فایل‌های قدیمی؛ زیر قیمت بازار فروخته می‌شوند

فایل‌های قدیمی؛ زیر قیمت بازار فروخته می‌شوند

افت قیمت خانه‌های قدیمی در بازار مسکن: مالکان زیر قیمت منطقه نرخ‌گذاری می‌کنند


در روزهای اخیر بازار مسکن، اتفاقات عجیبی برای فایل های قدیمی ساخت رخ داده و به نظر می آید که بسیاری از مالکانی که قبل از این، ملک خود را با قیمت بالاتر از عرف منطقه آگهی کرده بودند، حالا ناچاراً به شرایط بازار تن داده و زیر قیمت منطقه، ملک خود را نرخ گذاری کرده اند.

به گزارش پرشین سازه ، هیچ عامل دیگری جز رکود بازار نمی توانست مالکان را به چنین رفتاری وادار کند. واقعیت اینجاست که چندین ماه است که بازار درگیر رکود شده و اتفاق خاصی در آن رخ نمی دهد. بنابراین طبیعی است که مالکان دارای فایل های قرمز و حتی خانه های قدیمی، ناچاراً قیمت خود را پایین بیاورند و قیمت خود را حتی پایین تر از عرف منطقه تعیین کنند.

بسیاری از واسطه های ملکی می گویند که در این فصل، بیش از هر چیزی فایل اجاره داشته اند و کمتر واسطه گری وجود دارد که توانسته باشد چند خرید و فروش ملک انجام دهد. حتی در بازار اجاره مسکن نیز تعداد فایل ها کاهش یافته و خیلی از مشاوران املاک می گویند که طرفین قرارداد با شرایط همدیگر کنار می آیند.

در مردادماه امسال، به نظر می آید که خیلی از مالکان فایل های نوساز تصمیم به عقب نشینی ندارند و همچنان قیمت ملک خود را بالاتر از عرف منطقه تعیین کرده اند اما به نظر نمی آید که در این شرایط رکود، بتوانند موقعیت خود را به مدتی طولانی حفظ کنند و آن ها هم مانند مالکان فایل های قدیمی ساخت، ناچارا به کاهش قیمت خود خواهند شد.

جستجوی کوتاهی در بازار مسکن نشان می دهد که خیلی از مالکانی که دارای خانه ای با بیش از ۱۵ سال سن هستند، حاضر به ارائه تخفیف شده اند و می خواهند با هر قیمتی که شده، ملک خود را بفروشند. تعداد فایل های سبز و مشکی به شکل قابل توجهی بیشتر از فایل های قرمز است و این موضوع نشان می دهد که بسیاری از مالکان قبول کرده اند که در شرایط رکود، نمی توانند نرخ تعیین کنند و باید به هر آنچه که دارند، قانع باشند.

فایل های سبز، نشانگر املاکی است که پایین تر از نرخ منطقه می باشند و فایل های مشکی نیز در محدوده قیمت ها هستند. به نظر می آید که در حال حاضر، فقط مالکان دارای واحد نوساز هستند که نمی خواهند واقعیت های بازار را ببینند و همچنان فایل های فروش بیشتر آن ها، قرمز و بالاتر از عرف منطقه است.

یکی از واحدهایی که ارزان تر از نرخ منطقه آگهی شده، آپارتمانی ۹۰ متری در محدوده حکیمیه است که بیش از ۱۵ سال از ساخت آن می گذرد و حالا با قیمت ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آگهی شده است.

یکی دیگر از واحدهای خوش قیمت در محله مجیدیه جنوبی واقع شده که ۶۶ متر دارد و ۱۵ سال ساخت است. این واحد نیز به قیمت ۵ میلیارد تومان نرخ گذاری شده که مشخصاً نشان می دهد قیمت این واحد کمتر از عرف منطقه است.

این موضوع حتی به مناطق مرکزی نیز سرایت کرده و می توان فایل های قدیمی ساختی را پیدا کرد که کمتر از نرخ واقعی خود، قیمت گذاری شده اند. مثلا یک واحد ۱۰۳ متری در محله کریمخان، با عمر هشت ساله، به قیمت ۱۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان آگهی شده است.

یک واحد دیگر در محله شریعتی نیز که ۱۳۰ متر دارد و پنج سال از ساخت آن می گذرد با قیمت ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. گشت و گذاری کوتاه در محله های مختلف تهران نشان می دهد که موضوع عقب نشینی مالکان قدیمی ساخت از نرخ های پیشنهادی خود در همه جای پایتخت مشاهده می شود و تفاوتی میان محلات وجود ندارد.

مثلا در محله نظام آباد، می توان یک واحد ۶۶ متری با عمر ۱۱ ساله را به قیمت ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کرد. در بلوار فردوس غرب نیز یک واحد ۸۷ متری که هفت سال از عمر آن می گذرد، با قیمت ۹ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان آگهی شده است.

در قیطریه نیز، می توان با بودجه ای ۱۵ میلیاردی، یک واحد ۹۵ متری ۲۰ ساله خریداری کرد. یک واحد ۱۱۲ متری در محله شهران که ۱۴ سال از زمان ساخت آن می گذرد نیز با قیمت ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آگهی شده است.

به نظر می آید که این روند برای مالکان نوساز نیز تکرار خواهد شد و احتمالاً رکود بازار آن ها را به کوتاه آمدن از قیمت خود خواهد کرد. در حال حاضر به نظر می آید که این مالکان تصمیم به عقب نشینی ندارند و همچنان فایل های نوساز با قیمتی بالاتر از عرف منطقه نرخ گذاری می شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است