تامین زمین، چالش بزرگ نهضت ملی مسکن

تامین زمین، چالش بزرگ نهضت ملی مسکن

نهضت ملی مسکن؛ 2.6 میلیون واحد در حال اجرا، تامین زمین همچنان چالش اصلی


با وجود اینکه بارها گفته شد که مشکل اصلی عدم اجرای طرح های مسکن سازی دولتی، تامین زمین است اما مدت زیادی طول کشید تا بلاخره مسئولین دولت نیز به این موضوع معترف بشوند. حالا معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که اگر پیچیدگی های تامین زمین نبود، تعداد واحدهای تحویل داده شده نهضت ملی مسکن بیشتر می شد.

به گزارش پرشین سازه ، نشست ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی با خبرنگاران رسانه های مختلف در ساختمان وزارتخانه برگزار شد و در طی این نشست، خاطرنشان شد که نزدیک به ۲.۶ میلیون واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن در دست اجراست و حتی بخشی از این واحدها، تکمیل هم شده اند.

مالکی در ادامه تصریح کرد که از میان ۴ میلیون واحد مسکونی که قرار بود در طی چهار سال ساخته شود، ۵۶۰ هزار واحد مسکونی تکمیل شده و به دست متقاضیان خود رسیده است. این اقدام بسیار بزرگی بود که توسط دولت سیزدهم انجام شد. البته در صورتی که پیچیدگی های تامین زمین نبود، احتمالآً تعداد این واحدها بیشتر می شد و دولت می توانست آمارهای بالاتری ارائه کند.
البته گرچه آمارهای متفاوتی از واحدهای ساخته شده، واحدهای در دست ساخت، تامین زمین شده و نوسازی بافت فرسوده به گوش می رسد اما هنوز هم جزئیات دقیق تری در خصوص این واحدها از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام نشده است. در واقع مشخص نیست که واحدهای مزبور در کدام شهر و در کدام نقطه واقع شده اند.

بارها و بارها از سوی مسئولین مختلف دولت اعلام شد که تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن، اقدامی بی سابقه بود و دستاورد بزرگی محسوب می شود. در همین راستا، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست اخیر خود اعلام کرد که ۱۸ هزار هکتار زمین دیگر نیز در مراحل تصویب قرار گرفته اند و اگر به مسکن سازی اختصاص پیدا کنند، می توانند زمینه های تولید مسکن را متحول سازند.
وی در ادامه تاکید کرد که دولت سیزدهم موفق به تامین ۴۸ هزار هکتار زمین در محدوده شهرها شده است. البته این مقدار زمین، صرف نظر از اراضی شناسایی شده برای ساخت شهرها و شهرک های جدید است.

ارسلان مالکی در بخش دیگری از صحبت های خود به طرح های مسکن سازی قبلی دولت ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که مثلا در طرح مسکن مهر، کلا ۸ هزار هکتار زمین تامین شده و فقط ۵۹۰ هزار واحد مسکونی ساخته شد. بنابراین از لحاظ مقیاس با نهضت ملی مسکن قابل مقایسه نیست و نشان می دهد که طرح نهضت ملی مسکن چقدر بزرگ است. ارسلان مالکی دوباره به موضوع کم کاری دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و تصریح داشت که اگر عقب ماندگی های حوزه مسکن در این دوره وجود نداشت، وضعیت بازار به اینجا نمی رسد. در دولت های قبلی، برنامه ای جدی برای ساخت مسکن طرح ریزی نشده بود و همین مسائل، مشکلاتی در بازار ایجاد کرد که تا به امروز نیز به طور کامل برطرف نشده اند.
یکی دیگر از اقدامات بزرگ دولت سیزدهم، تامین منابع مالی برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن بود. بر اساس آمارهایی که مالکی ارائه کرد، ۵۰ همت شناسایی منابع در این دولت صورت گرفت و از طریق مولدسازی نیز، ۳۰ همت به دست آمد که به شکل نقدی یا غیرنقدی به پروژه ها تزریق شد.
این مقام مسئول در بخش انتهایی سخنان خود عنوان کرد که با وجود سختی ها و پیچیدگی های فراوانی که بر سر راه تامین زمین بود، دولت سیزدهم از تمام ظرفیت موجود برای تامین زمین و ساخت مسکن استفاده کرد. اگر کل زمین های شناسایی شده را مد نظر قرار بدهیم، می توان ۳ میلیون واحد مسکونی ساخت که این مسئله، حاصل اراده وزارت راه و شهرسازی برای بهبود وضعیت مسکن است.
یکی از سوالات مهم خبرنگاران این بود که شناسایی و تخصیص زمین های شناسایی شده از محل کدام منبع مالی تامین شده است؟ مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن و معاون وزیر اعلام کرد که بودجه دولتی برای این کار در نظر گرفته نشده و تمام هزینه های مزبور از محل مولدسازی و منابع داخلی وزارتخانه به دست آمده است.
با توجه به گفته های ارسلان مالکی و گزارش هایی که این روزها مسئولین دولت سیزدهم به عنوان جمع بندی دولت خود ارائه می کنند، می توان اعلام کرد که دولت چهاردهم، دست بازی برای تکمیل طرح های مسکن سازی دارد و با چالش های جدی رو به رو نخواهد شد. البته این موضوع به شرطی است که همت و اراده ای جدی برای پیشبرد طرح های مسکن سازی و بهبود وضعیت بازار مسکن وجود داشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است