ناترازی انرژی، بلای جان صنعت ساختمان | افزایش شدید قیمت سیمان و فولاد

ناترازی انرژی، بلای جان صنعت ساختمان | افزایش شدید قیمت سیمان و فولاد

تأثیر قطعی برق بر قیمت مصالح ساختمانی و رشد تورم مسکن


در مرداد ماه سال جاری، وضعیت تولیدات مصالح ساختمانی رو به افول رفت و مانند سال های گذشته، این موضوع اثر تورمی زیادی روی قیمت مسکن گذاشت. قطعی برق و کاهش تولید باعث شد که کارخانه های تولیدکننده مصالح ساختمانی دوباره قیمت خود را دستکاری کنند که همین موضوع، مسکن را گران تر کرد.

به گزارش پرشین سازه ، وقتی که ناترازی انرژی در کشور رخ می دهد، اولین صنایعی که دچار اختلال و توقف تولید می شوند، صنایعی مثل فولاد و سیمان هستند. در تابستان امسال نیز این موضوع را به وضوح مشاهده کردیم که قطعی برق، چه بلایی بر سر تولیدکنندگان فولاد و سیمان آورد.

بسیاری از فولادسازان حلقه های میانی و پایانی زنجیره یعنی از شمش فولادی گرفته تا مقاطع طویل فولادی، با کاهش شدید تولیدات خود مواجه شدند و همین موضوع سبب تغییرات تورمی در بازار مسکن شد.

زمانی که تولید مقاطع فولادی در بورس کالا کاهش یافت، طبیعتاً قیمت آن نیز بالا رفت. در سال گذشته، قیمت هر کیلوگرم میلگرد به شکل متوسط در انبار بازار آزاد تهران ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان بود که در مرداد امسال با رشد ۲۴ درصدی به ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

با توجه به اطلاعات موجود، سیمان در بورس کالای ایران با جهش قیمتی ۷۷ درصدی نسبت به مردادماه سال گذشته مواجه شده است. به نحوی که متوسط نرخ فروش هر کیلوگرم سیمان تیپ ۲ که مربوط به یکی از تولیدکنندگان برتر مرکز کشور است، از ۱۰ هزار و ۲۹۳ ریال در مرداد ماه سال گذشته به ۱۸ هزار و ۲۶۸ ریال در مرداد ماه جاری رسیده است.

یکی از نکات جالب توجهی که باعث ثبات نسبی قیمت ها در مرداد ماه سال گذشته شد، مدت زمان کوتاه قطعی برق بود. به عبارت دیگر در سال مرداد ماه سال گذشته، واحدهای سیمانی با قطعی برق کمتری نسبت به امسال مواجه بودند که همین موضوع، سبب تولید مستمر سیمان و ثبات قیمت آن در بازار شد. به این ترتیب، حتی در روزهای گرم تابستانی که اوج تقاضا برای مصالح ساختمانی است نیز، قیمت این محصول در حد نرخ پایه ماند و افزایش قیمت پیدا نکرد.

این اتفاق در سال جاری تکرار نشد و از همان خرداد ماه، ناترازی برق به بدترین شکل ممکن، اثر خود را روی تولیدات ساختمانی گذاشت و عرضه سیمان و فولاد را با اختلال مواجه کرد. در نتیجه، بسیاری از متقاضیان سیمان در رینگ صنعتی بورس کالا، ناچار به رقابت قیمتی شدند و ناگهان قیمت سیمان تیپ ۲ به ۱۸ هزار و ۲۶۸ ریال به ازای هر کیلوگرم رسید. این قیمت مربوط به بورس کالا است و در بازار آزاد تهران، سیمان تیپ ۲ تا دو برابر قیمت نیز خرید و فروش می شود.

در نتیجه افزایش قیمت سیمان و فولاد، طبیعتا بازار مسکن نیز دچار تلاطم شد و خیلی از فعالان بازار از افزایش قیمت و رکود تورمی در این بازار خبر داده اند.

تولیدکننده و مصرف کننده با هم متضرر شدند!

دبیر انجمن سیمان اعلام کرد که رشد بهای این کالا در یک سال اخیر به خاطر ناترازی انرژی و محدودیت های اعمال شده بر این صنعت بوده است که طبیعتاً به زیان دیدن تولیدکننده های سیمان منجر شده است.

علی اکبر الوندیان می گوید که در خرداد ماه امسال، واحدهای سیمانی مشمول محدودیت در تامین برق شدند و زمزمه قطع گاز نیز از نیمه پاییز به گوش می رسد. بنابراین واحدهای تولیدی در هر دو فصل گرما و سرما با بحران انرژی مواجه هستند. در حال حاضر، ۷۲ کوره سیمان در کشور به خاطر قطع برق، تولید خود را متوقف ساخته اند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: البته به دلیل ذخیره مناسب کلینکر و سیمان در انبار تولیدکنندگان، سطح عرضه این محصول در ماه های خرداد، تیر و حتی مرداد قابل قبول و مطابق با نیاز بازار بود اما پیش بینی می شود که در هفته های آتی، به دلیل استمرار افت اجباری تولید، متقاضیان به رقابت قیمتی وادار شده و به این ترتیب، نرخ ها بالاتر برود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که برخلاف تصور رایج، جهش قیمت سیمان به نفع تولیدکننده و این صنعت نیست؛ چرا که با توقف اجباری تولید، هزینه ها بالا می رود و شرایط بازار نیز ملتهب می شود.

بنابراین با توقف تولید، مصرف کننده و تولیدکننده، هر دو به شکلی یکسان ضرر می بینند. زیان حاصل از محدودیت انرژی به قدری جدی شده که خیلی از صنایع کشور از جمله صنعت سیمان و فولاد، حاضر شده اند که انرژی را با قیمتی رقابتی از بازار آزاد خریداری کنند، به شرط اینکه تامین آن مستمر باشد.

به عبارت دیگر، اگر انرژی موردنیاز این صنایع به شکل مستمر و مداوم تامین شود، خیلی از آن ها حاضر هستند که به آزادسازی نرخ انرژی تن بدهند و حتی از رشد قیمت نهاده انرژی استقبال هم می کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است