افزایش صدور پروانه تخصصی مشاوران املاک

افزایش صدور پروانه تخصصی مشاوران املاک

صدور 61 هزار پروانه تخصصی برای مشاوران املاک از سال 84 تاکنون


مشاوران املاک یکی از ارکان اصلی معاملات بازار هستند که در طی چندین دهه، بارها تلاش شده که فعالیت های آن ها تحت نظر درآید و ساز و کار مشخصی برای حضور آن ها در بازار تعریف شود. حالا دبیر کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات اعلام می کند که از سال ۸۴ تا به امروز، نزدیک به ۶۱ هزار پروانه تخصصی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای مشاوران صادر شده است.

به گزارش پرشین سازه ، روز گذشته جلسه ای در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد تا به مشکلات دریافت پروانه تخصصی معاملات املاک پرداخته شود. در جلسه مزبور، نماینده اداره ثبت اسناد و املاک کشور، نماینده پیشگیری از وقوع جرم و اتحادیه های شهرستان های استان تهران حضور داشتند و در طی این جلسه به بحث و گفتگو در خصوص رفع این مشکل پرداختند.

دبیر کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات نیز که در جلسه مزبور حضور داشت، اعلام کرد که در جلسه مزبور، تلاش بر این بوده که مشکلات مشاوران املاک برای دریافت پروانه های تخصصی را برطرف کنند. نمایندگانی از سازمان های مختلف نیز در جلسه حضور داشتند تا به سوالات اتحادیه ها پاسخ دهند.
یاسر دستمالچیان در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که اداره ثبت اسناد و املاک استان تهران، آماده است که پاسخ مناسبی به اتحادیه ها در خصوص معرفی مشاوران املاک برای دریافت پروانه تخصصی ارائه کند.

وی در ادامه عنوان کرد که پروانه تخصصی مشاوران املاکی که در آزمون پذیرفته می شوند، هرچه سریع تر توسط اداره ثبت اسناد و املاک کشور صادر خواهد شد و سازمان ثبت نسبت به انجام این کار، آمادگی کامل دارد.
در حال حاضر، صنف مشاوران املاک یکی از بزرگترین اصناف کشور است که هزاران نفر در آن به کار مشغول هستند. متاسفانه بخش زیادی از این مشاوران، فاقد مجوز هستند و حتی خدمات حرفه ای مربوط به شغل خود را ارائه نمی کنند. پروانه تخصصی بنگاه های معاملات املاک به همین منظور صادر می شود تا جلوی ورود بی رویه افراد به این شغل گرفته شود و متقاضیان بتوانند به مشاوران املاک حرفه ای اعتماد کنند.
بر اساس اسنادی که اداره املاک و اسناد کشور فراهم کرده، از سال ۸۴ تا به امروز نزدیک به ۶۱ هزار پروانه تخصصی بنگاه های معاملات املاک در سراسر کشور صادر شده است. از ابتدای امسال تا به امروز نیز نزدیک به ۴۰۰ پروانه تخصصی صادر شده که نشان می دهد جدیت بیشتری در حوزه صدور این پروانه ها به کار گرفته می شود.

یاسر دستمالچیان، دبیر کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات کشور اعلام کرد که آزمون پروانه تخصصی مشاور املاک در تاریخ ۳ تیر در حوزه شمیرانات برگزار شده است. گفتنی است که نزدیک به ۶۰ درصد افرادی که اتفاقاً تجربه خوبی در حوزه مشاوره املاک دارند و سال هاست که به شکل تخصصی در این بخش فعالیت می کنند، قادر به گذراندن آزمون مزبور نمی شوند. بنابراین بهتر است که تمام افرادی که تمایل به شرکت در آزمون مزبور را دارند، در کلاس های آموزشی شرکت کرده و مطالب مهم این آزمون را دوره کنند تا بتوانند مجوز تخصصی خود را دریافت کنند.

بر اساس این سخنان دبیر کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات کشور، کسانی که موفق به دریافت این مجوز می شوند، بهترین خدمات مشاوره املاک را ارائه خواهند کرد و کاملاً مورداعتماد خواهند بود.
وی در ادامه از بنگاه های معاملات املاک استان تهران درخواست کرد که در طی ۱۵ روز کاری آینده، از کسانی که مجوز فعالیت دارند اما پروانه تخصصی دریافت نکرده اند، آماری دقیق ارائه کند. دبیرخانه کارگروه کنترل بازار املاک کشور باید بر اساس این آمارها، برنامه ریزی کند و طرح های آموزش تخصصی این افراد را پیش بینی نموده و در برنامه های خود قرار دهد.
در صورتی که مجوز تخصصی مشاوران املاک پیگیری شود و بخش زیادی از این صنف موفق به دریافت این مجوز شوند، تحولی بزرگ در ارائه خدمات این صنف به وجود خواهد آمد. مشتریان می توانند با خیالی آسوده اقدام به خرید و فروش ملک نزد این مشاوران نمایند.
خدمات تخصصی بنگاه های معاملات املاک، میزان وقوع جرم های مربوطه را نیز کاهش خواهد داد و پرونده های کمتری روی دست قوه قضایی باقی می گذارد. به همین دلیل است که توجه ویژه ای به این موضوع می شود و کارگروه مربوطه، تلاش می کند که با برگزاری کلاس های آموزشی و برگزاری آزمون های تخصصی، راه را به سوی ارائه خدمات تخصصی مشاوره املاک باز کند و جرائم مربوط به این حوزه را کمتر کند.

دیدگاه ها غیرفعال است