قیمت خانه در تهران; تیرماه سال ۱۴۰۲

قیمت خانه در تهران چند؟ تیرماه سال 1402!

این روزها، خبری از معاملات مسکن نیست و وضعیت رکود بر بازار حاکم شده است. کاهش روز به روز قیمت ها، باعث شده که خیلی از خریداران بتوانند بیشتر چانه بزنند و تخفیف های بیشتری از مالکان بگیرند.

به گزارش پرشین سازه ، بازار امروز ملک تهران به گونه ای شده که خیلی از خریداران، دست بالا را دارند. چرا که انتظار برای کاهشی تر شدن قیمت ها بیشتر است. در نتیجه، متقاضیان مسکن می توانند مانور بیشتر به هنگام چانه زنی داشته باشند.

از ابتدای خرداد ماه، قیمت ها روند کاهشی به خود گرفته است اما هنوز هم بازار رونق ندارد. در واقع بیشتر بنگاه داران و مشاوران املاک می گویند که متقاضیان همچنان سردرگم مانده اند و نمی دانند که دست به معامله بزنند یا خیر!

بررسی های میدانی نشان می دهد که بیشترین کاهش قیمت در مناطق شمالی تهران رخ داده است. البته دلیل اصلی چنین کاهشی، افزایش بیش از حد قیمت ها در این منطقه است. در واقع دیگر خریداری برای این واحدها پیدا نمی شد و به همین دلیل، فروشندگان نیز ناچار شدند که قیمت های خود را پایین تر بیاورند.

با این وجود، هنوز هم تقاضای مصرفی چندانی در مناطق شمالی تهران وجود ندارد و بیشترشان به سراغ مناطق مرکزی یا جنوبی پایتخت رفته اند. گزارش ها حاکی از کاهش قیمت ۲۰ الی ۳۰ درصد در میان املاک مسکونی این مناطق است.

مثلا دو تا از مناطق محبوب شرق و غرب برای مرکز نشینان، منطقه ۴ و ۵ بود که همواره، بالاترین رونق را نیز داشته است. تا همین دو ماه پیش بود که قیمت هر متر مربع ملک در منطقه ۴، به ۱۳۰ میلیون تومان رسید. در منطقه ۵ نیز این قیمت به متری ۱۵۰ میلیون تومان صعود کرد.

اما بررسی های امروز نشان می دهد که نرخ قیمت ها در این دو منطقه به متری ۹۰ میلیون تومان نیز رسیده است.

اما بررسی های قیمتی نشان از تغییرات گسترده ای در مناطق مختلف تهران می دهد. مثلا:

یک خانه ی نوساز ۸۲ متری در محله ی نبرد که در شرق تهران واقع شده، متری ۷۹ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

در محله های غربی مثل پونک نیز شاهد کاهش قیمت هستیم. یک واحد ۴ ساله که ۶۵ متر دارد، متری ۹۵ میلیون تومان است.

اگر به دنبال واحدی ارزان قیمت هستید، می توانید به محله های جنوب تهران مثل باقرشهر بروید. یک واحد ۷۶ متری که دو سال از ساخت آن می گذرد، حدوداً متری ۲۷ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

البته قیمت ها هنوز هم در محله های شمال شهر تهران مثل نیاوران بالاست. یک واحد ۲ ساله که ۲۴۰ متر دارد، با قیمت متری ۱۶۲ میلیون تومان عرضه شده است.

محله های ارزان تری مثل سی متری جی و اسکندری و حتی تهرانسر نیز وجود دارند که می توانید خانه هایی با قیمت متری ۵۰ الی ۸۰ میلیون تومان تهیه کنید.

اما واقعیت این جاست که با وجود کاهش شدید قیمت ها، هنوز هم قشر زیادی از جامعه توان خرید ندارند و نمی توانند حتی خانه هایی نقلی و کوچک در جنوبی ترین مناطق تهران تهیه کنند.

البته بسیاری از واسطه های ملکی، خریداران را تشویق می کنند که امروز به بازار ملک وارد شوند چرا که زمان مناسبی برای ورود است و قیمت ها پایین آمده اند. اما باز هم بیشتر معاملاتی که در این حوزه صورت می گیرد، مربوط به کسانی است که می خواهند خانه ی خود را به احسن تبدیل کنند.

خیلی وقت است که تقاضای خانه اولی از بازار ملک خارج شده و دیگر کمتر زوجی قادر به خرید مسکن در تهران هستند. به همین دلیل، بیشتر معامله گرانی که امروزه در بازار حضور دارند، یا دلالان و سرمایه گذاران هستند یا کسانی که به دنبال تبدیل به احسن هستند.

از طرف دیگر، هنوز هم واحدهای بزرگ متراژ شمال تهران خالی مانده اند. با وجود اینکه مدت ها پیش به بازار عرضه شده اند. اما مشتری برای این واحدهای بزرگ وجود ندارد. چرا که به شدت گران قیمت هستند و هرکسی از عهده ی خریدشان برنمی آید. بنابراین خانه های بزرگ حتی اگر موفق به فروش شوند، به دست دلالان و سوداگران می افتند و بیشترشان ماه هاست که رنگ ساکن را به خود ندیده اند.

در نهایت باید اعلام کرد که کاهش قیمت امروز در بازار ملک، به معنای رونق و بهبود شرایط نیست. به نظر می آید که تنها دلیل اصلی این کاهش قیمت، تخفیف هایی باشد که مالکان ارائه می کنند تا هر چه سریع تر واحد خود را به فروش برسانند.

دیدگاه ها غیرفعال است