وضعیت قیمت مسکن در منطقه ۶ تهران

وضعیت قیمت مسکن در منطقه 6 تهران

چرا قیمت مسکن در منطقه 6 تهران از میانگین بیشتر است؟


بازار فروش مسکن در مناطق مختلف تهران، رفتار خاص خود را دارد و نمی توان رویکرد ثابتی برای آن در نظر گرفت اما یکی از مناطق عجیب تهران که معمولاً قیمت های پیشنهادی بالاتری نسبت به فایل های سایر مناطق ارائه می کند، منطقه شش است. دلیل این گرانی ها چیست؟

به گزارش پرشین سازه ، منطقه شش تهران که بخش زیادی از محله های مرکز شهر را در بر می گیرد، محبوبیت زیادی میان برخی از افراد و مشاغل دارد. از قدیم الایام، دانشجویان تلاش می کردند که در این نواحی، واحد مسکونی اجاره کنند چرا که به مرکز شهر، دانشگاه های مهم و مراکز فرهنگی نزدیک تر است. از سوی دیگر، به نظر می آید که بسیاری از ادارات و موسسات نیز ترجیح می دهند که در همین حوالی، واحدی اجاره کنند و به نظر می آید که راز اصلی گرانی واحدهای اجاره ای منطقه شش تهران همین باشد.

جستجویی کوتاه در میان واحدهای اجاره ای منطقه شش تهران نشان می دهد که بخش زیادی از آن ها به عنوان دفتر کار یا اداره آگهی شده اند و واحدهای مسکونی این منطقه، خیلی کمتر از حد نرمال است. در واقع به جز دانشجویان، کمتر خانواده ای به زندگی در مرکز شهر که بسیار شلوغ است، تن می دهد. همین موضوع سبب شده که افزایش اجاره واحدهای منطقه شش تهران شده است و کاربری اداری به آن ها داده!

همواره به شکل سنتی گفته می شود که منطقه شش تهران، محدوده اداری پایتخت است که با آغاز روز، بسیار شلوغ می شود و بخش زیادی از حجم ترافیک روزانه تهران به این سمت سرازیر می شود اما با تاریک شدن هوا و تعطیلی ادارات و موسسات، این منطقه خالی و خلوت می شود و کمتر کسی در آن رفت و آمد می کند.

تمام این عوامل باعث شده که جنس قیمت گذاری در این منطقه با دیگر مناطق تهران، متفاوت باشد. معمولاً قیمت واحدهای موجود در این منطقه، بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است. این در حالیست که قیمت مسکن کل تهران در حال حاضر به شکل میانگین زیر ۹۰ میلیون است. گرچه انتظار می رفت که مناطق ۶ و ۷ تهران به عنوان منطقه های مرکز شهر از میانگین قیمت ها تبعیت کنند اما به نظر می آید که همین واحدهای اداری و دفاتر کار، باعث گرانی این منطقه ها شده اند.

در حال حاضر، میانگین قیمت منطقه شش تهران متری ۱۱۰ میلیون است که هنوز هم اختلاف زیادی با میانگین قیمت تهران که ۸۶ میلیون تومان می باشد، دارد!

مثلا قیمت یک واحد ۸۵ متری در یوسف آباد که هشت سال ساخت است، متری ۱۲۳.۵ میلیون تومان می باشد. در محله های دیگر منطقه شش نیز همین وضعیت حاکم است و کمتر نقطه ای از منطقه شش را می توان پیدا کرد که قیمتی برابر با میانگین قیمت ها داشته باشد.

در میدان گلها، واقع در محله فاطمی می توان واحدی ۱۰ ساله  را با قیمت متری ۱۲۸ میلیون خریداری کرد. این محله به دلیل دسترسی به برخی از اتوبان های مهم تهران از جمله کردستان، حکیم و چمران، محبوبیت زیادی میان غرب و شرق نشینان پایتخت دارد؛ چرا که به راحتی می توانند دفتری در این محله اجاره کرده و بین محل زندگی و کار خود، در رفت و آمد باشند.

در محله های مرکزی مثل ایرانشهر می توان فایل های خوش قیمت تری پیدا کرد. مثلا یک واحد ۹ ساله که ۸۵ متر دارد، با قیمت متری ۱۰۰ میلیون تومان آگهی شده. به عبارت دیگر این واحد هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

در جمالزاده شمالی نیز یک واحد هفت ساله که ۷۶ متری است، با قیمت متری ۱۲۵ میلیون تومان آگهی شده است. این محله به دلیل دسترسی به برخی از مهمترین بیمارستان های تهران از جمله بیمارستان امام خمینی و بیمارستان قلب، محبوبیت زیادی میان پزشکان و …دارد.

در این میان، قیمت واحدهای واقع در بلوار کشاورز به طرز عجیبی بالاست. مثلا یک واحد ۹ ساله که ۸۲ متر دارد با قیمت متری ۱۷۰.۳ میلیون تومان آگهی شده است. در میان تمام محله های منطقه شش تهران، هیچ نقطه ای به اندازه بلوار کشاورز گران نیست. طبیعی است که این محله به دلیل واقع شدن در مرکز تهران و نزدیکی به میدان ولیعصر، قیمت بالاتری داشته باشد.

البته در حوالی مطهری و قائم مقام نیز می توان واحدهایی پیدا کرد که از لحاظ قیمت، دست کمی از بلوار کشاورز ندارند. مثلا یک واحد هفت سال ساخت با قیمت متری ۱۴۰ میلیون تومان آگهی شده است.

ارزان ترین واحدها نیز در محله های نزدیک به میدان انقلاب از جمله نصرت شمالی واقع شده اند. یک واحد ۱۰ ساله با قیمت متری ۷۷.۵ میلیون آگهی شده است. به طور کلی، به نظر می آید که دلیل اصلی این حجم از گرانی واحدهای اجاره ای و فروشی در منطقه شش تهران به دلیل تعدد ادارات و شرکت های این محله است. بنابراین با نرخ واحد اداری و تجاری به فروش می رسند.

دیدگاه ها غیرفعال است