وعده استاندار گیلان برای خانه‌دار شدن سریع‌تر مردم

وعده استاندار گیلان برای خانه‌دار شدن سریع‌تر مردم

استاندار گیلان: تسریع در ساخت مسکن برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها


بیش از یک قرن انتظار برای خانه دار شدن، اگر امکان پذیر باشد، به هرحال کار ساده ای نیست. استاندار گیلان نیز ضمن اشاره به پروسه سخت و طولانی خانه دار شدن برای اقشار کم درآمد، خاطرنشان ساخت که باید پروژه های مسکن را با سرعت بیشتری پیش برد تا هرچه سریع تر تکمیل شده و بتوانند جلوی رشد لجام گسیخته قیمت ها را بگیرند.

به گزارش پرشین سازه ، این مقام مسئول در شورای مسکن استان گیلان اعلام کرد که حاکمیت موظف به ساخت مسکن برای اقشار مختلف جامعه است و دولت نیز نباید از اجرای این قانون، طفره برود.

اسدلله عباسی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که با توجه به این وظیفه ای که قانون به دوش دولت گذاشته، نباید از طرح نهضت ملی مسکن غافل شد و ساخت مسکن را نیمه کاره رها کرد.

در حال حاضر، بسیاری از افراد کم درآمد جامعه، رویای خانه دار شدن را به دست فراموشی سپرده اند؛ چرا که روند صاحبخانه شدن برای این افراد بسیار سخت و طولانی است. استاندار گیلان تاکید کرد که باید پروژه های مسکن را به صورت کامل تحویل داد تا شیرینی خانه دار شدن را احساس کنند.

یکی از اصلی ترین وظایف دولت در راستای انجام قانون جهش تولید مسکن، تامین زمین برای ساخت و ساز است. عباسی نیز ضمن تاکید به این وظیفه، خاطرنشان ساخت که افراد بدون زمین و مسکن باید سریعاً شناسایی شوند و در شهر یا روستای خودشان، زمینی به آن ها تعلق بگیرد.

وی در ادامه تاکید داشت که با اقدامات مختلف، باید جلوی سرازیر شدن جمعیت به مرکز استان را گرفت؛ چرا که در آن شراط، قطعا مشکل زیرساخت به وجود خواهد آمد. از سوی دیگر، تامین زیرساخت ها نیز کاری بسیاری پیچیده و سخت می باشد که در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

این مقام مسئول در ادامه از دستگاه های ارائه زیرساخت و خدمات درخواست کرد که همکاری بیشتری با پروژه های مسکن سازی داشته باشند و هر زمان که پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی به بیش از ۵۰ درصد رسید، جانمایی لازم را نیز مدنظر داشته باشند.

عباسی همچنین به پروژه های بازآفرینی شهری اشاره کرد و تاکید داشت که شهرداری نیز با همکاری میراث فرهنگی برای نوسازی مناطق فرسوده تلاش کنند.

پیشنهاد استاندار گیلان این بود که به جای توسعه افقی شهر، به سمت بلندمرتبه سازی بروند. البته لازم به ذکر است که هرگونه مسکن سازی باید به تایید کمیسیون ماده ۵ برسد.

یکی دیگر از صحبت های این مقام مسئول، پیرامون خودمالکان بود. ایشان درخواست کرد که با ارائه مشوق به پروژه های خودمالک و شخصی ساز مثل افزایش تراکم، بتوان ساختمان سازی را گسترش داد. البته در ادامه تصریح کرد که استان گیلان به عنوان یک استان گردشگری، باید به مناطق طبیعی و زیبای خود توجه داشته باشد و اجازه ندهد که ساخت و ساز بی رویه، جلوه های استان گیلان و علی الخصوص شهر رشت را از بین ببرد.

واقعیت اینجاست که بدون همکاری بانک ها در پرداخت وام، بعید است که هیچ یک از طرح های مسکن سازی به نتیجه برسد. به همین دلیل است که استاندار گیلان از بانک ها درخواست کرد که اهتمام بیشتری در پرداخت وام هایی مثل ودیعه مسکن داشته باشند. به خصوص با توجه به اینکه اجاره نشینی تنها راهکار باقی مانده برای اقشار کم درآمد است و فعلاً نمی توانند مسکن بخرند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

متاسفانه با مشاور املاک های غیرقانونی رو به رو هستیم که باید ساماندهی شده و در صورت تخلف، پلمپ گردند. همین بنگاه های معاملاتی هستند که بعضاً موجب افزایش بهای مسکن می شوند.

در ادامه به پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن در استان گیلان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این پیشرفت آن ها قابل قبول بوده و باید از دستگاه های متولی تشکر کرد. ایشان تصریح کردند که زمین های گیلان ارزش زیاد دارند، به همین دلیل پروسه تامین زمین به کُندی پیش می رود اما به هرحال با رعایت قوانین و مقررات، باید زمینه تامین مسکن را برای مردم فراهم آورد.

اسدلله عباسی تاکید کرد که باید زمین هایی را شناسایی کرد که فاقد کاربری کشاورزی هستند و می توان در آن ها ساخت و ساز انجام داد. همچنین باید پروژه های مسکن ملی را به شکل فازبندی شده و بر اساس آورده متقاضیان واگذار کرد.

هرچقدر این روند دقیق تر و سریع تر انجام شود، زودتر می توان جلوی افزایش قیمت ها را گرفت. متاسفانه در حال حاضر، گرچه اقدامات خوبی برای کنترل بازار صورت گرفته اما قیمت ها همچنان بالاست و فشار زیادی به متقاضیان مسکن وارد می شود.

دیدگاه ها غیرفعال است