طرح تسهیلات مسکن برای خانه اولی ها

طرح تسهیلات مسکن برای خانه اولی ها

پرداخت تسهیلات مسکن نباید به رکود تورمی ختم شود!


مرکز پژوهش های مجلس در روزهای اخیر پیشنهاد داده که برای خانه اولی ها، تسهیلاتی پرداخت شود که ۶۰ درصد قیمت یک آپارتمان را پوشش داده و سود آن نیز تک نرخی باشد. حالا بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار، این راهکار را مفید و موثر می دانند، به شرطی که منجر به رکود تورمی نشود.

به گزارش پرشین سازه ، نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد که علاوه بر پرداخت تسهیلات این چنینی، دولت باید در مسیر تولید مسکن گام بردارد تا سیستم عرضه و تقاضا متعادل شود.

پرداخت وام ۱ میلیاردی مسکن به خانه اولی ها، می تواند بخش زیادی از مستاجران را خانه نشین کند. گروه کارشناسی مجلس، ضمن هشدار نسبت به عواقب سنگین افزایش اجاره بها، این طرح را پیشنهاد داد. بر اساس این پیشنهاد، باید به ۵۰ هزار متقاضی مسکن اولی، مبلغ ۱ میلیارد تومان وام با نرخ سود حمایتی پرداخت شود. این وام باید قدرت پوشش دهی ۶۰ درصدی قیمت آپارتمان را داشته باشد.
این پیشنهاد در حالی ارائه شد که بسیاری از فعالان بازار، از آن حمایت کرده اند. نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک می گوید که پیش از این نیز مجلس، طرح اعطای وام مسکن با قدرت پوشش دهی ۴۰ درصدی برای خریداران اشتراکی را پیشنهاد کرده بود. به نظر می آید که پیشنهاد اول، نتوانسته بود توجهات را جلب کند و به همین دلیل، نسخه دومی از این پیشنهاد توسط مجلس عرضه شد.

داوود بیگی نژاد، تاکید دارد که پیشنهادات مزبور باید به گونه ای باشند که قادئر به حل مشکل باشند، نه اینکه مشکلات بازار را افزایش دهند. باید بتوان قدرت خرید خانه اولی ها را از روش های معقول افزایش داد.
با توجه به صحبت های این مقام مسئول، به نظر می آید که امیدواری ها در خصوص نسخه دوم پیشنهاد مجلس، بیشتر باشد. گروه کارشناسی مجلس تلاش کرده که پیشنهاد دوم خود را با توجه به شرایط روز بازار و وضعیت متقاضیان خانه اولی، طراحی و تدوین کند.
در پیشنهاد اول، پوشش ۴۰ درصدی وام مسکن کافی نبود و خیلی از خریداران و متقاضیان خانه اولی، رغبتی برای دریافت آن نداشتند؛ چرا که نرخ سود آن بسیار بالا بود و علاوه بر این، به خریداران اشتراکی تعلق می گرفت. اما حالا مجلس پیشنهاد کرده که ۵۰ هزار متقاضی خانه اولی انتخاب شوند و به آن ها، تسهیلاتی پرداخت شود که ۶۰ درصد قیمت آپارتمان را پوشش دهد.

با توجه به قیمت روز آپارتمان در تهران، به نظر می آید که مبلغ این وام ۱ میلیارد تومان باشد. علاوه بر این، تاکید شده که نرخ سود این ۵۰ هزار فقره وام نیز به شکل حمایتی تعیین شود. در بیشتر کشورهای دنیا برای تقویت قدرت مالی خانه اولی ها، از راهکارهای مشابه استفاده می شود اما متاسفانه به دلیل تورم بسیار بالا، بانک های کشور قادر به پرداخت انبوه این وام ها نیستند.

رکود بازار مسکن، دست و پا گیر است!

داوود بیگی نژاد در ادامه صحبت های خود به موضوع رکود فراگیر در بازار مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که با توجه به آغاز فصل نقل و انتقالات بازار، تداوم رکود بسیار عجیب است و خبر از شرایط سخت می دهد.
وی تاکید کرد که برای خروج از وضعیت رکود، باید برنامه ریزی های دقیقی انجام شود. مثلا باید قدرت خرید مسکن بالا برود اما نباید شرایط بازار را به سمتی هدایت کرد که رکود تورمی ایجاد شود. این موضوع، فقط بر مشکلات بازار مسکن می افزاید.

دولت و بانک ها باید دست به دست هم داده و تسهیلات ارزان قیمت به مسکن اختصاص بدهند. همچنین باید تسهیلات ودیعه مسکن برای مستاجران افزایش یابد. بیگی نژاد نیز مانند نمایندگان مجلس، نسبت به عواقب افزایش اجاره بها و صعود قیمت ها در بازار مسکن هشدار داد و از سیاستگذاران مسکن درخواست کرد که فکری به حال این وضعیت داشته باشند.
پرداخت تسهیلات ارزان قیمت مسکن به تنهایی برای حل مشکلات این بازار کافی نیست. دولت باید بستر مناسبی برای تولید مسکن فراهم آورد. در این میان، نقش حیاتی و بسیار مهم بانک ها را نباید فراموش کرد. در صورتی که همکاری خوبی میان بانک ها و طرح های مسکن سازی برقرار شود، می توان فاصله ای که در حال حاضر میان عرضه و تقاضا وجود دارد را، کمتر کرد.
داوود بیگی نژاد، نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املا در انتهای سخنان خود تاکید کرد که لازمه ی تحقق این اهداف، همکاری همه جانبه تمامی بخش هاست. در غیر این صورت، مشکلات مسکن پابرجا خواهند ماند و تغییری در وضعیت ایجاد نخواهد شد. چه بسا احتمال دارد که مشکلات بازار مسکن، وخیم تر شده و رکود تورمی بر آن حاکم شود.

News summary in English

Housing facility plan for the first homes

The Parliamentary Research Center has proposed providing housing facilities covering 60% of apartment prices with a single interest rate, aiming to address housing issues without fueling inflationary recession. Many market experts support this solution, provided it doesn’t exacerbate inflationary pressures. Alongside housing loans, the government is urged to enhance housing production to balance supply and demand dynamics. The proposal suggests providing 1 billion tomans in loans with supportive interest rates to 50,000 first-time homebuyers, covering 60% of apartment prices. While many market actors endorse this proposal, concerns remain about its inflationary impact. Davood Biginejad, Vice President of the Real Estate Consultants Association, emphasizes that such proposals should be problem-solving rather than exacerbating market challenges. Parliamentary efforts aim to design proposals considering current market conditions and homebuyers’ situations. The initial proposal’s coverage of 40% of housing loans was insufficient, prompting the second proposal. Biginejad underscores the need for comprehensive cooperation to address housing market challenges and avoid further economic downturns.

دیدگاه ها غیرفعال است