کاهش ۲۸ درصدی برق صنعت سیمان در تابستان

کاهش ۲۸ درصدی برق صنعت سیمان در تابستان

کاهش سهمیه برق صنعت سیمان؛ چالش گرانی در تابستان 1403


هر سال تابستان که فرا می رسد، بسیاری از صنایع تولیدی دچار مشکل تامین برق خود می شوند و به همین بهانه، قیمت ها را بالا می برند. در سال جاری نیز، صحبت هایی از سوی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، مبنی بر کاهش سهمیه برق صنعت سیمان شنیده می شود اما سوال اینجاست که آیا این موضوع، دوباره منجر به گرانی سیمان خواهد شد؟

به گزارش پرشین سازه ، حمید فرمانی اعلام کرد که بیشترین برقی که در ساعت پیک مصرف به صنعت سیمان ارائه می شود، ۵۰۵ مگاوات است که در قیاس با سال گذشته با کاهش ۲۸ درصدی مواجه شده است.

با اوج گیری گرما، مشکل برق برای بیشتر کارفرمایان صنایع مختلف پیش می آید اما رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان می گوید که امسال، هنوز با قطعی کامل برق در کارخانه های سیمان مواجه نشده اند. البته هنوز هم خطر قطع برق کوره ها وجود دارد، اما با این وجود، آسیاب ها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و برای تولید سیمان از ذخیره کلینکر استفاده می شود تا جلوی التهابات بازار گرفته شود.

حمید فرمانی در ادامه اعلام کرد:

تلاش صنعت سیمان این است که ناترازی انرژی، تاثیری روی قیمت ها نگذارد. همچنین به خاطر تجارب سال قبل و احتمال کمبود برق در روزهای گرم سال، کارخانه ها به اندازه کافی کلینکر ذخیره کرده اند تا به مشکل نخورند.

وی خاطرنشان ساخت که با وجود تمام اقدامات پیشگیرانه صنعت سیمان، نمی توان ناترازی انرژی را کتمان کرد. حتی وزیر صمت هم گزارشی در این خصوص به مجلس ارائه کرده است. متاسفانه هرساله، اولین گروهی که مشمول محدودیت های انرژی می شوند، صنایع پرمصرف سیمان و فولاد هستند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد که با وجود مشکلات فراوان در سال گذشته، بازار سیمان دچار التهاب نشد و در سال جاری نیز برنامه بر همین است که فعالان صنعت، جلوی این اتفاق را بگیرند. در نشستی که با وزیر صمت صورت گرفت، قرار شد که هماهنگی هایی صورت گرفت که حداقل در ساعات پیک مصرف برق، تامین میزانی از انرژی موردنیاز صنعت سیمان صورت بگیرد.
وی در ادامه تاکید کرد که با وجود این هماهنگی ها، تامین برق این صنعت در ساعات پیک مصرف، کمتر از میزان تعهد شده است و نهایتاً به ۵۰۵ مگاوات می رسد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص این موضوع توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که با توجه به طرح های مسکن سازی، میزان تقاضای سیمان در بازار، نسبت به سال گذشته بیشتر شده. این در حالیست که برق اختصاص یافته به این صنعت، ۲۸ درصد کاهش داشته است.

صنعت سیمان امسال به برق بیشتری نیاز دارد تا بتواند جوابگوی تقاضای موجود در بازار باشد. در صورتی که نتواند به اندازه کافی سیمان به بازار عرضه کند، سیستم عرضه و تقاضا به هم خورده و طبیعتاً منجر به گرانی خواهد شد. از سوی دیگر، یک سری دلال در بازار سیمان وجود دارند که در انتظار کسری سیمان هستند تا به این ترتیب وارد عمل شود و به نوسانات قیمتی دامن بزنند. آن ها بازی را خیلی خوب بلد هستند و سال هاست که به این طریق، مشغول ایجاد اختلال در بازار هستند.
حمید فرمانی در بخش دیگری به تقاضای ثبت شده در بورس برای خرید سیمان اشاره کرد و اعلام نمود که همین تقاضا، نشان می دهد که امسال نیاز به سیمان بیشتر شده است. پروژه های طرح نهضت ملی مسکن و بخش خصوصی در تابستان به اوج خود می رسند و به همین دلیل، بیشترین فروش سیمان در روزهای تابستانی رخ می دهد.
در شرایطی که هر روز خبری مبنی بر کلنگ زنی یک پروژه ساختمانی به گوش می رسد، نیاز به سیمان عاجل و فوری است. بنابراین نمی توان با قطعی برق در روزهای اوج مصرف، سیمان را گران کرده و خللی در بازار آن ایجاد کرد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نسبت به همکاری با وزارت نیرو، ابراز امیدواری کرد و خاطرنشان ساخت که می توان کمبودهای موجود در این حوزه را با مشورت و رایزنی حل و فصل کرد.
البته در حال حاضر که هنوز روزهای اوج گرما و پیک مصرف برق نرسیده، نمی توان انتظار چندانی داشت. با اینم وجود، کاهش سهمیه انرژی کارخانه های سیمان نویدبخش نیست و نشان می دهد که احتمالاً باز هم تابستان سختی در انتظار صنایع و سازندگان خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است