جنت آباد، محبوب ترین محله تهران برای خرید مسکن

جنت آباد، محبوب ترین محله تهران برای خرید مسکن

منطقه 5 تهران، بیشترین ارزش ریالی معاملات مسکن را دارد!


در طی سال های اخیر، همواره بعضی از مناطق تهران برای معاملات مسکن محبوب تر بوده اند که در رأس این مناطق، می توان به منطقه ۵ و ۱۰ تهران اشاره کرد. حالا گفته می شود که منطقه ۵ تهران دارای بیشتری ارزش معاملات در سال ۱۴۰۲ بوده که مشخصاً نشان می دهد محبوبیت این منطقه برای معامله گران مسکن بسیار بالاست و سرمایه گذاری در بازار مسکن این ناحیه، ریسک کمتری به همراه دارد.

به گزارش پرشین سازه ، در سالی که رکود بازار مسکن خیلی از مشاغل ساختمانی را تحت الشعاع قرار داد، وجود مناطقی مثل منطقه ۵ تهران که همچنان پذیرای معاملات مسکن هستند، غنیمت محسوب می شود.

سیاست های دستوری دولت برای کنترل قیمت بازار مسکن، منجر به ایجاد رکودی عمیق و طولانی در این بازار شد. جالب اینجاست که این رکود عمیق منجر به توقف رشد قیمت ها نشد و در حال حاضر، قیمت هر متر مربع مسکن پایتخت به ۸۵ میلیون تومان رسیده است. طبیعتاً این قیمت میانگین تهران است و در برخی نقاط، مبلغ مزبور ممکن است کم یا زیادتر شود.

البته در این میان برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که در اثر رکود فراوان در سال گذشته، قیمت مسکن با رشد چندان زیادی مواجه نشد و قیمت ها تقریباً ثابت مانده اند. بر اساس گزارش های رسمی، آمار معاملات خرید و فروش مسکن در تهران، حدود ۷۹ درصد کاهش داشته است که نشان از وخامت اوضاع بازار مسکن می دهد.
در حال حاضر، تنها بخش هایی از بازار مسکن تهران، همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده اند و گاه و بیگاه، معاملاتی در آن ها شکل می گیرد که طبیعتاً چندان جالب نیستند و نمی‌ توانند افت معاملات در دیگر مناطق را جبران کنند.

بررسی عمیق این موضوع نشان می دهد که اصلی ترین دلیل کاهش سطح معاملات مسکن در تهران، توان مالی مردم و کاهش درآمد خانوار است. واقعیت اینجاست که بیشتر متقاضیان مسکن، پول زیادی برای پس انداز خرید مسکن ندارند و کسانی که قبل از این، سرمایه خود را جمع کرده بودند که مسکن بخرند، با افزایش قیمت ها از این بازار رانده شدند. به عبارت دیگر، در حال حاضر هیچ یک از تقاضاهای موجود در بازار مسکن از جنس تقاضای مصرفی نیست.
البته تقاضای سرمایه ای نیز کاهش داشته و به دلیل افت بازدهی و ریسک های موجود در این بازار، تمایل سرمایه گذاران به بازار مسکن نیز کمتر شده است.

بررسی های مختلف نشان می دهد که از میان تمام محله های تهران، بیشترین ارزش ریالی معاملات به منطقه ۵ و محله جنت آباد مربوط بوده است. در پنج سال گذشته، بعد از جنت آباد، بیشترین رونق معاملات به بلوار فردوس، پونک و سازمان برنامه تعلق داشته!
در این میان، برخی از محله های تهران، رونق چندانی نداشته اند و کمتر معامله ای در آن ها صورت گرفته است. از این جمله می توان به منطقه ۱۹ و محله نعمت آباد اشاره کرد که کمترین ارزش معامله مسکن را در میان مناطق ۲۲ گانه تهران داشته است. بعد از آن، نوبت به منطقه ۱۲ و بازار تهران می رسد.
البته لازم به ذکر است که منطقه ۵ تهران بیش از دیگر مناطق پایتخت، مساحت دارد و شاید دلیل اصلی محبوبیت آن نزد معامله کنندگان، تنوعی است که این منطقه به خریداران ارائه می کند. به همین دلیل، نباید ارزش معاملات این منطقه را با دیگر مناطق تهران مقایسه کرد.
اگر ارزش ریالی معاملات مسکن در مناطق و محله های تهران را بررسی کنیم، متوجه می شویم که محله جنت آباد در صدر قرار گرفته و محبوب ترین محله برای معامله گران مسکن است.
در این میان، سرمایه گذاران ملکی علاقه زیادی به محله های آجودانیه و فرمانیه در منطقه ۱ تهران از خود نشان داده اند. در واقع گرچه محله هایی مثل بلوار فردوس در منطقه ۵ تهران محبوبیت زیادی دارند اما به نظر می آید که از نگاه سرمایه گذارانه، همچنان منطقه ۱ در صدر است.
اگر سری به نواحی جنوبی و شرقی تهران بزنیم، متوجه می شویم که در قیاس با محله های غربی و شمالی تهران، رونق چندانی از لحاظ معاملات مسکن ندارند. بیشتر معاملات مسکن در جنوب، جنوب غربی و نواحی مرکزی و شرقی تهران در محله هایی مثل تهرانپارس غربی، ابوذر، کارون، توحید و استاد معین انجام می شود و الباقی محله های این نواحی، رونق چندانی از لحاظ معاملات مسکن ندارند.
به طور کلی، با گذشت نزدیک به ۵ سال از آغاز نوسانات بازار مسکن، رونق بازار در برخی از مناطق تهران، می تواند خبر امیدوارکننده ای باشد و نشان بدهد که این بازار با وجود ضعف فراوان، هنوز زنده است.

نکات قابل توجه
  • بازار مسکن تهران در رکود عمیقی به سر می برد.
  • با وجود این رکود، برخی از محله ها مانند جنت آباد همچنان محبوب هستند.
  • کاهش توان مالی مردم، عامل اصلی افت تقاضای مسکن است.
  • سرمایه گذاری در مناطق شمالی و مرکزی تهران، همچنان جذابیت دارد.
  • رونق معاملات در برخی از محله ها، می تواند نشانه ای از بهبود تدریجی بازار باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است