پیشرفت نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


شهرهای جدید یکی از اصلی ترین نقاط ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده بودند و حالا مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید می گوید که هشت هزار هکتار زمین برای ساخت این واحدها در شهرهای جدید تعیین شده و روند ساخت ۱۶۸ هزار واحد نیز شروع شده است.

به گزارش پرشین سازه ، نشستی خبری با حضور برخی از مسئولین راه و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارتخانه برگزار شد تا این مسئولین به ارائه گزارش هایی از اقدامات دولت سیزدهم بپردازند.

در این میان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد که در کنار ۱۶۸ هزار و ۳۸۹ واحدی که در شهرهای جدید، ساخت و ساز را آغاز کرده اند، ۵۰ هزار واحد دیگر نیز در قالب قراردادهای خودمالکی و مشارکتی نیز در حال اجرا در شهرهای جدید است.
سعید غفوری در ادامه صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که تکمیل واحدهای مسکن مهر در شرکت عمران شهرهای جدید و در طی دولت سیزدهم پیگیری شد و دولت موفق به عرضه ۶۰ هزار و ۳۴۶ واحد مسکونی به متقاضیان مسکن مهر گردید.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که از تعهدات شرکت عمران شهرهای جدید، ساخت ۱۸ هزار واحد دیگر باقی مانده که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۳ این واحدها نیز تکمیل شده و به دست متقاضیان خود برسد.
یکی از سوالات اصلی این است که منابع مالی لازم برای تکمیل این واحدهای مسکن مهر از کجا به دست دولت سیزدهم رسیده است؟ سعید غفوری می گوید که برای تکمیل این واحدها از منابع مالی صندوق ملی مسکن بهره برده ایم.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در بخش دیگری از صحبت های خود به ارائه آمارهایی از خدمات روبنایی و زیربنایی در شهرهای جدید پرداخت و گفت:

در طی ۳۳ ماه گذشته، چهار هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت ۲۸۱ پروژه در نظر گرفته شد. علاوه بر این، عملایت اجرایی ۳۵۱ پروژه خدمات روبنایی و زیربنایی با اعتبار ۱۰ هزار و ۱۰ میلیارد تومان شروع شده است.

صرف نظر از ساخت و ساز مسکن، اقدامات دولت سیزدهم در راستای توسعه حمل و نقل و خدمات روبنایی نیز قابل توجه بوده است. یکی از بزرگترین اقدامات این دولت، تکمیل ایستگاه متروی پرند بود که با حضور رئیس جمهور فقید کشور افتتاح شد. راه اندازی خط متروی تهران پرند، مشکل بسیاری از ساکنان شهرهای جدید را حل کرده است و رفت و آمد آن ها به شهر تهران را ساده تر ساخته!

علاوه بر این ایستگاه، قطار حومه ای گلشهر به مهستان و تکمیل ایستگاه های آن نیز توسط دولت سیزدهم انجام شده است. یکی دیگر از قطارهای حومه ای کشور، قطار اصفهان به بهارستان است که در این دولت پیگیری شد و حالا با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی، مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد. علاوه بر این، قطار مشهد به گلبهار نیز به نقاط خوبی رسیده است و امیدواری بر این است که تکمیل آن نیز در دولت بعد، پیگیری شود.
یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه راه و شهرسازی، مکانیابی شهر و شهرک های جدید است که بخشی از آن ها، در نوار ساحلی جنوب ایران واقع شده اند. در راستای سیاست های توسعه دریامحوری که از سوی رهبری ابلاغ گردید، ۲۷ نقطه در نوار ساحلی جنوب تعیین شد و امر ساخت و ساز آن ها در دست پیگیری می باشد. ۱۴ شهرک در استان هرمزگان خواهد بود و الباقی نیز در استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر و استان خوزستان ساخته می شوند.

سعید غفوری اعلام کرد که برای ساخت این ۲۷ شهر و شهرک جدید، ۳۶۲ هزار هکتار زمین در استان های جنوبی کشور تامین شده است. از میان این شهرک ها و شهرهای جدید، عملیات اجرایی شهر تیس واقع در استان سیستان و بلوچستان و شهر جدید خلیج فارس در استان هرمزگان، آغاز شده است. طرح جامع شش شهر نیز آماده شده و یک شهر دیگر نیز در دست اتمام است.
علاوه بر این شهرهای جدید، ساخت سه شهرک خصوصی نیز در طی همین دولت تایید شده و مجوز دریافت کرده اند.
با توجه به آمارها و گزارش هایی که معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران اعلام کرد، دولت سیزدهم اقدامات خوبی در راستای مسکن سازی انجام داده و امید می رود که این روند مثبت در دولت چهاردهم نیز ادامه پیدا کند. دولت سیزدهم در حالی به کار خود پایان می دهد که ساخت ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد از نهضت ملی مسکن را آغاز کرده و طرح های نوسازی بافت فرسوده را تا حد قابل قبولی پیش برده است. حالا باید در انتظار دولت جدید و اقدامات آن باقی ماند!

دیدگاه ها غیرفعال است