صدور پروانه ساختمانی در تهران ۳.۵ ماهه!

صدور پروانه ساختمانی در تهران 3.5 ماهه!

کاهش زمان دریافت مجوز ساختمانی در بافت فرسوده به 3.5 ماه


اصلی ترین معضلی که سازندگان را از تولید مسکن دور می کند، بحث معطلی به هنگام دریافت مجوزهای ساختمانی است. موضوعی که در نوسازی بافت فرسوده کاملا حل شده و حالا گفته می شود که مدت زمان انتظار برای دریافت پروانه ساختمانی در این نواحی به ۳.۵ ماه رسیده است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در نشستی که برای ارائه گزارش مسئولین راه و شهرسازی دولت سیزدهم در محل وزارتخانه برگزار شده بود، این خبر را اعلام کرد و خاطرنشان ساخت که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، نوسازی بافت فرسوده با رشد ۳.۵ درصدی مواجه شد که اتفاق مهمی برای این بافت محسوب می شود.

محمد آئینی تاکید کرد که باید اقدامات بیشتری در جهت آگاهی بخشی به مردم و ساکنان مناطق و بافت فرسوده صورت بگیرد و آنان را از حقوق خود مطلع ساخت. بسته تشویقی ۱۹ بندی نوسازی بافت فرسوده به تمام شهرهای ایران ابلاغ شد و حالا بالغ بر ۳۰۰ شهر کشور، این بسته های تشویقی را اجرا کرده اند. البته به فراخور نیاز آن شهر، ممکن است برخی از بندهای این بسته تشویقی تغییر کرده باشد.
محمد آئینی خاطرنشان ساخت که در طی هشت سال گذشته، صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده رکود زده است و بیش از ۱۰۰ درصد بیشتر شده! در سال ۱۴۰۲، تعداد واحدهایی که در این بافت، مجوز ساخت دریافت کرده اند به ۹۶ هزار و ۳۰۰ واحد می رسد که در طی سنوات و دهه های گذشته بی سابقه بوده!

علاوه بر تدوین بسته های مشوق نوسازی که مختص هر شهر بودند، یک اقدام بزرگ دیگر در راستای تسریع نوسازی انجام گرفت و آن هم، کاهش مدت زمان انتظار برای دریافت پروانه ساختمانی در این بافت بود. حالا گفته می شود که برای دریافت این مجوز در تهران، فقط باید ۳.۵ ماه منتظر ماند. در برخی از شهرهای دیگر ایران، این مدت زمان کمتر از ۲ هفته است که طبیعتاً دستاورد بزرگی محسوب می شود و توجه بسیاری از سازندگان را به بحث نوسازی بافت فرسوده جلب می کند.
تدوین این بسته های مشوق و توجه ویژه ای که دولت سیزدهم به بحث نوسازی داشت، باعث شد که رکورد بازسازی این بافت نیز شکسته شود و در مدتی کوتاه، ۲۹۰ هزار واحد در بافت های هدف بازسازی شوند. این عدد در کل دهه های گذشته بی سابقه بوده است. از میان این تعداد واحدی که در روند نوسازی قرار گرفته اند، ۱۰۴ هزار واحد نیز تکمیل شده و به بهره برداری رسیده اند که این موضوع نیز، دستاورد دیگری برای دولت سیزدهم محسوب می شود.

آئینی در ادامه صحبت های خود اعلام کرد:

در طی دولت سیزدهم، نزدیک به ۱۰۰ هزار بنای فرسوده و ناپایدار در کل کشور برچیده شدند. حاصل تمام اقدامات و کارهایی که در این دوره انجام شد، این بود که سهم نوسازی بافت فرسوده از ساخت و ساز کشور از ۱۹ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۲۲.۵ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.

یکی دیگر از محورهای فعالیت شرکت بازآفرینی شهری، محرومیت زدایی از محلات هدف بود. بر اساس گزارش هایی که معاون وزیر راه و شهرسازی ارائه کرد، در دولت سیزدهم نزدیک به ۱ هزار و ۱۷۰ محله حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی در طرح بهسازی معابر خاکی قرار گرفتند و به بهره برداری رسیدند.
علاوه بر این، ۴۸۸ شهر با توزیع قیر رایگان، توانستند ۲ هزار کیلومتر از معابر خاکی خود را آسفالت کنند که این هم دستاورد مهم دیگری در حوزه بازآفرینی شهری بود. ۹۰۰ پروژه زیربنایی و روبنایی نیز در طی دولت سیزدهم به اتمام رسید و مطالباتی از گذشته در این بخش وجود داشت، پرداخت گردید.

بخشی از خدمات زیرساختی و پروژه های مزبور شامل ساخت و ساز مدرسه، درمانگاه، کلانتری، مجموعه ورزشی و دیگر نقاط خدماتی بود. از سوی دیگر، شهرک سازی در نوار ساحلی جنوب نیز با جدیت پیگیری می شود و برای ساخت ۲۷ نقطه، ۳۶۲ هزار هکتار زمین شناسایی شده و وارد عملیات اجرایی شده است.
محمد آئینی در انتهای سخنان خود ابراز امیدواری کرد که اقدامات مثبتی که در طی دولت سیزدهم پیگیری شده، در دولت چهاردهم نیز تدوام داشته باشد. در صورتی که دولت آتی رویکرد صحیحی نسبت به مسکن داشته باشد، می تواند در مدتی کوتاه، تغییری بزرگ در بازار ایجاد کند و بخشی از مشکل بزرگ مسکن را برای شهروندان حل نماید.
مسئولین وزارت راه و شهرسازی در روزهای پایانی مسئولیت خود در حال ارائه آمار و گزارش از اقدامات سه ساله خود هستند و به نظر می آید که با دست پُر به این جلسات آمده اند. حال باید منتظر تشکیل دولت آینده و نگاه ایشان به حوزه مسکن باقی ماند.

دیدگاه ها غیرفعال است