مستاجران زیر فشار زورگویی‌های مشاوران املاک

مستاجران زیر فشار زورگویی‌های مشاوران املاک

مشاوران املاک، واحدهای استیجاری خوش قیمت را احتکار میکنند!


این روزها مستاجران تهرانی برای یافتن خانه ای مناسب، ناچارند به زورگویی های مشاوران املاک و مالکان تن دهند. مثلا برخی از مشاوران املاک برای معرفی فایل های مناسب، تقاضای کمیسیون بیشتر می کنند و فایل های خوش قیمت خود را به هرکسی ارائه نمی کنند.

به گزارش پرشین سازه ، همین موضوعات باعث شده که قیمت اجاره مسکن به طرز سرسام آوری بالا برود و نابه‌سامانی های فراوانی در این میان پدید آید. به طور کلی، تناسب میان رهن و اجاره کاملا تغییر کرده و مالکان به دلیل تورم بالایی که در اقتصاد جامعه دیده می شود، ناچارند که اجاره بیشتری دریافت کنند. این در حالیست که تا همین ۱۰ سال پیش، بیشتر مالکان و صاحبخانه ها، تمایل به دریافت پول رهن داشتند؛ چرا که سود بانکی چندان از تورم عقب نمانده بود.

کافیست نگاهی به آگهی های اجاره مسکن در پلتفرم های آنلاین بندازیم تا متوجه شویم که بیشتر مالکان، در حال حاضر به دنبال دریافت اجاره هستند و با ارقام پایین رهن نیز مشکلی ندارند. البته به نظر می آید که در این میان، مستاجران نیز تمایل دارند که اجاره بیشتری بپردازند تا اینکه مبالغ سنگین رهن به مالک پرداخت کرده و ارزش سرمایه خود را از دست بدهند.
این موضوع توسط نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز تایید شده است. با توجه به گفته های ایشان، چنین اتفاقی در سال های قبل از جهش قیمت مسکن و تورم شدید اقتصادی، بی سابقه بوده است و چند سالی هست که درگیر این پدیده هستیم. در واقع، افزایش اجاره بها در قیاس با مبلغ رهن مسکن نشان می دهد که هیچ یک از مستاجران حاضر به خواب سرمایه های خود نیستند. از سوی دیگر، مالکان نیز با مبالغ رهن کنونی، انتخاب های خیلی زیادی ندارند و نمی توانند روی سود بانکی ناشی از سپرده گذاری این مبلغ، حساب ویژه ای باز کنند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید که کنار آمدن با چنین پدیده ای برای کارگران و کارمندان سخت تر است چرا که به سادگی نمی توانند هزینه های اجاره را پرداخت کنند. به همین دلیل است که اساساً امکان یافتن خانه های خوش قیمت و مناسب برای آن ها از بین می رود.
با رواج چشم انداز تورمی، این پدیده شدت بیشتری پیدا می کند و تعداد بیشتری از مستاجران را درگیر خواهد کرد. مالکان ناچارند که برای گذران زندگی خود، به مبالغ اجاره بها چشم بدوزند. به این ترتیب، مستاجر علاوه بر هزینه های زندگی خود، باید مخارج صاحبخانه را نیز بپردازد.
به عبارت دیگر، مدت هاست که خانه دوم و سوم مالکان از حالت سرمایه گذاری خارج شده اند و حکم منبع درآمد را پیدا کرده اند و به مخارج زندگی مالکان اختصاص پیدا می کنند. در واقع، مالکان و صاحبخانه ها به شکلی رسمی وارد شغل اجاره داری شده اند.

دریافت مبالغ اضافه توسط مشاوران املاک ممنوع است!

واقعیت اینجاست که مستاجران صرف نظر از مشکلاتی که خود بازار اجاره برای آن ها ایجاد کرده باید با مشاوران املاک متخلف نیز دست و پنجه نرم کنند. خیلی از آن ها به خوبی می دانند که مردم درگیر یافتن خانه های خوش قیمت هستند. به همین دلیل، موارد و فایل های مناسب خود را در ازای مبالغ بیشتر و حق کمیسیون بالاتر از قانون، ارائه می کنند.
داوود بیگی نژاد، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید که هیچ یک از مشاوران املاک بدون پروانه کسب، اجازه فعالیت ندارند و به همین دلیل موظف هستند که تابع نرخ نامه رسمی مشاوران املاک باشند.

بیگی نژاد در ادامه به پایین بودن نرخ نامه مشاوران املاک اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در کنار تمام نقدهایی که به تخلفات مشاوران دارد، نسبت به پایین بودن مبالغ این نرخ نامه نیز معترض است. البته ایشان تاکید کرد که مشاوران نباید به این بهانه، مبالغ بیشتری از طرفین قرارداد بگیرند چرا که این موضوع غیرقانونی است.
وی در ادامه تصریح کرد که تا زمانی که منابع فسادزا وجود داشته باشند، همیشه افرادی هستند که فضا را ملتهب کرده و به مردد ضرر بزنند و برخلاف مسیر صنف خود قدم بردارند. تنها راه مقابله با چنین برخوردهایی، نظارت بیشتر بر بازار مسکن است. علاوه بر این، لازم است که سیاست هایی در این خصوص تصویب شود که بتواند رشد اجاره بها را متوقف سازد. واقعیت اینجاست که هیچ یک از شاخص های اقتصادی به اندازه اجاره مسکن برای مردم مهمی نیست و اختلال در این بخش، می تواند تبعات اجتماعی ناگواری داشته باشد که رفع آن ها، سال ها طول خواهد کشید.
لازم است که نظارت های بیشتری بر صنف مشاوران املاک و اقدامات آن ها صورت بگیرد تا جلوی پدیده هایی مثل احتکار فایل های خوش قیمت گرفته شود. خوشبختانه به نظر می آید که سامانه خودنویس توانسته بخش بزرگی از مشکل مسکن را حل کند اما هنوز هم مسیر زیادی تا حل کامل مشکل باقی مانده است.

دیدگاه ها غیرفعال است