نوسازی بافت فرسوده با مشارکت دولت، انبوه‌سازان و مالکان!

مشارکت دولت، انبوه‌سازان و مالکان!

طرح جدید دولت برای نوسازی بافت فرسوده: خرید واحدهای نوسازی شده توسط دولت در صورت انصراف مالکان!


رویکرد دولت به نوسازی بافت فرسوده در طی چند سال گذشته تغییری جدی یافته و به تازگی، متوجه پتانسیل های عظیم این بافت شده اند. حالا در جدیدترین تسهیلاتی که برای سازندگان این بافت در نظر گرفته شده، قرار است که دولت و انبوه سازان به کمک مالکان آمده و این طرح را به انتها برسانند.

به گزارش پرشین سازه ، حتی در صورتیکه مالک بعد از نوسازی واحد، تمایلی به سکونت در آن نداشت، می تواند آن را به دولت بفروشد. بعد از آن، واحد مزبور به متقاضیان نهضت ملی مسکن واگذار خواهد شد.

طرح نهضت ملی مسکن ساخت و ساز بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را آغاز کرده است. بر اساس آمارها، قرار است که ۲۸۵ هزار واحد در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری ساخته شوند. از این میان، ۱۰۲ هزار واحد فرسوده نوسازی شده و به بهره برداری رسیده اند.
با توجه به اینکه این بافت، زیرساخت لازم را دارد و از لحاظ دسترسی به خدمات شهری نیز جایگاه قابل قبولی دارد، پیگیری نوسازی آن، می تواند با اقبال عمومی و تسریع در اجرای طرح ها همراه باشد.

دولت سیزدهم موفق شد که ۴۷ پروژه زیربنایی از ۷۹ پروژه را تکمیل کرده و به بهره برداری برساند. همچنین از میان ۵۱۳ پروژه روبنایی، ۳۰۶ پروژه در راستای محرومیت زدایی از این مناطق اجرایی شده است. وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در مدت ۳ سالی که فعالیت کرده، توانسته است به دستاوردهای خوبی در حوزه نوسازی بافت فرسوده برسد.

پایان ۲۴۶ پروژه فضای شهری در بافت فرسوده

به طور کلی در طی دولت سیزدهم، ۴۱۲ پروژه فضای شهری توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران آغاز شد که از این میان، ۲۴۶ پروژه به اتمام رسیده و ۱۶۶ پروژه دیگر نیز در دست اجراست. بخش ویژه ای از تمرکز دولت روی بهسازی معابر بود که خوشبختانه با همت شرکت بازآفرینی، ۲ هزار و ۵۰ کیلومتر در ۴۸۸ شهر، بهسازی صورت گرفت.

بخش دیگری از اقدامات دولت در قالب تسهیل صدور مجوزها و انشعابات، حمایت های کالبدی و واگذاری واحد در ازای زمین و …بود. مثلا در بسته ۱۹ بندی مشوق مالکان واحدهای فرسوده، یکی از بندها به تخفیف ۵۰ الی ۱۰۰ درصدی هزینه صدور پروانه ساخته اختصاص پیدا کرده بود. همچنین وزارت نیرو و آب و… موظف بودند که انشعابات جدید این واحدها را خارج از نوبت انجام دهند.

باید انبوه سازان پای کار بیایند

بر اساس آخرین آمارهایی که در خصوص بافت فرسوده و ساختمان های ناپایدار آن، منتشر شده، مشخصاً ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای غیرایمن در کشور وجود دارد که پذیرای ۱۰ میلیون نفر از جمعیت هستند. به عبارت دیگر، ۱۶۷ هزار هکتار، شش هزار محله و ۳۰۰ هزار کوچه جزو بافت فرسوده محسوب می شوند.

نکته اینجاست که برای نوسازی این بافت، نمی توان توقع چندان زیادی از مالکان داشت؛ چرا که بیشتر آن ها، توان نوسازی ندارند. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران می گوید که حتی با وجود پرداخت تسهیلات ارزان قیمت هم نمی توان توقع بازپرداخت آن را از این مالکان داشت.
محمد آئینی تاکید کرد که اگر این مالکان پول کافی داشتند در بافت فرسوده زندگی نمی کردند. اینجاست که باید پای انبوه سازان را به بافت فرسوده باز کرد. البته این اقدام، خالی از چالش نیست چرا که ورود به بافت فرسوده، برای بسیاری از سازندگان و انبوه سازان، صرفه اقتصادی ندارد.
در حال حاضر، در سند تحول دولت بر ارائه بسته های تشویقی مختلف تاکید شده تا سرمایه گذاران را برای ورود به نوسازی، ترغیب کرد.
در صورت انصراف مالک، دولت واحد نوسازی شده را تملک خواهد کرد!
یکی دیگر از نکات جالب توجهی که در خصوص نوسازی بافت فرسوده وجود دارد، این است که حتی اگر مالک، از دریافت واحد نوسازی شده انصراف دهد، صندوق ملی مسکن می تواند آن را تملک کند.
ریاست این صندوق اعلام کرد که صندوق ملی مسکن این آمادگی را دارد که در صورت انصراف مالکان، پروژه های انبوه سازان را خریداری کند. در واقع، مشارکتی سه جانبه میان صندوق، سرمایه گذار و مالک شکل خواهد گرفت. واحدهایی که توسط دولت تملک شده اند به متقاضیان نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا می کنند.
از سوی دیگر، حلقه های میانی در ۱۳۷ شهر و ۵۷۲ محله راه اندازی شده اند. این حلقه های میانی، قرار است مردم را به نوسازی واحد خود ترغیب کرده و سیاست های شرکت بازآفرینی شهری و دولت را برای متقاضیان بازگو کنند و اسناد آموزشی را در اختیار آن ها قرار دهند.
دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تلاش کرده که با چنین اقداماتی، مردم را به حضور در نوسازی بافت فرسوده ترغیب کند و به این ترتیب، سرعت بیشتری به اجرای این طرح ببخشد.

News summary in English

Renovation of worn-out fabric with the participation of the government, builders and owners!

The government’s approach to revitalizing deteriorated urban fabric has undergone significant changes in recent years, recognizing the immense potential of these areas. In the latest facilities provided for developers in these areas, the government and construction giants are set to collaborate with property owners to implement redevelopment projects.

According to Persiansaze, even if the owner has no intention of residing in the renovated unit, they can sell it to the government, which will then allocate it to redevelopment applicants. The redevelopment plan for deteriorated urban fabric, initiated by the National Housing Movement, aims to construct over 285,000 units in these areas, with 102,000 units already renovated and operational.

Key highlights include the cooperation between the government and the private sector, providing facilities for property owners, and incentivizing investment in redevelopment. The government is also prepared to acquire units from reluctant owners, ensuring progress in the revitalization process.

دیدگاه ها غیرفعال است