وام ۵۰۰ میلیونی نمایندگان مجلس با سود ۴ درصد!

وام 500 میلیونی نمایندگان مجلس با سود 4 درصد!

تبعیض در وام ودیعه مسکن؛ وام 500 میلیونی نمایندگان در برابر 200 میلیون برای مردم


در شرایطی که مردم درگیر مشکلات مسکن و اجاره نشینی هستند، مسئولان تسهیلات مختلفی در حوزه مسکن دریافت می کنند که فاصله زیادی با مردم دارد. مثلاً نمایندگان مجلس، وام ودیعه مسکن ۵۰۰ میلیونی را با نرخ سود چهار درصد دریافت می کنند. این در حالیست که حداکثر مبلغ وام برای متقاضیان عادی، ۲۰۰  میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد است.

به گزارش پرشین سازه ، اخیراً خبرهایی در خصوص وام دهی کلان برخی از مسئولین به گوش می رسد که مشخصاً نشان دهنده شکافی است که میان آن ها و مردم وجود دارد. وام میلیاردی مجید عشقی(ریاست سازمان بورس) با نرخ سود ۴ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله برای خود اختصاص داده بود، به شدت در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت و بار دیگر یادآور شد که برخی از مسئولین، از موقعیت خود سوءاستفاده کرده و از خلاءهای قانونی به نفع خود بهره می برند.

واقعیت اینجاست که ویژه خواری محدود به هیات مدیره سازمان بورس نیست و حتی برخی از نمایندگان مجلس نیز در چارچوب قانون از آن بهره می برند. علاوه بر این، باید ماجرای وام دهی کلان بانک ها به پرسنل و نیروهای خود را نیز یادآور شد. در سال گذشته، بانک ها فقط ۹۱ هزار میلیارد تومان به کارمندان خود وام داده اند. البته آن ها نیز مانند هیات رئیسه سازمان بورس و نمایندگان مجلس، چنین اقدامی را در چارچوب قانون می دانند.

متاسفانه حالا کار به جایی رسیده که چنین ریخت و پاش هایی به بخشی از روال طبیعی ادارات دولتی تبدیل شده و بعید است که اقدامی علیه آن صورت بگیرد.

وام ودیعه مسکن خاص برای نمایندگان مجلس!

جالب ترین نکته ای که در خصوص این وام وجود دارد، انتشار آن توسط یکی از نمایندگان مجلس است. امیرحسین ثابتی با اهداف سیاسی، دست به انتشار نامه ای جالب توجه در کانال تلگرام خود زده که حاوی نکات مهمی در خصوص ویژه خواری قانونی نمایندگان مجلس زده است.

بر اساس گفته های ایشان، به نمایندگان تهران اعلام شده که خانه سازمانی به آن ها تعلق نمی گیرد اما در صورتی که خود یا همسرشان، خانه ای به نام خود نداشته باشند، می توانند از طریق مجلس وام ۵۰۰ میلیونی با نرخ سود ۴ درصد تحت عنوان وام ودیعه مسکن دریافت کنند.

ثابتی در ادامه نامه خود اعلام کرد که نکته جالب توجه در مورد این پیشنهاد، عدم وجود موانع قانونی بود. البته ایشان خاطرنشان ساخته که به دلایل مشخصی، از دریافت این وام خودداری کرده است

این مطلب که در کانال تلگرام ایشان منتشر شد، با واکنش های زیادی از سوی مخاطبین مجازی مواجه شد و حتی شوخی های متعددی با آن صورت گرفت! برخی می گویند که وام ودیعه مسکن اساساً متعلق به نمایندگان شهرستانی بوده نه نمایندگان تهران!

البته ثابتی نیز در پاسخ به این شبهه، اعلام کرده که چنین موضوعی صحت ندارد چرا که ریاست مجلس در جلسه غیرعلنی یک ماه قبل، خطاب به تمام نمایندگان اعم از شهرستان ها و تهرانی ها، اعلام کرد که در صورت عدم نیاز، از دریافت وام مزبور خودداری کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس اعلام کرد که اساساً خود ایشان نیز از طریق یکی از مسئولین معاونت اجرایی مجلس متوجه چنین وامی شده است. وی می گوید که فرم درخواست وام به ایشان داده شده اما بعد از ابراز عدم تمایل ثابتی برای دریافت وام مزبور، گفته شده که باید این موضوع را در فرم مربوطه نوشته و امضاء کنند.

تمام جار و جنجال های مربوط به این قضیه، صرفاً یک بازی سیاسی میان امیرحسین ثابتی و منتقدان وی است اما برای مردم، حاوی نکته ای جالب توجه و البته ناراحت کننده می باشد: میان مردم و نمایندگان آن ها، شکافی جدی وجود دارد.

در حال حاضر برای تهرانی هایی که با تورم بالای مسکن دست و پنجه نرم می کنند، وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیونی با نرخ سود ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است. این در حالیست که نمایندگان می توانند ۵۰۰ میلیون تومان به همین منظور و با نرخ سود ۴ درصد دریافت نمایند.

از همه جالب تر اینجاست که همین وام ۲۰۰ میلیونی هم به زحمت پرداخت می شود و مردم باید مدت مدیدی در انتظار دریافت آن باقی بمانند. این در حالیست که نمایندگان مجلس اساساً زحمتی به خود نمی دهند و بدون انتظار، می توانند از تسهیلات مربوطه بهره مند شوند.

از سوی دیگر، سوالی که به ذهن متبادر می شود، نیاز نمایندگان مجلس به وام ودیعه مسکن است. واقعیت اینجاست که تفاوت آشکاری میان حقوق مردم و نمایندگان مجلس وجود دارد. اگر نمایندگان مجلس نمی توانند با حقوق خود که هرگز معلوم نشد چقدر است، از عهده پرداخت اجاره مسکن برآیند، چگونه می توان انتظار داشت که مردم عادی با حقوق مصوب هشت میلیون و ۸۰۳ هزار تومان از عهده پرداخت آن برآیند؟

دیدگاه ها غیرفعال است