بسیار موردتقدیر مشتریان است.

بیشتر بخوانید : قیمت سنگ

بلوک شیشه ای نشکن

جالب است بدانید که این نوع از بلوک های شیشه ای با استفاده از چندلایه شیشه ای و انواع سکوریت تولید می شود و به دلیل ایمنی بالا و ضدگلوله بودن استفاده از آن در بانک ها کاربرد بیشتری دارد.

مزایای آجرهای شیشه ای

آجرها یا بلوک های شیشه ای به دلیل مشخصه ها و ویژگی های پرکاربردی که دارند، طبیعتاً دارای مزایای بی شماری نیز می باشند. در همین راستا نیز مزایای این نوع از متریال را می توان به شرح زیر لیست نمود:

• معمولاً از این نوع آجر در ساختمان های مسکونی، فضاهای اداری، رستوران ها، انبارها، ابنیه هنری، فرهنگی و مذهبی استفاده می شود.

• در صورت استفاده از این نوع متریال ساختمانی امکان استفاده در جداسازی فضاهای داخلی با حفظ روشنایی کافی وجود دارد.

• کم بودن ضخامت این بلوک ها در مقایسه با دیوارهای آجری سنتی (حداقل ۱۵ سانتیمتر) که منجر به افزایش فضای مفید اتاق می شود.

• بلوک های شیشه ای دارای خواص بالای ایزولاسیون صوتی و حرارتی می باشد.

• بلوک های شیشه ای در مقایسه با دیوارهای آجری سنتی سبک تر می باشد.

• امکان به کارگیری طرح ها و رنگ های مختلف در یک یا چند دیوار، بنا بر هر نوع سلیقه وجود دارد.

• سادگی و سرعت عمل بالا در نصب و به کارگیری آجر شیشه ای در مقایسه با آجرهای سنتی وجود دارد؛ زیرا مراحل مختلف و متعدد دیوارکشی سنتی شامل آجرچینی، گچ وخاک، سفیدکاری و نقاشی در آجرهای شیشه ای تنها شامل آجرچینی و در موارد خاص بندکشی است.

• به طورکلی قیمت تمام شده دیوار شیشه ای در مقایسه با دیوار سنتی کمتر است.

• نظافت دیوارهای شیشه ای به سادگی تنها با یک دستمال نمدار قابل انجام است و کمترین مزاحمت را برای ساکنین دارد. درحالی که دیوارهای سنتی حداقل هر چهار سال نیاز به رنگ آمیزی دارند.

• امکان به کارگیری آجرهای شیشه ای در تمام یا بخش هایی از نمای ساختمان و بدون محدودیت وجود دارد.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان

آشنایی با معایب آجر یا بلوک شیشه ای

• عدم توانایی باربری بالا

• عدم قابلیت تأمین جزئی در صورت بروز عیب دریکی از بلوک های شیشه ای

آشنایی با کاربردهای بلوک های شیشه ای

ازآنجایی که به طور کامل در باب مزایای زیاد این نوع از بلوک ها صحبت کردیم طبیعتاً امکان استفاده از بلوک های شیشه ای در بخشی از نمای ساختمان و مکان های مختلف را فراهم می کند. درواقع از این نوع بلوک های شیشه ای امکان استفاده در طراحی اپن های آشپزخانه، پارتیشن بندی فضاهای داخلی ساختمان، جداکننده مابین سرویس بهداشتی و حمام، جداکننده مابین حمام و رختکن، استفاده از بلوک شیشه ای در دیواره ی استخر و استفاده از بلوک شیشه ای در سقف ها و محوطه سازی را آماده و ارائه می کند.

 

آشنایی با بلوک شیشه ای و کاربردهای متنوع آن در ساختمان

آشنایی با رویه نصب انواع بلوک های شیشه ای

برای نصب بلوک های شیشه ای و اطمینان از نصب صحیح آن ها قواعد و اصولی وجود دارد که باید از آن ها پیروی کنید. همچنین شایان ذکر است که نصب بلوکی که برای سقف است با نصب بلوکی که برای دیوار است متفاوت است در این مطلب به کلیت این موارد اشاره خواهیم داشت. در ابتدا باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از بلوک های شیشه ای برای ساخت دیوار باربر در ساختمان استفاده نکنید، چراکه درست است که ما در باب مقاومت این نوع از مصالح صحبت کردیم، اما مسلماً استفاده از آن ها به عنوان دیوار باربر معقول نمی باشد. همچنین لازم به ذکر است که بلوک های شیشه همیشه باید در داخل یک قاب قرار گیرند تا لبه های آن ها از آسیب ها در امان باشد. در راستای نصب این نوع از بلوک ها باید به یاد داشته باشید که همیشه از اسپیسر برای کنار هم قرار دادن بلوک ها استفاده کنید. اسپیسر متریالی جداکننده است که نه تنها باعث می شود تا بلوک ها هم تراز با یکدیگر باشند بلکه باعث می شود ملات به خوبی فشرده شود و به بلوک های شیشه ای بچسبد. این ملات بلوک شیشه ای حاوی پودر سنگ و سیمان سفید است. سپس بعد از گذشته ۲۴ ساعت از نصب بلوک شیشه ای و خشک شدن ملات، از پودر بندکشی برای بندکشی بین بلوک ها استفاده کنید؛ بنابراین به طور خلاصه می توان مراحل و دستورالعمل نصب بلوک های شیشه ای را به شرح زیر در نظر گرفت:

بیشتر بخوانید : قیمت موزاییک

۱. در ابتدا به یاد داشته باشید که بلوک های شیشه ای مناسب برای پروژه خود انتخاب کنید. بلوک های با سطوح بزرگ تر نور بیشتری را عبور می دهند و بلوک ها باریک برای پنجره مناسب تر می باشد. همچنین لازم به ذکر است که ابعاد، اندازه و بافت های متفاوتی به جهت ایجاد تصویر موردنظر از بلوک های خود ایجاد کنید.

۲. یک نمودار از نصب بلوک ها تهیه کنید. در نظر داشته باشید که بلوک های شیشه ای قابل برش نیستند؛ بنابراین فضایی که در نظر می گیرید متناسب با ابعاد بلوک ها باشد. فضایی به اندازه ۰.۶ تا ۱ سانتی متر بین بلوک ها و بلوک ها و دیوار یا قاب پنجره در نظر بگیرید.

۳. درصورتی که محل نصب با کل بلوک های شیشه ای پوشش داده نمی شود سعی کنید از مصالح دیگری برای پوشش فضا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : قیمت آجر و سفال

۴. ملات شیشه را آماده کنید و به یاد داشته باشید که میزان ملاتی که به کار می برید نه تنها به ابعاد پروژه بستگی دارد بلکه به ابعاد بلوک نیز بستگی دارد.

۵. پس از آماده سازی ملات یک لایه ملات مالیده و اولین ردیف بلوک را روی آن قرار دهید. بلوک اول را قرار داده و به وجه بلوک بعدی به اندازه ای ملات می مالیم که درز بین بلوک ها را پر کند. فضای بین بلوک آخر و دیوار با نوار انبساط پوشیده می شود، نه ملات. این نوار اجازه می دهد که بلوک ها با تغییرات دما و انبساط و انقباض هماهنگ باشند.

۶. سپس با اسپیسر فاصله مناسب بین بلوک ها ایجاد کنید و با چکش مخصوص به بلوک ها ضربه بزنید تا در محل مناسب خود قرار گیرند.

۷. طی رویه نصب از اسپیسر تی شکل در محیط نصب استفاده کنید. پس ازاینکه اولین ردیف بلوک قرار داده شد اسپیسر ها را درون ملات فروکنید. در محل کناره ها با میخ یا پیچ اسپیسر T را به دیوار یا پنجره کناری متصل کنید.

۸. به یاد داشته باشید که از اسپیسر ایکس شکل بین بلوک ها استفاده کنید. این اسپیسر محل و فاصله دقیق بلوک ها را در ردیف های افقی و عمودی تضمین می کند.

۹. به فاصله هر ۶۱ سانتی متر یک لنگر و میله های تقویت کننده نصب کنید. این کار به استحکام بلوک ها و ثبات آن ها کمک می کند. یک لایه نازک ملات روی بل. ک مالیده و میله تقویت کننده را روی آن قرار می دهیم. میله را به لنگر وصل کرده و لنگرها از دیوار یا پنجره حداقل ۲ تا ۳ سانتی متر فاصله دارند.

۱۰. با استفاده از ابزار محل درز بلوک ها را تمیز کنید. قبل از به خشک شدن ملات از ابزار در امتداد درز بین بلوک ها استفاده کنید تا ملات صاف و مقعر شود.

۱۱. با استفاده از یک دستمال مرطوب اضافه ملات را پاک کنید و پس از گذر زمان برای خشک شدن ملات پروژه آماده می باشد.

بیشتر بخوانید : قیمت کاشی

جمع بندی

همان طور که در این مقاله از پرشین سازه اشاره کردیم، بلوک های شیشه ای ازجمله پرطرفدارترین انواع متریال تزیینی در حوزه ساخت وساز می باشد که نقش بسیار به سزایی نیز در بخش های مختلف ساختمان دارند. با توجه به همین کاربردها نیز در این مقاله به این موضوع پرداختیم که امیدواریم در راستای انتخاب و خرید این نوع از محصولات مفید واقع شده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است