چرا با وجود افزایش قیمت دلار، قیمت فولاد کاهش یافت؟

چرا با وجود افزایش قیمت دلار، قیمت فولاد کاهش یافت؟

کاهش قیمت شمش فولادی به دلیل رکود بازار؛ پیش‌بینی‌ها معکوس شد


با قطع مکرر برق و تعطیلی واحدهای تولیدی، خیلی از کارشناسان فکر می کردند که قیمت مصالح ساختمانی سر به فلک خواهد کشید اما در طی هفته های گذشته، رکود شدیدی بر بازار فولاد سایه افکنده که همین موضوع پیش بینی کارشناسان را معکوس از آب درآورد.

به گزارش پرشین سازه ، در روز گذشته متوسط قیمت فروش هر کیلو شمش فولادی مجدداً کاهش یافت. البته بخشی از این روند کاهشی به دلیل فرار رسیدن ماه پایانی تابستان است که به شکل سنتی، همواره با کاهش فعالیت های تولیدکنندگان فولاد همراه می باشد.

نکته اصلی این روزهای بازار فولاد در این است که همچنان تقاضای خرید در آن پایین است و کمتر خریداری وارد بازار می شود. البته انتظار می رفت که افزایش قیمت دلار، کمی قیمت شمش را در بورس کالا تغییر دهد و حداقل جلوی کاهش هفتگی قیمت را بگیرد اما رکود سنگینی که بر بازار فولاد سایه افکنده، اجازه چنین اتفاقی را نداد. واقعیت اینجاست که برای اولین بار، اثرگذاری رکود بازار از نوسانات قیمت ارز پیشی گرفته است.

قیمت هر کیلو شمش فولادی در روز دوشنبه به تاریخ ۵ شهریور ماه، ۱.۶ درصد نسبت به هفته قبل افت داشته است. در انتهای روز و با پایان معاملات آن روز، قیمت شمش فولادی به اندازه ۰.۵ درصد کاهش یافته بود و از میانگین ۲۲ هزار و ۵۷۰ تومان در دوشنبه هفته گذشته به ۲۲ هزار و ۴۴۰ تومان رسید. گرچه این افت قیمت بسیار ناچیز است اما به هرحال نشان می دهد که رکود سنگین اجازه تغییر قیمت را نخواهد داد.

یکی از دلایل ایجاد رکود در بازار فولاد، رکود سنگین ساخت و ساز مسکن است. حوزه ساختمان سازی به عنوان یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان فولاد کشور، اثر مهمی روی قیمت فولاد می گذارد. در روزهایی که کمتر پروژه ای آغاز می شود، طبیعتاً بازار فولاد نیز راکد می گردد.

البته در کنار رکود ساخت و ساز، تعطیلاتی که در ابتدای شهریور ماه وجود داشت، مزید بر علت شده و حجم معاملات را پایین آورده بود و همین موضوع سبب افت بهای شمش شد. احتمالاً این موضوع در هفته های آتی نیز تکرار خواهد شد چرا که هر هفته، با تعطیلی های تقویمی مواجه هستیم.

نکته جالب توجه اینجاست که با وجود افزایش حجم معاملات فولاد در روز گذشته نسبت به هفته پیش، باز هم قیمت شمش فولادی کاهشی بود. در تاریخ ۵ شهریور ۱۴۰۳، با احتساب معاملات مچینگ، کل شمش فولادی عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالا، ۱۱۵ هزار و ۱۷۵ تن بود که این حجم از فولاد نسبت به هفته گذشته با ۵.۳ درصد افزایش رو به رو شد.

از آن جایی که عرضه بیشتر شده بود، تقاضا برای خردی نیز نسبت به هفته گذشته ۱۵ درصد رشد داشت و به سطح ۱۲۳ هزار و ۳۷۵ تن رسید. با این وجود، باز هم قیمت ها کاهشی بود چرا که رکود سنگین موجود در بازارهای مصرف کننده فولاد باعث شده که بسیاری از متقاضیان این محصول برای خرید آن دست نگه دارند.

بر اساس آمارهای موجود، روز گذشته بازار فولاد موفق شد که ۶۱ درصد از کل شمش فولادی عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالا را بفروشد. تمام شاخص ها ( از میزان عرضه و تقاضا، حجم معاملات فروش و…) نشان می دهد که در قیاس با هفته گذشته، وضعیت بازار فولاد رو به بهبود بوده اما واقعیت اینجاست که هنوز هم بازار کم جان و بی رقم است و سطح تقاضا به حد استاندارد نزدیک نشده است. بسیاری از فعالان بازار فولاد نسبت به وضعیت کنونی ابراز گله می کنند و اعتقاد دارند که بازار فولاد با روزهای اوج خود، فاصله زیادی دارد.

عدم استقبال خریداران از فولاد عرضه شده و همچنین رکود سنگینی که در تمام بخش های مصرف کننده حاکم شده، باعث می شود که علیرغم افزایش فروش نسبت به هفته گذشته، بهای شمش فولادی در روز قبل کاهشی باشد و حتی روشن شدن بارقه هایی از امیدواری نسبت به اجرای بعضی سیاست های تسهیل صادرات محصولات فولادی و اثر افزایش نرخ ارز هم نتواند رونق را به بازار برگرداند و حداقل جلوی روند کاهش قیمت فولاد را بگیرد.

این وضعیت در بسیاری از تولیدکنندگان مشاهده می شود و بسیاری از کارگاه های تولیدی به دلیل شرایط وخیم بازار، به تعطیلی کشانده شده اند. در روز گذشته، میانگین قیمت پایه هر کیلوگرم شمشم فولادی با افت ۰.۲ درصدی نسبت به هفته گذشته مواجه بوده و حالا به قیمت ۲۲ هزار و ۲۵۰ تومان رسیده است.

در چنین شرایطی چشم امید تولیدکنندگان به بهبود وضعیت بازارهای موازی است. در صورتی که مسکن سازی رونق بگیرد و ادعای مسئولین مبنی بر ساخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی صحت داشته باشد، می توان نسبت به آینده نزدیک بازار فولاد امیدوار بود. در غیر این صورت، بعید است اتفاق عجیبی در این بازار رخ دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است