کاهش قیمت ۳ درصدی مسکن در بهار امسال!

کاهش قیمت 3 درصدی مسکن در بهار امسال!

فصل بهار تمام شد و بازار مسکن تهران با کاهش ۳ درصدی میانگین قیمت رو به رو بود.

به گزارش پرشین سازه ، گرچه آمار رسمی و مشخصی در مورد قیمت مسکن وجود ندارد اما بررسی های میدانی نشان می دهد که وضعیت بازار مسکن نیز مانند دیگر بازارهای مالی، روند کاهشی را دنبال کرده است.

بررسی قیمت های پیشنهادی در بازار مسکن نشان می دهد که فروشندگان، قیمت خود را پایین آورده اند. این موضوع از اواخر اردیبهشت شروع شده و تا امروز ادامه پیدا کرده است.

خیلی از کارشناسان می گویند که این رویدادهای بازار ناشی از دیپلماسی دولت در حوزه ی بین الملل بوده است.

اما با این وجود آمارها نشان می دهد که از میان دارایی های دیگر مثل سکه، دلار و بورس، میزان کاهش مسکن از همه کمتر بوده است.

البته تمام این حدس و گمان ها به دلیل عدم انتشار آمارهای رسمی مسکن، قطعی نیست. شش ماه است که این آمارها منتشر نشده اند و تنها منبع تشخیص وضعیت بازار، رصدهای میدانی است.

در خردادماه سال جاری، بازدهی بازار بورس به منفی ۵.۶ رسید. این در حالیست که بازار سکه و دلار نیز به ترتیب ۱۲ و ۶ درصد منفی شدند. البته که بازار مسکن نیز روند کاهشی داشته اما میزان کاهش قیمت تنها ۳ درصد بوده است.

به طور کلی، برخی از پر رونق ترین مناطق تهران در حوزه ی مسکن مانند منطقه ۴ و ۵، با کاهش ۳ الی ۵ درصدی قیمت در دو ماه اخیر مواجه شده اند.

البته برخی می گویند که تغییرات قیمت مسکن در فصل گذشته، تا ۱۰ درصد هم بوده است. به نحوی که خیلی از فروشندگان ملک حاضر به تخفیف های ۱۰ درصدی شده اند. البته دلیل این کاهش قیمت صرفا به دیپلماسی برنمی گردد. تعطیلات نوروزی نیز سهم زیادی در این کاهش و رکود قیمت داشته است. بعد از آن نیز ماه رمضان بود که به شکل طبیعی، معاملات مسکن را متوقف می کند.

نکته این جاست که بررسی های قیمتی در تهران به چند محله خلاصه شده است. بنابراین نمی توان آن را به کل مناطق ۲۲ گانه تعمیم داد. از سوی دیگر، فاکتور سن بنا نیز در کاهش قیمت موثر بوده است.

در این میان، بنگاه داران نیز صحبت های دیگری می کنند و می گویند که کاهش قیمت مسکن از آن چه که در خبرگزاری ها منتشر می شود نیز بیشتر بوده است.

زمانی که آمارهای رسمی مربوط به قیمت مسکن منتشر نشود، اصلی ترین معضلی که به وجود می آید همین عدم قطعیت در آمارهاست. مثلا به طور قطع می دانیم که بازار دلار و سکه در ماه گذشته، به ترتیب ۳ و ۸ درصد بازدهی منفی داشته اند. اما در مورد بازار مسکن تنها حدس و گمان های نامشخصی می توان زد.

با این وجود به نظر نمی آید که قیمت مسکن بیشتر از سایر بازارهای مالی دچار کاهش قیمت شده باشد و همچنین در ذیل فهرست بازارهای منفی بوده است.

تحولاتی که در بازار مسکن رخ می دهد، نویدبخش اتفاقات مثبت است. اخباری که از مذاکرات بین المللی نیز به گوش می رسد، نشان می دهد که شاید دیپلماسی، چاره ساز باشد. از سرگیری روابط سیاسی با عربستان، آزاد شدن بخشی از دارایی های کشور در کشورهای غربی و بهبود روابط سیاسی با کشورهای همسایه و حوزه ی خلیج فارس، توانست اثر مطلوبی در وضعیت اقتصاد مسکن بگذارد. از سوی دیگر، موتور تورم مسکن نیز سرعت خود را پایین تر آورده است.

البته برای این که بگوییم که این عوامل در بازار اجاره نیز موثر بوده اند، زود است. هنوز هم به نظر می آید که قیمت مسکن اجاره ای برای قشر زیادی از جامعه بالا باشد. گرچه در تابستان امسال، شاهد افزایش نرخ اجاره بها به شکلی خارج از عرف نبوده ایم و بیشتر موجران ترجیح داده اند که با مستاجران خود کنار بیایند.

از طرف دیگر، در ماه اخیر رفت و آمدهای زیادی به کشور صورت گرفت که به زعم برخی از کارشناسان، نمایندگان خارجی احیای برجام بوده اند. خبرهایی که در مورد توافق با غرب به گوش می رسد، واکنش هایی را در بازار دارایی های مالی و مسکن گذاشت. دلیل اصلی ثبات نسبی این روزهای بازار مسکن نیز همین مسئله بوده است.

دلیل اصلی عدم کاهش قیمت مسکن نسبت به بازارهای دیگر، به دلیل ریسک های زیادی است که در این بازار وجود دارد. خیلی از معامله گران نمی دانند که قیمت ها کاهشی خواهد شد یا افزایشی! در نتیجه ترجیح می دهند که دست نگه داشته و منتظر تثبیت شرایط شوند.

حالا باید در انتظار بمانیم و ببینیم که این توافقات به کجا می رسند و قرار است چگونه روی بازار ملک اثر بگذارد.

دیدگاه ها غیرفعال است