معرفی دیوار پیش‌ساخته و مزایای استفاده از آن

دیوار پیش‌ساخته | انواع ومزایای استفاده از دیوار پیش ساخته

احتمالاً تابه حال نام دیوار پیش ساخته را در صنعت ساخت وساز شنیده اید. دیواری که جزء مصالح مدرن در ساختمان سازی بوده و با توجه به مزایای زیادی که دارند، می توانند به عنوان یک پوشش استفاده شوند و جایگزین بسیار مناسبی برای دیوارهای بتنی و آجری باشند. جالب است بدانید که این نوع از مصالح به منظور پوشش دیوارهای سوله و ساختمان، سردخانه، اتاق سرور و جداسازی داخل ساختمان به کاربرده می شود و عملاً ازجمله ارزشمندترین مصالح به حساب می آید. حال با توجه به این مقدمه به سراغ آشنایی بیشتر شما عزیزان با دیوار پیش ساخته و مزایای استفاده از آن می رویم. پس با وبلاگ پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان ساختمان های در حال ساخت کشور همراه باشید.

دیوار پیش ساخته چیست؟

به طورکلی می توان اذعان نمود که همان طور که از نام این نوع از مصالح مشخص است، دیوارهای پیش ساخته ازجمله دیوارهایی می باشد که به صورت حاضر و آماده به محل استفاده منتقل می شوند و در کارخانه مخصوص خودساخته می شوند. درواقع می توان مطرح کرد که دیوارهای از پیش ساخته جایگزین خوبی برای آجر، خشت، سفال و گچ و دیگر مصالح ساختمانی سنتی به حساب می آید؛ بنابراین با پشت سر گذاشتن ساخت وساز سنتی، تأثیر شدیدی روی کاهش هزینه های ساخت یک ساختمان ایفا می کنند. البته لازم به ذکر است که این حجم از محبوبیت دیوارهای پیش ساخته، از مزایای چشم گیر این سازه آماده سرچشمه می گیرد که در ادامه با برخی از آن ها آشنا خواهید شد.

در باب آشنایی با تاریخچه مختصر سازه های پیش ساخته

شاید برای شما نیز جالب باشد اگر بدانید سازه های پیش ساخته به بریتانیا برمی گردد. درواقع برای اولین بار فردی به نام هنری منینگ بریتانیایی موفق به ساخت و عرضه کلبه منینگ شد. از طرفی در دهه های ابتدایی قرن ۱۹ که مهاجرت برخی از اهالی انگلیس به استرالیا قوت گرفته بود، هنری منینگ با ساخت خانه هایی چوبی که امکان حمل با کشتی و مونتاژ در استرالیا را داشتند، اولین ساختمان پیش ساخته را بنا کرد. در همین راستا یکی از همین ساختمان ها، ساختمان پیش ساخته کلبه دیدار دوستان آدلاید (Friends Meeting House, Adelaide) می باشد که تا به امروز نیز همچنان استوار مانده است. ساختمان پیش ساخته چوبی منینگ فقط نیازمند گذشت ۲ دهه بود تا به یکی از محبوب ترین سازه های موجود در سطح جهان تبدیل شود. درواقع نصب آسان، مقاومت بالا در انتقال و پس از مونتاژ، قیمت مناسب و مواد اولیه در دسترس سبب شد تا این بنادر نیمه قرن ۱۹، نه تنها در سراسر استرالیا، بلکه در انگلیس و آمریکا نیز یافت شود. بندر لیورپول و بوستون نیز به عنوان شهرهایی دارای سیستم حمل ونقل پیشرفته (در زمان خود) و همچنین داشتن مواد اولیه و نیروی کار موردنیاز این امر، به قطب اصلی تولید ساختمان پیش ساخته تبدیل شدند. از طرفی اهمیت سازه های پیش ساخته در آمریکا نیز جای خود را بازکرده و بتن های پیش ساخته آرام آرام جای خود را در صنایع و پروژه های عمرانی و ساختمانی پیدا کردند. با توجه به چنین روندی نیز خیلی زود دیوارهای پیش ساخته ای که امروزه مورداستفاده قرار می گیرند، در ایالات متحده آمریکا و بسیاری از نقاط جهان رواج یافت و بخش مهمی از ساخت وسازها را در برگرفت.

 

دیوار پیش ساخته

آشنایی با انواع دیوارهای پیش ساخته

در بازار این نوع از محصولات کاربردی انواع مختلفی از این نو دیواره وجود دارد که به طورکلی شامل انواع مختلفی دارند که ازجمله می توان به دیوار پیش ساخته گچی، دیوار پیش ساخته بتنی، دیوار پیش ساخته کناف، چوبی و یونولیتی می شود؛ بنابراین در این بخش به سراغ معرفی تک تک آن ها می رویم.

بیشتر بخوانید : انواع دیوار پوش های ضد آب

۱. دیوار پیش ساخته گچی

به طورکلی متریال سازنده دیوار پیش ساخته گچی از آب، گچ و الیاف سبک می باشد. درواقع الیافی که به این منظور مورداستفاده قرار می گیرند، باید غیر حساسیت زا باشند. همچنین گچ به کاررفته در ساخت این دیوارهای پیش ساخته، از گچ معمولی ریزتر می باشد. به طورکلی فرآیندی که در طول ساخت این دیوارها مورداستفاده قرار می گیرد، شامل قرار گرفتن پنل های گچی به شکل کام و زبانه ای در کنار یکدیگر و اتصال آن ها با استفاده از ملاتی که ماده اصلی آن گچ است، می باشد. ازجمله کاربردهای دیوار پیش ساخته گچی می توان به جداسازی فضای موردنظر اشاره کرد. این گونه دیوارها در دسته دیوارهای غیر باربر قرار می گیرند. دیوارهای گچی خود انواع مختلفی داشته که می توان به نمونه های توپر، سوراخ دار، ضد آب و مسلح اشاره کرد. در همین راستا جالب است بدانید که کاربرد هر یک از نمونه های ذکرشده متفاوت می باشد. برای مثال استفاده از دیوار پیش ساخته گچی سوراخ دار به منظور کاهش وزن ساختمان صورت می گیرد. پنل های ضد آب برای قسمت هایی هم چون آشپزخانه و سرویس بهداشتی مناسب می باشد. در این میان، دیوارهای پیش ساخته گچی از مقاومت بالایی برخوردار می باشد و دلیل آن نیز استفاده از پشم شیشه و پلی یورتان می باشد؛ بنابراین ازآنجایی که استفاده از چنین مواد شیمیایی در کنار اندازه های آن حساسیت زا می باشد، رعایت استاندارد در ساخت این سازه ها بسیار حائز اهمیت است.

 

دیوار پیش ساخته بتنی

۲. دیوار پیش ساخته بتنی

به جرئت می توان گفت که دیوار پیش ساخته بتنی سابقه ای به طول یک قرن دارد. این دیوارها بعد از جنگ جهانی دوم به عرصه ساخت وساز و صنعت انبوه سازی راه یافتند. چون بعد از جنگ برای سرعت بخشیدن به عمران و آبادانی شهرها و ساختن بناهای مختلف، نیاز بود که از روش هایی استفاده شود که کمترین هزینه را داشته باشد و در سریع ترین زمان ممکن کارها پیش برود. دیوار پیش ساخته بتنی امروزه نیز کاربرد گسترده ای دارد از دیوار پادگان ها گرفته تا باغ ها و کارخانه ها مختلف را دیوارهای پیش ساخته بتنی در برگرفته است. همان طور که میدانید استفاده از مصالح پیش ساخته یک راه مؤثر در افزایش بهره وری و سرعت بخشیدن به روند انبوه سازی و ساخت وساز به شمار می رود. نکته مهمی که وجود دارد قیمت دیوار پیش ساخته بتنی نسبت به دیگر روش ها برای احداث دیوار بسیار ارزان تر خواهد بود. آنچه در ساخت دیوار پیش ساخته بتنی مورداستفاده قرار می گیرد سیمان، سنگ دانه، آب، افزودنی و میلگرد می باشد. استفاده از این دیوارها می تواند هزینه اجرای نما را کاهش دهد، چراکه این گونه دیوارها از دو طرف نما هستند. همچنین این نوع از دیوارها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و به دلیل مصالحی که در آن به کاربرده شده است و به نوعی میلگردها و میله های فولادی که در داخل دیوار وجود دارند سبب می شوند که این دیوارها استحکام بالایی داشته باشند و بتواند در برابر زلزله، طوفان، سیل و … دوام بیاورند. این نوع دیوارها همچنین می تواند در سایزها و ابعاد مختلف با توجه به نیاز مشتری تولید شود. این گونه دیوارها قابل سفارش بوده و می توان با توجه به مکانی که قصد استفاده از آن ها رادارید، نمونه ای مناسب برای ساخت سفارش دهید.

۳. دیوار پیش ساخته کناف

دیوار جداکننده کناف، امروزه برای جداسازی دیوارها در مکان های مختلف به کار گرفته می شوند که بانام درای وال نیز شناخته می شود. این دیوارها بیشتر برای فضای داخلی منزل، قسمت دیگر ساختمان ها و یا دیوارهایی که باربر نیستند کاربرد دارند. جالب است بدانید که دو نوع از این دیوارها تحت عنوان سی.سی.دبلیو و یو.یو.دبلیو وجود دارند که در داخل چهارچوب در استفاده می شوند. سپس توسط پیچ های مخصوصی به همراه صفحه هایی از جنس چوب یا گچ روی در محکم می شوند. همچنین در این میان ممکن است شکاف ها یا درزهایی بین قاب ها و صفحه های نصب شده به وجود بیاید که برای این کار از بتونه یا نوارهای چسبی برای پوشاندن آن ها استفاده می کنند. این کار باید خیلی حرفه ای و با دقت انجام شود. با انجام این کار هیچ اثری از درزها و شکاف ها باقی نمی ماند که می توان آن ها را با کاشی، سرامیک و یا عایق های صوتی و گرمایشی پوشاند. دیوار جداکننده کناف بسیار نازک تر از دیوارهای آجری و بتنی می باشند، به همین دلیل می توان به راحتی تغییرات دلخواه را در آن ها ایجاد کرد. به عنوان مثال می توان انواع لوله کشی و تأسیسات برقی را با ایجاد حفره هایی از آن ها عبور داد که این خود یک مزیت های دیوار جداکننده کناف است. از طرفی لازم به ذکر است که آسیب پذیر این نوع از دیواره های پیش ساخته در مقابل رطوبت و ضربه ازجمله نقاط ضعف این نوع از مصالح ساختمانی می باشد؛ اما ازجمله مزایای آن شامل قابلیت نصب آسان و قیمت بسیار کم و مقرون به صرفه آن است. از دیگر مزایای دیوارهای کنافی قابلیت تعمیر و تعویض آن ها است. در هر مرحله ای از کار می توان به راحتی قسمت های موردنظر را جابه جا کرد و در صورت هرگونه خرابی دیوار جدید را جایگزین آن نمود. فضای خالی پشت دیوارهای کاذب باعث شده که بتوان تأسیسات زیادی از ساختمان را از آن عبور داد. هنگام تعمیر کردن هرگونه تجهیزاتی در ساختمان می توان به راحتی این دیوارها را جابه جا کرد. این نیز یکی دیگر از مزیت های دیوارهای کاذب است که شمارا از مشکلات سایر انواع دیواره های پیش ساخته دور می کند.

۴. دیوار پیش ساخته چوبی

از دیگر انواع دیوارهای پیش ساخته می توان به دیوار پیش ساخته چوبی اشاره کرد. استفاده از دیوارهای پیش ساخته چوبی در ساخت کلبه و ساختمان های چوبی بکار می رود. به طورکلی دیوارهای پیش ساخته چوبی وزن کمی دارند و بعضی اوقات به عنوان یک عنصر تکمیل کننده در داخل و خارج ساختمان و دکوراسیون داخلی، مورداستفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که به منظور افزایش میزان استحکام این نوع دیوارها، دیوارهای باربر را به طور مستقیم به پی بتنی ساختمان وصل می کنند تا نگرانی در مورد مقاومت ساختمان وجود نداشته باشد.

۵. دیوار پیش ساخته ساندویچ پانل

ساندویچ پانل به مصالح پیش ساخته ساختمانی گفته می شود که دارای دولایه ورق فلز و یک هسته فوم عایق می باشد. ساندویچ پانل از دولایه ورق که معمولاً از جنس آلومینیوم گالوانیزه می باشد، تشکیل شده است. در میان لایه های ورق، فوم عایق که آن نیز معمولاً از جنس فوم پلی اورتان می باشد، قرارگرفته است. ساندویچ پانل ها در دو نوع سقفی و دیواری تولید و به عنوان پوشش در ساختمان ها به کاربرده می شوند. جالب است بدانید که این نوع از پانل ها به دلیل کیفیت بالا و ویژگی های منحصربه فردی که دارد، توانسته جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی باشد و جایگزینی مناسب برای دیوارهای آجری می باشند. همچنین قابل ذکر است که یکی از دلایل مهم محبوبیت این نوع از دیواره ها عایق بودن این محصول می باشد.

بیشتر بخوانید : دیوارپوش و انواع آن

۶. دیوار پیش ساخته یونولیتی یا تری دی پنل

یکی از انواع سیستم های پیش ساخته تری دی پانل می باشد که از یک لایه پلی استارین یا همان یونولیت نسوز در میانه و دو شبکه مش مفتولی در دو طرف آن تشکیل شده است. بعد از قرارگیری پانل های پیش ساخته در جای تعیین شده، شاتکریت (بتن پاشی) صورت می گیرد. اجرای شاتکریت به دو روش خشک و تر صورت می گیرد که درروش خشک در ابتدا سیمان و سنگ دانه بر روی سطح پاشیده شده و سپس با آب مخلوط می شود؛ اما درروش تر بتن در مخزن ساخته شده و سپس بر روی سطح موردنظر پاشیده می شود. ازجمله مزایای این دیواره های پلی استارین (یونولیت) این است که علاوه بر کاهش وزن دیوار و سقف، باعث کاهش وزن سازه نیز می شود. جالب است بدانید که استفاده از یونولیت به این پنل ها خاصیت ضد آب می بخشد. همین امر از رشد هرگونه قارچ در آن جلوگیری به عمل می آورد. لازم به ذکر است که درصورتی که قصد استفاده از این دیوارها در مناطق مرطوب رادارید، باید از فولاد گالوانیزه در ساخت شبکه فلزی آن استفاده شود.

 

مزایای  دیوار پیش‌ساخته

در باب مزایای بی شمار انواع دیواره های پیش ساخته

در یک نگاه کلی اگر بخواهیم مزیت های دیوار پیش ساخته را بازگو کنیم در اولین فرصت باید اشاره کنیم که باوجود دیوار پیش ساخته دیگر نیازی نیست که زمان زیادی را صرف کارهایی مانند دیوارچینی و ساخت ملات ماسه سیمان کنید یعنی از قبل ساخته شده و آماده می باشد و لزومی ندارد که شما وقت خود را صرف کارهای وقت گیر نمایید. درواقع اگر دیوار پیش ساخته را در ساخت وساز خود در نظر بگیرید خیلی زود متوجه خواهید شد که از مزایای دیوار پیش ساخته صرفه جویی در مصرف مصالح است بدین معنی که به دلیل اینکه دیوار پیش ساخته در کارخانه تولیدشده و تحت نظر مهندسان است هیچ اسرافی در مواد اولیه نشده و همین موضوع باعث شده است که قیمت دیوار پیش ساخته نیز کاهش یافته و استقبال خوبی نیز همراه باشد. استفاده از دیوارهای پیش ساخته در ساختمان سازی مزایا زیادی به همراه دارد که ازجمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سازگاری دیوار پیش ساخته با محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی

• وزن کم و انتقال آسان به محل موردنظر

• قابلیت تعویض قطعات

• عدم نیاز به استفاده از نیروی انسانی زیاد و به کارگیری ماشین آلات در ساخت این دیوارها

• عایق صوتی و حرارتی مناسب

• تأثیرپذیری کم آن در برابر شرایط مختلف آب و هوایی در مقایسه با بتن ریزی و بتن های پیش ساخته

• سبک سازی و عدم ایجاد بار اضافی برسازه

• مقاومت در برابر آتش در کنار عدم وجود آوار سهمگین در زمان زلزله

• سهولت در نصب همراه باقیمتی مناسب و مقرون به صرفه

• حذف مصالح بنایی مانند گچ وخاک

• مقاوم در برابر نفوذ حشراتی مانند موریانه

کلام آخر

همان طور که مثل همیشه با این مقاله از سری مقالات پرشین سازه همراه بودید، هدف ما از این نوشتار آشنایی کامل شما عزیزان با انواع دیوارهای پیش ساخته و مزایای آن بود که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است