اکثریت مردم با مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس موافقند

اکثریت مردم با مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس موافقند

مردم از مالیات بر خانه‌های لوکس و خالی حمایت می‌کنند


دریافت مالیات بر خانه های لوکس، اقدامی بود که در راستای بهبود وضعیت بازار مسکن و عدالت اجتماعی صورت گرفت. گرچه می توان نقدهای زیادی به شیوه اجرای این قانون وارد کرد اما به هرحال نباید اهمیت این گام بزرگ را دست کم گرفت. حالا بر اساس نتایج یک نظرسنجی، گفته می شود که ۷۲ درصد مردم کاملا موافق دریافت مالیات بر خانه های لوکس هستند.

به گزارش پرشین سازه ، موضوع شکاف اقتصادی موجود در جامعه باعث شده که خیلی از سازمان ها و نهادها دست به کار شده و برای افزایش عدالت اجتماعی اقداماتی انجام دهند. قانون مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس نیز در همین راستا صورت گرفت. بر اساس قانون مزبور، کسانی که ملک لوکس یا خودروی گرانقیمتی دارند که از ارزش آن از یک مبلغ مشخص بالاتر باشد، باید مالیات بپردازد.

همان نظرسنجی نشان می دهد که ۶۸.۲ درصد مردم نیز موافق دریافت مالیات از صاحبان خودروهای گران هستند. البته واقعیت اینجاست که خیلی از کارشناسان به شیوه تشخیص لوکس بودن یک ملک یا خودرو نقد وارد می کنند و می گویند که نباید تورم تحمیل شده بر املاک یا خودروها را حساب کرد.

قانون دریافت مالیات از خانه های لوکس برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ کلید خورد و از همان سال، روند تشخیص و شناسایی ملک های لوکس و مالکان آن ها آغاز گشت. در سال ابتدایی تصویب و اجرای این قانون، فهرست خوبی از این مالکان به دست نیامد و بر اساس گزارش های سازمان امور مالیاتی، خیلی از مالکان شناسایی شده توسط وزارت راه و شهرسازی، جزو مالکان املاک لوکس یا خالی نبوده اند.

از سوی دیگر، نقدهایی هم به نرخ های موجود مالیات بر واحدهای لوکس وارد شده است و می گویند این نرخ ها، بازدارندگی لازم را ندارند. لازم به ذکر است که برای ارتقاء این قوانین و اصلاح آن ها، باید مطالبه ای عمومی شکل بگیرد.

نتایج نظرسنجی مزبور می تواند نشان دهنده موافقت ضمنی بیشتر مردم بر این قانون باشد اما واقعیت اینجاست که هنوز هم خیلی از مردم، اطلاعات چندانی در مورد این قانون ندارند و باید پروسه آگاهی بخشی نسبت به این مسئله صورت بگیرد.

علاوه بر رضایت مردم جهت دریافت مالیات از خانه های لوکس، بیش از ۶۵ درصد مردم موافق دریافت مالیات از مالکان خانه های خالی نیز هستند. این نظرسنجی که در مردادماه امسال با رعایت استانداردهای علمی و به شکل تلفنی برگزار شده، نشان می دهد که در مقابل این ۶۵ درصد، بخشی از مردم(۲۹.۳ درصد) به میزان اندک با دریافت مالیات از خانه های خالی موافق هستند.

خانه های خالی که یکی از بزرگ ترین معضلات شهرهای بزرگ کشور است، تبدیل به تجسم حسرت ها و امیدهای متقاضیان خانه شده اند. در حالیکه بخش زیادی از جوانان و ساکنان تهران در حسرت خرید چند متر خانه مانده اند، هزاران هزار واحد خالی در سطح شهر وجود دارد که برخی از آن ها، حتی رنگ مستاجر یا مالک را نیز به خود ندیده اند و صرفاً در جهت دلالی و سوداگری به کار می روند.

همواره بحث دریافت مالیات از مالکان واحدهای خالی در کنار مالیات ستانی از خانه های لوکس مطرح شده است. واقعیت اینجاست که مردم در خصوص هر دو مورد، موافقت خود را نشان داده اند و حتی اعلام کرده اند که مالیات ستانی باید از مالکان خودروهای لوکس نیز انجام شود.

بررسی شاخص سنی و جنسیتی این نظرسنجی نیز واقعیت های جالب توجهی را افشاء می کند. بیشتر کسانی که مورد مصاحبه قرار گرفته اند، بین ۳۶ الی ۵۰ سال داشته اند. به عبارت دیگر، اکثر این افراد متقاضی بالقوه مسکن به حساب می آیند.

از سوی دیگر، ۷۶ درصد زنان کاملاً موافق دریافت مالیات از خانه های لوکس و خالی بوده اند. ۷۵.۷ درصد مردان نیز اعلام موافقت برای دریافت مالیات از این مالکان کرده اند. بنابراین به نظر می رسد که تفاوت زیادی میان نظر مرد و زن در خصوص مالیات ستانی وجود ندارد.

متاسفانه نمی توان گفت که روند اخذ مالیات از این مالکان به خوبی پیش رفته و انتظارات مردم برآورده شده است. بر اساس گزارش های موجود، کل مبلغ جمع آوری شده در این ۳.۵ سال بعد از تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی و لوکس، به اندازه خرید یک آپارتمان متوسط متراژ در مناطق شمالی تهران هم نبوده است.

وقتی که مبلغ این مالیات تا این حد کم و ناچیز است، چگونه می توان انتظار داشت که بازدارندگی لازم را داشته باشد؟ آیا مالکانی که در حال حاضر نیز سود کافی از خالی بودن واحدهای خود می برند، حاضر هستند به خاطر مبلغ ناچیز مالیات آن را به بازار عرضه کنند؟

دولت چهاردهم باید اصلاحی جدی در قانون مزبور داشته باشد و تلاش بیشتری در راستای بهبود اجرای آن در پیش بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است