نهضت ملی مسکن اردیبهشت ۱۴۰۳

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


یکی از اتفاقاتی که دولت سیزدهم در بخش مسکن رقم زد، همت و اراده جدی برای اتمام طرح مسکن مهر بود. حالا وزیر راه و شهرسازی می گوید که تا نیمه اردیبهشت امسال، توانسته اند ۱۳۰ هزار و ۲۱۰ واحد مسکونی از طرح مسکن مهر را تکمیل کرده و به متقاضیان خود تحویل بدهند.

به گزارش پرشین سازه ، نزدیک به دو دهه از آغاز طرح مسکن مهر می گذرد و هنوز هم بخشی از پروژه های آن نیمه تمام باقی مانده اند. دولت های ۱۱ و ۱۲ کار خاصی در رابطه با تکمیل این واحدها انجام ندادند و این میراث بزرگ و دردسرساز به دولت سیزدهم رسید.

علاوه بر طرح مسکن مهر، طرح نهضت ملی مسکن نیز توسط این دولت به اجرای درآمد و با توجه به اخباری که این روزها منتشر می شود، روند خوبی پیدا کرده است. بعد از شناسایی اراضی مناسب، تامین منابع مالی و مشارکت مردم، بلاخره طرح مزبور به اجرا درآمد و حالا گفته می شود که نزدیک به ۲.۵ میلیون واحد مسکونی در حال اجراست.
طرح نهضت ملی مسکن به شکل های مختلفی اجرایی شده است. بخش عظیمی از آن در قالب انبوه سازی در اراضی دولتی پیگیری می شود. بخشی دیگر نیز در قالب واگذاری زمین به شکل انفرادی یا گروهی ساخته می شود. مدل های دیگری از جمله نوسازی بافت فرسوده، اجاره ۹۹ ساله، طرح جوانی جمعیت و ساخت مسکن روستایی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس آمارهایی که در خصوص نهضت ملی مسکن منتشر می شود، نزدیک به ۴۵ هزار هکتار زمین برای این طرح تامین شده است که در آن، ساخت ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار واحد انجام خواهد شد. البته لازم به ذکر است که ۴۵ هکتار زمینی که شناسایی شده، برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی کافیست و الباقی پروژه هایی که روند ساخت خود را آغاز کرده اند، به شکل نوسازی بافت فرسوده شهری و روستایی یا مدل های دیگری از ساخت و ساز، پیگیری می شوند.
گفته می شود که زمین های مزبور در قالب اجاره ۹۹ ساله به متقاضیان مسکن ارائه می شوند. متقاضیان می توانند به شکل انفرادی یا گروهی برای دریافت زمین اقدام کرده و به شکل خودمالکی، اقدام به ساخت مسکن نمایند. ناگفته نماند که این متقاضیان می توانند از تسهیلات بانکی که برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده، استفاده کنند.

بر اساس گزارش هایی که روح الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، تا به امروز که نزدیک به سه سال از آغاز دولت سیزدهم می گذرد، ۵۰۰ هزار واحد تکمیل شده و به دست متقاضیان خود رسیده است.
۴۸۰ هزار واحد از طریق واگذاری زمین ساخته می شوند!
یکی دیگر از قالب های ساخت مسکن ملی، واگذاری زمین به متقاضیان است. حالا گفته می شود که ۴۸۰ هزار واحد در شهرها و روستاهای کشور از طریق واگذاری زمین ساخته می شوند. سهم شهرها از این زمین های واگذار شده، ۳۳۰ هزار و ۳۸۱ واحد بوده است. در روستاهای کشور نیز، ۷۹ هزار و ۱۰۴ واحد از این طریق ساخته خواهد شد.
در طی طرح هایی مثل جوانی جمعیت نیز، زمین هایی با اجاره ۹۹ ساله تحویل متقاضیان می شود. سهم این طرح از واگذاری زمین نیز، ۷۰ هزار و ۲۵۰ واحد است.

بخشی از طرح نهضت ملی مسکن نیز به شکل انبوه سازی در شهرهای بزرگ پیگیری می شود. نزدیک به ۷۲۱ هزار و ۳۱۰ واحد به شکل اجاره ۹۹ ساله و انبوه سازی، در حال ساخت می باشند.
آمارهایی که از نوسازی بافت فرسوده نیز به گوش می رسد، قابل توجه است. گفته می شود که نزدیک به ۲۷۰ هزار و ۴۶۵ واحد در دست نوسازی می باشند.
وضعیت نوسازی و بهسازی واحدهای روستایی نیز قابل قبول است و بر اساس آمارهای منتشر شده از وزارت راه و شهرسازی، ۵۲۱ هزار و ۹۸۵ واحد روستایی یا نوسازی شده اند، یا مراحل نوسازی را طی می کنند.
اما در میان تمام آمارهایی که به بخش مسکن سازی مربوط می شود، موضوع تکمیل ۱۳۰ هزار و ۲۱۰ واحد از مسکن مهر، خبر جالب توجهی است. دولت سیزدهم وعده داده که تا پایان دوره خود، طرح مسکن مهر را به پایان رسانده و تمام واحدهای نیمه تمام آن را تکمیل کرده و به متقاضیان تحویل دهد.
اقدامات مختلفی در این راستا انجام شده و دولت سیزدهم، به سرعت مشغول تکمیل این واحدهاست و هر روز آمارهای جدیدی از این واحدها، ارائه می کند. از سوی دیگر، تامین مسکن ملکی و سازمانی نیروهای مسلح نیز به نقطه خوبی رسیده و نزدیک به ۲۵۴ هزار و ۱۴۶ واحد، در دستور کار قرار گرفته اند.

نکات قابل توجه
  • دولت سیزدهم به وعده های خود در خصوص مسکن عمل می کند.
  • پیشرفت قابل توجهی در طرح نهضت ملی مسکن حاصل شده است.
  • مسکن مهر به زودی به طور کامل تکمیل خواهد شد.
  • دولت برای تامین مسکن اقشار مختلف جامعه برنامه ریزی کرده است.

دیدگاه ها غیرفعال است