تأخیر در تحویل واحدهای مسکن مهر و نهضت ملی

تأخیر در تحویل واحدهای مسکن مهر و نهضت ملی

اگر بانک تسهیلات بدهد، واحدها تکمیل می شوند!


بلاخره بعد از انتظارهای فراوان، فهرست پروژه هایی از نهضت ملی مسکن که پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد به بالا داشتند، به بانک ها ارسال شدند تا تسهیلات مربوطه به آن ها تعلق بگیرد. البته هنوز مشخص نیست که روند همکاری بانک ها به چه صورت خواهد بود اما به هرحال، باید منتظر ماند و دید که آیا شبکه بانکی کشور به وعده خود در قبال اختصاص وام به پروژه هایی با پیشرفت فیزیکی، عمل می کند یا خیر؟!

به گزارش پرشین سازه ، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید، ضمن اعلام این موضوع خاطرنشان ساخت که در شهرهای جدید نیز روند خوبی حاکم است و نزدیک به شش هزار واحد مسکونی آماده افتتاح می باشند.

شهرام ملکی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد که در ارسال پروژه ها به بانک، اولویت را با پروژه های قرار داده اند که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و برای تکمیل به تزریق بودجه نیاز دارند.

ایشان تاکید کردند که با تامین منابع کافی برای این پروژه ها، می توان آن ها را به زودی تکمیل کرده و تحویل داد. در صورتی که منابع مورد نظر تامین شوند، می توان واحدهای مسکن مهر را تا ۲ ماه آینده تکمیل کرده و تحویل داد. البته نمی توان همین موضوع را در خصوص پروژه های نهضت ملی مسکن عنوان کرد.

ملکی خاطرنشان ساخت: در مورد واحدهای نهضت ملی مسکن، یک فهرستی تهیه کرده و به بانک ها ارسال کرده ایم تا برای تامین مالی و پرداخت تسهیلات موردنظر، نهایت همکاری را داشته باشند.

نکته اینجاست که بسیاری از بانک های عامل به نص صریح قانون بی توجهی کرده اند و در طی ۳ سالی که از تصویب قانون جهش تولید مسکن می گذرد، فقط دو الی سه تا از بانک ها توانسته اند به بخشی از تعهدات خود در قبال این قانون عمل کنند. حالا چگونه می توان انتظار داشت که در خصوص این موضوع، همکاری از خود نشان داده و تسهیلات مورد نظر را پرداخت کنند؟

البته گفته می شود که با استفاده از یک سری راهکارها و تمهیدهای قانونی، قرار است بانک ها را به همکاری وادار کنند اما واقعیت اینجاست که بیشترشان، زیان‌ده هستند و در طی سال های گذشته، همواره با تراز منفی رو به رو شده اند. در چنین شرایطی، بعید است که همکاری خوبی از سوی آن ها صورت بگیرد.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ایران در حالی صحبت از تکمیل طرح مسکن مهر در عرض دو ماه می کند که بخش زیادی از این واحدها، هنوز در مراحل ابتدایی ساخت قرار دارند و تکمیل آن ها، در سریع ترین حالت ممکن، ۱ سال زمان می برد. البته این موضوع به شرطیست که منابع مالی کافی تامین شده باشد.

مثلاً در شهر جدید پردیس، بخش زیادی از واحدهای مسکن مهر مشکلات جدی دارند و دقیقاً به همین دلیل است که ساخت و ساز آن ها از یک حد مشخص، جلوتر نرفته است. سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ایران با علم به این موضوع، وعده تکمیل طرح مسکن مهر در طی ۲ ماه را می دهد!

همچنین در شهریور ماه امسال، اعلام کرده بود که از در شهر جدید پردیس، ۱۰ هزار واحد مسکن مهری نیمه تمام باقی مانده که تلاش می شود تا پایان امسال به پایان برسند.

مسکن مهر که بیش از ۱۵ سال است روی زمین مانده و پروژه های آن تکمیل نشده اند، بعید است در طی ۲ ماه تکمیل شده و به دست متقاضیان خود برسند. واقعیت اینجاست که در طی این سال ها، طرح مزبور از یک دولت به دولتی دیگر رسیده و هر بار، به جای حل کلیدی این معضل بزرگ، دولت ها به دنبال اجرای طرح های جدید رفته اند. این در حالیست که تا زمان تکمیل طرح قبلی، بعید است که اعتمادی از سوی متقاضیان مسکن به طرح های جدید ایجاد شود.

خلیل محبت خواه می گوید که نزدیک به ۳ هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده اند و برای افتتاح آماده می باشند. به همین دلیل است که شرکت عمران شهرهای جدید ایران به دنبال تدوین یک برنامه ریزی دقیق برای افتتاح آن هاست. به این ترتیب، ۷۰۰ واحد مسکن مهری دیگر در شهر جدید پردیس باقی می ماند که آن ها هم تا آخر امسال تکمیل خواهند شد!

پیشرفت فیزیکی این واحدها متفاوت است. برخی از آن ها، هنوز روی خاک هستند و بعضی دیگر به مرحله اسکلت رسیده اند. تعدادی دیگر نیز در مراحل فوندانسیون می باشند.

نکته اینجاست که بسیاری از این واحدها قرار بود در مدت زمان ۱۲ الی ۱۸ ماه تکمیل شده و به دست متقاضیان برسند. حالا که ۱۵ سال از این وعده گذشته، بعید است که بتوان در مدتی کوتاه تمام مشکلات آن ها را حل کرد. مدیرعامل شرکت عمران پردیس می گوید که بیشتر واحدهایی که هنوز روی خاک هستند، در فاز ۱۱ پردیس واقع شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است