کلاهبرداری شرکت های باربری در فصل جابجایی

کلاهبرداری شرکت های باربری در فصل جابجایی

هزینه های نجومی اسباب کشی؛ مستاجران بین موجر و شرکت های باربری گرفتار شده اند


فارغ از تمام مشکلات و سختی هایی که گریبان مستاجران را گرفته، هزینه های جا به جایی نیز به طرز سرسام آوری افزایش پیدا کرده و چه بسا، اصلاً برای مستاجران به صرفه نباشد که از خانه فعلی خود جا به شوند.

به گزارش پرشین سازه ، اسباب کشی از یک خانه به خانه ای دیگر، این روزها بسیار گران شده و هزینه های باربری، به دغدغه ای جدی برای مستاجران تبدیل شده است. نائب رئیس اتاق اصناف تهران ضمن اشاره به این موضوع، تاکید کرد که علیرغم وضعیت بد اقتصادی مردم، عده ای سودجو دست به کار شده تا با ارقام نجومی از مردم کلاهبرداری کنند.

واقعیت این جاست که صرف نظر از هزینه های باربری، مبالغ زیادی هم باید صرف تکمیل وسایل خانه جدید شود. خیلی از مستاجران ناچار می شوند که مبلمان جدید، موکت های تازه و… برای خانه جدید خود خریداری کنند که طبیعتاً هزینه های زیادی را به خانوار تحمیل می کند.
حالا که فصل جا به جایی فرارسیده، قطعا اوج کار شرکت های حمل و نقل است و طبیعتاً قیمت خدمات خود را بالاتر می برند. به عبارت دیگر، موجر از یک سو و شرکت های باربری از سویی دیگر، به نقره داغ کردن مستاجران مشغولند.
بررسی ها نشان می دهد که هزینه های باربری پیشنهادی از سوی برخی از شرکت های مزبور، گاهی به اندازه خرید ۴ سکه تمام بهار آزادی می شود. هزینه ای که بسیاری بالاست و از عهده خیلی از مستاجران برنمی آید.

محمدرضا فرجی، نائب رئیس اتاق اصناف تهران می گوید که شکایت های متعددی از شرکت های اسباب کشی به دست اتاق اصناف می رسد که مشخص می کند چنین مشکلاتی وجود دارد.
این مقام مسئول تایید کرد که کلاهبرداری های هنگفتی توسط این شرکت ها صورت گرفته و مراتب شکایت نیز به اتحادیه حمل و نقل بار شهری نیز اعلام شده است. علاوه بر این، بخشی از شکایات مردم نیز به دست سازمان تعزیرات و شورای حل اختلاف نیز رسیده است اما متاسفانه با وجود ارائه شرکت به سازمان ها و نهادهای مختلف، هنوز هم پیگیری خاصی در رابطه با این موضوع انجام نشده است.
به گفته محمدرضا فرجی تهرانی، برخی از این شرکت ها فاقد مجوز هستند و به همین دلیل، می توانند قیمت های خارج از عرف از مشتریان خود دریافت کنند و عملاً پول زور بگیرند.

شرکت هایی که مجوز دارند، برای چندین ساعت کار با بیشتر از هشت کارگر و چیدمان کامل منزل، هزینه ای بین ۳۰ الی ۶۰ میلیون تومان دریافت می کنند. البته بسته به سختی کار و متراژ منزل، ممکن است این مبلغ تغییر کند. همچنین برخی از این شرکت ها، پول بعضی از وسایل مثل یخچال یا ماشین لباس شویی را به شکل جداگانه حساب می کنند و حتی طبقات ساختمان را در مبلغ نهایی خود لحاظ می نمایند.
تازه این مبالغ به شکل قانونی و توسط شرکت های مجوز دار دریافت می شود. برخی از شرکت هایی که به شکل غیرمجاز فعالیت می کنند، برای نزدیک به ۳ ساعت کار، هزینه های بیش از ۱۵۰ میلیون تومان طلب می کنند. بعضاً دیده شده که در صورت مقاومت مشتری و عدم پرداخت این مبلغ، بخشی از وسایل مستاجر گرو گرفته می شود. گزارش هایی از درگیری فیزیکی میان کارگران و مستاجر نیز وجود دارد که نشان می دهد، وضعیت این ماجرا خیلی پیچیده و بغرنج شده است.
طبیعتاً مستاجری که احتمالاً به دلیل افزایش بیش از حد اجاره ناچار به جابه‌جایی شده، توان پرداخت مبالغ هنگفت به شرکت های باربری را ندارد.
بر اساس گفته های نائب رئیس اتاق اصناف تهران، بسیاری از مردم به دلیل تسهیل امر اسباب کشی خود، اسیر این افراد و شرکت های غیرمجاز می شوند. بیشتر این شرکت های باربری آگهی خدمات خود را در سایت های اینترنتی منتشر می کنند و مردم هم برای سهولت کار خود، به آن ها اعتماد کرده و اسباب کشی را به این شرکت ها می سپارند اما در نهایت با کلاهبرداری و سودجویی آن ها مواجه می شوند.
شگرد این شرکت ها به این صورت است که ابتدا، قیمت بسیار پایینی را اعلام کرده و بعد از اینکه روند اسباب کشی به پایان رسید، نرخ مزبور را ۱۰۰ تا ۵۰۰ برابر می کنند و همان مبلغ را از مستاجر طلب می نمایند.
فرجی تهرانی در انتهای صحبت های خود از مردم درخواست کرد که در صورت مواجه با چنین شرایطی، مراتب را به نهادهای مرتبط اطلاع دهند.
در وضعیتی که اجاره ها به طرز سرسام آوری بالا رفته، نباید اجازه داد که جنبه های دیگری از زندگی اجاره نشینی به مستاجران، فشار وارد کند.

دیدگاه ها غیرفعال است