طرح نهضت ملی مسکن؛ معضلی برای دولت جدید

طرح نهضت ملی مسکن؛ معضلی برای دولت جدید

دولت جدید و معضل تکمیل طرح‌های مسکن: تعهدات بر زمین مانده دولت سیزدهم و پیچیدگی‌های مالی


دولت چهاردهم در حالی کار خود را آغاز می کند که سطح بازار مسکن، هیچوقت تا به این حد پایین نبوده و هرگز بازار با این حجم از مشکلات و معضلات، رو به رو نشده است. حالا برای بهبود این وضعیت و پاسخگویی به نیاز مردم، تنها راهی که جلوی دولت جدید است، عمل به تعهدات دولت قبل می باشد. باید تکلیف وعده های بر زمین مانده روشن شود و برای مردم، مسکن مناسب تهیه گردد.

به گزارش پرشین سازه ، به روال همیشه احتمالا وزیر راه و شهرسازی دولت قبل، وزیر جدید را همراهی خواهد کرد تا حوزه مسکن سازی به درستی پیش برود. البته در این میان، دولت چهاردهم با یک تکلیف نوشته شده به نام طرح نهضت ملی مسکن مواجه است که توسط دولت قبل اجرا شده اما هنوز ناقص است و تکمیل نشده است.

مشکل اینجاست که دولت چهاردهم، ابعاد مالی تکمیل این طرح را نمی داند و از هزینه های اجتماعی عدم اجرای این طرح نیز بی خبر است. بنابراین ممکن است این موضوع را سرسری بگیرد. دولت چهاردهم ناچار است با این مهمان ناخوانده کنار بیاید و هیچ راهی جز اجرای کامل تعهدات دولت سیزدهم برای مسئولین دولت جدید وجود ندارد. درست مانند طرح های قبلی از جمله مسکن مهر و اقدام ملی که به دولت های بعدی رسیده اند.

حال وظیفه دولت جدید این است که هزینه های ناخوانده ای که وجود دارد را بررسی کرده و آن ها را شناسایی کند تا برنامه ریزی مالی دقیقی برای آن ها داشته باشد. واقعیت اینجاست که نه می توان تعهدات مربوط به مسکن مهر و زمین ۹۹ ساله را حذف کرد، نه شروع ساخت و ساز واحدهای نهضت ملی مسکن و تسهیلات پرداخت شده را نادیده گرفت. بنابراین عملآً هیچ راه دیگری برای دولت باقی نمی ماند.

واقعیت اینجاست که بخش زیادی از متقاضیان مسکن، آورده های خود را به طرح های مسکن سازی مسکن مهر، اقدام ملی و نهضت ملی پرداخت کرده اند و حالا تغییر دولت برای آن ها محلی از اعراب ندارد. آن ها به دنبال مسکنی هستند که پولش را پرداخت کرده اند و حق دارند که واحد خود را هرچه سریع تر تحویل بگیرند.

بررسی ها نشان می دهد که دولت چهاردهم در همان بدو کار خود، به ۱۱۰۰ همت اعتبار بانکی نیاز دارد تا واحدهای آغاز شده که وعده ساخت آن ها در دولت قبلی داده شد را به سرانجام برساند و به مردم تحویل دهد.

بر اساس گزارش های موجود تا به امروز، فقط ۷۴.۷ همت تسهیلات به واحدهای مزبور پرداخت شده است و هنوز هم، راه زیادی برای تکمیل این طرح باقی مانده! در واقع، پیشرفت فیزیکی واحدهای نهضت ملی مسکن فقط ۴۰ درصد بوده که این موضوع نشان می دهد که بخش زیادی از کار ساخت و ساز مسکن به گردن دولت چهاردهم افتاده است.

در میان ثبت نام کنندگان مسکن دولتی، نزدیک به ۲ میلیون خانه اولی وجود دارد که به آن ها وعده ساخت مسکن با زمین ۹۹ ساله داده شده است. از این میان فقط برای ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار، زمین ۹۹ ساله تامین شده و به همین اندازه هم، ساخت و ساز مسکن آغاز شده است.

جالب توجه اینجاست که مبلغ وام نیز در طی یک ماه گذشته تغییر کرده و از ۵۵۰ میلیون قبلی، بیشتر شده است. بنابراین تعهد دولت چهاردهم برای پرداخت وام از دولت قبل نیز بیشتر خواهد شد. به این ترتیب تعهدات مالی دولت چهاردهم از ۶۰۵ همت به حداقل ۸۷۷ همت افزایش پیدا می کند.

سوال اینجاست که آیا دولت جدید، چنین مبلغی را در خزانه خود خواهد داشت و آیا بانک ها قادر به پرداخت این تسهیلات می باشند یا خیر؟! واقعیت اینجاست که وضعیت مالی بانک مسکن چندان جالب توجه نیست و از آن جایی که این بانک، بزرگترین تامین کننده مالی طرح نهضت ملی مسکن می باشد، پرداخت چنین رقمی از بودجه بانکی، تقریباً غیرممکن به نظر می آید.

از سوی دیگر، در طی ماه های گذشته، وام ساخت مسکن ملی توسط بانک مزبور برای برخی از پروژه ها و سازندگان متوقف شده است و گفته می شود که حد استقراض بانک عامل از بانک مرکزی پر شده است. بنابراین اصلاً مشخص نیست که منبع بعدی دولت برای تامین بودجه طرح های مسکن سازی چه خواهد بود.

اصلی ترین پیچیدگی دولت جدید، تامین اعتبار حداقل ۶۰۰ همت برای طرح های مسکن سازی است که به نظر می آید برای آن، فعلاً برنامه ای ندارد و چیز خاصی هم مشخص نیست.

واقعیت اینجاست که بر اساس گفته های برخی از کارشناسان، کار دکتر پزشکیان برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن از کار دولت حسن روحانی برای تکمیل مسکن مهر نیز سخت تر است چرا که شرایط ساخت و ساز، هیچوقت تا به این اندازه پیچیده و بغرنج نبوده است.

دیدگاه ها غیرفعال است