افزایش تولید مسکن؛ کلید کاهش تورم و ایجاد اشتغال

افزایش تولید مسکن؛ کلید کاهش تورم و ایجاد اشتغال

نقش حیاتی مسکن در رشد اقتصادی و کاهش تورم


بارها اعلام شده که فقط وقتی بازار مسکن به ثبات و آرامش دست پیدا می کند که تولید بالا رفته و واحدهای تولید شده به دست متقاضیان هدف برسد. معاون وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن تاکید بر همین مسئله، خاطرنشان ساخت که با افزایش تولید مسکن، تورم کاهش می یابد. وی تصریح کرد که مسکن در سه شاخص رشد اقتصادی، اشتغال و تورم نقش مهمی دارد و نباید آن را دست کم گرفت.

به گزارش پرشین سازه ، این روزها بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان در حال برگزاری است و در این میان، مسئولین وزارت راه و شهرسازی در حاشیه آن، صحبت های زیادی در خصوص صنعت ساختمان و مسکن سازی می کنند.

هادی عباسی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز بعد از بازدید نمایشگاه مزبور در خصوص اهمیت شاخص مسکن سخن گفت و خاطرنشان ساخت که مسکن و ساختمان، دومین بخش پیشران اقتصاد کشور هستند و یکی از اصلی ترین لوکوموتیوهای اقتصاد ایران محسوب می شوند. بنابراین در صورتی که حرکت دولت در این بخش باشد، قطعا می تواند زمینه ساز رشد اقتصادی گردد.

در حال حاضر، بخش زیادی از شاغلین کشور به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به صنعت ساختمان وابسته هستند. بخش زیادی از کارگران کشور را، کارگران بخش ساختمانی تشکیل می دهند. بنابراین هرگونه رکود در این بازار، می تواند منجر به تهدید معیشت میلیون ها نفر گردد.

هادی عباسی بار دیگر به اهمیت این موضوع تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که اگر ساخت و ساز مسکن رونق بگیرد، زمینه ساز ایجاد اشتغال خواهد شد و در نهایت رشد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر، متاسفانه سهم مسکن در تورم عمومی خیلی بالاست و مردم ناچارند بخش زیادی از درآمد خود را صرف هزینه های مسکن کنند.

بر اساس آمارهای موجود، مستاجران تهرانی تا ۷۰ درصد درآمد خود را به مسکن اختصاص می دهند و این شاخص، مهمترین دغدغه ی معیشتی مستاجران است. گرچه موضوع مسکن همواره یکی از چالش های اصلی زندگی مردم و مدیریت دولتمردان بوده اما هیچگاه تا به این حد بحرانی نشده است.

عباسی تاکید کرد که اگر رونق خوبی در بخش مسکن سازی صورت بگیرد، می توان تورم عمومی را کاهش داد. بنابراین علاوه بر اقتصاد و اشتغال، ساخت و ساز مسکن می تواند در کاهش تورم نیز مهم باشد.

یکی از روش هایی که می توان با استفاده از آن، رونق خوبی در مسکن سازی ایجاد کرد، صنعتی سازی مسکن است. در حال حاضر، برخی از کشورهای پیشرفته دنیا از جمله چین، این سبک از ساختمان سازی را در پیش گرفته و با استفاده از فناوری های نوین، علاوه بر افزایش سرعت ساخت، کیفیت آن را نیز بالاتر برده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به دستاوردهای وزارتخانه در حوزه صنعتی سازی مسکن نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که با استفاده از ظرفیت های مرکز تحقیقات، توانسته ایم قدم های بلندی در راستای صنعتی سازی برداریم.

بر اساس برنامه هفتم توسعه باید در بحث تامین مالی فناوری های جدید به رشد ۳۰ درصدی برسیم تا صنعتی سازی محقق شود. تلاش هایی در این حوزه صورت گرفته و همکاری های خوبی با نهادها و دستگاه های مختلف انجام شده است.

عباسی می گوید که سازمان ملی زمین و مسکن توانسته تا به امروز، نقش خوبی در تامین زمین ایفاء کند و تا به امروز بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین با هزینه صفر، در اختیار سازندگان پروژه های نهضت ملی مسکن قرار بگیرد.

گرچه تامین زمین با قدرت در حال پیشروی است اما به نظر می آید که یکی از اضلاع اصلی طرح های مسکن سازی دولتی، یعنی بانک ها به درستی وظیفه خود را انجان نمی دهند. عباسی بار دیگر وظایف شبکه بانکی نسبت به طرح نهضت ملی مسکن را یادآور شد و تاکید کرد که بانک ها باید به قانون جهش تولید مسکن پایبند باشند.

وی در ادامه از بانک مرکزی درخواست کرد که خط ریالی اعتباری برای صادرکنندگان خدمات فنی اختصاص دهد تا بتوان در کشورهای همسایه از چنین فرصتی استفاده کرد.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود یک بار دیگر به برنامه هفتم توسعه کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در این برنامه به استفاده از فناوری های مدرن و جدید تاکید شده است. در صورتی که به دنبال پیشرفت صنعت ساختمان هستیم، باید تامین مالی این حوزه را به ۳۰ درصد برسانیم که در حال حاضر نیز پیگیری های لازم در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس صحبت های ایشان، در صورتی که بتوان تولید مسکن را افزایش داد، احتمالاً بخش زیادی از مشکلات این بازار حل و فصل خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است